Er der nogen der har et forslag til hvad jeg gør ved mine skinner. Hvis jeg ikke køre mindst hver 3 uge, så kan mine tog ikke rigtig køre før jeg pudser alle skinner.
Alle skinner er fast gjort og sat godt sammen. Problemet er ikke forbindelsen mellem skinnerne, men mellem skinne og tog.
Jeg køre med flishmann spor N
Knarbjerg
Stationsbestyrer
Indlæg: 157
Der er mange faktore, som kan være medvirkende til, der samler sig skidt på skinnerne.
Står dit tog i sit eget rum eller, står det i et rum, som benyttes til andre ting? Ryges der i rummet eller, er det tæt på køkkenet?
Og så skal du også huske at rense hjulene på togene jævnligt, da de lynhurtigt trækker gammelt skidt rundt på de nypudsede skinner.
Men hvis du ved at køre hver tredie uge, kan holde skidtet fra døren, tror jeg ikke dit problem er meget anderledes end for os andre.
Selv renser jeg alle skinner hver eneste gang, der skal køres på anlægget og, hvis det har stået stille i længere tid, er det ikke nok at rense skinnerne. Så er det først når alle maskiner har kørt lidt og alle spor er blevet kørt på nogle gange at, det hele fungerer optimalt igen.
Hilsen Knarbjerg
Dansk i overgangsperioden mellem epoke III og IV
med fokus på køreplanskørsel og rangering.
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Du kan prøve noget så enkelt at tage et almindeligt stykke A4 kopipapir - fold det, indtil det har en bredde som sporet - og så køre papiret frem og tilbage hen over sporet.
Jeg tror, at papiret bliver ret sort.
Og du kan mærke, når du er kommet i bund. For så bliver sporet underligt glat - og ikke som det er nu; ruet.
Ellers er det en gummislibeklods, du skal have fat i:Roco ( Fleischmann) (katalognr. 10002) . . . eller:
http://www.ebay.de/itm/Schleifklotz-fur-Schienenreinigung-/261346081636?...
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
NorthernWindRR
København Ø
Indlæg: 208
Hej
Du kan &så lave en vogn som på vedagte billed.
Jeg vil mene at du skal bruge nogle små fjedre til at holde masonitten ned mod sporet, da du køre N.
Fordelen: Du kan bare lade dem køre med i dine togstammer, så renser du hele tiden & når masonitten r blevet beskidt nok udskifter du jo bare.
Så r den ged barberet!
NWRR
Modeljernbane, r en helvedes masse arbejde som skal udliciteres.
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Hvad med de her? De fungerer i hvert fald glimrende i H0.
Bjarne
NorthernWindRR
København Ø
Indlæg: 208
Fedt!
Modeljernbane, r en helvedes masse arbejde som skal udliciteres.
RGudmandsen
Indlæg: 13
Tak for hjælpen det lyder desværre ikke til der er nogen næmme løsninger
Det er desvære ikke så nemt at komme til overalt på mit anlæg så ville meget gerne undgå at skulle pudse skinerne,. og de der rense dimser til vogne gør det ikke alene.
Jeg er nok nød til at overtale konen til at sætte en dør i ved køkkenet eller købe en ny emhætte eller også skal jeg lave en form for glasbur til anlæget
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.638
Den her er nem t have med at gøre: http://www.fleischmann.de/en/product/231532-reinigung-0-0-0-0-0-003001/p...
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
erikl
Indlæg: 86
Hej
Jeg har set på denne
http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Tomix/33-2-011001-4486-0-0-0...
Mvh Erik L.
MiniTRIX, Z21, Digikeijs
TrainController Gold
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Den eneste måde at undgå at pudse skinnerne på er - at lade være med at bruge dem - eller have banen i et hermetisk lukket rum. Jo, lidt hårdt sat op, men du må tænke på, at der er skidt og støv og røg og alt muligt andet i luften hele tiden, og med tiden falder det ned og lægger sig overalt - du støvsuger vel din stue en gang imellem? Hvorfor så ikke også din bane?
På grund af elektriciteten i sporene og presset fra hjulene på skinnerne vil skidt, støv og div. røgpartikler sætte sig fast på skinnerne - det er "bare" u-undgåeligt; og et af livets små ting, man må acceptere.
Der er nu vist to "godsvogne" (Minitrix laver også en godsvogn med en slibeklods på), som kan klare opgaven for dig, så det kun er sjældent, at du skal igang med lidt hårdere metoder. Køb dem og brug dem! Og vær glad for, at du nu har et spor, der kan køres på uden de store pudsningsbevægelser.
Og noget helt andet: Det bliver nødt til at være sådan, at du kan komme nemt til alle steder på banen. Ellers skaber du problemer for dig selv. Hvad vil du gøre, når et tog falder af lige det sted, hvor det er sværest at komme til?
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
HEDO
Pension, tidl. DSB IT
Indlæg: 188
En simpel men effektiv metode er brug af bremserens og et lille stykke vaskeskind.
Køb bremserens på spray (BASTA) i en autobutik. Spray lidt på et lille stykke vaskeskind og tør skinner og evt. også hjul på vogne og loko - så kører det perfekt igen.
Mvh. Henrik D.
Henrik D.
Modeljernbane gennem 50 år. Kører nu 2 skinne digital system med dansk landskab.
Formand for Køge Modeljernbane Klub KMK. Medredaktør af Mosebanens Klubnyt.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.638
Vorfor begynde at bruge noget det er skadeligt for miljøet og en selv, som du anbefaler, når en helt og aldeles ugiftig rensevogn kan klare det? Læs lige sikkerhedsdatabladet på bremserens. http://bastacarcare.dk/file/201/Basta_Bremserens_DK_bacc.pdf
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
TT-Däne
Indlæg: 136
Hejsa
Man kan ikke undgå skidt og snavs på sporet, da det jo er mekaniske dele som vi smører og vedligeholder.
Olie og støv, fnug, græsfaser osv vil blande sig med hinanden og lægge sig. de fleste vil nok også opdage, at de steder der bremses/accelereres er der mere skidt som brænder sig fast.
En rensevogn som "Tomix" er ikke en dårlig ide, man bliver overrasket over hvad den indsamler!
I TT-Klubben er renseklodser fra de forskellige producenter no go. Ligemeget hvad der bliver sagt går de ind og sliber i profilen og overfladen vil hele tiden blive større og større hvis man ser det i et mikroskop. Når overfladen er ridset samler skidtet sig hurtigere og overfladen korroderer hurtigere....på kort sigt godt, men på lang sigt skidt, for så skal der slibes mere og mere og mere....
Vi bruger hårdtpresset filt fra møbelindustrien. Det efterlader ikke tråde og ridser ikke.
Kommes der lidt husholdningssprit på går det ganske let.
Det er vores erfaringer, efter 30 udstillinger og 12 år på bagen....
vh. Martin
HEDO
Pension, tidl. DSB IT
Indlæg: 188
Jeg har også i mange år anvendt et lille stykke masonit, der gnides hen over skinnerne. Utroligt så meget snavs, der samler sig på skinnerne. Men prøv at se på hustagene, med støv. Det samme gælder skinnerne.
Jeg har nu i flere år kørt 2-skinne efter skift fra 3-skinne. Med 2-skinne og kørsel med 2-akslet loko, kræves høj renlighed for kontakt, hvorfor jeg efter råd anvender rensevækse til loko hjul og personvogne, der er monteret med lys og strømoptag via hjul.
Mvh. Henrik D.
Henrik D.
Modeljernbane gennem 50 år. Kører nu 2 skinne digital system med dansk landskab.
Formand for Køge Modeljernbane Klub KMK. Medredaktør af Mosebanens Klubnyt.
NorthernWindRR
København Ø
Indlæg: 208
Hej!
Jeg købte NOCH´s rense dibedutter til montage på akslen i en vogn.
Nuvel, jeg har draget den erfaring, at på mit 50 vogns godstog kan jeg kun montere 2.
Det skyldes, at jeg køre med noget gammelt skrammel, som ikke r NOCH kompatibelt.
Bare en info.
NWRR
Modeljernbane, r en helvedes masse arbejde som skal udliciteres.