Forleden kom en kammerat forbi og kikkede på min bane. Jeg fremviste bl.a. min MA469 lyntog hvor jeg lige havde fået indlagt lys i hele vognstammen.
Ved I så hvad han sagde??
"Det er jo kun et halvt lyntog!"
Hvad gi'r I lige! Kun et halvt lyntog! Det kunne jeg jo ikke have siddende på mig, så jeg købte også et MA462.
Så skulle jeg jo også have strøm ned gennem den nye havldel af lyntoget og sat lys i.
De to lokomotiver blev justeret til at køre lige hurtigt, men i hver sin retning.
Jeg pillede slæbeskoen af det bageste lokomotiv og lod det strømforsyne af det forreste og satte ledende koblinger mellem de to styrevogne.
Til sidst byttede jeg om på lokomotivernes bageste aksler, så det forreste lokomotiv nu har 2 aksler med hæfteringe og det bageste ingen.
Det kører perfekt og ser hamrende godt ud. Det lyder sjovt når man aktiverer meddelelsen, der er nemlig ekko på fordi lyden kommer fra begge lokomotiver.
Her er lige nogle billeder:
Flere billeder fra Jørnebanen: http://www.jornebanen.dk
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
Christian2602
Vagt Elev
Odense V
Indlæg: 110
Ja ja, sådan en provokation skal man ikke sidde overhørig
Det ser super flot ud og jeg kan da godt se at jeg har lang vej endnu, før jeg overhovedet tør prøve at sammenligne med din flotte märklin bane
Med venlig hilsen Christian.
Elsker de danske tog, især diesel. 3-Skinne system. Mobil station 2. C-skinner.
claus rasmussen
vejIngeniør
Kirke hyllinge
Indlæg: 199
Super lækkert
Har du optag til lys på hver enkelt vogn? eller fra vogn til vogn og hvordan?
Mvh Claus
H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.
Tobran
Indlæg: 184
Jeg ved ikke noget om 3-skinne, men jeg kører 2-skinne Lenz, og der kører vi bare et sæt hen til et andet, og melder dem i traktion. Derpå kører vi videre med en enhed, indtil vi vælger at koble dem fra, og køre videre med dem som to seperate sæt.
jhcn
IT & AV vejleder, C. la Cours Skole
Lystrup
Indlæg: 753
Jeg har skrevet det før, men gentager gerne mig selv - det er bare så flot arbejde du udfører! Og tak for at vi andre må kigge med, selvom man hurtigt indser hvor begrænset egne evner er...
Henrik
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner
Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
Super lækkert
Har du optag til lys på hver enkelt vogn? eller fra vogn til vogn og hvordan?
Mvh Claus
Jeg har kun en slæbesko og så trækker jeg strømmen ned gennem hele vognrækken til det bageste lokomotiv.
Jørgen
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
Jeg ved ikke noget om 3-skinne, men jeg kører 2-skinne Lenz, og der kører vi bare et sæt hen til et andet, og melder dem i traktion. Derpå kører vi videre med en enhed, indtil vi vælger at koble dem fra, og køre videre med dem som to seperate sæt.
Jeg bruger simpel blok-styring så hvis der er strømoptag i begge ender vil toget kører hen over strømløse sektioner eller bremsesektioner.
Jørgen
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
claus rasmussen
vejIngeniør
Kirke hyllinge
Indlæg: 199
Super lækkert
Har du optag til lys på hver enkelt vogn? eller fra vogn til vogn og hvordan?
Mvh Claus
Jeg har kun en slæbesko og så trækker jeg strømmen ned gennem hele vognrækken til det bageste lokomotiv.
Jørgen
Ok men har du stik af en bestemt type mellem vognene eller bare ledninger så vognsætte ikke umiddelbart kan skilles ad. Jeg har selv ledt efter en løsning til min sølvpil uden held
Mvh Claus
H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.
Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
Jeg bruger almindelige modul-stik mellem vognene, men stikket sidder under taget, så hvis jeg vil skille de enkelte vogne skal jeg have taget af.
Mellem styrevognene har jeg brugt Viessmann ledende koblinger.
Jørgen
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 609
Jeg bruger almindelige modul-stik mellem vognene, men stikket sidder under taget, så hvis jeg vil skille de enkelte vogne skal jeg have taget af.
Mellem styrevognene har jeg brugt Viessmann ledende koblinger.
Jørgen
Kunne man få et billede af modulstikket - mangler en ide til at få strøm gennem et MA togsæt (godt nok DC - men ideer modtages)
Mvh
Flemming
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
http://elektronik-lavpris.dk/p110732/BL102Z_Female_Header_1R_Straight_1x2-Pole/
-men hvis du kører DC kan du jo bare tage strømmen direkte fra hjulene.
Jørgen
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
mr-data
Indlæg: 805
Ser sgu godt ud med to af litra MA sammenkoblet.
Hvad strømoptag angår, er der så nogen bestemt årsag til at du ikke har slæbesko på den ene motorvogn/lokomotiv? Efter sigende skulle slæbeskoen give en smule mekanisk modstand, men hvor meget er det reelt hvis der kun anvendes en slæbesko pr. togsæt? Jeg kan godt se problemet som ved eks. Hobbytrades DD'ere med en slæbesko under hver vogn, især hvis man så kører med de 4 - 5 vogne pr. stamme som DSB ofte gør.
I øvrigt, ved dc-drift ville jeg klart lade det enkelte togsæt optage strømmen direkte fra skinnerne, og så i øvrigt anvende en kortkobling mellem de to BS'ere (styrevognene). Var der i den forbindelse ikke noget med, at en producent har lanceret en HO-model af en Scharfenberg-kobling (som både MA, IC3, m.fl.) anvender, vistnok endda som kortkobling?
edit: prøvede lige at google, og fandt denne tråd her på sporskiftet: http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/skala-h0/virksomme-scharfenberg-koblinger-centralkoblinger-i-model-bla-til-ma-l
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
Well - Slæbeskoen kan godt støje en lille smule. Motorene i lokomotiverne er så stærke at slæbeskoen ikke har nogen reel indflydelse. Det er ikke derfor jeg fjerner den ene slæbesko.
Grunden til at jeg kun har 1 slæbesko er at jeg benytter simpel blokstyring og bremse-sektioner. Ved simpel blokstyring vil et tog enten afbryde strømmen til midterlederen bag sig eller aktivere bremsesektionen bag sig (hvis det er et synligt sted).
På den måde forhindres at et tog kan køre op i et andet bagfra.
Hvis jeg har strømoptag i begge ender af toget vil jeg lave en kortslutning eller blokstyringen vil være virkningsløs og jeg ville få sammenstød.
Jørgen
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
mr-data
Indlæg: 805
Ja ok, på den måde, mht. blokstyring. Ellers så kunne du vel have gjort dine blokafsnit lange nok til to MA'ere sammenkoblet, men det havde self. krævet noget planlæg og er sikkert et større arbejde at ændre.
Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.
Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.
Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
Jeg har et rum på bare 12 kvm! At lave blokke på 2-3 meter er ikke muligt.
En standard bremse-sektion består af 3 seperate sektioner, så en bremse-sektion skulle altså være 10m!
Jørgen
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
sorensen_dk
Indlæg: 77
Jørgen, jeg bryder mig ikke om, at du har afmonteret den anden slæbesko
Som jeg forstår det, er du vel nu tvunget til at køre med de to sæt sammenkoblet?
Med argumentet for at fjerne slæbeskoen, skal det kombinerede sæt vel altid køre retvendt?
Det virker noget.....ufleksibelt. Jeg har ikke forstået, om du kører oldschool blokopdelt og/eller digitalt. Hvis det dobbelte sæt er længere end dine blokafsnit går sikkerheden jo alligevel fløjten, eller er det mig der misforstår?
Mvh
Tom P.
DCC
Indlæg: 359
Jørgen, jeg bryder mig ikke om, at du har afmonteret den anden slæbesko
Som jeg forstår det, er du vel nu tvunget til at køre med de to sæt sammenkoblet?
Med argumentet for at fjerne slæbeskoen, skal det kombinerede sæt vel altid køre retvendt?
Det virker noget.....ufleksibelt. Jeg har ikke forstået, om du kører oldschool blokopdelt og/eller digitalt. Hvis det dobbelte sæt er længere end dine blokafsnit går sikkerheden jo alligevel fløjten, eller er det mig der misforstår?
Mvh
Tom P.
Ikke nødvendigvis, der findes programmer der kan indberegne toglængder, Det kræver så at lokkene er kalibreret så programmet ved hvor langt det kører med hvert køretrin. der er jo kun en slæber tilbage ! så traditionel håndstyring er nok "no go" Hvis der da ønskes denne form for sikkerhed.
/Brian Ottens
----------------------------------------------------------------------------
Traincontroller Gold -Smarthand - Trainprogrammer: Version 9,
Lenz LZV200 , Lenz 23150 USB-Interface (Windows10), Lenz tilbagemeldere samt LDT RS-8 tilbagemeldere
LH101, LH01
Peco Spor kode 75
www.mdmjk.dk
www.karensvej7.dk
Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
Hvis jeg vil køre med dem enkeltvis sætter jeg hurtigt slæbeskoen på igen.
Märklin bremsefunktion foregår ved at sende DC ud i sporet (ensretter bare kørestrømmen), men hvis der er to slæbesko med 2m imellem skal jeg også have 2m blokke for at adskille AC fra DC ellers for jeg en kortslutning.
Den simple blokstyring fungerer ved at et skinnestykke bliver afbrudt hvis der er noget på sporet foran, men hvis der er slæbesko vil det bageste lokomotiv vil det foreste lokomotiv skulle trække det bageste (afbrudte) lokomotiv over det afbrudte skinnestykke.
Jørgen
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Fine billeder af et flot tog; men du skal lige have projektørerne slukket på styrevognene
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
sorensen_dk
Indlæg: 77
Hvis jeg vil køre med dem enkeltvis sætter jeg hurtigt slæbeskoen på igen.
Märklin bremsefunktion foregår ved at sende DC ud i sporet (ensretter bare kørestrømmen), men hvis der er to slæbesko med 2m imellem skal jeg også have 2m blokke for at adskille AC fra DC ellers for jeg en kortslutning.
Den simple blokstyring fungerer ved at et skinnestykke bliver afbrudt hvis der er noget på sporet foran, men hvis der er slæbesko vil det bageste lokomotiv vil det foreste lokomotiv skulle trække det bageste (afbrudte) lokomotiv over det afbrudte skinnestykke.
Jørgen
Hvis jeg vil køre med dem enkeltvis sætter jeg hurtigt slæbeskoen på igen.
Märklin bremsefunktion foregår ved at sende DC ud i sporet (ensretter bare kørestrømmen), men hvis der er to slæbesko med 2m imellem skal jeg også have 2m blokke for at adskille AC fra DC ellers for jeg en kortslutning.
Den simple blokstyring fungerer ved at et skinnestykke bliver afbrudt hvis der er noget på sporet foran, men hvis der er slæbesko vil det bageste lokomotiv vil det foreste lokomotiv skulle trække det bageste (afbrudte) lokomotiv over det afbrudte skinnestykke.
Jørgen
OK, jeg kan se problemstillingen.
Det, der undrer mig, er, at Märklins TEE "lyntog" 3071 har strømoptag fra både motorvogn og styrevogn. Med gammeldags perfektopskifter er der retningsbestemt lysskift og strømoptag til motoren. Hvis strømmen afbrydes til forreste slæbesko i køreretningen standser toget men der er stadig lys i vognene. Jeg har ikke sættet foran mig, men det er som jeg husker det...
Det lyder underligt, at man med nutidens dekodere og funtionsudgange ikke vil kunne styre strømoptaget når to de to MA sæt er sammenkoblede, f.eks. gennem relæ eller lignende.
På mig virker det intuitivt forkert at amputere det ene af togsættene, og de sammenkoblede togsæt kan jo så ydemere kun køre i én retning.
Tom P.
Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
Jeg kender ikke Märklins TEE, men Roco's MA lyntog har også to slæbesko, men slæbeskoen på styrevognen forsyner udelukkende lyset på styrevognen. Der er ingen dekoder, hjulenes omdrejningsretning bestemmer om den lyser hvidt eller rødt.
Jeg overvejede selv et relæ, men det giver andre problemer. Hvis nu f.eks. det bageste tog holder på et strømløst stykke og jeg beslutter mig for at skifte retning, så forsvinder strømmen til toget, relæet slipper og skifter tilbage til forreste tog igen, som så trækker relæet, skifter tilbage til det bageste igen, o.s.v.
Så kunne jeg selvfølgelig bruge et kiprelæ, men for det første er de dyre og for det andet betyder det blot at jeg helt ville miste kontakten til toget hvis jeg skifter til et lokomotiv som holder på et strømløst stykke.
Jørgen
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert