Picture

Kim Stapelfeldt

Holbæk

Indlæg: 357

PB

Prisen på modeltog

 

 

Blot en tanke der strejfer mit hovede.....

 

Vi kræver modeller der er mere og mere detaljerede, hvilket ganske naturligt har afstedkommet højere priser.

 

Vi har nu modeller, hvor niveauet på detaljering er så højt, at det måske har presset priserne op i et for højt leje ?

 

Jeg mener... Har vi virkelig brug for, at feks. en stige i interiøret på en vogn er udført i ætset metal ? (Kan dårligt ses udefra)

 

At samtlige slanger, ledninger etc. på undervognen er tilstede ? (Kan ikke ses når modellen står på banen)

 

At pufferne kan fjedre ? (De rører alligevel sjældent hinanden, da vores koblinger er for lange og vores kurver for skarpe)

 

At revisionsdatoen er 110% korrekt (Vi er alle ældre mænd, og kan kun aflæse de påskrifter med en lup)

 

At div. gitre etc er udført i ætset metal frem for plastik ? (På 50 cm afstand kan man alligevel ikke se forskel)

 

Jeg er abslout fortaler for modeller, der er i korrekt udførelse når det kommer til mål, farver, påskrifter etc.

 

Men har detaljeringsgraden af modellerne presset priserne op i et usundt leje ? 

 

Hvor det måske kan være svært for mange at være med ?

 

Ville det være bedre, med blot en anelse mindre detaljering og derved lavere priser ?

 

Jeg er selv begyndt at hælde lidt til den holdning, at priserne har nået et højt niveau . Eller også er jeg bare blevet nærig....  Smile

 

Hvad tænker i derude ?

 

Og HUSK !!!   Der er plads til alle meninger omkring dette !!!  Ingen meninger er mere "rigtig" end andre !! 

 

Vi griber allesammen denne hobby an på forskellige måder, og gudskelov for det....  Smile

 

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 364

PB

Min mening... 

Kim Stapelfeldt skrev:

Vi har nu modeller, hvor niveauet på detaljering er så højt, at det måske har presset priserne op i et for højt leje ?

 

Mjaah, hvis detaljerne har presset det derop, så måtte de gerne skrue ned igen. Jeg er personligt ligeglad med om vinduesviskere er påsatte eller støbt ind i forruden. Især fordi de påsatte ofte stritter til højre og venstre. Det ser dumt ud.

Kim Stapelfeldt skrev:

Jeg mener... Har vi virkelig brug for, at feks. en stige i interiøret på en vogn er udført i ætset metal ? (Kan dårligt ses udefra)

Nej.

Kim Stapelfeldt skrev:

At samtlige slanger, ledninger etc. på undervognen er tilstede ? (Kan ikke ses når modellen står på banen)

Slet ikke.

Kim Stapelfeldt skrev:

At pufferne kan fjedre ? (De rører alligevel sjældent hinanden, da vores koblinger er for lange og vores kurver for skarpe)

Nej, det er den mest ligegyldige funktion.

Kim Stapelfeldt skrev:

At revisionsdatoen er 110% korrekt (Vi er alle ældre mænd, og kan kun aflæse de påskrifter med en lup)

Jeg sætter pris på, at de afspejler den periode som vognen (eller loket) skal afspejle at være fra. Om datoen så er et påfund er mig ligegyldigt.

Kim Stapelfeldt skrev:

At div. gitre etc er udført i ætset metal frem for plastik ? (På 50 cm afstand kan man alligevel ikke se forskel)

 

Det skal laves så det holder bedst. Så materialet er underordnet.

Kim Stapelfeldt skrev:

Men har detaljeringsgraden af modellerne presset priserne op i et usundt leje ? 

Jeg tror det ikke nødvendigvis, jeg tror til gengæld at de små mængder dansk modeltog produceres i, gør at det bliver dyrere. Det ville være en naturlig forklaring. Du kan jo se på PIKOs modeller, som også har ætsede dele osv., de er ikke synderligt dyrere af den grund. Så det er nok mængderne der afgør det. Man kan jo bare sige f*ck det danske og køre tysk, så er der masser af lækkert mindre dyrt materiale. 

Kim Stapelfeldt skrev:

 

Jeg er selv begyndt at hælde lidt til den holdning, at priserne har nået et højt niveau . Eller også er jeg bare blevet nærig....  Smile

Jeg bliver nærig når jeg giver mange penge for en model, hvor bogierne hænger eller gangtøjet er noget skrammel. Der står jeg af, så ja, du kan måske sige, at hvis det er nemmere at producere med færre detaljer, og derved opnå en passende kvalitet og pris, så synes jeg det er bedre.

 

Det er min klare holdning at mange detaljer ikke er lig med god kvalitet. Hos mig vægter holdbarhed og køreegenskaber højere. Jeg er også ligeglad med lyd. 

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 3.412

PB  Hjemmeside

Heldigvis er det stadig gratis at bruge returtasten.   Wink

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kim Stapelfeldt

Holbæk

Indlæg: 357

PB

 

Om det er detaljeringsgraden der hiver priserne op, eller mængden der kan afsættes, er selvfølgelig et godt spørgsmål.... Måske er det en helt 3 grund.

 

Hvis man feks. kigger på ACME´s personvogne, er en del af dem også over de 600,-.... Og nogle endnu højere... Men bevares... Det ER også flotte vogne, med mange detaljer.

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.460

PB

Nu er jeg selv en meget stor container og tankcontainer entusiast og indenfor dette område synes jeg prisniveauet er stukket af med raketfart over de sidste par år.

Prisen på en alm. 20 fods container som en 2021 nyproduktion starter idag på ca. 9 Euro og bevæger sig hastigt op ad alt afhængig af hvilken producent vi taler om.

Prisen for en 45 fods container fra Kombimodell er nu pt. steget til lidt under 16 Euro. Bevares, de er da flotte og produceres kun i et ekstremt lille oplag, som kun sælges via én forhandler. Men der er altså tale om et lille stykke plast uden nogen form for elektronik eller mekanik. Når støbeformen først er på plads, så taler vi kun forskel i farve og tryk. Men jeg betaler gerne prisen (og gør det ganske tit), hvis der er tale om et produkt, som jeg "død og pine" bare skal have i samlingen. 

Jeg tror personligt prisstigningen er et udtryk for, at folk simpelthen bare har flere penge mellem hænderne og lystigt køber ind. Det ved producenterne og de sætter prisen herefter. 

I "gamle dage" for 10 år siden kunne man sagtens vente med at købe et lokomotiv fra Roco og tilmed endda vente til prisen blev reduceret et år eller to efter det havde ramt hylderne hos forhandlerne. Det kan man dæleme ikke længere. Sover man i timen, så er løbet kørt og så skal man til at have den helt store tegnedreng frem, hvis man skal købe det på Ebay.

Eksempel: Et TX Logistik Vectron lokomotiv fra Roco, der blev udsendt i 2020 og dengang kunne købes for 200 Euro, det ser jeg nu blive solgt på Ebay her i 2021 for svimlende beløb. Det samme gør sig gældende for alle de nye BR 218 lokomotiver fra Roco og mange lommevogne.

Så os folk derude har åbenbart pengene og viljen til at bruge dem. Jeg tror det er sagens kerne, hvis man vil forstå prisstrukturen på modeltog i 2021.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 247

PB

Indehaveren af Togcenter Gentofte sagde engang: "jo flere detaljer der er på modellen, jo mere kan der falde af!"

Like 1 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.797

PB  Blog  Hjemmeside

Smag og behag er som bekendt forskellig - nogle vil helst have billigere modeller med færre detaljer, andre vil gerne betale mere for flere detaljer.

Jeg er personligt nok mest til det sidste - f.eks. synes jeg, det er dejligt med fjedrende puffere, så jeg slipper for selv at sætte dem på. Det er ikke helt uden betydning, når man kører med kortkoblinger.

Men hvad er formålet med denne tråd? Vi hverken kan eller skal vel blive enige om et fælles standpunkt, som alle producenter herefter skal tvinges til at følge? Smile

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kim Stapelfeldt

Holbæk

Indlæg: 357

PB

Lars Skjærlund skrev:

Smag og behag er som bekendt forskellig - nogle vil helst have billigere modeller med færre detaljer, andre vil gerne betale mere for flere detaljer.

Jeg er personligt nok mest til det sidste - f.eks. synes jeg, det er dejligt med fjedrende puffere, så jeg slipper for selv at sætte dem på. Det er ikke helt uden betydning, når man kører med kortkoblinger.

Men hvad er formålet med denne tråd? Vi hverken kan eller skal vel blive enige om et fælles standpunkt, som alle producenter herefter skal tvinges til at følge? Smile

 

 

Hvem siger der skal være "et formål" med tråden ?

 

Det er såmænd bare af ren nysgerrighed, jeg har oprettet emnet - En gang imellem er det interessant, at høre andres mening, uden at det skal føre til nogen form for konklussion.

 

Kald det en debat, om du vil.

 

Ingen lægger på nogen måde op til, at "alle skal være enige, og at producenter skal tvinges til at følge"..... 

 

Jeg citerer den sidste linje i mit indlæg :

 

 

Og HUSK !!!   Der er plads til alle meninger omkring dette !!!  Ingen meninger er mere "rigtig" end andre !! 

 

Vi griber allesammen denne hobby an på forskellige måder, og gudskelov for det....  Smile

 

 

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.449

PB

Lars Skjærlund skrev:
Jeg er personligt nok mest til det sidste - f.eks. synes jeg, det er dejligt med fjedrende puffere, så jeg slipper for selv at sætte dem på. Det er ikke helt uden betydning, når man kører med kortkoblinger.

 

Jeg har en del vogne med kortkoblinger af forskellige typer (Fleischmann Profi, Roco Universal og Märklin kortkobling) og vogne med kortkoblingskulisser, men ingen med fjedrende puffere. Vornår er det nødvendigt?

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.797

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Bent.

Bent_P skrev:
Jeg har en del vogne med kortkoblinger af forskellige typer (Fleischmann Profi, Roco Universal og Märklin kortkobling) og vogne med kortkoblingskulisser, men ingen med fjedrende puffere. Vornår er det nødvendigt?

Når man kører på for små radier - som havnespor?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.449

PB

Jeg ved det ikke, jeg har ikke problemet og spørger derfor. Det lød på dig som om det var vigtigt for dig, derfor håbede jeg at du kunne fortælle, vorfor du har brug for det.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kim Stapelfeldt

Holbæk

Indlæg: 357

PB

Bent_P skrev:

Lars Skjærlund skrev:
Jeg er personligt nok mest til det sidste - f.eks. synes jeg, det er dejligt med fjedrende puffere, så jeg slipper for selv at sætte dem på. Det er ikke helt uden betydning, når man kører med kortkoblinger.

 

Jeg har en del vogne med kortkoblinger af forskellige typer (Fleischmann Profi, Roco Universal og Märklin kortkobling) og vogne med kortkoblingskulisser, men ingen med fjedrende puffere. Vornår er det nødvendigt?

 

 

Uden at jeg skal gøre mig klog, så tænker jeg, de fjedrende puffer primært kommer til deres ret, hvis man kører lidt ældre epoker, hvor vognene typisk er lidt mere "åbne" omkring pufferne ?  

 

På en stamme BN vogne, kan jeg ikke se fjedrende puffer gøre nogen forskel...    Smile

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 364

PB

Hvis man bruger vogne der følger NEM standarden, så er fjedrene puffere ikke nødvendige. Det er hele ideen med kulisseføringen.

Der er nogle som i høj grad modificerer deres modeller, og drager nytte af fjedrene puffer, men det er meget, meget langt fra alle. 

Fjedrene puffer er en gimmick. Det eksisterer vel mest af alt fordi man kan. Og så kan folk kigge på modellen og sige "uh, den har fjedrene puffer, så er det en bedre model end det 'de store producenter' laver. Sikke en god kvalitet".

Det har ingen, og bør ikke have det, praktisk betydning for kørslen med modellen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.241

PB

 

Der er mange faktorer der har indflydelse på salgspriser !

Det er ikke kun detaljeringsgraden, men også priskonjunkturen !

Før i tiden var omkostningerne meget større, når de fine detaljer skulle frem, da det var meget mere håndarbejde, medens det i dag sker det meget mere digitalt med forme, robotter o.s.v.

Jeg tror, at rigeligheden af penge blandt os togtosser har en meget større indflydelse på priserne, og som eksempel vil jeg bruge, at da jeg startede med modeltog igen var i 2008 midt i finanskrisen, hvor tog blev pumpet ud for at skabe kontanter.

Seriestørrelsen kan sættes ned, så der ikke skal sælges så meget ud over hvad der er forudbestilt, og på den måde undgår vi nogle af de panikpriser for at få ryddet lageret hos producenterne.

De store producenter laver allerede i dag til forskellige prisgrupper som Hobby / Ekspert o.s.v.

 

Så derfor mener jeg, at de dyre priser mere skyldes at producenter & forhandlere har mere styr på forsyningskæden af tog, og det er grunden til de højere, faste priser og mindre om, der kommer 4 fjedrene puffer.

 

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 1 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 3.797

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Jørgen.

bygger01 skrev:
Så derfor mener jeg, at de dyre priser mere skyldes at producenter & forhandlere har mere styr på forsyningskæden af tog, og det er grunden til de højere, faste priser og mindre om, der kommer 4 fjedrene puffer.

Jeg kunne ikke være mere enig.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kim Stapelfeldt

Holbæk

Indlæg: 357

PB

bygger01 skrev:

 

Der er mange faktorer der har indflydelse på salgspriser !

Det er ikke kun detaljeringsgraden, men også priskonjunkturen !

Før i tiden var omkostningerne meget større, når de fine detaljer skulle frem, da det var meget mere håndarbejde, medens det i dag sker det meget mere digitalt med forme, robotter o.s.v.

Jeg tror, at rigeligheden af penge blandt os togtosser har en meget større indflydelse på priserne, og som eksempel vil jeg bruge, at da jeg startede med modeltog igen var i 2008 midt i finanskrisen, hvor tog blev pumpet ud for at skabe kontanter.

Seriestørrelsen kan sættes ned, så der ikke skal sælges så meget ud over hvad der er forudbestilt, og på den måde undgår vi nogle af de panikpriser for at få ryddet lageret hos producenterne.

De store producenter laver allerede i dag til forskellige prisgrupper som Hobby / Ekspert o.s.v.

 

Så derfor mener jeg, at de dyre priser mere skyldes at producenter & forhandlere har mere styr på forsyningskæden af tog, og det er grunden til de højere, faste priser og mindre om, der kommer 4 fjedrene puffer.

 

 

 

 

Men typisk er de meget detaljerede modeller jo netop dyrere ?  Så alt andet lige, må produktionsomkostningerne vel også være højere.

 

Anyways.... Meningen med tråden var ikke at drage en konklussion, blot at høre andres mening om dette, og det er muligt du har ret i din antagelse... Smile

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.460

PB

bygger01 skrev:

Så derfor mener jeg, at de dyre priser mere skyldes at producenter & forhandlere har mere styr på forsyningskæden af tog, og det er grunden til de højere, faste priser og mindre om, der kommer 4 fjedrene puffer.

 

Det tror jeg du har fuldstændig ret i  Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

dd_tog

Indlæg: 15

PB

 

 

Jeg ville nu tro, uden at kende prisen på ekstra detajler for den enkelte producent, at mer prisen på et detaleret stk modeltog ikke kan tilskrives 1:1 de øgede  omkostninger i produktionen. Mon ikke priserne er mere styrret af hvad market (os/nogle) vil betale for varen. Mange producenter er blevet mere realisiske om hvor mange enheder de kan sælge og hvor mange køber der er til disse. Når man som producent har en god sandsynlighed for at få solgt hele produktion så sættes prisen lidt højt(for nogen). Jeg selv synes at der ofte er flere ting som gerne ville have købt, men må prioritere pga. prisen.  Da jeg har valgt at modeltog er min verden så kan jeg tillade mig at fravælge nogle ting og vælge andre ting til selv om det ikke er så virkelighedsttro.

 

vh

Daniel 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.241

PB

Der er skrevet:

Men typisk er de meget detaljerede modeller jo netop dyrere ?  Så alt andet lige, må produktionsomkostningerne vel også være højere.

Som skrevet andet steds, forlanger man så meget man kan og samtidig få man solgt ud, for ikke at lande i samme situation, som når de de 2 x H producenter sænkede prisen nogle få måneder efter indsalget, så forhandlerne brændte inde med varelagre, der ikke kunne sælges, da priserne fra de 2 x H på websider var langt lavere !

Både Märklin & Roco gjorde samme for ca. 10 år, da de var i problemer, og de brugte forskellige udslusningssteder. Vi hentede dengang i en herskabslejlighed i München forskellige nye togstammer købt på EBay til en 30-40 % af katalogprisen, og der var lager helt til loftet.

Det havde sikkert været meget billigere at producere et nyt lokomotiv med et nummer / alle med lyd / alle samme type kasse, end at lave alle disse varianter af et lokomotiv med 4 forskellige numre og med forskellige bemaling.

Det marketing vi er udsat for !

Men nogle af os ønsker alle disse varianter, og det må vi andre betale for ............

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 364

PB

Nu er der også mange andre faktorer der kommer i spil når der sproduceres modeltog.

Faste og variable omkostninger. 

Faste omkostninger uanset mængde skal der produceres værktøjer og tegninger. 

varable omkostninger. Hvad koster det at producere 1 

Uanset om modellen er topdeltajeret eller ej så ermange udgifter heriblandt fragtprisen den samme. 

Producenternes måde at få flere penge i kassen på er ved at kunden skal betale mere. 298 istedet for 198 for en godsvogn Den vogn der koster 298 koster måske 20kr mere i variable omkostninger end den der koster 198. Producenten har derfor tjent mere.

Thomas

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kim Stapelfeldt

Holbæk

Indlæg: 357

PB

Thomas Jespersen skrev:

Nu er der også mange andre faktorer der kommer i spil når der sproduceres modeltog.

Faste og variable omkostninger. 

Faste omkostninger uanset mængde skal der produceres værktøjer og tegninger. 

varable omkostninger. Hvad koster det at producere 1 

Uanset om modellen er topdeltajeret eller ej så ermange udgifter heriblandt fragtprisen den samme. 

Producenternes måde at få flere penge i kassen på er ved at kunden skal betale mere. 298 istedet for 198 for en godsvogn Den vogn der koster 298 koster måske 20kr mere i variable omkostninger end den der koster 198. Producenten har derfor tjent mere.

Thomas

  

 

Lidt det scenarie jeg frygtede.......   Stare

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 364

PB

Husk nu lige at uanset hvad skal producenterne have en produktion til at løbe rundt udne underskud. Modeltog i DK er bestemt ikke nogen guldgrube og jeg har nu aldrig hørt om nogle der har tjent ret meget.

Thomas

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.241

PB

Thomas Jespersen skrev:

Husk nu lige at uanset hvad skal producenterne have en produktion til at løbe rundt udne underskud. Modeltog i DK er bestemt ikke nogen guldgrube og jeg har nu aldrig hørt om nogle der har tjent ret meget.

Thomas

Det burde være helt omvendt, så det blev en guldrandet forretning, så måtte vi bygge til for at få plads til alt det vi ville købe ........

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Anderscn

Indlæg: 19

PB

Jeg tror heller ikke at der er ret stor avance på modeltog i det hele taget.

Mht priserne generelt, så er brugtmarkedet på f.eks. Ebay.de inden for det sidste år steget ret voldsomt. I Tyskland tilskriver de det Corona pandemien, som har betydet at folk har mere tid hjemme til f.eks. at sysle med modeltog.

 

Mange af de nyere lokomotiver og vogne er sindsygt detaljerede og flotte, hvilket kan retfærdiggøre højere priser. Men jeg ville være nærvøs ved at detaljerne brækker af ved håndtering og brug, så jeg er ligenu der, at en passende balance mellem pris, detaljering og nogenlunde ensartet skala er det der blev lavet i slut-80'erne og i 90'erne. 

mvh,

Anders

Like 0 kan lide
Top

Picture

Kim Stapelfeldt

Holbæk

Indlæg: 357

PB

Anderscn skrev:

Jeg tror heller ikke at der er ret stor avance på modeltog i det hele taget.

Mht priserne generelt, så er brugtmarkedet på f.eks. Ebay.de inden for det sidste år steget ret voldsomt. I Tyskland tilskriver de det Corona pandemien, som har betydet at folk har mere tid hjemme til f.eks. at sysle med modeltog.

 

Mange af de nyere lokomotiver og vogne er sindsygt detaljerede og flotte, hvilket kan retfærdiggøre højere priser. Men jeg ville være nærvøs ved at detaljerne brækker af ved håndtering og brug, så jeg er ligenu der, at en passende balance mellem pris, detaljering og nogenlunde ensartet skala er det der blev lavet i slut-80'erne og i 90'erne. 

mvh,

Anders

 

 

Pudsigt.... Jeg er faktisk enig.... Og er begyndt at købe især Roco lokomotiver fra den periode.

 

Syntes nemlig de har den passende balancegang imellem detaljering, holdbahed og pris, som jeg søger.

 

Og så kan man finde rigtg fine modeller til en blillig penge, hvis man kører udenlandsk....    Smile

Like 1 kan lide
Top

Picture

Anderscn

Indlæg: 19

PB

Hej,

Her er jeg endnu til Märklin Lokomotiver og godsvogne fra perioden, men foretrækker Roco og Sachsenmodelle Passagervogne fra perioden.

Og en hulens masse M-skinner, signaler, luftledning og blå trafo'er..

Mvh,

Anders

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 620

PB

Anderscn skrev:

Hej,

Her er jeg endnu til Märklin Lokomotiver og godsvogne fra perioden, men foretrækker Roco og Sachsenmodelle Passagervogne fra perioden.

Og en hulens masse M-skinner, signaler, luftledning og blå trafo'er..

Mvh,

Anders

Du kommer til at fortryde købet af Roco/Sachenmodelle's lange personvogne, da de uden tvivl vil karambolere med sporskiftelygterne på M-skinnen. Blot et godt råd.

Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

Anderscn

Indlæg: 19

PB

Hej Gert,

Har været der. Jeg skal blot holde mig holde mig til vogne der er maks 26,4 cm (1/100), og afmontere 

lygtehuset på de ældste sporskifter med stort lygtehus. De senere versioner med små lygtehuse passeres uden problemer.

Det er faktisk kun 30,3 cm vognene (1/87) som rager ind i luftlednings-masterne i R1-kurver, som jeg skal holde mig fra.

Så det kan lade sig gøre, blot med et par begrænsninger/forholdsregler.

mvh,

Anders

Like 1 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.