Picture

Henrik M.

Økonom

Indlæg: 51

PB

Piko fra DDR

Jeg er den lykkelige ejer at flere modeller fra Piko, der er lavet dengang "Det Der Var" stadig hed DDR.

Nu er det ikke sådan lige til at skaffe reservedele, da både Piko og DDR er kommet under "new management" sidenhen.

Så når noget går i stykker, så må man jo improviserer for at opretholde driften på banen. Ganske underholdende.

En G8.1 gik i stykker, og jeg havde mistanke om at ankeret var brændt af.  For at teste rigtigheden af denne teori, adskildte jeg min Br. E 44, der jo er udstyret med to motorer. Min hensigt var at efterprøve det mistænkte anker i en ellers sund motor. Det gik også godt, og testen viste at ankeret ikke fejlede noget. Så langt så godt.

Nu skulle E 44'eren så samles igen, denne gang med sit eget "hjerte". Efter noget besvær lykkedes det også, men ak og ve, det kører den forkerte vej. Altså ikke heldigt når to moterer skal arbejde sammen i et lokomotiv. Minder på sit sært og vis om den gamle øst / vest kojnflikt, den ene del vil den ene vej, den andel del den modsatte vej.

De to motorboggier

 

Som I kan se er den ene motor polvendt (de gule ledninger der er monteret øverst mellem de to kondensatorer), den anden er ikke. Det er den ikke polvendte jeg har hafr adskildt.

Rasmus modsat

Der er tre elementer der kan manipuleres med. På magnetsiden af motoren (foto) er der anbragt to forskellige isoleringer bag skruerne der holder forankringsarmene på plads, en af metal og en af plast. Den af metal kan skimtes på billedet. Det må betyde at magnet har strømforbindelse til skinnen via den arm der har metalforbindelse, men ikke via den anden arm. På den anden side af motoren, hvor der etableres elektrisk forbindelse til motorens kul, er der strømoptag både fra skinne og fra luftledning. Mellem de to forskellige strømoptag er der i den ene side, og kun den ene side, anbragt en lille isolering. Jeg har anbragt alle de tre isoleringer ens på både den polvente motor og den ikke polvente. Resultatet er altså at de nu vil hver deres vej.

 

Hvad har jeg gjort forkert ?

 

 

__________________

Henrik M.
Kører hovedsageligt md Märklin. Ældste dele af anlæg fra 1963. M-spor, analog drift. Præference for danske modeller

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.594

PB

Kan du vende magneten om?,
__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik M.

Økonom

Indlæg: 51

PB

Ja, det kan jeg nok godt. Men bemalingen på magneten viser at den sidder korrekt ( den er ikke malet i bunden). Derudover er der en udsparing nederst til tandhjulsarangementet, s´å i praksis er det nok ikke smart at vende magneten

 

Venlig hilsen

 

Henrik M.

__________________

Henrik M.
Kører hovedsageligt md Märklin. Ældste dele af anlæg fra 1963. M-spor, analog drift. Præference for danske modeller

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Hej Henk

Tja På Østyske modeljernbane loppemarkeder, kan næsten alle Piko reservedele og overskudsdele købes. Prøv evt et tysk Forum, hvis du mangler sådanne.

 Du kan nok skrive på engelsk, hvis dit tyske er for uslebent

mht til din boggie Lidt tanker uden at jeg ved noget om bemeldte model

Har du sat rammen korrekt på gearkassen??  Den kunne evt være vendt 180 grader-  måske -  hvad ved jeg.?

Hvis det har virket, så kan det med garanti også igen.

 Kan Ankeret være sat omvendt i? I såfals sakl tandhjul  have være afmonteret. Kan du have samlet andre del omvendt?

Kan du ikke polvende ledningerne?

 

 Vh Rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik M.

Økonom

Indlæg: 51

PB

Tak for hint'et Rep. 

 

Jeg vil prøve at afsøge tyske hjemmesider for et elektrisk diagram.

 

vh.

 

Henrik

__________________

Henrik M.
Kører hovedsageligt md Märklin. Ældste dele af anlæg fra 1963. M-spor, analog drift. Præference for danske modeller

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.