Picture

gnilre2

Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.

Indlæg: 229

PB

Peco sporskiftere code 55

Hej med jer.:

Kan nogen forklare mig lidt om hvad der menes med ordet "insulfrog" ved ovenstående Peco¨s finescale sporskiftere code 55. På forhånd tak.

Hilsen Erling.

__________________

 

Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.101

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Erling.

Insulfrog betyder, at hjertestykket er lavet af plastic og dermed isoleret, så du ikke behøver bekymre dig om strømforsyning af det.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej Erling

Generelt bruger Peco 2 principper : Insulfrog og Electrofrog.

Førstnævnte har et lille stykke nylon indskudt i hjertestykket for, at undgå kortslutning. I H0 giver dette ikke problemer - N ved jeg ikke noget om.

I et Electrofrog skifte er der elektrisk forbindelse hele vejen igennem, d.v.s. bedre strømoptag. Til gengæld er det nødvendigt, at ompole hjertestykket alt efter om, skiftet er stillet til ret eller skævt. 

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

gnilre2

Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.

Indlæg: 229

PB

Tak for det Henrik.: Men nu tror jeg da forvirringen er blevet lidt større for mig.

Til gengæld er det nødvendigt , at ompole hjertestykket alt efter om, skiftet er stillet til ret eller skævt.

Ompole hjertestykket.??? Hvordan gøres dette.?? Og. Det forstår jeg ikke rigtig meningen med. Toget kører vel bare den vej skiftet er stillet til. Ikke.?? 

Og. Jeg blev sgu også lidt bange da jeg læste noget om vendesløjfe på denne hjemmeside.:

http://www.modulbanen.dk/1977/Rullende_materiel/godsvogne.html#Hbis-t

Her kunne man absolut ikke bruge electrofrog.!!! Og. Det er alle mine indkøbte sporskiftere. Vil det sige jeg har gjort i nælderne.? Shock

Nu var jeg lige så glad ved mit Peco grej, code 55. Synes godt nok de er flotte.

Mange hilsener Erling.

 

__________________

 

Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gnilre2

Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.

Indlæg: 229

PB

OK.:

Men som jeg skriver i et andet svar. Mine er electrofrog. Altså kan jeg forstå hjertestykket er strømførende og vil give en mere stabil strømoptag til toget. Alt OK. Men. Giver disse sporskiftere bøvl med vendesløjfer sammen med en Lenz LK 200.?? Har kørt med denne vendesløjfemodul sammen med Minitrix sporskiftere. Det kørte bare.

Det er vist noget forvirrende noget jeg her har rodet mig ud i, eller.??

Hilsener, Erling.

__________________

 

Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.101

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Erling.

gnilre2 skrev:
Ompole hjertestykket.??? Hvordan gøres dette.?? Og. Det forstår jeg ikke rigtig meningen med. Toget kører vel bare den vej skiftet er stillet til. Ikke.??

Nej, du har ikke helt forstået det. Smile

Lad os sige, at du har et sporskifte, hvor du enten kan køre ligeud eller dreje til højre. I første omgang stiller vi det til ligeud: Når dit lokomotiv kører ind i skiftet, vil det være lokomotivets højre hjul, der rammer hjertestykket. Hvis hjertestykket skal fungere godt, skal det altså have samme spænding som den højre skinnestreng på dit spor. Nu prøver vi igen, men denne gang skifter vi skiftet, så du kører mod højre. I den situation er det lokomotivets venstre hjul, der rammer hjertestykket, som altså skal have samme spænding som den venstre skinnestreng.

Ud af ovenstående kan man konstatere, at hjertestykket skal skifte spænding alt efter skiftets stilling; og det er præcist, hvad det handler om. Normalt lader man bare sin sporskiftemotor klare det, den har som regel en omskifter, der kan sende den korrekte spænding til hjertestykket, når sporet skiftes.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Hej

Som jeg husker det, er elektrofrog  sporskiftet indrettet således, at hjertestykket ompoles når tungerne skifter position.

Men så skal man isolere mellem de tilstødende skinnestrenge og de to skinnestykker, der går fra hjetestykket og ud.

Ellers bliver der kortslutning.

De tilstødende skinnestrenge skal så strømsforsynes med en påloddet ledning til strømforsyningen.

Nogle modelbyggere fjerner de "lus" der sidder på bagsiden af svellerne og så må man ompole med et relæ, der styres at sporskiftemotoren.

Dette giver bedre kontakt i længden, men kræver altså både lidt ekstra hardware, og lidt forståelse af den slags elektriske forbindelser.

også i dette tilfælde skal der isoleres på samme måde.

Elektrofrog er absolut den sikreste måde, at få lokomotivet til at køre jævnt gennem sporskifterne. Med insufrog skal lokomotivet over et strømløst sted og er der også dårligt strømoptag på en eller flere aksler på lokomotivet, kører det ujævnt gennem sporskiftet eller går i helt stå.

Men det er korrekt, at det er lettere at løse isoleringsproblemet med insulfrog = Isoleret hjertestykke, da isolationen så ligger i hjertestykket

Ved vendesløjfer på 2 skinne anlæg, er det noget bøvl at strømforsyne ved analog kørsel, da selve sløjfen kortslutter, hvis man ikke indsætter isoleringer på strategiske steder, og manuelt polvender, når toget forlader sløjfen.

Ved digitale anlæng kan man indsætte et vendesløjfemodul, og et par isoleringer, så skiftes der poler automatisk.

Så du har bestemt ikke købt noget forkert, eller dårligt! Du skal bare sætte dig ind i det elektriske vedr. strømforsyning af skinnerne.

Der findes udmærkede beskrivelser i bøger og også i noge kataloger fra skinneproducenterne.

Når det er 2-skinne er principperne de samme. uanset størrelsesforholdet.

Vh REP

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

gnilre2

Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.

Indlæg: 229

PB

Tak Lars.: Tror jeg har forstået din forklaring. I disse Peco electrofrog sporskiftere er det altså sporets stilling der bestemmer hvor spændingen er på skinnerne. OG.: Ved de tidligere sporskiftere jeg brugte, Minitrix, var det selve drevet (motoren) der sad på siden af sporskiftet der bestemte hvor spændingen var. Ikke.!!!

Når jeg så som jeg gør kører 2-skinne digitalt.:: Jeg vil da ikke få de store problemer, selv ved en vendesløjfe, med de her skiftere her, og en Lenz LK 200 vendesløjfemodul. Vil jeg.?

Tak for dit svar Lars.  Hilsen Erling.

__________________

 

Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gnilre2

Kvalitetschef på færdigbeton fabrik.

Indlæg: 229

PB

Hej Neslien.

Tak for dit dybdegående svar. Og. Ja. Jeg kører 2-skinne digital. Jeg vil prøve at læse vejledningerne der medfølger de enkelte sporskiftere grundig igennem, og sætte mig lidt bedre ind i de elektriske beskrivelser og virkemåder. Men. Det kan godt være tungt læsestof for en gammel motorvejsbygger der har rundet de seksti år.

Mange hilsener fra Erling, og go week-end.

__________________

 

Kører epoke III - V hovedsaglig dansk.
Mvh
Erling

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.101

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Erling.

gnilre2 skrev:
I disse Peco electrofrog sporskiftere er det altså sporets stilling der bestemmer hvor spændingen er på skinnerne.

Nu havde jeg helt glemt det - men ja, du har ret: De klarer det selv, som Per også skriver. Hvis altså ikke man fjerner automatikken og lader sin sporskifte-motor klare det i stedet. Det er mere besværligt, men giver til gengæld en mere stabil strømforsyning.

Besværet består dog kun i, at man skal trække nogle ekstra ledninger: Din motor (servostyring eller hvad du nu vælger) har en omskifter med to indgange og én udgang. Indgangene skal have samme forsyning som sporet, og udgangen forbindes til hjertestykket. På den måde sikrer man, at hjertestykket altid er polariseret korrekt.

Men hvorfor så ikke lade skiftet klare det selv - det kan jo godt? Jo, det kan det, men man bliver afhængig af, at tungerne har en stabil elektrisk forbindelse til skinnerne for at de kan forsyne hjertestykket ordentligt, og det kommer med tiden til at knibe. Skinnerne bliver iltede og beskidte, en proces, der øges, når man også trækker strøm gennem den, og en dag har man en meget dårlig forbindelse, som det kan være svært at reparere. Med dårlig kørsel gennem skiftet som resultat.

Det er derfor bedre at klare det manuelt, dvs. med en rigtig omskifter eller et relæ, der er kapslet inde for omverdenen, så den ikke ilter og svines til nær så nemt.

Jeg bruger servoer og har en styring, der er udstyret med hele to relæer til at klare opgaven: Da den styres digitalt, har hvert relæ en lille forsinkelse i tilslutningen, så hjertestykket er helt uden strøm, mens skiftet skifter. Det er de luxe udgaven og giver den aller bedste sikkerhed og kørsel - og så er det ikke engang dyrere end så mange andre løsninger.

Citat:
Ved de tidligere sporskiftere jeg brugte, Minitrix, var det selve drevet (motoren) der sad på siden af sporskiftet der bestemte hvor spændingen var.

Det lyder helt rigtigt.

Citat:
Jeg vil da ikke få de store problemer, selv ved en vendesløjfe, med de her skiftere her, og en Lenz LK 200 vendesløjfemodul.

Bestemt ikke - det er præcist det, vendesløjfemodulet er beregnet til. Smile

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.