Picture

rytter

Indlæg: 55

PB

Opmagasinering

Jeg står i den uheldige situation at jeg skal have pakket min bane ned grundet en flytning, er der nogen der kan sige mig om der er noget jeg skal være særligt opmærksom på mht. opbevaring af lokomotiver, vogne, skinner osv? Udover selvfølgelig at det ikke har godt af fugt.

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.151

PB

rytter skrev:

Jeg står i den uheldige situation at jeg skal have pakket min bane ned grundet en flytning, er der nogen der kan sige mig om der er noget jeg skal være særligt opmærksom på mht. opbevaring af lokomotiver, vogne, skinner osv? Udover selvfølgelig at det ikke har godt af fugt.

Vær især opmærksom på forsikringsforholdene.

F.eks. ved opbevaring hos BOXIT dækker deres forsikring værdier for op til 100.000,- kr ialt pr. opbevaringsrum, og max. 30.000,- kr pr. genstand - selvrisikoen udgør 2.500,- kr. Herved er dine ting ligeså godt forsikret, som hvis de blev opbevaret hjemme hos dig selv.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

rytter

Indlæg: 55

PB

Det skal stå hjemme, men det kan godt være der går lang tid inden jeg får mulighed for at sætte den op igen, så jeg tænkte mere om der var noget jeg skal gøre for at sikre at det hele virker når jeg skal til at sætte det op igen engang...

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.151

PB

rytter skrev:

Det skal stå hjemme, men det kan godt være der går lang tid inden jeg får mulighed for at sætte den op igen, så jeg tænkte mere om der var noget jeg skal gøre for at sikre at det hele virker når jeg skal til at sætte det op igen engang...

Som Flemming Leth sikkert ville have sagt: "Lægges i blød i linolie natten over og slibes derefter med sandpapir, korn 60".

Nej, der er ingen forholdsregler - udover fugt, som du selv er inde på - samt støv og temperatur.

Så læg det hele pænt i æsker og opbevar det tørt og lunt indtil du skal bruge det igen - sværere er det ikke.

Hvis der i dit modeltog indgår zinkstøbninger af ældre dato, så pas på med lave temperaturer (under ca. 12 grader), så der ikke opstår interkrystallinsk korrosion, også kaldet "zinkpest".

Og god arbejdslyst med flytningen.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

jhcn

IT & AV vejleder, C. la Cours Skole

Lystrup

Indlæg: 747

PB

rytter skrev:

Jeg står i den uheldige situation at jeg skal have pakket min bane ned grundet en flytning, er der nogen der kan sige mig om der er noget jeg skal være særligt opmærksom på mht. opbevaring af lokomotiver, vogne, skinner osv? Udover selvfølgelig at det ikke har godt af fugt.

Jeg har lært - på den hårde måde - at mine gamle Märklin lokomotiver ikke kune klare at ligge ned + ikke at bevæge sig gennem lang tid. Jeg ved ikke om det samme gør sig gældende med "moderne" materiel, for alle mine lokomotiver står op nu, og selvom de sjældent kører, så har jeg ikke problemer mere. Det skal også tilføjes at smøreolien tilbage i tiden var elendig, og blev til en tyk masse. Bla.a derfor kunne lokomotiverne ikke køre efterfølgende.

Henrik

__________________

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.

Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.