Jeg står i den uheldige situation at jeg skal have pakket min bane ned grundet en flytning, er der nogen der kan sige mig om der er noget jeg skal være særligt opmærksom på mht. opbevaring af lokomotiver, vogne, skinner osv? Udover selvfølgelig at det ikke har godt af fugt.
cbt
Indlæg: 1.165
Jeg står i den uheldige situation at jeg skal have pakket min bane ned grundet en flytning, er der nogen der kan sige mig om der er noget jeg skal være særligt opmærksom på mht. opbevaring af lokomotiver, vogne, skinner osv? Udover selvfølgelig at det ikke har godt af fugt.
Vær især opmærksom på forsikringsforholdene.
F.eks. ved opbevaring hos BOXIT dækker deres forsikring værdier for op til 100.000,- kr ialt pr. opbevaringsrum, og max. 30.000,- kr pr. genstand - selvrisikoen udgør 2.500,- kr. Herved er dine ting ligeså godt forsikret, som hvis de blev opbevaret hjemme hos dig selv.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
rytter
Indlæg: 57
Det skal stå hjemme, men det kan godt være der går lang tid inden jeg får mulighed for at sætte den op igen, så jeg tænkte mere om der var noget jeg skal gøre for at sikre at det hele virker når jeg skal til at sætte det op igen engang...
cbt
Indlæg: 1.165
Det skal stå hjemme, men det kan godt være der går lang tid inden jeg får mulighed for at sætte den op igen, så jeg tænkte mere om der var noget jeg skal gøre for at sikre at det hele virker når jeg skal til at sætte det op igen engang...
Som Flemming Leth sikkert ville have sagt: "Lægges i blød i linolie natten over og slibes derefter med sandpapir, korn 60".
Nej, der er ingen forholdsregler - udover fugt, som du selv er inde på - samt støv og temperatur.
Så læg det hele pænt i æsker og opbevar det tørt og lunt indtil du skal bruge det igen - sværere er det ikke.
Hvis der i dit modeltog indgår zinkstøbninger af ældre dato, så pas på med lave temperaturer (under ca. 12 grader), så der ikke opstår interkrystallinsk korrosion, også kaldet "zinkpest".
Og god arbejdslyst med flytningen.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
jhcn
IT & AV vejleder, C. la Cours Skole
Lystrup
Indlæg: 758
Jeg står i den uheldige situation at jeg skal have pakket min bane ned grundet en flytning, er der nogen der kan sige mig om der er noget jeg skal være særligt opmærksom på mht. opbevaring af lokomotiver, vogne, skinner osv? Udover selvfølgelig at det ikke har godt af fugt.
Jeg har lært - på den hårde måde - at mine gamle Märklin lokomotiver ikke kune klare at ligge ned + ikke at bevæge sig gennem lang tid. Jeg ved ikke om det samme gør sig gældende med "moderne" materiel, for alle mine lokomotiver står op nu, og selvom de sjældent kører, så har jeg ikke problemer mere. Det skal også tilføjes at smøreolien tilbage i tiden var elendig, og blev til en tyk masse. Bla.a derfor kunne lokomotiverne ikke køre efterfølgende.
Henrik
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner