Hej skal i gang med en ny bane, men har dog lige nogle spørgsmål først
Har med en hel del hjælp her inde fået lavet denne sporplan.
Bund:
Mellemlag:
og top:
Bruger mærklin c-skinner og ecos 50000.
Hvad bruger i til opbygning af banen og hvordan har i bygget skelettet? (gerne billeder)
Har hørt at folk bruger servoer til sporskifterne, men hvordan fungere det hvordan tilslutter man det? kan de bruges til mærklin's C-skinner? og fungere de også sammen med kryds og 3 vejs sporskifter? (gerne billeder)
Hvad bruger i til lyddæmning?
og hvis i har nogle gode tips eller ændringer er i selvfølgelig også velkommen til at skrive.
mvh, simon / stenlillebanen
______________________________________________
H0 3-skinne drift Digital styring ECoS I
bqg
Indlæg: 1.102
Hvad bruger i til opbygning af banen og hvordan har i bygget skelettet? (gerne billeder)
Har hørt at folk bruger servoer til sporskifterne, men hvordan fungere det og hvordan tilslutter man det? (gerne billeder)
Hej Simon
Med hensyn til servoer, kunne denne video måske hjælpe lidt på forståelsen.
Her drejer det sig om ESU's servoer og ESU's servokontroller, den har den mulighed, at servoerne kan styres analogt.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
esben2009
Greve
Indlæg: 290
Sådan en baneopbygning skulle nok kunne holde dig beskæftiget et stykke tid. Jeg kan ikke helt følge dit sporforløb rundt mellem de forskellige niveauer, og ej heller se hvad du har af åbne kørestrækninger og områder. Men nu er jeg heller ikke 100 metermester i sporplaner.....
Grundliggende set skal du etablere din bane på en rammeopbygning, og i de fleste bøger om bygning af togbaner finder du beskrivelser og billeder heraf. De kan lånes gratis på biblioteket, men du kan også købe Märklins bog hos en forhandler, den koster vel kun omkring 150 kroner.
Oven på rammeopbygningen kan du etablere en skeletopbygning, eller bygge hvert niveau op på hver sin plade. En skeletopbygning i 3 niveauer er en udfordring som kræver mere end den kommende weekend. Faktisk et krævende projekt hvis man ikke på forhånd har nogle faglige forudsætninger.
Selv har jeg bygget mine 3 niveauer op på hver sin plade, der ligger forskudt og understøttet af hver sine lodrette profiler, udskåret som en skeletopbygning men stabiliseret med vandrette profiler sådan at det får en kasseform. For en begynder har det været en brugbar løsning, især fordi jeg har kunne forbedre opbygningen løbende. Det har betydet dobbeltarbejde, men til gengæld har jeg kunnet køre med tog det meste af tiden
Man kan støjisolere med mange af de isoleringsmaterialer man finder i et byggemarked, så du skal finde et nemt materiale at arbejde med. Selv bruger jeg et fast gulvisoleringsmateriale som jeg kan skære ud med en hobbykniv. Oven på dette har jeg lagt det "græsrulle materiale" som man kan købe i enhver togforretning. Altså en dobbeltisolering som virker godt.
De bedste toghilsner
Esben + John Larsen
Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8
stenlille banen
skole
Indlæg: 959
Sådan en baneopbygning skulle nok kunne holde dig beskæftiget et stykke tid. Jeg kan ikke helt følge dit sporforløb rundt mellem de forskellige niveauer, og ej heller se hvad du har af åbne kørestrækninger og områder. Men nu er jeg heller ikke 100 metermester i sporplaner.....
Grundliggende set skal du etablere din bane på en rammeopbygning, og i de fleste bøger om bygning af togbaner finder du beskrivelser og billeder heraf. De kan lånes gratis på biblioteket, men du kan også købe Märklins bog hos en forhandler, den koster vel kun omkring 150 kroner.
Oven på rammeopbygningen kan du etablere en skeletopbygning, eller bygge hvert niveau op på hver sin plade. En skeletopbygning i 3 niveauer er en udfordring som kræver mere end den kommende weekend. Faktisk et krævende projekt hvis man ikke på forhånd har nogle faglige forudsætninger.
Selv har jeg bygget mine 3 niveauer op på hver sin plade, der ligger forskudt og understøttet af hver sine lodrette profiler, udskåret som en skeletopbygning men stabiliseret med vandrette profiler sådan at det får en kasseform. For en begynder har det været en brugbar løsning, især fordi jeg har kunne forbedre opbygningen løbende. Det har betydet dobbeltarbejde, men til gengæld har jeg kunnet køre med tog det meste af tiden
Man kan støjisolere med mange af de isoleringsmaterialer man finder i et byggemarked, så du skal finde et nemt materiale at arbejde med. Selv bruger jeg et fast gulvisoleringsmateriale som jeg kan skære ud med en hobbykniv. Oven på dette har jeg lagt det "græsrulle materiale" som man kan købe i enhver togforretning. Altså en dobbeltisolering som virker godt.
bunden og mellemlaget bliver forbundet med den helix der er i højre side og resten er til toppen
ved du om man kan bruge servoer til krydsspor og 3 vejs sporskifter?
mvh, simon / stenlillebanen
______________________________________________
H0 3-skinne drift Digital styring ECoS I
http://rc-elektronik.dk/
esben2009
Greve
Indlæg: 290
Selv benytter jeg ikke servoer til mine C-sporskifter, men andre gør:
http://www.youtube.com/results?search_query=m%C3%A4rklin%20c%20servo&sm=12
Om det så ligger lige til højrebenet skal jeg være usagt, men du kan da altid kontakte nogle af de youtube brugere som har lagt materiale ind.
De bedste toghilsner
Esben + John Larsen
Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.921
Så bliver det næsten ikke nemmere: http://youtu.be/k6aoTv7ygTM
Ulempe - stor udskæring i underlag
Med venlig hilsen
Skott