Da jeg påtænker at starte på et nyt anlæg, uden at blive færdig med det nuværende anlæg fordi jeg ikke er helt tilfreds med den sporplan som jeg ellers syntes var nærmest genial da jeg lavede den i Wintrack, har jeg brug for gode råd. Samtidig har jeg fået mere plads til rådighed og det vil jeg gerne udnytte.
Jeg køre märklin 3-skinne digital drift på C-skinner, ihvert fald end til nu. Jeg savner rigtig meget en flex-skinne og derfor påtænker jeg nu at det synlige anlæg skal udføres i K-skinner med de slanke sporskifter og de slanke"englændere".
Men er det nu klogt jeg er meget usikker på det. Er der noget som man skal være særlig opmærksom på ved brug af K-skinner? eller er det klogere at leve med den manglende flexibilitet som C-skinnerne har i forhold til K-skinner med flex-skinnen
Jeg har intet kenskab til arbejde med K-skinner da jeg tidligere havde M-skinner og gik direkte til C-skinner da de kom frem.
Jeg vil gerne have 3 tilbagemeldinger på hver blok, er der noget som man skal være opmærksom på desangående? og hvordan er driftssikkerheden på K-skinner kontra C-skinner?
Håber på en god debat og at der er nogle som kan komme med gode råd eller konstruktive kommentar, uden at det skal udvikle sig til en religionskrig "for og imod" den ene type eller den anden type skinner
Så har jeg lige brugt lidt tid med Wintrack der er K-skinner på de synlige strækninger og C-skinner på de 3 skyggebanegårde, henholdsvis grøn, blå og gul.
Indrømmet, jeg har "lånt" fra et andet anlæg og har tilpasset det til de fysiske rammer jeg har til rådighed.
Mvh Claus Juul Rasmussen
H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.715
Som det skrevet mange gange så egner K skinner sig ikke til at blive skilt af for meget, da laskerne kan blive lidt løse, men der kan klemmes med en tang.
Fligene der forbinder midterlederen kan komme i forbindelse med en skinne og lave overgang, hvis man bruger for mange kræfter, så derfor bruger jeg altid Purellum pære forbundet så den lyser ved en overgang.
Så skriver Du om tilbagemelding, så her skal der vel isoleres og til det egner Fleichmann's isolationslasker sig godt.
Laskerne er lette at lodde på, men det er muligt at lodde på skinnerne.
Med lidt slibning under er det også let at lodde.
Du kan også købe nogle dimser, men de er ikke så pæne.
Så skal Du sikkert bruge skruer men hvad med hot meldt !
Flex synes jeg ikke skal bruges til for skarpe kurver, men hvad med varierende radier.
Nu er der børnebørn der presser, så slut.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
esben2009
Greve
Indlæg: 290
Hvis det alene drejer sig om driftsikkerhed på et fast anlæg er kvaliteten i top uanset skinnevalg. Og det er egentligt et meget godt udgangspunkt
Der kan så være strækninger hvor en skinnetype kan foretrækkes enten pga. skinneføringen eller et visuelt udtryk, men her syntes jeg at du skal tage at anlægge en K-skinne strækning og tage den derfra. Jeg vil mene at dine egne erfaringer vil afgøre dit valg.
De bedste toghilsner
Esben + John Larsen
Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8
kylle
altmuligt
Dianalund
Indlæg: 512
hejsa
hvis du har mod på det kan man selv lave lige den krumning man ønsker i C skinner http://www.thkas-moba.de/mucis/c-flex.html det kræver ikke meget ud over tålmodighed men kan give lige det forløb man ønsker , bare en ide
Christian
http://3modul.dk/
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Claus,
som udgangspunkt er dit dobbeltspor noget "tynd" på stationen. Du har kun 1 spor i hver retning.
På skjult banegård GRØN og BLÅ skal opstillingssporene vel parvis være lige lange, da togene kører fra f.eks. BLÅ til station og ned til GRØN og tilbage igen.
Det var lige hvad jeg faldt over ved hurtig gennemgang.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
claus rasmussen
vejIngeniør
Kirke hyllinge
Indlæg: 199
Der er faktisk et 3. spor som er dobbeltrettet lige nord for hovedstrækningen (hvis nord er opad).
Jeg prøve at rettet den blå opstilingsbanegård til, så sporene bliver lige lange. Der kommer sansynligvis også flere modificeringer
Mvh Claus
H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.
CBorch
Skolelærer
Frederiksberg C
Indlæg: 278
Hej Claus
Prøv at gøre indkørslen til den blå rist mere simpel ved at vælge et venstrevendt sporskifte.
Så skal togene ikke slynge sig gennem s-kurven.
De bedste toghilsner
Cristian
2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III & DR, østtysk epoke IV
claus rasmussen
vejIngeniør
Kirke hyllinge
Indlæg: 199
Fin ide, man stirre sig hurtigt blind på sine egne ideer
Så er den fikset.
Mvh Claus
H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.715
I Din blå skyggebanegård er der 9 lige skinner, så alt afhængig af hvordan Du vil stoppe Dine tog giver det ikke lange togstammer ....
Hvilke toglængder har Du regnet med ....
+ Ligger Din remise ikke langt fra Din station eller er der tanker om en station nederst layoutet, men så er der ikke meget plads til perroner. Og hvis den tanke er forkert, så er en meget lang tilbagekørsel til stationen fra remisen, som så vil blokere den enkeltsporede linie
+ Er der en bestemt retning Du har tænkt dig at togene skal kører på den 2 sporede afdeling, for på den "store station" ( det øverste kaldet spor 1 og så nedad 2 & 3 ) blive et problem med tog. der kommer fra højre, da de kun bruge 1 & 2, da de ikke kan komme videre fra spor 3
+ Jeg forstiller mig at de 3 næste spor 4 / 5 / 6 er riste til godsvogne ? / hvis så, ville det hjælpe med at den venstre del også havde forbindelse til venstre indkørsel, for ellers skal Du bruge den enkeltsporede udkørsel til udtræk, så endnu en blokering af det enkeltsporede spor.
+ Du har også nogle meget kort spor i den gule skyggebanegård / hvad er tanken med dem ?
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
PerOlsen
Indlæg: 2.070
Drop dine radius 1-skinner ... dem bliver du ked af meget hurtigt.
Dels er der en del materiel, der ikke har det godt med den snævre radius (f.eks. Heljans damplokomotiver) og dels vil du få svært ved at køre med lange togstammer, hvori der indgår lette vogne (f.eks. Roco). Derudover vil det være umuligt at lave dobbelttraktion, hvor enhederne er i hver sin ende. Det lyder måske ikke som noget, der forekommer - men det gør det faktisk. Rocos lyntog sammenkoblet til et heltog - og et tog til Herningværket, hvor man kan sætte en MY i hver ende af trækket. Begge dele resulterer i at vognene enten trækkes ind over kurven (hvis bagerste maskine kører en smule for langsomt) eller presses ud over kanten (hvis begerste maskine kører lidt for hurtigt.
Jeg har høstet erfaringerne på den hårde måde - og man bliver træt af den slags meget hurtigt.
Mvh. Per
Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.
Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.715
Drop dine radius 1-skinner ... dem bliver du ked af meget hurtigt.
Dels er der en del materiel, der ikke har det godt med den snævre radius (f.eks. Heljans damplokomotiver) og dels vil du få svært ved at køre med lange togstammer, hvori der indgår lette vogne (f.eks. Roco). Derudover vil det være umuligt at lave dobbelttraktion, hvor enhederne er i hver sin ende. Det lyder måske ikke som noget, der forekommer - men det gør det faktisk. Rocos lyntog sammenkoblet til et heltog - og et tog til Herningværket, hvor man kan sætte en MY i hver ende af trækket. Begge dele resulterer i at vognene enten trækkes ind over kurven (hvis bagerste maskine kører en smule for langsomt) eller presses ud over kanten (hvis begerste maskine kører lidt for hurtigt.
Jeg har høstet erfaringerne på den hårde måde - og man bliver træt af den slags meget hurtigt.
Mvh. Per
Med de stationslængder, der er lavet, vil der aldrig komme til at køre et dobbelt MA & Herningværket med 17 vogne og et MY'er, hvor langt er det ikke ....
Det ligger ikke i kortene.
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
claus rasmussen
vejIngeniør
Kirke hyllinge
Indlæg: 199
Det har aldrig været hensigten at anlægget skulle efterligne noget dansk landskab eller anlæg overhoved. Hverken med hensyn til materiel eller på nogen måde. Det har ikke min interesse at efterligne med de rigtige vogne og de rigtige literinger eller antal eller køre fuldstændig epokekorrekt. Jeg kan lige så god lide tysk mateiel som dansk, og jeg synes at tysk landskab er meget mere spændende end det flade Danmark. Det er min indgang til hobbyen. Det skal være fantasi med et stref af den virkelige jernbane, dansk eller tysk eller begge dele
Jeg elsker at sætte køreplaner op og sætte dem igang, læne mig tilbage og nyde anlægget, togene som kommer og går og bare synet af at det hele bare køre automatisk, er en fryd for mit øje
Togstammerne skal max være 1,4m på hoved strækningen og på sidebanen max 1,0m og med regionaltoge som bl.a. DSB Desiro-Litra MQ eller MT Litra 152 epoke 3 mv.
Jeg takke for feedbacken og har taget det til efterretning og bl.a. fjernet R1 radiuserne
Mvh Claus
H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hvorledes kan der være plads til den GULE banegård? Der er jo helix til den BLÅ i højre side.
1 tilkørsel til drejeskiveområde er da vist lidt i underkanten af det brugbare/fornuftige.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
claus rasmussen
vejIngeniør
Kirke hyllinge
Indlæg: 199
Som det kan ses af nedenstående 3D tegninger har helix'en ingen problemer med den gule skyggebanegård.
Hvad menes der med brugbare/fornuftige?
Mvh Claus
H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Som det kan ses af nedenstående 3D tegninger har helix'en ingen problemer med den gule skyggebanegård.
Hvad menes der med brugbare/fornuftige?
Mvh Claus
Da du nord for drejeskive har 3 paralelle spor var det mit indtryk at de lå i samme nivue.
Da dette ikke er aktuelt vil du istedet få 1 støttemur på 2 etager mellem enkeltspor og dobbeltspor.
Det jeg tænkte på var at der som regel er flere spor fra spornettet til drejeskive.
Afhændig af hvor du placerer askegrav, vandpåfyldning og kulpåfyldning er det da muligt med 1 enkelt spor. Men placeres disse på tilgangssporet er det jo spærret for andet kørsel til og fra drejeskive.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Claus,
du har 1 problem som jeg har rettet. Prøv at kikke på det gule område.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
claus rasmussen
vejIngeniør
Kirke hyllinge
Indlæg: 199
Hej Ivan
Jeg har forsøgt dit forslag, men synes ikke der er plads til dine ændringer. Kunne du evt. sende TRA filen på claus.rasmussen@bemail.dk hvis det altså er en wintrack fil. Jeg bruger ver. 8 med div. opdateringer.
Jeg har tilføjet en ekstra spor ved drejeskiver således at den ikke spærres ved arbejde på dammaskiner.
Mvh Claus
H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Claus.
Her er lige 1 nyt højre hjørne.
Jeg bruger gratisprogrammet "SCARM".
Når jeg får solgt noget af mit overskud skal jeg da have Wintrack.
Dobbeltsporet falder med 3% og enkeltsporet stiger med 3%
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Claus.
Så gik mandag aften og 1 del af natten.
Her er resultatet. Layout til overetage(station).
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
claus rasmussen
vejIngeniør
Kirke hyllinge
Indlæg: 199
Hej Ivan
Super
jeg vil prøve at tilføje forslaget når jeg kommer hjem fra arbejde senere i dag
Mvh Claus
H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Claus.
Måske øverste blindspor ikke skal være så lang. Det er vel til Desiro og andre korte togstammer?
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
claus rasmussen
vejIngeniør
Kirke hyllinge
Indlæg: 199
Hej Ivan
Nedenstående ses den sporplan som jeg har taget fra
tilpasset til de fysiske rammer jeg har tilrådighed og synes at det er lykkedes meget fint
Giver det mening?
Jeg vil prøve at nå at tilpasse nogle af de virkelige gode ændringsforslag du er kommet med, men vi skal lige afholde en studenterfest her i weekenden så det kan godt være at det først bliver efter weekenden
Mvh Claus
H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Claus.
Jeg har været inde og kikke på det originale layout.
Dette layout var hvad jeg efterfølgende fik lavet.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Claus.
Jeg var inde at kikke på det link som der henvises til.
Dette gjorde at jeg tog 1 tur på GOOGLE EARTH og fandt ud af at den lille station i bunden af dit layout hedder GÜGLINGEN og i dag er nedlagt.
(
Tilslutningen mellem dobbeltsporet og sidebanen har jeg flyttet for at fremme udveksling af gods.
På dobbeltsporet kan du komme op på ca. 270 cm toglængde. Men du har kun ca. 160 cm på skjult banegård.
Der er umiddelbart mulighed for at tilføje 2 lange spor på hver af BLÅ og GRØN etage.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
claus rasmussen
vejIngeniør
Kirke hyllinge
Indlæg: 199
Hej Ivan
Som sagt har jeg meget travlt her op til weekenden med studenterfest, men jeg skal nok tage alle din forslag med når jeg i næste uge igen sætter med med Wintrack :)
Jeg synes det er lidt sjovt at du kan finde den oprindelige station som er forsøgt beskrevet i den sporplan jeg tog lidt fra
Mvh Claus
H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Claus.
Nu har jeg på TV og YouTube set mange af filmene med "Tysklands smukkeste jernbaner" og efterfølgende gået ind og se samme strækning på GOOGLE EARTH.
Dette har givet mange forskellige oplysninger om hvad der er sket på det tyske jernbanenet igennem de sidste op til ca. 20 år.
NB: God fest
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Claus.
Ja så blev der lidt ændringer.
De øverste spor kunne gemmes i 1 tunnel.
Formålet med disse 2 ekstra vigespor er sådan at det loko der forsvinder i højre spor først kommer frem i venstre side efter 1 eller 2 andre som står gemt.
Indkørslen i venstre side til stationen har også fået nyt look.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Claus.
Er der ikke problemer med højderne mellem grøn helix og blindsporene på stationen.
Hvad er fald%.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
claus rasmussen
vejIngeniør
Kirke hyllinge
Indlæg: 199
Hej Claus.
Er der ikke problemer med højderne mellem grøn helix og blindsporene på stationen.
Hvad er fald%.
[quote=Himmerlandsbanerne]
Jeg arbejder på at der ikke skal være problemer sporene imellem. Jeg bruger funktionen i Wintrack "elevation control" sat til 90mm.
Ligeledes arbejder jeg pt. med stigningerne som gerne skulle holdes under 3% eller 30‰ som vi bruger i vejbygning
Mvh Claus
H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Claus.
Brugte lige lidt tid på GRØN underetage.
Dette gav plads til 2 lange spor, og lidt længere på de 6 korte.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Claus.
Jeg har også kikket på den GULE etage.
NB: Jeg har prøvet i SCRAM at kikke på de 4 spor du har liggende nordvest for drejeskive. Ud fra dette er der umiddelbart problemer med plads mellem sporet til GUL lag og GUL lag.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
claus rasmussen
vejIngeniør
Kirke hyllinge
Indlæg: 199
Hej Ivan
Kunne du ikke sende mig Scarm filen
jeg har hentet programmet og synes det ville være næmere at arbejde med
dine foreslag når jeg kan springe mellem programmerne, scarm og
wintrack
Du kan maile til mig på claus.rasmussen@bemail.dk så kan jeg jo også returnere resultaterne.
Mvh Claus
H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Ivan
Kunne du ikke sende mig Scarm filen
jeg har hentet programmet og synes det ville være næmere at arbejde med
dine foreslag når jeg kan springe mellem programmerne, scarm og
wintrack
Du kan maile til mig på claus.rasmussen@bemail.dk så kan jeg jo også returnere resultaterne.
Mvh Claus
Jeg vil i weekenden ligge det ud her i forum.
Du skal nok få de 4 filer på din Email.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Claus og i andre interesserede, her er 1 revideret udgave af hele layoutet (4 planer).
Tilføjet 28072013. Prøvede lige at lege med Wintrack "forbind skinner". Dette gav 1 meget speget billede af de 3 nederste spor på det GULE layout, prøv selv. Det lykkedes mig at fjerne mange af de korte skinnestykker der var på GUL layout. Prøv at sammenligne billed 2 & 3. Dette dog ikke takket WINTRACK. Har jeg været uheldig eller har andre også konstateret at Wintrack ikke er nøjagtig nok ved denne proces.?
Som i vil se er der i venstre top på GRØN og BLÅ 2 muligheder for sporlængde ved de 3 øverste spor.
I forbindelse med BLÅ helix og GRØN kurve mangler der lidt tilpasning.
Ja havde man bare lidt penge så man kunne købe programmet fra WINTRACK så kunne man hjælpe nogle flere med at designe deres layout.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Da' Ivan.
Filer med ekstension ".scarm" er på listen over tilladte filer: Hvad hedder dine, og hvilke fejl får du?
MVH
Lars
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Da' Ivan.
Filer med ekstension ".scarm" er på listen over tilladte filer: Hvad hedder dine, og hvilke fejl får du?
Hej Lars.
Computeren søgte & søgte & søgte uden resultat.
Det er nu lykkedes at oploade, efter at jeg prøvede at trykke på det iturevne papir oppe i feltet hvor man har "www"_"søg"_"pil ned"_"iturevne papir" og "opdater"
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
claus rasmussen
vejIngeniør
Kirke hyllinge
Indlæg: 199
Tilbage efter en velfortjent campingferie
Med stor hjælp fra Ivan (Himmerlandsbanerne), er jeg nået frem til et layout som jeg selv er rigtig godt tilfreds med. Sidebanen er nu markeret med rød for bedre differentiering i mellem hoved- og sidebanen.
Remisen er en faller remise med 2 korte og 4 lange "spor". Har også lige forsøgt at insætte lidt bygninger, men har ikke købt de nødvendige 3D tegninger således det kan ses i 3D.
Lige nu er der en enkelt stigning som ligge på 3,1 % ellers er alle stigninger under 3,0%. Jeg regner med at justere de enkelte etager i højden således jeg rammer i nærheden af en max. stigning på ca. 2,5%.
Mvh Claus
H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Claus.
Velkommen tilbage til ræset.
Ja det er 1 godt layout.
Lige 1 ændringsforslag:
sporene i de 2 skjulte banegårde skal vel være parvis ens.
Man kører jo fra A, til station og til B.
NB: er det muligt med 1 .tra fil
lige ændring med 4 lange spor
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
claus rasmussen
vejIngeniør
Kirke hyllinge
Indlæg: 199
Hej Claus.
Velkommen tilbage til ræset.
Ja det er 1 godt layout.
Lige 1 ændringsforslag:
sporene i de 2 skjulte banegårde skal vel være parvis ens.
Man kører jo fra A, til station og til B.
NB: er det muligt med 1 .tra fil
lige ændring med 4 lange spor
Hej Ivan
Har sendt dig en e-mail med tra-filen
mvh claus
H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Claus
OK tak
mvh Ivan
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej, lidt nyt til følgeton'en.
2 nye varianter til grøn skjult banegård.
Blev også lige 1 blå ændring.
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
claus rasmussen
vejIngeniør
Kirke hyllinge
Indlæg: 199
Ja så er der lidt opdateringer til layoutet
Jeg har forsøgt at lægge hovedsporet med stor radius.
Igen har Ivan optimeret på grøn skyggebanegård
Mvh Claus
H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Claus,
hvorledes går det med dit anlæg?
mvh Ivan Holck
nb: hvor er dine billeder blevet af?
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
claus rasmussen
vejIngeniør
Kirke hyllinge
Indlæg: 199
Hej Ivan
Siden august 2013, har jeg konverteret fra 3-skinne system til 2-skinne system. Jeg var faktisk færdig med at etablere skinner mv., da jeg besluttede at skifte det hele ud til 2-skinne drift, hvilket jeg skulle have gjort for længe siden. Men når man er vokset op med Märklin er det svært at skifte, synes jeg, det var da lige før jeg fik dårlig samvittighed
men det er jeg kommet over 
Lige nu er jeg så langt, at anlægget køre automatiseret med ITrain på hoved strækningen og jeg er ved at færdiggøre sidebane strækningen med lille provinsstation med Roco drejeskive og Roskilde 5-ports remise. Skal lige sige, at stort set alt elektronik kommer fra Haakon, www.litra.dk
Jeg vil forsøge at lægge nogle billeder op senere på uge, men jeg har haft lidt problemer med billeder på det sidste. Det er nok derfor billederne er væk. Jeg forsøgte at fjerne mine billeder da jeg for et stykke tid siden ikke kunne uploade billeder.
Mvh Claus Juul
H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Ivan
Siden august 2013, har jeg konvateret fra 3-skinne system til 2-skinne system. Jeg var faktisk færdig med at etablere skinner mv., da jeg besluttede at skifte det hele ud til 2-skinne drift, hvilket jeg skulle have gjort for længe siden. Men når man er vokset op med Märklin er det svært at skifte, synes jeg, det var da lige før jeg fik dårlig samvittighed
men det er jeg kommet over 
Lige nu er jeg så langt, at anlægget køre automatiseret med ITrain på hoved strækningen og jeg er ved at færdiggøre sidebane strækningen med lille provinsstation med Roco drejeskive og Roskilde 5-ports remise. Skal lige sige, at stort set alt elektronik kommer fra Haakon, www.litra.dk
Jeg vil forsøge at lægge nogle billeder op senere på uge, men jeg har haft lidt problemer med billeder på det sidste. Det er nok derfor billederne er væk. Jeg forsøgte at fjerne mine billeder da jeg for et stykke tid siden ikke kunne uploade billeder.
Mvh Claus Juul
Venter med spænding.
Hvorledes så med sporplan. Har du så en man må se?
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
claus rasmussen
vejIngeniør
Kirke hyllinge
Indlæg: 199
Hej Ivan
Hermed en sporplan som anlægget kom til at se ud
Mvh Claus Juul
H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hej Claus,
er det en lille station du har nede i bunden ved drejeskiven, eller er det diverse kul, askegrav og lignende.?
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
claus rasmussen
vejIngeniør
Kirke hyllinge
Indlæg: 199
Hej Ivan
Det er et rangerspor således at S og D-maskinen kan vende. Altså kobler lok'et af og forsætter ned for enden og derefter til drejeskiven for at vende. Derefter ud på sporet igen og tilbage for af koble vognene på og så retur til hovedstationen. Ja det gælder forsåvidt også for MY'er, men som ikke nødvendigvis behøver at vende ;) Men det var tanken
Lokomotiverne på sidebanen skal monteres med Krois-Modell digitale koblinger http://www.krois-modell.at/produkt/digikupp/h0/, således rangeringen kan forgå automatisk, forhåbentlig
Roskilde-remisen er også blevet til en 5-ports remise siden at sporplanen blev projekteret/udarbejdet.
Mvh Claus Juul
H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Dejlig sporplan med de nye Tilligskinner. Godt at se at det "system" (sammenfoldet hundeben) ogsaa kan goeres i 2-skinne! Og det er da helt perfekt at du har faaet plads til skyggestationer i begger ender! Kunne ikke have gjort det bedre selv...
Savner maaske en sidebane-station med industri, men hatten af for at du har formaaet ikke at overloade planen!
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
claus rasmussen
vejIngeniør
Kirke hyllinge
Indlæg: 199
Her lige et par billeder, ikke de bedste men alligevel
Mvh Claus Juul
H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.