Så har redaktionen udsendt en ny tekst med redaktørens behandling af nyheder, anmeldelser og meninger om dette og hint !
Mvh
Red.
https://mosebanen.com som vanligt !
__________________
LT
DCC, DSB og DB 1945-64.
Indlæg: 100
Så har redaktionen udsendt en ny tekst med redaktørens behandling af nyheder, anmeldelser og meninger om dette og hint !
Mvh
Red.
https://mosebanen.com som vanligt !
LT
DCC, DSB og DB 1945-64.
kka-dk
Indlæg: 73
Der ser ud til at være nogle ret mystiske påstande i afsnittet om Modelbanens fremtid som hobby.
Eksempelvis denne: "Producenterne er reduceret til een enkelt" - jeg kan umiddelbart komme på fire danske producenter, som i varierende frekvens udsender nye produkter med dansk forbillede (de to af dem dog delvist sammenhængende).
Eller "kommunikationen med denne og udøverne imellem er begrænset". Nå? Så vidt jeg ved deltager i hvert fald de tre af producenterne jævnligt på messer og udstillinger, og mindst de to af dem deltager på sociale medier. Hvad i alverden kan der forlanges mere anno 2024? En professionel kommunikationsafdeling, der ikke laver andet end at kommunikere med slutkunderne? Med det jeg kender til alle fire producenter, er seriøse henvendelser med forslag og konstruktiv kritik altid velkommen. Desværre bliver der - også i dette forum - jævnligt skrevet absurde ting om producenternes motiver og evner, hvorfor jeg godt forstå de er lidt tilbageholdende med at blande sig direkte. Her i dette forum har vi dog mindst én tilknyttet person fra én af producenterne, som ofte kommer med konstruktive bidrag når folk har tekniske udfordringer omkring producentens produkter.
En anden lettere absurd påstand: "priserne på modelbane er steget en hel del. <...> men et faktum er det". Ja, prisene er ligesom alt andet steget noget de seneste par år af indlysende årsager. Heldidigvis er stigningen i vores købekraft på vej til at udligne det. I 1973 kostede en Märklin MY 225,- kr. Hvis vi inflations-fremskriver tallet til 2024, får vi ca. 1.600,- kr. Det er omtrent hvad en Piko MY koster i dag - i væsentlig højere detaljeringsgrad end en Märklin MY konstrueret i 60'erne. En moderne Märklin MY koster dog knap 3.000,-. Men hvis vi indregner stigningen i vores gennemsnitlige købekraft fra 1973 til i dag, ender vi pudsigt nok på et stykke over de 3.000,- kr. (afhængigt af hvilken beregner man benytter - der er mange, og de giver lettere forskellige resultater).
Også " ... for rigtig mange udøvere af hobbyen foregår den solo hjemme i kælderen eller i loftsrummet. Altså ikke megen interaktion !" Min vurdering er at dette er selvvalgt. Der er masser af modelbaneklubber over det meste af landet, og de tager imod nye medlemmer med åbne arme. Ligesom der er klubber for næsten enhver skala, tema, system mv. - noget for enhver smag. Hvilket redaktøren da også skriver i afsnittet efter ...
Mvh. Klaus K
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 4.850
Dat er allerede anden gang, at redaktøren misser målet temmelig meget...
Hvis en redaktør ikke engang ved, hvor mange danske producenter der er aktive på markedet, hvad er så meningen med sådan en tekst?
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
HEDO
Pension, tidl. DSB IT
Indlæg: 186
En lille kommentar til Klaus:
"stigningen i vores købekraft på vej til at udligne det", det gælder dog ikke for os pensionister. Tværtimod falder vores købekraft år for år. 3-5.000 kroner er mange penge for et lokomotiv for en pensionist, når der også skal anskaffes diverse digitale enheder og en centralstation. I 1973 var modeljernbane analog og dermed en anden pris end i dag med digitalisering, der koster en del mere. Så man kan ikke sammenligne med prisudviklingen fra 1973 til idag, medmindre man kun ser på analog lokomotiver og anlæg.
Det er blevet en dyr hobby for mange, som så kan søge mod klubberne for at dyrke hobbyen. Men det er så som så med nye medlemmer, der just ikke står i kø for at blive medlem. Måske noget af årsagen også skyldes, at modeljernbane er blevet en mere kompliceret verden med digitaliseringen, hvilket bl.a. kan ses på Facebook, hvor der er mange spørgsmål om digitalisering af såvel ældre lokomotiver som anlæg, hvor der ofte henvises til kontakt til en modelbane klub.
Mange modelbaneklubber har oplevet at blive sagt op fra de lokaler, hvor de har bygget og hygget i mange år. Det koster meget at flytte og år at genopbygge et anlæg, men også at finde egnede lokaler til overkommelige priser for husleje eller sponsorer, der vil støtte en klub. Hovedparten af medlemmerne i klubberne er pensionister, der ofte har genfundet glæden ved den analoge hobby fra ungdomstiden, og nu gerne vil være med i den digitale verden. Så er vi tilbage til indledningen, at det just ikke er billigt at konvertere fra analog til digital modeljernbane.
I forlængelse af din sidste bemærkning, vil jeg spørge om du er medlem af en modelbane klub?
Henrik D.
Modeljernbane gennem 50 år. Kører nu 2 skinne digital system med dansk landskab.
Formand for Køge Modeljernbane Klub KMK. Medredaktør af Mosebanens Klubnyt.
MM.Andersen
Tekniker (Auto)
Nordsjælland
Indlæg: 272
I et fastfrosset øjeblik,reduceret til en producent, tolker jeg som at det er meget begrænset hvad der kommer af nyheder pånær fra et sted.
Det er især også begrænset hvilke nye indtryk man får af at besøge modeltogs messer og udstilinger det er tordenskjolds soldater de samme halvfærdige anlæg, for en stor del de samme varer, man tænker var det ikke det samme som sidste gang, så ja der mangler frisk blod og nye øjne men hvordan vi får det, det er spørgsmålet.
Det ser hyggeligt ud men en af årsagerne til at der er begrænset nytilgang af medlemmer til klubberne kunne jo også være at der er for langt at køre og at man ikke har tiden, det er jo trods alt ikke alle der er gået på pension.
At pensionsmidlerne kan forhindre nogle i at købe hvad hjertet begærer er en ting, men prisen kan være grunden til at andre ikke køber stort ind for mange tusinde kroner til lokomotiver for eksempel og måske til at have liggende i et skab, det løber hurtigt op, og med det i tankerne må der jo alligevel blive solgt meget for når man tænker på landets størrelse og antallet af udøvere, syntes jeg at der er mange forhandlere og de skal jo have til husleje og løn.
Vh Andersen
kka-dk
Indlæg: 73
En lille kommentar til Klaus:
"stigningen i vores købekraft på vej til at udligne det", det gælder dog ikke for os pensionister. Tværtimod falder vores købekraft år for år.
Det er faktuelt forkert. Det føles måske sådan p.t., da pensionsreguleringen for pensionister er forsinket med ét til to år, idet den sker på "bagkant" af lønstigningerne på det øvrige arbejdsmarked, og der som bekendt har været noget højere inflation de seneste to år end vi har været vant til i mange år. Og man kan sikkert finde enkeltstående eksempler på faldende købekraft, men som du kan se af det angivne link, gælder det ikke for pensionister generelt set over en længere årrække.
3-5.000 kroner er mange penge for et lokomotiv for en pensionist, når der også skal anskaffes diverse digitale enheder og en centralstation. I 1973 var modeljernbane analog og dermed en anden pris end i dag med digitalisering, der koster en del mere. Så man kan ikke sammenligne med prisudviklingen fra 1973 til idag, medmindre man kun ser på analog lokomotiver og anlæg.
Ja, det var derfor jeg sammenlignede den gamle Märklin MY'er med en analog Piko MY fra i dag. 1.600,- kr synes jeg ikke virker uoverkommeligt for en meget flot og nykonstrueret model af en MY?
Når man skal sammenligne en prisudvikling over en årrække, giver det ikke mening af sammenligne væsensforskellige ting (analog/digital).
Det er blevet en dyr hobby for mange, som så kan søge mod klubberne for at dyrke hobbyen. Men det er så som så med nye medlemmer, der just ikke står i kø for at blive medlem. Måske noget af årsagen også skyldes, at modeljernbane er blevet en mere kompliceret verden med digitaliseringen, hvilket bl.a. kan ses på Facebook, hvor der er mange spørgsmål om digitalisering af såvel ældre lokomotiver som anlæg, hvor der ofte henvises til kontakt til en modelbane klub.
Dette udsagn virker selvmodsigende på mig - at årsagen til at klubberne ikke får nye medlemmer skulle skyldes, at folk bliver henvist til netop klubberne, når man har problemer med digitalisering??
Mange modelbaneklubber har oplevet at blive sagt op fra de lokaler, hvor de har bygget og hygget i mange år. Det koster meget at flytte og år at genopbygge et anlæg, men også at finde egnede lokaler til overkommelige priser for husleje eller sponsorer, der vil støtte en klub. Hovedparten af medlemmerne i klubberne er pensionister, der ofte har genfundet glæden ved den analoge hobby fra ungdomstiden, og nu gerne vil være med i den digitale verden. Så er vi tilbage til indledningen, at det just ikke er billigt at konvertere fra analog til digital modeljernbane.
Hvis man skal have de "forkromede" løsninger, er det ganske rigtigt smådyrt at konvertere, men adskillige producenter tilbyder prisbillige alternativer, eksempelvis baseret på den røde Roco Multimaus. En komplet konvertering af selve kørslen til digital af et mindre hjemmeanlæg koster mindre end et moderne lokomotiv, dog naturligvis afhængigt af antal trækkraftenheder.
I forlængelse af din sidste bemærkning, vil jeg spørge om du er medlem af en modelbane klub?
Jada, hele to af slagsen i hver sin skala, ligesom jeg selv har hjemmeanlæg.
Mvh. Klaus K.
Godsbanen
Vanløse
Indlæg: 383
Kanske Mosebanen er en anelse forsumpet?
Ang. priser er det mit indtryk, at selv i "gamle" dage var det en rasende dyr hobby, i hvert fald hvad angår rullende materiel. Den gang havde man som barn til gengæld også stor glæde og underholdning i årevis blot med et startsæt og måske lidt tilbehør
neller8264
Gymnasie Elev
Indlæg: 87
Som "ung" (18 år gammel) i hobbyen, tror jeg måske jeg kan give et indblik i hvordan den opleves fra vores vinkel. Jeg har selv været interesseret siden jeg som 6 årig fik mit første märklin start sæt, og har en samling der efterhånden har rundet 20 lokomotiver. Og jeg giver dig da ret i at 4000 kr. for en E-maskine er en stor mundfuld vis man er under 18 uden en fast intægt. Men de dyre modeller er tilsynladene heller ikke målrettet en yngre målgruppe, her ser man måske en overordnet udvikling i hobbyen, nemlig at det modeltog som børn leger med ikke længere er det samme som det de voksne "leger" med. Producenterne har længe haft specifikke produkter målrette yngre (se: Märklin My world, Start up, Piko hobby) da der ikke er samme krav om realisme og korrekte størelses forhold, derfor er der også lettere at skabe en ensartet produktion der sænker prisen. Med det sagt er der tydeligvis et markede for de dyere modeller, man skal nok bare se modeltog for børn og voksne, som to forskellige ting, og så er det lidt nemmere at forstå "maglen" på unge mennesker. Med dette sagt er det heller ikke let som ung at være en del af hobbyen. Når jeg selv deltager på messer er der mange der ikke er særlig imødekommende over for ung. Selv har jeg oplevet at få bittere blikke på afstand og blevet ignoret når jeg prøver at starte en samtale. Dette er selvfølgelig ikke normalen, og jeg har helt klart flere positive oplevelser fra messer end negative, dog kan jeg ikke ryste tanken om at denne fjentlighed fra nogen godt kan bidrage til at skræmme mange yngre væk. Håber dette bidrager til et lidt mere nuanceret billede. :-)
MM.Andersen
Tekniker (Auto)
Nordsjælland
Indlæg: 272
Det er dejligt at du giver dit syn på sagen, og jeg vil også give dig ret i at det er mange penge topmodellerne koster, derimod er det ikke rart at høre at du har haft dårlige oplevelser men jeg håber du kan fokusere på de gode
Vh Andersen
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 264
Kære neller8264
Jeg betalte inde hos ROM & Co. på Axeltorv 99,- kr. for et nyt LONG MY lokomotiv i begyndelsen af 1960´erne. Mine forældre betalte ca. 400,- kr. mdr. i leje i en ca. 15 år gammel lejlighed på samme tidspunkt!! Så modeltog har altid være dyrt og noget man dengang fik i fødselsdagsgave fra et par onkler og tanter.
I dag er kvaliteten (modelkorrelthed) og elektrisk udstyr helt i top. Men, det er stadig for "voksne" m.h.t. priser.
MJ firmaerne (PIKO, Märklin, TRIX, HORNBY etc.) er der ikke for det sociale, men for at TJENE penge til investorerne og til de ansatte, ikke andet. Og det er jo helt OK, ingen krav til køb vel? Og så holder det sammen med alt andet hjulene i gang.
Groft sagt mener jeg, man kan dele modellerne op i to kategorier, for voksne samlere (og deraf nogle med investering for øje, når man betaler ca. 60.000 til 70.000,- kr. for en Spor 1 damper) og ”resten”, der dyrker modeltog som en hobby og er villige til at betale ”rimelige” priser. Der ER jo mange omkostninger ved fremstilling af CAD/CAM, materialer, administration og transport. Og så skal importøren/forretningen jo også tjene, ikke sandt! Men uanset hvad, vil der altid være nogle der hyler op om det er for dyrt! Så lav skidtet selv!!
De personer, der sparede sammen i deres barndom og stadig holder ved, har jo idag sat modelkravene højere og har RÅD til at købe. Sidder godt i det, gode stillinger, har betalt huset og ungerne er fløjet af reden. Jeg skal IKKE gøre mig klog på inflation og købekraft nu contra dengang. Kan ikke bruge det til noget, men jeg synes, jeg har mere råd til tant og fjas end før (jernbanehobbyen).
Sidst er jeg glad for at du vil dyrke MJ-hobbyen, den kan dyrkes i alle facetter og som DU ønsker.
Der vil desværre ALTID være nogle ”voksne” brokkehoveder uanset hvad, ignorer dem, vend om og gå. Det går jeg. Det samme her på siderne m.h.t. sprogbrug, anonyme gemt bag et synonym og med et sprog/meninger man skulle tro var fra Facebook eller andet socialt medie.
Så neller, ”keep on”, det er en verden af oplevelser du er på vej ind i, især med en kombination af det historiske.
Bedste hilsener
Steffen Dresler
NB: Få dig et brugernavn og stå offentligt ved dine meninger, det giver respekt
Steff
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.611
Modsebanen har vist bare fået gammelmandssuren. Priserne på modeltog er billigt som aldrig før. Var forbi modelbanen i Hadsten med mine børnebørn i vinterferien. Her så vi på PIKO startsæt til cirka 650 kr for de billgste og knapt 1000 kr for et bedre diesellokomotiv og tre godsvogne. I en tilsvarende debat på tyske Stummiforum var der link til et simpelt hornby damplokomotiv til 20€/150kr. der er der altså ikke noget dyrt over. For øvrigt kan jeg læse at Mosebanen slet ikke har forstået historikken omkring Karst Drehnt, Digikeijs og Yamorc, til trods for at stort set alt er offentligt tilgængeligt på Stummiforum.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 264
Kære Bent_P
Hvis du mener at jeg med min lille skriv ovenfor tilhører noget af Mosebanens ”gammelmandssuren” er jeg stolt over den betegnelse, Tusind tak ! Men jeg har nu ikke noget som helst med denne udgivelse at gøre.
Ja, det ER billige startsæt du henviser til. Spørgsmålet er så bare, om en dansk MJ´er vil købe det som modelbane eller som en gave til børnebørnene på 4 til 6 år. Tror nu nok det er det sidste. Men heldigvis er vi alle forskellige og lad os blive ved med det. Personligt ville jeg nok klassificere startsættene i den prisklasse og modelkvalitet mere som ”legetøjs elektrisk tog” end udtrykket MODELjernbane, men igen, vi er forskellige. Og enhver dansk MJ´er (eller for den sag udenlandsk tysk eller europæisk) har nok også et stort ønsker om at have sit IC tog trukket af en HORNBY ”Thomas the tank”, ”Emely, ”Gordon” eller hvad de nu hedder i den dejlige og hyggelige serie fra øen Sodor. Lidt ironi kan forekomme, sorry!
Nu kender jeg ikke de forskellige tyske fora du henviser til og tror heller på din beskrivelse, at de vil give mig det jeg håber eller forventer, grundet forskellige interessefelter indenfor model- og jernbanehobbyen.
Og så tror jeg at mine bemærkninger til denne tråd er slut. Sikkert til glæde for mange.
De bedste hilsener og god weekend
Steffen Dresler
Steff
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.611
Steffen, min kommentar gik ikke på dit skriv, men på det generelle fra mosebanen.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 264
Helt fint!
Steff
Steff
TogSvendsen
Indlæg: 445
Ja, det ER billige startsæt du henviser til. Spørgsmålet er så bare, om en dansk MJ´er vil købe det som modelbane eller som en gave til børnebørnene på 4 til 6 år. Tror nu nok det er det sidste. Men heldigvis er vi alle forskellige og lad os blive ved med det. Personligt ville jeg nok klassificere startsættene i den prisklasse og modelkvalitet mere som ”legetøjs elektrisk tog” end udtrykket MODELjernbane, men igen, vi er forskellige.
Et PIKO startsæt til lige over 1000 kr. (ennda i vejledende udsalg, så vi ved at det er billigere de fleste steder): https://www.piko-shop.de/en/artikel/starter-set-dr-br-119-w-3-high-side-...
Jeg synes ikke der er tale om et legetøjstog.
Jeg tror vi gør os allesammen en stor tjeneste ved at lade være med at tale om "legetøjstog" og "modeltog". Det er meget "smagsdommeri" som ikke tjener nogen noget. Især har det en afskrækkende effekt på nye personer i hobbyen. Hvis jeg stod og skulle vælge et startsæt, og en eller anden kommer forbi med næsen i sky og griner "Tsk! Legetøjstog!", så tror jeg bare jeg ville finde noget andet og lave. Der kan jo være 117+ årsager til at jeg vælger sådan en model.
Måske er jeg dum og ikke forstår hvad jeg (jf. selvudnævnte smagsdommere) skal synes er godt, måske er jeg ligeglad, MEN måske har jeg simpelthen bare ikke ret mange penge at gøre med, og så er det sidste jeg vil høre at nogen gnider det i ansigtet på mig med nedladende kommentarer.
Er jeg træt af at jeg ikke kan købe en eller anden sygt dyr model til samlingen? Ja selvfølgelig er jeg det, men det ændrer ikke på, at jeg i det mindste forsøger at få noget ud af hobbyen med de muligheder jeg har.
Nu blev der nævnt Hornby. De gør det specielt godt med deres Railroad serie, som er ældre modeller, men med opgraderet teknik (de fleste med 5-polet motor, alle med snekkedrev, stik til dekoder, enkelte med lyd). Priserne ligger virkelig i den lave ende. Desværre så er det jo 00, så skalaen er lidt off, men andre producenter kunne sagtens lære noget.
Jeg synes I stedet vi skal acceptere at budgetterne ligger forskelligt hos os allesammen. Producenterne håndterer dette ved at producere modeltog i alle prisklasser. Og tak for det!
kylle
altmuligt
Dianalund
Indlæg: 505
I et fastfrosset øjeblik,reduceret til en producent, tolker jeg som at det er meget begrænset hvad der kommer af nyheder pånær fra et sted.
Det er især også begrænset hvilke nye indtryk man får af at besøge modeltogs messer og udstilinger det er tordenskjolds soldater de samme halvfærdige anlæg, for en stor del de samme varer, man tænker var det ikke det samme som sidste gang, så ja der mangler frisk blod og nye øjne men hvordan vi får det, det er spørgsmålet.
Det ser hyggeligt ud men en af årsagerne til at der er begrænset nytilgang af medlemmer til klubberne kunne jo også være at der er for langt at køre og at man ikke har tiden, det er jo trods alt ikke alle der er gået på pension.
At pensionsmidlerne kan forhindre nogle i at købe hvad hjertet begærer er en ting, men prisen kan være grunden til at andre ikke køber stort ind for mange tusinde kroner til lokomotiver for eksempel og måske til at have liggende i et skab, det løber hurtigt op, og med det i tankerne må der jo alligevel blive solgt meget for når man tænker på landets størrelse og antallet af udøvere, syntes jeg at der er mange forhandlere og de skal jo have til husleje og løn.
Vh Andersen
I et fastfrosset øjeblik,reduceret til en producent, tolker jeg som at det er meget begrænset hvad der kommer af nyheder pånær fra et sted.
Det er især også begrænset hvilke nye indtryk man får af at besøge modeltogs messer og udstilinger det er tordenskjolds soldater de samme halvfærdige anlæg, for en stor del de samme varer, man tænker var det ikke det samme som sidste gang, så ja der mangler frisk blod og nye øjne men hvordan vi får det, det er spørgsmålet.
Det ser hyggeligt ud men en af årsagerne til at der er begrænset nytilgang af medlemmer til klubberne kunne jo også være at der er for langt at køre og at man ikke har tiden, det er jo trods alt ikke alle der er gået på pension.
At pensionsmidlerne kan forhindre nogle i at købe hvad hjertet begærer er en ting, men prisen kan være grunden til at andre ikke køber stort ind for mange tusinde kroner til lokomotiver for eksempel og måske til at have liggende i et skab, det løber hurtigt op, og med det i tankerne må der jo alligevel blive solgt meget for når man tænker på landets størrelse og antallet af udøvere, syntes jeg at der er mange forhandlere og de skal jo have til husleje og løn.
Vh Andersen
Nu er hobbymessen i Rødovre netop overstået , og ja , det er næsten de samme der stiller op med modulanlæg , hvorfor mon , tjah , klubber med fast anlæg kan jo ikke sådanlige tage deres anlæg med , modulanlæg er jo transportale , derfor kan vi stille op , og for vores vedkomne -3 modul - kommer der til stadighed nye moduler til og i de snart 15 år klubben har eksisteret , har vi aldrig haft 2 ens opstillinger , dels grundet at vi hver især har vores egne moduler , klubben ejer kun styremodul og 1 vendesløjfe , og hvem der har tid den pågældne weekend til at stille op samt areal der er til rådighed ,når vi kører intern i en sportshal og har frie kvm. til rådighed så bliver anlæget meget størrer , og anderledes end som i Rødovre eller på Teknisk museum. Prisen på klubmedlemskab kan også have stor betydning , mange klubber med fast anlæg i lejede lokader har en husleje , som skal deles ud på medlemmerne ( måske med lidt sponsor støtte til hjælp ) det har vi ikke hos os , så et års medlemsskab koster mindre end hvad mange andre giver pr måned . Vi er flest i den modne alder og dog er der kommet 4 unge til , mellem 15 og 20 år , og de går lige så meget op i det som os ældre .
Med hensyn til forhandlere på en sådan messe , mon stade prisen kontra mulig indtjening ikke spiller en stor rolle ;) for mit eget vedkomne blev det noget brugt til fornuftige priser , samt lidt nyt til prisen , så for mit vedkomne var det ok , dem der tror at de kan få næsten nye varer til spotpriser må gå andre steder hen , og hvis alt skulle sælges på tilbud , hvordan skulle producenterne så få overskud og råd til at udvikle nye modeller for :quest:
Christian - medlen af 3 modul
[/quote]
http://3modul.dk/