Kære alle
Jeg husker jernbane musset havde en stor modeljernbane bygget med Fleischman Profi skinner, og Bl.a. Lima MZ og MR.
Anlægget var jeg meget betaget af som barn og har kun meget ringe fotos fra det.
Det må være over 30 år siden nu.
Er der nogen der ved noget om anlægget og endnu bedre, kan dele nogle fotos?
bh Bo
__________________
mx41
Store Heddinge
Indlæg: 146
Jeg skrev og spurgte museet angående anlægget for en del år siden, da det hele blev lavet om til et børne legeland hvor anlægget havde stået i mange herrens år, til stor glæde hver gang vi var forbi, og det ikke var flyttet til anden sted i museet. Jeg tilbød at købe anlægget for at bevare det hvis det stod til at skulle kasseres. Jeg fik det svar at det skam var opbevaret , og ville blive gemt. Jeg har ikke fulgt op på det siden, men har da mine bange anelser angående anlæggets skæbne !
Det var det gamle anlæg fra Københavns Hovedbanegård, jeg antager det er det du spørger til.
Thomas Jespersen
Indlæg: 422
Der var på et tidspunkt et stort anlæg der var udformet, som en stor endestation og så var det en stor sløjde, hvor togene kørte ud fra stationen og kom tilbage. Der var bl.a. en model af den gl. Lillebæltsbro. Anlægget var nærmest et U man gik ind i. Det anlæg blev kasseret lige før år 2000. Anlægget var slidt op og det hele blev kasseret.
Thomas
DSB1989
Frederiksberg
Indlæg: 43
Jeg tror, at to anlæg forveksles her - og det er vist lige præcis de to anlæg, jeg var mest betaget af i hele min barndom:
1) Det gamle anlæg fra København H. Ifølge linket herunder har Jernbanemuseet i hvert fald haft det på et tidspunkt. Jeg spurgte efter det på museet for ca. 5 år siden, men fik at vide, at det var på magasin. Er der nogen, der giver lyd, hvis museet finder det frem igen? Jeg er muligvis villig til at tage turen til Fyn bare for det gensyn...
https://www.sporskiftet.dk/forum/den-gamle-jernbane-fra-k%C3%B8benhavn-h
2) Jernbanemuseet fik omkring 1990 nogle MJ-folk til at bygge anlægget med Lillebæltsbroen som forbindelse mellem to moduler, hvor det ene havde en stor endestation, der ligesom København H forsvandt under en by, mens det andet modul havde en station, der med lidt god vilje kunne være Odense. Det må være det, der nu er kasseret.
Min far og jeg fik, mens byggeriet stod på, en god snak med en herre, som vi helt bestemt mener præsenterede sig som (ingen ringere end) Henning Orlowicz?! Vi kendte ikke navnet i forvejen, men efterfølgende lagde jeg mærke til det, hvis jeg så en togbog på biblioteket, og efter internettets fremkomst var "ho87" jo også en stor bidragyder blandt andet her på siden. Er der tilfældigvis nogen herinde, der ved, om han var med til at bygge den bane, og dermed om det er sandsynligt, at det var legenden, der til min store fascination demonstrerede en DB Bm fra ADE (flerfarvet interiør omkring 1990!) for min far og mig og forklarede, at "Märklin kan holde til, at man slår sin lillesøster i hovedet med det"?
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 272
Kære alle
Det er helt korrekt, at der var tanker om at bygge et helt nyt og stort korrekt DSB H0 anlæganlæg på Jernbanemuseet og at Henning Orlowitz (HO) var med. Som jeg husker det, skulle HO bl.a. stå for at fremskaffe det KORREKTE og hermed til anlægget specielt beregnede lokomotiv- og vognmateriel. Altså materiel opbygget i ætset messing som det senere blev mere almindeligt med. MEN priserne var i en sådan størrelse, at selv ikke museets nye direktør, der ellers kunne trylle med pengene, ville/kunne være med og retfærdiggøre udgifterne over for "store DSB". Damplokomotiver til omkring 8.000,- til 10.000,- kr. pr. stk var OGSÅ i 1990´erne mange, mange penge
. Så indkøbet af dette materiel stoppede. Om det også stoppede bygningen af det kommende anlæg skal jeg ikke gøre mig klog på, husker det slet ikke.
Bedste hilsener
Steff
Steff
Fiona
Indlæg: 156
Hej
Det er korrekt at der lige omkring 1990 blev bygget et stort modeljernbaneanlæg som beskrevet. Det var Henning Orlowicz der stod for det, men af grunde jeg ikke erindrer, fik han det ikke gjort færdigt. Landskabsdelen på den side af Lillebæltsbroen hvor den store station lå var ikke færdiggjort. Da musset efter en udvidelse skulle have den officielle indvielse, hvor bl.a. den daværende kronprins skulle deltage, hyrede museet Kolding Modeljernbaneklub til at færdiggøre anlægget. Jeg deltog, og vi fik 2-3 weekender til det (så vidt jeg husker). Vi ankom om fredagen, sov i 1. klassesvognene og tog hjem om søndagen. Aldrig er der lagt så meget ballast på så kort tid
. Anlægget stod ikke så forfærdeligt mange år, før det blev fjernet, jeg tænker, fordi pladsen skulle bruges til noget andet. Jeg har nogle billeder fra disse weekender, men kan ikke lægge dem op! Er det noget du skal kikke på Lars?
I øvrigt tænker jeg Martin Wilde, der vist også jævnligt læser med her, kan bidrage med yderligere oplysninger, da han også deltog.
VH
Jørgen
Fiona
Indlæg: 156
Så kan man igen uploadebilleder (tak Lars
). Så her er nogle:
VH
Jørgen
nktog
Indlæg: 119
Hej
Jeg har et par ikke specielt gode billeder fra 1995 - men de kan da give et indtryk.
Jeg kan huske jeg var specielt imponeret over overledningsmasterne.
mvh
Niels Kristiansen
Bo S.
Indlæg: 202
Tak for billederne - det var præcist det anlæg jeg mindes at være så betaget af. Kan godt se standarden er en anden i dag - det ændrer dog ikke på de gode minder.
Kunne være hyggeligt hvis flere har nogle billeder at dele.
Bh. Bo
http://danskmodeltog.dk
gemiko
40 år ved DSB og Modelbaner siden 1960
Greve
Indlæg: 139
Hej Bo, jeg har i mit videoarkiv fundet en lille videosnas, klippet ud af en længere video, der viser modelbaneanlægget fra den gang på jernbanemuseet.
Se her: https://youtu.be/NpG0TYI23Mk
Med altid venlig hilsen "- og med hyppig brug af fløjten".
Gerner
Jeg kører H0 dansk epoke (III -) IV - 2 skinne.
Jeg bruger Lenz digital DCC.
Medlem af DE5 og FREMO.
www.gemiko.dk
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 272
Go´aften Gerner
Tusind tak for gensynet med opfriskning. Havde helt glemt dets tilblivelse og eksistens!
Hold da opå, der var knald på de små tog dengang
.
God weekend og endnu engang tak
Steff
Steff
Bo S.
Indlæg: 202
Tursind tak Gerner - fantastisk gensyn.
http://danskmodeltog.dk