Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

modeltog i montre

Hej, lige et spørgsmål til forum: Har nogle fine modeller af tog, som bare er gemt væk. Dem vil jeg rigtig gerne nyde at se på, men ikke i den sædvanlige udstillings vitrine, men bygge et passende diorama der viser modellerne på en mere spændende måde. Men, hvad med sollys ? Er der nogen der har erfaring med modeller og sollys ? Mvh Jesper
__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik V. Pedersen

(Ex. DSB).

Indlæg: 182

PB  Blog  Hjemmeside

 

JGJ67 skrev:
Hej, lige et spørgsmål til forum: Har nogle fine modeller af tog, som bare er gemt væk. Dem vil jeg rigtig gerne nyde at se på, men ikke i den sædvanlige udstillings vitrine, men bygge et passende diorama der viser modellerne på en mere spændende måde. Men, hvad med sollys ? Er der nogen der har erfaring med modeller og sollys ? Mvh Jesper
 .

---------------------

Hej Jesper.

Du kunne jo f. eks. bygge et "modul", som dem jeg selv har bygget nogle stykker af til nogle af mine -på anlægget "uanvendelige" modeller:  En lille "trækasse" ophængt på en væg med en eller et par øskner og søm.

Billede  SEAS transformatorstation i 1:45

Billede  Billede

Tv:  SEAS-trsf-tårn,  bagenden af en halv (købt) godsvogn, Café  "Perlen" fra "Livets gang i Lidenlund" og et nedlagt "Ismejeri".  Der er blinklys i bommene. - 1:87. Den anden vognhalvdel blev brugt i en tilsvarende "kasse".

Th:  Københavns Sporveje, Lunding-vogn, 533,  i størr.  1:45.   (Gaden er så bred, fordi der er dobbeltspor [Nørrebrogade med Assistens Kirkegård bagved] )

 

Jeg har netop lavet 1:87-tegninger til en halv Nørrebro station (Højbanen), til det S-tog, der står en halvdel af på den ene kasse.

 

Modlys ! ! !  

Jeg har selv nogle gennemfarvede plastbilmodeller og modelernbanevogne og tilsvarende i metal, men malede.  Fælles for dem er, at der vist ikke er nogen, der tør yde en garanti mod misfarvning / falmen i sollys - jo mere jo værre.

En postkasserød modelbil (metal/malet) er orange på solsiden (har fået MEGET SOL) og på en anden er taget bulet op, det et er totalt skilt ad.  Et Heljan-IC3-tog, der aldrig har set andet dagslys end det, der er bagerst i et værelse, på husets skyggeside, optræder nu med to hvide vogne og een nikotin-gul (der har ikke været røget tobak i huset siden før flere år førend  IC3-togenes "fødsel").  Toget har aldrig været adskilt, så havde det været lyset alene, burde alle tre vogne være lige gule ! ! !

Her er vist kun een garanti:   Hold modellerne fra sollys.

Hilsen,

Erik V. 

www.evp.dk  /  http://evp.dk/index.php?page=juli-aug-sept-2015

.

Like 2 kan lide
Top

Picture

JGJ67

værktøjsmager

Indlæg: 625

PB

Hej Erik Tak for svar og inspiration. Har også været igang med lidt hus byggeri efter Skadhauge 's tegninger. De kan bruges i en "kasse", evt med en udrangeret godsvogn. Mvh Jesper
__________________

-Der er en logik i alt, problemet er bare at finde den...

Man bliver kun god til noget, ved at gøre det...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.105

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Erik.

Erik V. Pedersen skrev:
Et Heljan-IC3-tog, der aldrig har set andet dagslys end det, der er bagerst i et værelse, på husets skyggeside, optræder nu med to hvide vogne og een nikotin-gul (der har ikke været røget tobak i huset siden før flere år førend  IC3-togenes "fødsel").  Toget har aldrig været adskilt, så havde det været lyset alene, burde alle tre vogne være lige gule ! ! !

Jeg ved ikke, om det gælder for Heljans IC3 - men noget siger mig, at vi befinder os i samme liga: Der er også et problem med hvide Lego-klodser, der har samme tendens til at blive gule.

Ifølge Lego skyldes det indirekte lys, som de åbenbart ikke kan lide: Hvis man opbevarer dem mørkt i f.eks. en lukket kasse, sker der ingenting - men opbevarer man dem f.eks. i en åben kasse under en seng, er de slemme til at blive gule. Legos opskrift er at udsætte dem for kraftigt sollys - så mindskes det gule ganske gevaldigt, og herefter enten opbevare dem for fuldt lys eller mørkt. Jeg fandt svaret engang, hvor jeg googlede på problemet: Det var i en debattråd på et fremmed forum, men lignede grangiveligt et officielt svar - jeg kan ikke lige finde det igen.

Men vi prøvede det - hos os virkede det med sollys.

__________________

MVH
Lars

Like 1 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 438

PB

Erik V. Pedersen skrev:

Toget har aldrig været adskilt, så havde det været lyset alene, burde alle tre vogne være lige gule ! ! !

Det kan du ikke regne med. Det er helt tilfældigt hvordan plastikken reagerer på sollys. Det er en proces der opstår inde i plastikken hvor det brandhæmmende materiale i plastikken reagerer på UV lyset. Det ændrer plastikken og skaber den gule farve. Man kan vende processen om og føre plastikken tilbage til sin oprindelige farve med H2O2 og UV-lys.

Se evt. her:

https://www.youtube.com/watch?v=gmZOQJ1dHRg

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

Erik V. Pedersen

(Ex. DSB).

Indlæg: 182

PB  Blog  Hjemmeside

Svar til begge de to sidste indlæg:

Lars:

"Jeg ved ikke, om det gælder for Heljans IC3 - men noget siger mig, at vi befinder os i samme liga: Der er også et problem med hvide Lego-klodser, der har samme tendens til at blive gule.

Ifølge Lego skyldes det indirekte lys, som de åbenbart ikke kan lide: Hvis man opbevarer dem mørkt i f.eks. en lukket kasse, sker der ingenting - men opbevarer man dem f.eks. i en åben kasse under en seng, er de slemme til at blive gule. Legos opskrift er at udsætte dem for kraftigt sollys - så mindskes det gule ganske gevaldigt, og herefter enten opbevare dem for fuldt lys eller mørkt. Jeg fandt svaret engang, hvor jeg googlede på problemet: Det var i en debattråd på et fremmed forum, men lignede grangiveligt et officielt svar - jeg kan ikke lige finde det igen."

Men vi prøvede det - hos os virkede det med sollys.

________________

Tog-Svendsen:

"Det kan du ikke regne med. Det er helt tilfældigt hvordan plastikken reagerer på sollys. Det er en proces der opstår inde i plastikken hvor det brandhæmmende materiale i plastikken reagerer på UV lyset. Det ændrer plastikken og skaber den gule farve. Man kan vende processen om og føre plastikken tilbage til sin oprindelige farve med H2O2 og UV-lys."

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg kan ikke forestille mig, at der er ret mange, der helt bevidst, tør sætte deres dyrt indkøbte modeljernbanemateriel i et vindue - i direkte sollys.

Lad være, at toget bliver hvidt igen, --men får måske i stedet en helt anden facon - bulet og vredet, måske med nedsunket tagryg ! ! !

-------

Ret beset burde plastmaterialet vel være ens på alle togsættet´s tre vogne, så de enten beholdt deres farve alle tre, ellen blev gullige alle tre (det er givet et spørgsmål om ens plastblandinger i tilstrækkelig mængde, som vel må være producentens fornemmeste opgave selv at producere, eller sørge for, at underleverandøren leverer.

-------------------------------------

Her kommer vi så evt. ind på noget helt andet, som jeg har spekuleret på i mange år:  

Hvorfor er der aldrig (næsten aldrig) vedligeholdelsesforskrifter med købemateriellet.

I vore dage leveres alt i alle mulige og umulige materialer.  Noget skal smøres / andet må under ingen omstændigheder smøres.  Noget skal have olie / andet tager skade af olie, men man skal benytte . . .    Nogle farver / lakker kan tåle lys uden at falme --- andre kan ikke. og så fremdeles ! ! !

Hilsen,

Erik V.

www.evp.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Erik V. Pedersen

(Ex. DSB).

Indlæg: 182

PB  Blog  Hjemmeside

Svar til begge de to sidste indlæg:

Lars:

"Jeg ved ikke, om det gælder for Heljans IC3 - men noget siger mig, at vi befinder os i samme liga: Der er også et problem med hvide Lego-klodser, der har samme tendens til at blive gule.

Ifølge Lego skyldes det indirekte lys, som de åbenbart ikke kan lide: Hvis man opbevarer dem mørkt i f.eks. en lukket kasse, sker der ingenting - men opbevarer man dem f.eks. i en åben kasse under en seng, er de slemme til at blive gule. Legos opskrift er at udsætte dem for kraftigt sollys - så mindskes det gule ganske gevaldigt, og herefter enten opbevare dem for fuldt lys eller mørkt. Jeg fandt svaret engang, hvor jeg googlede på problemet: Det var i en debattråd på et fremmed forum, men lignede grangiveligt et officielt svar - jeg kan ikke lige finde det igen."

Men vi prøvede det - hos os virkede det med sollys.

________________

Tog-Svendsen:

"Det kan du ikke regne med. Det er helt tilfældigt hvordan plastikken reagerer på sollys. Det er en proces der opstår inde i plastikken hvor det brandhæmmende materiale i plastikken reagerer på UV lyset. Det ændrer plastikken og skaber den gule farve. Man kan vende processen om og føre plastikken tilbage til sin oprindelige farve med H2O2 og UV-lys."

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg kan ikke forestille mig, at der er ret mange, der helt bevidst, tør sætte deres dyrt indkøbte modeljernbanemateriel i et vindue - i direkte sollys.

Lad være, at toget bliver hvidt igen, --men får måske i stedet en helt anden facon - bulet og vredet, måske med nedsunket tagryg ! ! !

-------

Ret beset burde plastmaterialet vel være ens på alle togsættet´s tre vogne, så de enten beholdt deres farve alle tre, ellen blev gullige alle tre (det er givet et spørgsmål om ens plastblandinger i tilstrækkelig mængde, som vel må være producentens fornemmeste opgave selv at producere, eller sørge for, at underleverandøren leverer.

-------------------------------------

Her kommer vi så evt. ind på noget helt andet, som jeg har spekuleret på i mange år:  

Hvorfor er der aldrig (næsten aldrig) vedligeholdelsesforskrifter med købemateriellet.

I vore dage leveres alt i alle mulige og umulige materialer.  Noget skal smøres / andet må under ingen omstændigheder smøres.  Noget skal have olie / andet tager skade af olie, men man skal benytte . . .    Nogle farver / lakker kan tåle lys uden at falme --- andre kan ikke. og så fremdeles ! ! !

Hilsen,

Erik V.

www.evp.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 438

PB

Erik V. Pedersen skrev:

Jeg kan ikke forestille mig, at der er ret mange, der helt bevidst, tør sætte deres dyrt indkøbte modeljernbanemateriel i et vindue - i direkte sollys.
Lad være, at toget bliver hvidt igen, --men får måske i stedet en helt anden facon - bulet og vredet, måske med nedsunket tagryg ! ! !

Du benytter en UV-lampe, så har du kontrol over varmen.

Erik V. Pedersen skrev:

Ret beset burde plastmaterialet vel være ens på alle togsættet´s tre vogne, så de enten beholdt deres farve alle tre, ellen blev gullige alle tre (det er givet et spørgsmål om ens plastblandinger i tilstrækkelig mængde, som vel må være producentens fornemmeste opgave selv at producere, eller sørge for, at underleverandøren leverer.

Ja, men sådan fungerer kemien tilsyneladende ikke. Der er talrige eksempler på at det kun er en delmængde der er farvet. Jeg har ingen forklaring, det er ren observation.

Erik V. Pedersen skrev:

Hvorfor er der aldrig (næsten aldrig) vedligeholdelsesforskrifter med købemateriellet.

I forhold til plastikken eller generelt?

Hvis plastikken:
Du får ingen producent til at beskrive processen med kradsbørstige kemikalier for at genoprette plastikken i deres produkter. Det er simpelthen for risikabelt at beskrive hvordan kunderne skal gøre det. Der er altid en knoldesparker der ikke fatter noget, som så kommer til skade og skyder skylden på firmaet. Så hellere lade være.

Hvis generelt:
Mine Märklin modeller kommer altid med vedligeholdelsesinformation, reservedelsliste osv.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bjarne Abel

modelbygger - fortrinsvis færger og skibe

Indlæg: 75

PB  Blog

Netop fordi plast ændrer sig med tiden burde modeltogsfabrikanterne sørge for at alt modeltog er malet og ikke blot leveres i farvet plast som Heljan har gjort med deres IC3 tog.   Det er jo en tendens at man indfarver plasten til den ønskede farve og så ser det altså plasticagtigt ud.  Den var også gal med de første lyntog fra Heljan.

Jeg er udmærket klar over at at det er et økonomisk spørgsmål, men hellere have købt noget lidt dyrere tog der ser mere naturligt ud og i øvrigt bevarer sit udseende end noget der ligner legetøj. 

__________________

Sider på nettet:
- færgemodeller
- abels tog
- bryggerivogne

 

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

Erik V. Pedersen

(Ex. DSB).

Indlæg: 182

PB  Blog  Hjemmeside

Hej TogSvendsen.

Tak for tre svar.

Man ta´r lige en UV-lampe henne på hylden (eller i LOKOMOTIVET´s "rodekasse").   Det er/bliver ofte meget specialudstyr, der skal anskaffes for at være modelbygger / modeltogskører.

For nogle år siden byggede jeg et plastbyggesæt - alene udgifterne på det udstyr, der i byggevejledningen blev anbefalet, at man benyttede, oversteg prisen på byggesættet.

Alene lim-typer, -hver modeltogsfabrikant har sin foretrukne.  Ofte "kan" de måske det samme, men det kan være svært at gennemskue. Man får ofte kun handelsnavnet.  

Nå, --måske er man bare blevet for gammel, og lever ikke tilstrækkelig "i tiden", hvor den slags er naturligt.

-------------------------

Lige en indsat bemærkning fra det næste indslag i denne tråd:

"Netop fordi plast ændrer sig med tiden burde modeltogsfabrikanterne sørge for at alt modeltog er malet og ikke blot leveres i farvet plast som Heljan har gjort med deres IC3 tog.   Det er jo en tendens at man indfarver plasten til den ønskede farve og så ser det altså plasticagtigt ud.  Den var også gal med de første lyntog fra Heljan.

Jeg er udmærket klar over at at det er et økonomisk spørgsmål, men hellere have købt noget lidt dyrere tog der ser mere naturligt ud og i øvrigt bevarer sit udseende end noget der ligner legetøj. "

-------------------------

Det kunne jeg ikke selv have skrevet bedre.  "Lige mine ord".    Tænk på alt det vi ALLE SAMMEN køber i tidens løb, stort set hver eneste dag.  Tænk, hvor meget der kun holder, til man er ude af butikken (ikke kun hobbybutikken, men alle butikker).  Tænk, hvis det havde kostet "en 10´er mere", og så havde holdt (måske også farven).  Tænk, hvor mange ærgrelser vi så undgik.

Det må da også være irriterende for forretningerne, med alle de kværulanter.

Nå, --en skønne dag, er det alene "de andres problem".  Smile

Erik V. Pedersen,

www.evp.dk

(Nu går jeg ned og drikker formiddagskaffe, og fortsætter med lidt hjemmebyggeri på et bus-ly / bus-læ.)

 

_________________  
Like 1 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.