Jeg vil gerne hører hvad i andre mener om den kopling som Merklin bruger nu, er den hot eller snot ?
Jeg kan ikke forligs med den synes at afkopling er meget besverlig, på di seneste indkøbte vogne har jeg udskiftet til den almindelige bøjlekopling.
Men nu har jeg købt et nyt tenderlok. 37138 der er koplingerne desvære nittet på :( så inden jeg bore dem af vil jeg hører om det er mig der ikke har forstådet det geniale ved dem.
Er der iøvrigt nogen der ved hvorfor Merklin har lavet koplingen om ?
Selvbyggeren
AC analog Dansk III
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Med "nye" gaar jeg ud fra at du mener deres "kortkobling". Det var noedvendigt at skifte koblingssystem, da kortkoblingskulisser ikke fungerer med alm. boejlekoblinger; Det er noedvendigt med en "stiv" forbindelse; d.v.s. en kobling som IKKE tillader spil i den horizontale flade.
Det er rigtigt at den ikke umiddelbart lader sig adskille saa nemt som de gamle boejle-koblinger, men med en simpel ispind er de MEGET nemme at skille ad.
Udover at den nye kobling somsagt er kortkoblingsdygtig, har den ogsaa andre fordele; f.eks. er tilkoblingen saerdeles bloed, og den har altid forafkoblingsdaekke som de gamle Relex-koblinger.
Andre ulemper som jeg har oplevet; Den er ikke 100% driftsikker (det er den gamle boejle-kobling altsaa heller ikke!) og kan afkoble under koersel. Den er "for hoej" til at fungere med visse vogne af andre fabrikater. (Koliderer ofte med bufferne)
Jeg ville BESTEMT ikke fjerne den fra mit nye lokomotiv. Alt-i-alt er det trods alt en forbedring fremfor den gamle boejlekobling. (IMHO, naturligvis)
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Klaus_H
Transportforsikring
Indlæg: 633
Koblinger er som så meget andet et spørgsmål om smag.
Jeg synes f.eks. at Märklins kortkoblinger, som nu er standard på Märklin og Trix, er noget af det bedste på markedet. Sjovt nok har jeg vendt dit argument mod koblingen til et ergument for koblingen.
En stamme ryger ikke så nemt fra hinanden som ved almindelige bøjlekoblinger.
Når man køber en æske løse koblinger fra Märklin, får man en simpel men smart lille pind med man kan bruge til at koble vognene fra hinanden. Man fører pinden, hvor der er påmonteret en lille plade, ind under koplingerne og skubber op. Så løsnes koblingerne let som ingenting fra hinanden.
Jeg har også set disse afkoblingspinde i div hjemme fabrikerede udgaver, hvor vinklen er anderledes så man måske lettere kan komme til steder hvor der ikke e er meget plads.
Min konklusion er at de er hotte.
Så synes jeg egentlig også at den er pænere end almindelige bøjlekoblinger eller mange konkurrerende kortkoblinger...men igen et spørgsmål om smag.
3Modul.dk
3-skinne H0, K og C-skinner, CS3+, Primært dansk epoke III-VI
gejo
Indlæg: 678
Märklins "nye" kobling er Märklins bud på et kortkoblingshoved, der også kan koble med den gamle bøjlekobling. Märklin bruger den iøvrigt ikke i forbindelse med "start-up"-serien, hvor de anvender den gamle bøjlekoblingen.
Om den er god eller dårlig er op til den enkelte. Jeg anvender den, hvor jeg kan og er godt tilfreds.
Hilsen Gert
merklin
Håndværker
Indlæg: 80
Tak for nogle gode og seriøse svar, jeg vil så ikke skifte koplingerne men prøve at vænde mig til dem. Det med utidig afkopling kender jeg desvære godt :( og det gør det jo ikke bedre at man har matriel af mange forskelige fabrikater , selvom jeg prøver at justere til samme højde.
Selvbyggeren
AC analog Dansk III
humlebumletog
Pedel / Lærer
Indlæg: 58
Jeg bruger Märklins kort kobling til alt Mårklin matriel og Roco`s universal kortkobling til alt andet matriel, netop pga. af puffer problemet
og de to koblinger spiller rigtig godt sammen hos mig.
Køber man Roco 40397 HO universalkoblinger 50 stk, følger der en fin afkobler med
Nojn, Carsten.
C-skinner. Dsb epoke. Alt hvad jeg har råd til
Når man nu har 3 piger så må farmand jo bare køre lokomotiverne for dem.
pejft
Kurser i modeljernbane hos AOF
Moderator
Indlæg: 2.184
Jeg vil gerne hører hvad i andre mener om den kopling som Merklin bruger nu, er den hot eller snot ?
Jeg kan ikke forligs med den synes at afkopling er meget besverlig, på di seneste indkøbte vogne har jeg udskiftet til den almindelige bøjlekopling.
Men nu har jeg købt et nyt tenderlok. 37138 der er koplingerne desvære nittet på :( så inden jeg bore dem af vil jeg hører om det er mig der ikke har forstådet det geniale ved dem.
Er der iøvrigt nogen der ved hvorfor Merklin har lavet koplingen om ?
De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen
http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com