Picture

LasseSteen

PB

McK 1423 frontlys/slutlys . . . kan det virkelig være rigtigt ?

Jeg har lige fået mit eksemplar af den helt nye MZ 1423 fra McK. (McK varenr 5310 til AC)

Som sædvanlig en vanvittig smuk og meget velkørende maskine. 

Men kan det virkelig være rigtigt, at man ikke kan frakoble det hvide og røde frontlys separat af hindanden ?

Dvs man kan tænde og slukke det hvide frontlys og så kan man tilkoble/frakoble det røde slutlys i forbindelse med det hvide lys. Så umiddelbart kan man ikke slukke det hvide frontlys og kun køre med de røde slutlygter ? Kan det virkelig være rigtigt, eller har jeg overset noget på min model ?

Jeg har kun testet funktionerne fra F0 til F24, som meldes ind automatisk via MFX. Så det kan være funktionen jeg søger, kan lægges ind manuelt ? Men ifølge manualen fra McK fremgår min ønskede funktion heller ikke af oversigten.

Jeg ved godt at det måske er at "gå i meget små sko", men jeg når man kører med en styrevogn forrest i en vognstamme, ser det altså ikke lækkert ud, at det skubbende lokomotiv lyser med hvidt frontlys ind i den bagerste vogn. På alle mine andre McK lokomotiver findes den ønskede funktion, så jeg undrer mig lidt, at den skulle mangle på det nye MZ 1423 lokomotiv, der som bekendt netop i perioden fra 1981 til 1986 blandt andet kørte regionaltog med styrevogn på Sjælland.

Hvis den ønskede funktion findes i dekoderen/lyset, vil jeg meget gerne høre om CV værdi, så jeg kan lægge det ind manuelt. Ellers må jeg leve med den (lille) "udfordring" . . . . som jeg i forvejen også gør på mine EA lokomotiver fra A.C.M.E.

Like 0 kan lide

Picture

BT

Selvstændig

Søby Ærø

PB  Blog

Har lige afprøvet min 1416 og den opfører sig desværre på samme måde.

Frontlyset kan godt være tændt uden slutlyset, men ikke modsat.

Det tyder på at slutlyset (F5) kun kan være tændt sammen med F0.

Mvh

Johnni Christensen

Like 0 kan lide

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

PB

Kenner du/i ikke nogen der her en ESU lokprogrammer?

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 1 kan lide

Picture

ptmadsn

PB

Hej!

Selv uden lokprogrammer kan det jo lade sig gøre at programmere CV i sine dekodere og tildele Funktionstasterne forskellige funktioner når de aktiveres.

Det kræver blot at man læser og ikke mindst forstår manualen for respektive dekoder og så programmere derefter for at opnå det ønskede resultat.

Venlig hilsen!

Peter Madsen

Like 2 kan lide

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

PB

Ja, det kan man, men uden at kende den originale Mapping, blive det et kæmpe arbejde at finne ud af, vordan de forskellige indstillinger er lavet. JMRI kunne være et alternativ.

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 1 kan lide

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.