Jeg har lige fået mit eksemplar af den helt nye MZ 1423 fra McK. (McK varenr 5310 til AC)
Som sædvanlig en vanvittig smuk og meget velkørende maskine.
Men kan det virkelig være rigtigt, at man ikke kan frakoble det hvide og røde frontlys separat af hindanden ?
Dvs man kan tænde og slukke det hvide frontlys og så kan man tilkoble/frakoble det røde slutlys i forbindelse med det hvide lys. Så umiddelbart kan man ikke slukke det hvide frontlys og kun køre med de røde slutlygter ? Kan det virkelig være rigtigt, eller har jeg overset noget på min model ?
Jeg har kun testet funktionerne fra F0 til F24, som meldes ind automatisk via MFX. Så det kan være funktionen jeg søger, kan lægges ind manuelt ? Men ifølge manualen fra McK fremgår min ønskede funktion heller ikke af oversigten.
Jeg ved godt at det måske er at "gå i meget små sko", men jeg når man kører med en styrevogn forrest i en vognstamme, ser det altså ikke lækkert ud, at det skubbende lokomotiv lyser med hvidt frontlys ind i den bagerste vogn. På alle mine andre McK lokomotiver findes den ønskede funktion, så jeg undrer mig lidt, at den skulle mangle på det nye MZ 1423 lokomotiv, der som bekendt netop i perioden fra 1981 til 1986 blandt andet kørte regionaltog med styrevogn på Sjælland.
Hvis den ønskede funktion findes i dekoderen/lyset, vil jeg meget gerne høre om CV værdi, så jeg kan lægge det ind manuelt. Ellers må jeg leve med den (lille) "udfordring" . . . . som jeg i forvejen også gør på mine EA lokomotiver fra A.C.M.E.

Fredag d. 24/4/2026 - 11:42
BT
Selvstændig
Søby Ærø
Har lige afprøvet min 1416 og den opfører sig desværre på samme måde.
Frontlyset kan godt være tændt uden slutlyset, men ikke modsat.
Det tyder på at slutlyset (F5) kun kan være tændt sammen med F0.
Mvh
Johnni Christensen
Bent_P
Jyllands hovedstad
Kenner du/i ikke nogen der her en ESU lokprogrammer?
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
ptmadsn
Hej!
Selv uden lokprogrammer kan det jo lade sig gøre at programmere CV i sine dekodere og tildele Funktionstasterne forskellige funktioner når de aktiveres.
Det kræver blot at man læser og ikke mindst forstår manualen for respektive dekoder og så programmere derefter for at opnå det ønskede resultat.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
Bent_P
Jyllands hovedstad
Ja, det kan man, men uden at kende den originale Mapping, blive det et kæmpe arbejde at finne ud af, vordan de forskellige indstillinger er lavet. JMRI kunne være et alternativ.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
LasseSteen
Hej!
Selv uden lokprogrammer kan det jo lade sig gøre at programmere CV i sine dekodere og tildele Funktionstasterne forskellige funktioner når de aktiveres.
Det kræver blot at man læser og ikke mindst forstår manualen for respektive dekoder og så programmere derefter for at opnå det ønskede resultat.
Venlig hilsen!
Peter Madsen
Jamen kæreste Peter Madsen, så vil jeg da læse den manual som ikke følger med. Jo, så kunne jeg jo gå ind på ESU´s hjemmeside og downloade en manual til ESU Loksound 5 og læse den "telefonbog" igennem. Eller jeg kunne spørge herinde, om der skulle være et par venlige og hjælpsomme sjæle, der allerede kendte til problematikken og hurtigt kunne fortælle mig om den ønskede CV programmering. Hov, det var jo dét jeg allerede har gjort
Så der mangler vist den del af dit svar, hvor du byder ind med en løsning ?
LasseSteen
Ja, det kan man, men uden at kende den originale Mapping, blive det et kæmpe arbejde at finne ud af, vordan de forskellige indstillinger er lavet.
Lige præcis
JMRI kender jeg godt nok ikke, men det må jeg da lige undersøge
LasseSteen
Har lige afprøvet min 1416 og den opfører sig desværre på samme måde.
Frontlyset kan godt være tændt uden slutlyset, men ikke modsat.
Det tyder på at slutlyset (F5) kun kan være tændt sammen med F0.
Jeg tænkte nok, at det var samme situation med alle de nye MZ lokomotiver. Lidt tosset at den er "smuttet" for McK på ellers så perfekte modeller. Især når alle de tidligere McK lokomotiver jo netop er udstyret med muligheden for at tilkoble/frakoble hvidt og rødt frontlys uafhængigt af hinanden.
Tak for at teste på din MZ model
Jeg hører fortsat meget gerne, hvis nogen skulle kende til CV for programmering af lyset, således at man kan frakoble det hvide frontlys uafhængigt af de røde slutlygter.
mikkelwf
Jeg måtte kode mine IC3 og ER4 om, fordi de havde samme problem - nu kan det hele styres uafhængigt. (Jeg har en lokprogrammer, så det var relativt nemt)
Er det røde lys ægte opdelt på de nye MZ?
På MX, ME og MZ4 er det ikke helt opdelt, så man kan desværre ikke lave parkerings / henstillingslys.
fkm
IT-Systemadministrator
Hej
Satte min Mck MZ1401 på programmeringssporet og kan konstatere at den har samme "fejl"
CV 401 står til 20 - ændres til 4
CV 417 står til 24 - ændres til 8
Mvh
Flemming
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
fkm
IT-Systemadministrator
På MX, ME og MZ4 er det ikke helt opdelt, så man kan desværre ikke lave parkerings / henstillingslys.
Det eneste sted jeg oplever problemet er første generation af MZ4 fra Hobbytrade (og så min MY fra NMJ men ifølge Finn Moe skal det være sådan, for det er det åbenbart i Norge)
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
LasseSteen
Hej
Satte min Mck MZ1401 på programmeringssporet og kan konstatere at den har samme "fejl"
Mvh
Flemming
Fantastisk, Tusind tak
Det vil jeg prøve
mikkelwf
Det eneste sted jeg oplever problemet er første generation af MZ4 fra Hobbytrade (og så min MY fra NMJ men ifølge Finn Moe skal det være sådan, for det er det åbenbart i Norge.
Hvis du er lykkedes med at lave rød lys i begge ender på de modeller vil jeg gerne vide hvordan.
Når jeg har rodet med dem har der kun været én funktionsudgang, der styrer begge ender, i kombination med den elektronik, der skifter retning på klarmelderblink.
Mikael
Udviklingsingeniør
Det er desværre ikke nok med de to CV'er.
Først skal man vælge den rigtige bank af CV'er. I dette tilfælde Index: 4099 (CV31=16, CV32=3).
Efter CV31/32 er sat, så skal CV 401 og 417 sættes som beskrevet ovenfor.
M.v.h. Mikael
Mikael
Udviklingsingeniør
Hvis du er lykkedes med at lave rød lys i begge ender på de modeller vil jeg gerne vide hvordan.
Når jeg har rodet med dem har der kun været én funktionsudgang, der styrer begge ender, i kombination med den elektronik, der skifter retning på klarmelderblink.
Jeg har lige rodet med min McK MZ 1423. Her er der ikke noget elektronik, der kan forstyrre. Alle lys sidder på separate udgange, og kan derfor programmeres som man vil:
Jeg fik lavet rødt i begge ender ved at tilføje en ny funktion, F25, der var første ledige, ved at sætte følgende CV'er:
Index: 257 (CV31=1, CV32=1)
----------------------
CV307 = 0
CV308 = 60
Index: 4101 (CV31=16, CV32=5)
----------------------
CV273 = 32
CV274 = 32
CV279 = 64
Index: 4106 (CV31=16, CV32=10)
----------------------
CV273 = 192
LasseSteen
Det er desværre ikke nok med de to CV'er.
Først skal man vælge den rigtige bank af CV'er. I dette tilfælde Index: 4099 (CV31=16, CV32=3).
Efter CV31/32 er sat, så skal CV 401 og 417 sættes som beskrevet ovenfor.
M.v.h. Mikael
Tusind tak for at dele info Mikael. Jeg vil forsøge mig med CV programmering som beskrevet.
Mikael
Udviklingsingeniør
En lille interessant sidebemærkning.
Jeg ville lave samme trick (slutlys i begge ender) på min McK MX, men her kan det ikke lade sig gøre. Der er, som du skriver, kun en udgang til slutlys.