Picture

cruiser79

AV-Tekniker

Faaborg

Indlæg: 49

PB

M skinner VS. C skinner

Hej Alle 

 

Jeg står i den situation at jeg er ved at have rammerne på plads for at lave en bane jeg har en ide og har også lave tegning. 

Jeg har en masse M skinner som virker.. de virker ikke sindsyg godt allesammen, men de virker. Jeg har lange gået og overvejet at begynde at købe C skinner istedet. men jeg er nu kommet i tvivl for jeg kan jo godt se hvor dyrt det ender med at blive.. 

Hvad ville i gøre? ville i satse på at gå og pusle med de småfejl og skavanker som M skinnerne har eller ville i købe C skinner?

 

Hvis jeg skal købe C skinner bliver det noget med at købe dem lidt af gangen. og så lidt efter lidt konvertere hele banen. 

 

håber på nogle gode for/imod og en god snak om hvad i ville gøre. 

 

vh Thomas

Like 0 kan lide
Top

Picture

Marklin4me

Indlæg: 552

PB  Blog

Hejsa,

Jeg var og er i samme situation. Jeg anvender både M og C-skinner på mit anlæg. Jeg har også lavet egne konverteringsskinner M til C-skinne som du kan finde via dette link : Tryk her 

God fornøjelse.

__________________

Stor modelbane hilsen

Ulrik R. Thomsen


Märklin Digital

medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen

 www.marklinfan.dk 

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.152

PB  Hjemmeside

Marklin4me skrev:

Hejsa,

Jeg var og er i samme situation. Jeg anvender både M og C-skinner på mit anlæg. Jeg har også lavet egne konverteringsskinner M til C-skinne som du kan finde via dette link : Tryk her 

God fornøjelse.

Ja, men du skifter alle M-spor, som ikke er i super stand, ud med C-spor, så vidt jeg husker fra små røde isoleringsdutter til C-spor på din bane (hyggeligt at arbejde hos dig i øvrigt).

Det er ikke ligefrem gratis at skifte til C-spor. Alt efter hvor avanceret, du vil køre, ville jeg over tid skifte til C-spor, og opnå nogle fordele:

- Sikrere drift (bedre strømoptag)

- Mulighed for isolering af sporstrenge m.h.b. tilbagemelding, kontaktspor etc. uden at skulle anvende specialspor.

- Bedre sporskifter (afsporingsproblematik)

- Udskiftbare drev på sporskifter (jeg er begyndt at anvende Viessmanss motordrev til digital drift for at undgå afmagnetiseringen af Märklins)

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 1 kan lide
Top

Picture

Marklin4me

Indlæg: 552

PB  Blog

pejft skrev:

]Ja, men du skifter alle M-spor, som ikke er i super stand, ud med C-spor, så vidt jeg husker fra små røde isoleringsdutter til C-spor på din bane (hyggeligt at arbejde hos dig i øvrigt).

Det har du ret i Peter. Fra start lagde jeg C-skinner, der hvor jeg vidste jeg ville have svært ved at komme til efterfølgende. 

At jeg så skiftede til C-skinner på et par stationer efterfølgende, var mit valg, et valg jeg er blevet glad for. Men principielt kunne jeg være forsat på M-skinner.

Når det er sagt - ønsker jeg jo at køre "analogt" med mine sporskifter, hvilket betyder - selvom jeg kører digitalt med mine tog, - ikke har problemer med en evt. afmagnetisering. 

Jeg har nogle flere røde dimser du kan sætte på  Party Jeg synes også det er hyggeligt når vi er på besøg hos hinanden.

__________________

Stor modelbane hilsen

Ulrik R. Thomsen


Märklin Digital

medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen

 www.marklinfan.dk 

Like 1 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.595

PB

Thomas, vis du skulle købe dig en bil, ville du så købe en gammel Fiat Uno, som er let at reparere, men skal repareres på ofte, eller en Fiat Punto, som bar virker år efter år og er lækker at køre i? Jeg har selv en del af mit anlæg i M-skinner og skifter så vidt muligt ud til C-skinner. De er pænere og virker meget bedre. Jeg gidder ikke bøvlet med at reaprere hele tiden, jeg vil køre tog.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Marklin4me

Indlæg: 552

PB  Blog

 

Bent_P skrev:

Thomas, vis du skulle købe dig en bil, ville du så købe en gammel Fiat Uno, som er let at reparere, men skal repareres på ofte, eller en Fiat Punto, som bar virker år efter år og er lækker at køre i? Jeg har selv en del af mit anlæg i M-skinner og skifter så vidt muligt ud til C-skinner. De er pænere og virker meget bedre. Jeg gidder ikke bøvlet med at reaprere hele tiden, jeg vil køre tog.

Bent, 

Det er ikke altid jeg forstår dine indlæg. M-skinner virker og jeg vedlægger et link til en ren Märklin M-bane, som MJK Nordbanen har besøgt og kørt på flere gange. Den blev grundlagt for 40 år siden og er still going strong.

Respekt for du skifter til C-skinner, men der er en del omkostninger forbundet med at etablere sig. Ønsker du som fek.s. mig at have en større bane med 55 - 65 sporskifter skal der lægges nogle penge. Mange penge.... Jeg havde en del M-skinner fra barndommen og etablerede så min bane....

Så er det rigtigt som Peter skriver at jeg omlægger nogle stationer, men det sker i mit tempo og til det pengepungen siger ok til!

I min optik er det bedre at komme igang og så tage den derfra.

link : Tryk her

__________________

Stor modelbane hilsen

Ulrik R. Thomsen


Märklin Digital

medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen

 www.marklinfan.dk 

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

Hej Thomas

Nu beskriver du ikke præcis hvad der er galt med dine M-skinner. Hårdhændet behandling, rust eller...? Som knægt havde jeg også M-skinner og de fik altså "tæsk", men de virkede upåklageligt! Er det rust, ja så er det måske dine fysiske rammer du skal kigge på - fugtig kælder/loftrum. Har du ballasteret udover den allerede eksisterende ballast, som jo karakteriserer M-skinnerne ja, så er det måske lim/vand forholdet du skal kigge på...

Jeg må da også tilslutte mig den med Fiat' en (selvom jeg dog kører Citroen Berlingo Wink

Hvor stort er dit anlæg egentlig?

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 993

PB  Hjemmeside

Helt klart: Drop alt gammelt M-stuff, og koeb nyt (eller brugt) C-stuff.
Saelg dine M-skinner brugt, der er stadig folk som vil give penge for dem.

Grunde til alligevel at bruge M-skinner;
Nostalgi!!!
Eller du har en saa fantastisk stor samling af det, at det er oekonomisk uoverkommelt at skifte alt. (I dette tilfaelde ville en nedgearing af forventninger og gen-opstart med en noget mindre C-samling maaske alligevel vaere at foretraekke!)
Selv anvender jeg stadig en smule M-skinner; Isaer "normale" kurver og lige skinner i overdaekkede omraader. Sporskifter er det dog bedst at undgaa. ISAER i svaert-tilgaengelige overdaekkede omraader.

Grunde som kan ugyldiggoere fortsat brug af M-skinner:
Hvis du koerer digitalt og vil anvende mange detektion-punkter. Eller hvis du vil koere med "fremmed" rullende materiel.

Hvis du koeber brugte C-skinner, saa husk endelig at undgaa de skroebelige plastmaterialer fra starten af 2000 aarene!

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 0 kan lide
Top

Picture

cruiser79

AV-Tekniker

Faaborg

Indlæg: 49

PB

Hej alle 

Og mange tak for jeres svar. Jeg tror nok at jeg har fundet ud af ved at læse dem at jeg hellere må købe C skinner når muligheden byder sig og samtidig er ejg ved at undersøge at kunne skifte sporskifterne med en servo istedet for standard løsningen.. jeg synes at Viessmanns motorer er fede men de er også ALLLLT for dyre efter min mening.

Martin: Jeg har mange problemer med rust, Sporskifter hvor jeg får afsporringer og hvor vognenes koblinger kører fast i.

Nogen gange virker det som om skinnerne har deres eget liv, forstået på den måde at et tog kan passere det samme sted 20 gange men nr 21 så bliver en vogn afsporet, eller koblet af.. og det irriterer mig grænseløst. 

 

håber på flere gode input Smile

 

vh Thomas 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.