Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.712

PB  Hjemmeside

Märklin nyheder 2015

Den første nyheder:

Zugpackungen
26596 – Nahverkehrszug der NS – Lok BR Serie 1700, vier Doppelstockwagen mit Werbeschriftzug „delta lloyd“, Ep. V, mfx, Einmalserie – 549,95 € – LT: März 15

Triebfahrzeuge
36332 – Doppelpackung Reihe Ee 3/3 der SBB, Ep. II (Farbe: grün) bzw. III (Farbe: braun), mfx-/Sound-Decoder, Einmalserie - ? € - LT: 2015
36622 – Elektrolokomotive Serie 186, Betriebs-Nr.: 186 009 der NS, aktueller Betriebszustand, mfx-Decoder mit Sound, Einmalserie (MHI) – 199,95 € – LT: 2015
37996 – Dampflokomotive Reihe 4000 BigBoy der UP, Ep. III, Betriebs-Nr. 4020, mfx+/Sound-Decoder, Einmalserie - ? € - LT: 2015
39030 – BR 18.5 der DB, Ep. III, Betriebs-Nr. 18 537, mfx+/Sound-Decoder, Insider-Modell – 449,95 € – LT: ca. Mai 15
39550 – BR G5/5 der DRG – Gruppenverw. Bayern, Ep. IIa, Betriebs-Nr. 5856, dunkelgrün, mfx+/Sound-Decoder, Einmalserie – ? € – LT: 2015
39551 – BR G5/5 der DRG – Gruppenverw. Bayern, Ep. IIa, Betriebs-Nr. 5861, dunkelgrün, mfx-Decoder, Einmalserie – ? € – LT: 2015
39552 – BR 57.5 der DB, Ep. IIIa, Betriebs-Nr. 57 579, mfx+/Sound-Decoder, Einmalserie – ? € – LT: 2015
39553 – BR 57.5 der DB, Ep. IIIa, Betriebs-Nr. 57 584, mfx-Decoder, Einmalserie – ? € – LT: 2015


Wagen/Wagensets
42259 – Schnellzugwagenset der DB, Ep. III, fünfteilig, Einmalserie, Insider-Modell 2015 – 259,95 € – LT: 2015
45659 – Güterwagenset „Box-Car“, Ep. III, fünfteilig, Einmalserie - ? € - LT: 2015
45660 – Güterwagenset „Box-Car“, Ep. III, fünfteilig, Einmalserie - ? € - LT: 2015
45706 – Güterwagenset „Caboose“ der UP, NYC bzw. PRR, Ep. III, dreiteilig, Einmalserie - ? € - LT: 2015
46085 – Güterwagenset der DRG – Gruppenverw. Bayern (?), Ep. IIa, dreiteilig, Einmalserie - ? € - LT: 2015
46431 – Sondermodell (Vedes-MC) Kesselwagen „Brandt Zwieback“, Ep. IV, Betr.Nr. 003 0 725-4, Auflage: 1000 Stück – 34,95 € – LT: Jan 15
46803 – Güterwagenset der DRG – Gruppenverw. Bayern(?), Ep. IIa, Kohlentrichterwagen OOt, dreiteilig, beladen mit Kohle, Einmalserie - ? € - LT: 2015
470XX – Containertragwagen Sgns der Railion Niederlande NV mit einem 45-Fuß-Container „SAMSKIP“, Einmalserie für den NL-Markt – ca. 59,95 € – LT: II.Q/15
47089 – Holztransportwagenset der RushRail, vierteilig, Neukonstruktion, Einmalserie für http://www.trainshop.se – Preis: 2.095,00 SEK – LT: ca. Juni 15
48115 – H0-Museumswagen 2015 – 44,95 € – Grundsätzlich nur im Märklin-Museum erhältlich
48165 – Insider-Jahreswagen H0 2015, Einmalserie, Insider-Modell – LT: 2015

mvh,
Gert (fra Holland)

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.712

PB  Hjemmeside

Nyheder

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.712

PB  Hjemmeside

Märklin pdf-file

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.712

PB  Hjemmeside

Bemærkning sæt 37796: TGV med funktionelle vinduesviskere...

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 1 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.590

PB

Vinduesviskere der kan bevæge sig, så kan det da ikke blive mere vildt

Mon der også skal skiftet gummi ....

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 1 kan lide
Top

Picture

Stationsforstanderen

IT Assistent

Indlæg: 101

PB

Til min store glæde så jeg Märklin kommer med dette danske ølvognssæt ( Carlsberg & Albani ) her i 2015....

Er der nogen der kan fortælle mig om vognene er reelle nok - se vedhæftet fil - eller er det bare nogle vogne som Märklin har kastet Albani & Carlsberg logoer på..?

På forhånd tak Smile

AttachmentStørrelse
tuborg_albani.jpg 249.76 kB
__________________

MVH

Lars

(Stationsforstanderen)

Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

 

hvis Märklin har lavet en ny form og produceret en korrekt IB vogn ( lidt svært at se - men det ligner ) så er kun Albani udgaverne korrekte, Carlsberg og Tuborg har aldrig haft vogne af IB typen. - men der kan så være håb om at de også vil lave DSB IB udgaverne - men som skrevet er det lidt svært at se på kopigengivelserne i kataloget - men lad os krydse fingre - det skal dog lige tilføjes at Hobby Trade i sin tid fremstillede IB og Albani vogne og kan findes brugt mange steder

 

og en IB vogn ser sådan ud

Billede

 

dernæst så må man rose Märklin såfremt det er denne der er fremstillet - at det så vist er første gang der fremstilles en korrekt dansk vogntype - mig bekendt har andre lande ikke denne type - men selvfølgelig nogle der godt kan ligne ( såfremt man kniver det ene øje i og i nogle tilfælde begge helt i :bigsmile: - så ros til Märklin, såfremt det er tilfældet - og så er der jo også lige samlere af Märklin - de kan jo sagtens bruge Carlsberg og Tuborg udgaverne !!

og så kan Märklin åbenbart desværre ikke finde ud af epokerne - det er epoke 3 vogne (ok - det kan mange andre firmaer nogle gange heller ikke ;) )

se mere her om IB vogne og dem der gik til Albani

http://www.jernbanen.dk/dsb_gvogn.php?Aar=1941&litra=IB

 

mvh

henning h087

 

PS - mener at vi på et tidspunkt ( et par år siden ) her i foraet var inde på IB, ZB Albani, og ZM vogne Premier Is baseret på IB samt vist nok også Stjernen - som heller ikke er en IB vogn

 

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 987

PB

Hej Lars og Henning,

h087 skrev:

hvis Märklin har lavet en ny form og produceret en korrekt IB vogn ( lidt svært at se - men det ligner ) så er kun Albani udgaverne korrekte, Carlsberg og Tuborg har aldrig haft vogne af IB typen. - men der kan så være håb om at de også vil lave DSB IB udgaverne - men som skrevet er det lidt svært at se på kopigengivelserne i kataloget - men lad os krydse fingre - det skal dog lige tilføjes at Hobby Trade i sin tid fremstillede IB og Albani vogne og kan findes brugt mange steder

og så kan Märklin åbenbart desværre ikke finde ud af epokerne - det er epoke 3 vogne (ok - det kan mange andre firmaer nogle gange heller ikke ;) )

se mere her om IB vogne og dem der gik til Albani

http://www.jernbanen.dk/dsb_gvogn.php?Aar=1941&litra=IB

Ifølge http://www.jernbanen.dk/dsb_zvogn.php?aar=1966&id=1&n=albani-bryggerierne-as overlevede Albani's IBU'ere med computerlitrering frem til 1976 - og det er vel så epoke IVa? Smile

Og selvom der er en vis lighed med ZA'erne er Heljan's bud med computerlitreringer (og evt. med selv-opdateret bremseplatform) nok et bedre bud på i hvert fald den grønne Carlsberg i epoke IV? Smile - se http://www.jernbanen.dk/dsb_zvogn.php?aar=1966&id=9&n=carlsberg-bryggerierne

Personligt kunne jeg virkelig godt tænke mig de "lange" Carlsberg vogne i en rimeligt korrekt ny-udførelse - altså som f.eks. denne http://www.jernbanen.dk/dsb_zvognsolo.php?Aar=1966&VognID=889 - den mangler i sen epoke III og epoke IV synes jeg... Smile

Peter

Edit: sidste link blev galt i første omgang

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Peter

 

korrekt at Albanivogne fik UIC litra og derfor også eksisterede i epoke 4 - men jeg ser på gengivelse i kataloget og det ER en epoke 3 litrering !! - og det er så det jeg forholder mig til og skriver ud fra

 

men det skal vi nu altså ikke komme op at slås om - jeg er heller ikke enig i Morop/DMJU/lokomotivet epokeopdelingerne

 

mvh

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 987

PB

h087 skrev:

korrekt at Albanivogne fik UIC litra og derfor også eksisterede i epoke 4 - men jeg ser på gengivelse i kataloget og det ER en epoke 3 litrering !! - og det er så det jeg forholder mig til og skriver ud fra

 

OK - så skarpt syn / stærke briller har jeg slet ikke haft fremme - og du har selvfølgelig helt ret at det aldrig bliver epoke IV vogne uden UIC litrering! Smile

h087 skrev:

men det skal vi nu altså ikke komme op at slås om - jeg er heller ikke enig i Morop/DMJU/lokomotivet epokeopdelingerne

Nej vel? Smile Og det bliver også ret kunstigt med snak om epoker når de ikke er defineret ens... Jeg siger f.eks. epoke IV om min egen samling - men mener reelt ca. 1975-1990, dvs. fra og med "mix af vinrød og design", Mo mv - og så har der lige netop sneget sig en IC3 med... Smile

Peter

 

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.337

PB

Har vi fundet ud af, om der er tale om helt nye vogne eller om vognkasserne er genbrug?

Epoke III eller IV    - Carlsberg-vognene ser ikke helt korrekte ud, men på et eller andet tidspunkt må der komme nogle mere tydelige billeder af vognene, så vi kan vurdere det nærmere.

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Stationsforstanderen

IT Assistent

Indlæg: 101

PB

I skal have 1000 tak for jeres svar - dette er meget interesant.... Og dette sæt blir helt sikkert en "MÅ HA"....... nej.... en "SKAL HA"....... God weekend Wink

__________________

MVH

Lars

(Stationsforstanderen)

Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

esben2009

Greve

Indlæg: 290

PB  Blog

Jamen det ser jo ud til at det bliver et herligt år vi nu går i møde med mange gode Marklin nyheder, i sær en Seetal krokodille har jeg længe set frem til. Og Orient Express vognene ser nu også ret flotte ud, de kunne også godt finde vej til Bjergbanen  Smile

 

__________________

De bedste toghilsner

Esben + John Larsen

Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8

Like 0 kan lide
Top

Stationsforstanderen skrev:

Er der nogen der kan fortælle mig om vognene er reelle nok - se vedhæftet fil - eller er det bare nogle vogne som Märklin har kastet Albani & Carlsberg logoer på..?

Det ligner grangiveligt HobbyTrades IB-forme til forveksling. Måske har Märklin været på indkøb i konkursboet, de har jo før foretaget lignende opkøb. Í så fald kan vi måske endda være så heldige, at de også har erhvervet formene til QR-vognene, som der i sin tid ikke kom særlig mange nummervarianter af. Bliver spændende at se.

Med venlig hilsen

Morten

__________________

Med venlig hilsen

Morten

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.337

PB

Morten Flindt Larsen skrev:

Stationsforstanderen skrev:

Er der nogen der kan fortælle mig om vognene er reelle nok - se vedhæftet fil - eller er det bare nogle vogne som Märklin har kastet Albani & Carlsberg logoer på..?

Det ligner grangiveligt HobbyTrades IB-forme til forveksling. Måske har Märklin været på indkøb i konkursboet, de har jo før foretaget lignende opkøb. Í så fald kan vi måske endda være så heldige, at de også har erhvervet formene til QR-vognene, som der i sin tid ikke kom særlig mange nummervarianter af. Bliver spændende at se.

Med venlig hilsen

Morten

 

Hvis det er tilfældet , kan der jo blive nogle nydelige IB- og Zb-vogne (Albani) ud af det. Carlsbergvognene vil være forkerte. Selv har jeg rigeligt af vogntypen (Hobbytrade), så jeg springer over .......

 

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Stationsforstanderen

IT Assistent

Indlæg: 101

PB

Så er Nettog.dk fremme med en pris på 1199 kr for dette sæt (48779) - men først levering i 4. kvartal 2015  Smile

Det blir dyrt - men GODT  Wink

 

AttachmentStørrelse
tuborg_albani1.jpg 54 kB
__________________

MVH

Lars

(Stationsforstanderen)

Märklin Digital, C-skinner, CS3, MS2, Epoke II-III-IV-V .... og samler på Märklin ølvogne Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

:)

 

240 kr stk - ded da ik` så galt - man har set det værre !!!

 

og så er der Carlsberg (grøn påskrift) vogne der ligner meget godt, sådan noget lignene som med IB og ZB Stjernevognen fra Hobbytrade

 

den røde påskrift og bremsehus har jeg endnu ikke fundet foto af !!

 

den største forskel er jo at IB har vandrette brædder i gavlen, hvorimod ZA, ZB, ZM vogne har lodrette lister og så nogle stolper ned over undervognen - men - det kan der godt leves med ( når man nu kan leve med IB kontra Stjernevognen fra Hobbytrade) 

 

hvorimod dette

 

mhh - image picker er åbenbart faldet i udu !!! ???

 

 

 

 

mvh

henning h087

 

 

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.093

PB  Blog  Hjemmeside

h087 skrev:
mhh - image picker er åbenbart faldet i udu !!! ???

Jep - men virker igen nu.

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

:)

 

tak Lars

men forsat fra forrige.

 

men denne .........og pris 428 kr !!!!!!!!!!!!!!

Billede

 

kontra virkelighedens vogn - og har sikkert kostet noget mere :bigsmile:;)

Billede

 

da er det jeg vil sige - ( og så kan det godt være at uvejret bryder løs ) - men det har absolut intet med model af forbilledet at gøre.

 

der skal så lige gøres opmærksom på at det er en bestilt særudgave - den findes ihvertilfælde ikke i Märklinkataloget !!!!

 

og hvordan kan en sådan være nomieret til året model 2014 på DMJUs side

jeg kunne måske gå med til at den kunne blive kåret som årets 2014 dårligste efterligning - for model vil jeg ikke sige.

vognen er nok udemærket som vogn til modelbanen ( Märklin har en udmærket kvalitet ) men model af - nej

og uanset mærke/fabrikant ville jeg sige det samme

 

tænk hvis den vandt og Märklin / eller den der har fået den fremstillet fik et bevis - ja så vil der jo ikke være nogen grund til at lave korrekte - eller bare nogenlunde korrekte vogne.

 

gad vide om hvis jeg havde en LLoyd og satte RR mærker på - om man så ville godtage den for at være en RR - nej vel !!!

 

mvh

henning h087

 

 

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

mm

 

der er noget galt - den er fjernet fra listen - sorry !!

 

men dette gør det ikke bedre

Billede

 

og virkelighedens vogn

foto : Ole Jørn Kock

Billede

 

pæne påskrifter - men vogntypen !!

 

mvh

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

h087 skrev:

pæne påskrifter - men vogntypen !!

Vogntypen er Märklins egen opfindelse og konstruktion, som måske nok visuelt er "inspireret" af en ældre tankvogn, men som ikke holder mål med noget som helst reelt forbillede. Mange gange ser man fantasi-påskrifter på en autentisk grundmodel, men her er der tale om autentiske påskrifter på en fantasi-grundmodel. Som legetøj er vognen givetvis udmærket; solid og robust i børnehænder, som den er. 

 

 

 

__________________

Med venlig hilsen

Morten

Like 1 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.337

PB

Så længe der er efterspørgsel efter sådanne vogne, bliver de også produceret. Fint nok, men ligefrem at nominere den til årets model, er vist gå for vidt Wink  

__________________

Svend

Like 1 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

 

Er spøjst sæt Märklin påtænker at udsende i efteråret '15. Her tænkes ikke på mere eller mindre korrekte grundmodeller   (jeg lever fint med Hobbytrades Stjernevogn i 1963 kampagne bemalingen Smile)  men nærmere sammensætningen i dette 5-vogns sæt. De røde Carlsbergvogne må være epoke 2. Bremsehusene blev nemlig fjernet omkring 1950. Albanivognene er fra 1962-66. Så vidt jeg kan ane på striben på siden af vognene står der "giraf øl" , som blev lanceret i forbindelse med et sponsorat af en giraf i Odense Zoo i 1962. Sammen med kronelitreringen svarer det til epoke 3.

Mit skoletysk er godt nok rustent, men som jeg forstår, så er vognene pakket enkeltvis og samlet i en karton, man skal jo ikke gå ned på emballage mangel Party hvilket får mig til at tænke på et oplagt slagtetilbud, som så igen vil devaluere værdien af sættet som samleobjekt, så den går nok heller ikke!

Som der står på Nettog.dk så var de indsat ved DSB. Helt korrekt, men ikke samtidig!

Det bliver et nej herfra   Sad

 Måske en rød Carlsbergvogn var et projekt for Heljan ? Smile

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.337

PB

GULF-vognen:

DMJU har vist glemt at læse deres egne betingelser for at kunne blive nomineret til årets model

"Modellen skal være en så nøjagtig kopi som opnåeligt af vogne, der har kørt i Danmark med en dansk litrering."

 

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

Hej Svend

Det er ikke DMJU der har glemt noget, det er de tilsluttede klubber der vælger hvilke modeller der skal nomineres. Så det er nogen i klubberne der har glemt betingelserne, der er nu også brede tolkningsmuligheder i ordlyden "Modellen skal være en så nøjagtig kopi som opnåeligt af vogne, der har kørt i Danmark med en dansk litrering." her er det vist den enkelte der sætter grænsen. Men ja det vil være stærkt ironisk hvis en fantasivogn blev årets danske godsvogn!!

Gode hilsner

Flemming

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 1 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.337

PB

Det kan du såmænd have ret i, men der jo to parter involveret: En klub der sender forslaget ind og nogen (i DMJU) som modtager det. Jeg går ud fra, at forslaget var blevet afvist, hvis det havde været et BRIO-tog påmalet "DSB" (for at sætte sagen på spidsen).

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.151

PB

Der er godt gang i Rygters Bureau på Stummi's Forum angående bl.a. et nyt 10 graders slankt krydssporskifte til Märklin's C-skinner.

Den nyhed er jeg lidt spændt på at se - og også om det eventuelt måtte udkomme i 2-skinne version til Trix, hvis såfremt ifald og i tilfælde af at rygterne eventuelt taler sand.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.712

PB  Hjemmeside

Skala Z

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

h087 skrev:

Hej Peter

 

korrekt at Albanivogne fik UIC litra og derfor også eksisterede i epoke 4 - men jeg ser på gengivelse i kataloget og det ER en epoke 3 litrering !! - og det er så det jeg forholder mig til og skriver ud fra

 

men det skal vi nu altså ikke komme op at slås om - jeg er heller ikke enig i Morop/DMJU/lokomotivet epokeopdelingerne

 

mvh

henning h087

Hej Henning

Godt nok uden for emnet, men vil du give dine bud på en epoke inddeling?

Jeg kunne jo risikere at lære noget Glasses Wink

På forhånd tak.

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Svend skrev:

Morten Flindt Larsen skrev:

Stationsforstanderen skrev:

Er der nogen der kan fortælle mig om vognene er reelle nok - se vedhæftet fil - eller er det bare nogle vogne som Märklin har kastet Albani & Carlsberg logoer på..?

Det ligner grangiveligt HobbyTrades IB-forme til forveksling. Måske har Märklin været på indkøb i konkursboet, de har jo før foretaget lignende opkøb. Í så fald kan vi måske endda være så heldige, at de også har erhvervet formene til QR-vognene, som der i sin tid ikke kom særlig mange nummervarianter af. Bliver spændende at se.

Med venlig hilsen

Morten

 

Hvis det er tilfældet , kan der jo blive nogle nydelige IB- og Zb-vogne (Albani) ud af det. Carlsbergvognene vil være forkerte. Selv har jeg rigeligt af vogntypen (Hobbytrade), så jeg springer over .......

 

Alternativt kan det være, at Märklin blot har købt en serie vogne af den nuværende kreds omkring F2010/HobbyTrade og sælger dem i eget navn. I nyhedsprospektet er vognsættet jo anført som "Eimalige Serie". 

Uanset hvad, så kommer sættet givetvis til at gå som varmt brød, især til de udenlandske samlere, der ikke kan gennemskue, såfremt det "bare" er HobbyTrade-vogne i en Märklin-emballage.

 

__________________

Med venlig hilsen

Morten

Like 0 kan lide
Top

Picture

Torben Z.

Indlæg: 751

PB  Hjemmeside

h087 skrev:

.........................

da er det jeg vil sige - ( og så kan det godt være at uvejret bryder løs ) - men det har absolut intet med model af forbilledet at gøre.

 der skal så lige gøres opmærksom på at det er en bestilt særudgave - den findes ihvertilfælde ikke i Märklinkataloget !!!!

Hej Henning.

Som jeg kender til det, så kan man kun bestille særudgaver ud fra et sortiment som Märklin har fastlagt.
Derfor vil du få modeller med flotte påtryk, men desværre på en forkert basismodel Sad

Det minder meget om perioden med danske modeller fra Liliput i 1960'erne og 70'erne.

 

h087 skrev:

og hvordan kan en sådan være nomieret til året model 2014 på DMJUs side

Såre simpelt Henning.
Alt hvad der står DSB på kan sælges i et eller andet omfang.
Selv har jeg for nogle år siden solgt 3 Märklin blikvogne (rødmalet og med DSB i hvidt) på et marked og fortalt køberen, at der fandtes absolut intet forbillede til vognene.
Det betød intet, køberen ville bare have de 3 "DSB"-vogne. 

Skønt nogle få mj'er flittigt leder efter de berømte 'find 5 fejl' på  nyhederne fra de danske producenter, så bliver disse modeller solgt alligevel.

__________________

 

Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger  - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Torben Z.

Indlæg: 751

PB  Hjemmeside

Morten Flindt Larsen skrev:

Alternativt kan det være, at Märklin blot har købt en serie vogne af den nuværende kreds omkring F2010/HobbyTrade og sælger dem i eget navn. I nyhedsprospektet er vognsættet jo anført som "Eimalige Serie". 

Er alt hvad Märklin laver til det danske marked ikke engangsserier ?

Så det skal du ikke tillægge nogen særlig betydning.

__________________

 

Med modelbanehilsen
Torben Z.
http://www.danskmodel.dk
- info om danske producenter af modeltog og modelhuse, arkiv med gamle kataloger mv., Lego og Pilot modelbiler, litteraturliste, nyhedsomtaler mv.
- besøg "Arkivet" med mange informationer om danske produkter i form annoncer/brochurer/kataloger  - tag en tur "Down memory Lane".
Katalog / opslagsværk (på dansk og engelsk) om Pilot modelbilerne 1950 - 1963 i str. H0.

Like 0 kan lide
Top

Torben Z. skrev:

Morten Flindt Larsen skrev:

Alternativt kan det være, at Märklin blot har købt en serie vogne af den nuværende kreds omkring F2010/HobbyTrade og sælger dem i eget navn. I nyhedsprospektet er vognsættet jo anført som "Einmalige Serie". 

Er alt hvad Märklin laver til det danske marked ikke engangsserier ?

Tjoh, det meste er, ligesom en meget stor del af nyhederne i det aktuelle nyhedsprospekt i øvrigt også er engangserier. Det er dyrt at holde lager, så betegnelsen "Eimaliges Serie" er mest et salgstrick, der skal hindre lagerophobning. Historisk set er der dog vist enkelte danske modeller, som har haft deres faste placering i hovedkataloget gennem en længere årrække, og formentlig vil de nye danske MY'ere, selv om også de står anført som "Einmalige Serie", kunne fås i årene fremover - med mindre at der altså kun er produceret præcis det antal, som de danske forhandlere har bestilt i 2014. Dybest set er alle modeller "engangsserier", indtil der produceres et nyt oplag. Kun oplagenes størrelse varierer. Med hensyn til HobbyTrade-vognene, så skulle jeg dog mene, at de mere er en engangsserie, end de nye MY'ere er en engangsserie. Men vi får se.

   

__________________

Med venlig hilsen

Morten

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

:)

 Hej

 ja - det kan jo blive en længere udredning, både om epoke og om hvad der er modeller gode som dårlige, efterligninger gode som dårlige - og ikke mindst om hvordan der ses på det og hvad der kan sælges.

 så først MAB

 jeg skal nok lave noget på det, men det bliver en længere udredning, så der skal først laves en kladde på det, og at efter hvordan den bliver lægger jeg den her ( eller noget af det ) ( afhænger om der kommer skitser og billeder i det ) eller på rundremisen ( i en tråd der kan ses uden log - in )

Da der er mange ting der spiller ind - og hvordan jeg prioterer og vægter tingene - så hav lidt tålmodighed

men en grovskitse :

min epokeopdeling ( og her tager jeg kun det jeg rubicerer som epoke 3 )

epoke 3 : 1941 - 1972

epoke 3.1 : 1941 - 1945 overser jeg simpelt hen, der er krig og intet er nomalt - og krigsperiode i modeljernbane interesserer mig ikke modelbanemæssigt

epoke 3.2 : 1945 - 1948/50 : her begynder tingene at blive normaliseret - men er efterkigstid og der er mange forskelligheder fra gammelt samt nye tiltag

epoke 3.3 (epoke 3a) : 1948/50 - 1956/57 : det kommer senere - for der er mange ting der skal beskrives nærmere, men har noget at gøre med påskrifter, udseende, stafferinger/ikke stafferinger, klassemarkeringer og meget mere

epoke 3.4 (epoke3b) : 1956/57 - 1961/62 : her sker der igen nye ting som i epoke 3.3 som er forskeligt der fra - men igen flere ting der skal beskrives

og min interesse modelbanebygning/opbygning mv ligger på specifikt på 1953, 1956 og 1960 eller 1961 - og det er en bevidst udvælgelse - forklaring skal nok udredes

epoke 3.5 (epoke3c) : 1961/62 - 1965/66 : igen det samme som ovenfor og skal igen udspecificeres

epoke 3.6 (epoke 3UIC) og den kræver nok en nærmere forklaring og har måske nogle underpunkter - men det kommer.

fra 1972 og frem : epoke 4, 5 osv - og den har jeg selvfølgelig også en opdeling på - men interessere mig ikke så meget modelbanemæssigt.

 

så det er en større roman at beskrive disse punkter - og derfor skal en kladde laves og måske lægge illustrationer ved - så ... men kommer på et tidspunkt

og så er der lige det om jeg

definere epoke ud fra tidspunkt og lader landskab og tog rette sig efter det

eller

definere epoke ud fra landskab og lader tidspunkt og tog rette sig efter det

eller

epoke efter tog og lader landskab og tidspunktrette sig efter det

og

hvilke kompromier må der indgås - og det vil der altid være

og ikke mindst

hvad vægter jeg mest ( ikke opskrevet i prioteringsorden - det kommer )

køreplan

reel tid eller forkortet

oprangeringer

trafik

der er mange ting - men det kommer vi ind på.

og jeg har med vilje ikke skrevet hvordan jeg priotere endnu - men mere generelt hvad jeg ser på - så på et tidspunkt kommer der noget

det er et større emne - og vil måske udløse en større diskution - hvad der ikke er meningen - det jeg vil udtrykke er hvordan jeg ser på det og hvordan jeg sætter det op.

og så kan de der vil,  tage det de evt kan bruge og lade resten være - eller gøre som de lyster - det har man nemlig ret til - men ideer og lign er altid godt at udveksle - der kunne måske være noget man kunne bruge eller få en ide ud af. 

mvh

henning h087

og må dit tog ( uanset mærke/størrelse ) være med dig ! :)

og husk at køre med det og glæde dig over det ;)

 

 

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Hej Henning,

Tak for dine fine betragtninger. Selv om min modeljernbane-kumpan og jeg, som så mange andre, kører epoke III, så bruger vi ikke ikke epokebegrebet, forstået som tidsperioder (epoker), idet vi praktiserer en omtrentlig årstalskørsel inden for perioden 1945-1970. Da vi dyrker modeljernbane, er det naturligvis alene lokomotiverne og vognenes udseende; dvs. litreringssystemer og typer, der definerer vores "årstal". Togene køres med prototypiske oprangeringer, og da vores kørsel desuden sker på en hovedstrækning med international person- og godstrafik samt dansk lokaltrafik, er de udenlandske person- og godsvogne i lige så høj grad som de danske ditto bestemmende for vort valg af årstal, der ses nedenfor med tilhørende begrundelser:

Ca. 1948 - For godstrafikkens vedkommende er 1948 året, hvor Europas jernbaner skifter fra T-mærkede til RIV-mærkede godsvogne i international trafik. Samtidig er godstrafikken i forbindelse med Tyskland så småt begyndt at komme igang igen efter at have været afbrudt siden maj 1945. For de tyske godsvognes vedkommende var disse stadig kun mærket "DR" eller "Deutsche Reichsbahn", præcis som i 1945 (vi kan lige som du også godt undvære perioden 1941-1945). Da vi råder over en del danske og udenlandske godsvogne med T-mærkning, som kan mixes med tidlige RIV-mærkede vogne, har vi valgt årstallet ca. 1948. Her kun tre år efetr krigen så meget endnu ud som i 1930'erne, så vi har også lidt epoke II-materiel at køre med "for sjovs skyld". I 1948 var der for alvor ved at være gang i den internationale persontrafik med diverse udenlanske vogntyper, sove- og spisevogne. DSB's stålvogne og pladebeklædte vogne havde stadig stafferinger, tagryttervognene var fremherskende og der kørte endnu "gamle" træ-motortog med Triangel-vogne, MT etc.

Ca. 1953 - DSB har indsat N-maskinerne, T-maskinerne og den nyeste MO-type. De gamle førkrigsmotorvogne er derimod på retur. Der er kommet flere stålvogne til, men tagryttervogne og træbeklædte bogievogne er stadig fremherskende. For godstrafikkens vedkommende er mærkningen af de tyske vogne med besættelseszoner ("Brit-US Zone", USSR-Zone og "Zone Fr." indført i 1949, der er derfor ingen tyske godsvogne uden zone-mærkning i fart på danske skinner i 1953, EUROP-vognpoolen er etableret, ligesom vogne mærket med DB (Forbundsrepublikken Tyskland), DR (Folkerepublikken Tyskland) er begyndt at vise sig på danske skinner i 1951. Vogne fra SAAR  ses på danske skinner i perioden 1951-1957/58, som et eksotisk islæt i godstogene. Endnu er Q-vognene den mest udbredte godsvognstype i Danmark. For persontrafikkens vedkommende bortfalder stafferingerne på DSB's materiel efterhånden som vognene revideres, så en blanding af stafferede og ikke stafferede vogne er karakteristisk for 1953. De toakslede personvogne er på retur i DSB persontogene.

Ca. 1956 - DSB har modtaget sine første MY'ere i 1954. MY'erne har endnu ikke fået nummer på fronten. For godstrafikkens vedkommende forsvinder de sidste tyske vogne med zonemærkning i 1956, så dem kan jeg lige nå at få nogle enkelte af med i mit MY-trukne godstog. De nye UIC-stadardtyper er så småt ved at vinde indpas; hos DSB som litra GS. For persontrafikkens vedkommende bortfalder international 3. kl. i 1956, og international 1. klasse markeres herefter med en gul stribe over vinduerne, men alle vogne når ikke at få striben, så 1. klasse både med og uden stribe accepteres i 1956. Stålvognene er ligesom de pladebeklædte vogne nu meget almindelige hos DSB, mens trævognene så småt er på retur. Nye typer af post- og rejsegodsvogne er kommet til. Dampdriften er stadig meget synlig ved DSB.

1961 Er et muligt årstal placeret tilpas imelllem 1956 og 1965, men vi bruger det ikke, da årstallet ikke litreringsmæssigt er en brydningstid.

Ca. 1965 Omstillingen til UIC-litreringssystemet er så småt i gang, men både dansk og udenlandsk materiel med gamle vognnumre er stadig almindelige. DSB har fået MX'ere og MA-lyntog - og MY'erne har nu numre på fronten. GS-vognene og E-vognene er blevet DSB's talrigste godsvognstyper; Q-vognene er udrangeret, HS-t vognene tilkommet.. I persontrafikken ses nu A- og B-vogne af UIC-type sammen emd ældre stålvogne, mens de sidste trævogne er på vej ud. Damplokomotiverne er på retur, men dog ikke helt ualmindelige i dagligdagen.

1970 Der er kun ganske få damplokomotiver tilbage, primært E og N, men til gengæld har DSB modtaget sine første MZ'ere og sine første Hbis-vogne. Ligeledes har de udenlandske baner fået mange morderne godsvognstyper, og det første vogne med containere kører på de danske skinner. Den internationale persontrafik kører på højtryk, men de danske personvogne - der nu alle har fået UIC-litrering - er stadig røde og har den farve, danske personvogne skal have.

Ovenstående årstalskørsel lader sig kun pratisere, hvis man har fuldstændig styr på, hvornår en given lokomotiv- og vognmodel har kørt i den bemaling, modellen gengiver - og det har vi så fået styr på, selv om der ligger en del udredningsarbejde bag.

Da min makker og jeg er i den heldige situation at have ganske meget plads til rådighed til modeljernbanen, er de enkelte stationer med omgivende miljø ligelades årstalsbestemte: en statsbane-endestation med tilhørende havnebane repræsenterer 1953, en statsbanemellemstation er en relativt tidløs landstation fra ca. 1960, en anden statsbaneendestation omgivet af industri og forstadsbebyggelse er fra ca. 1965 senest 1970. Trinbrætter er helt tidløse, og en privatbaneendestation er ligeledes en relativt tidløs landstation fra ca. 1960.

Det er i høj grad bygningernes arkitektur, butiksskilte og bilmodeller, der definerer stations- og bymiljøerne tidsmæssigt; her er hovedkriteriet, at detaljerne ikke må være nyere end det for stationens valgte årstal, men sagtens kan være ældre. Eksepelvis var biler og butiksskilte fra 1940'erne ikke ualmindelige i 1970, mens en bilmodel fra 1965 ser mystisk ud ved en station fra 1953. De åbne landskaber med de store vidder er ligeledes tidløse, dog således at landskabet efter behov kan "tidssættes" ved hjælp af biler, der udskiftes i henhold til det køreår, man fra gang til gang vælger for togene..

Hovedparten af togene på banen vil være fast oprangerede vognstammer fra de ovenfor beskrevne årstal. Når der køres årstalskørsel med togstammer for et givent årstal, er de øvrige stammer gemt af vejen på depotspor under anlægget. Trækkraften er fordelt på maskindepoter med udsende ca. 1956 (dampdepot) og ca. 1965 (dieseldepot) - her kan man ikke operere med flere forskellige årstal.  

Ulempen ved traditionel epokekørsel er, at man ved at bruge epoker og eventuelt underepoker let ender op i et meget rodet helhedsbillede af banen. Når nu mange modeljernbanefolk lægger så stor vægt på, om denne eller hin model er udført minutiøst korrekt ned til mindste detalje, så virker det lidt kikset, når man stiller den fine model op "spor-om-spor" med materiel, der i virkeligheden aldrig har været i drift samtidig; en T-maskine har aldrig kørt samtidig med en MZ, en B-vogn aldrig sammen med en T-mærket godsvogn osv. osv. Det er selvfølgelig dette rodede billede, vi søger at undgå med ovenstående systematik. Vi vil gerne kunne vise et tog anno 1948 på en station anno 1948, og så må vi til gengælde leve med, at når 1948-toget kommer til 1970'er-stationen, ser det forkert ud. Ved at bruge tidløse landskaber og mellemstationer vil helhedsindtrykket af banen dog være rimeligt, også selv om vi praktiserer streng årstalskørsel. En skov så stort set ligesådan ud i 1948 som i 1970. Det ultimative helhedsindtryk får man naturligvis, hvis man begrænser sig, så både det rullende materiel og alle omgivelserne holdes inden for ét bestemt årstal, men det er ikke en option for os, da vi både kan lide Triangelvogne, D-maskiner, MY'ere uden frotnummer og MZ-lokomotiver.

__________________

Med venlig hilsen

Morten

Like 2 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

Hej Henning

Tak for dit input. Du må meget gerne skrive mere om emnet hvis du har tid og lyst. Smile

Hej Morten

Stort projekt du her beskriver. Glasses Kan du anbefale noget litteratur?

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

MAB skrev:

Hej Morten

Stort projekt du her beskriver. Glasses Kan du anbefale noget litteratur?

Hej Martin,

Ja, DET HELE! ;)  Nej, spøg til side - og så dog alligevel ikke. Man må lave sine egne materiel-lister, alt efter om man du vil have en hovedstrækning elldr en sidebane (elelr begge dele) og så forsøge at skaffe sig det nødvendige overblik over, hvad der findes på markedet, som passer lige netop til ens planer herunder de industrier, der ligger langs banen. Skal man tidsbestemme sit rullende materiel, er det udover de generelle årstal nævnt i min beskrivelse nødvendigt at kende byggeår og udrangeringsår på de enkelte vogne, og så må man må søge i mange kilder. For de tyske godsvognes vedkommende således i Stefan Carstens formidable "Güterwagen"-bogserie på foreløbig syv bind, for de danske godsvognes vedkommende i Jens Bruun-Petersens bøger "Godsvognsmateriellets historie" og "Godstog", for personvognsmateriellets vedkommende i bøger som "Personvognsmateriellets historie" og "Danske personvogne", og for de internationale togs vedkommende i banebøgers bogserie "Internationale tog via....". Herudover er jernbanen.dk's materiel-lister uundværlige, ligeom diverse artikler i "Lokomotivet" trods en del fejl indeholder mange nyttige oplysninger. Det er desuden godt at kende til revisionsperioder for materiellet, da tidsfastsættelsen af og til kan afhænge af disse. Desværre er det jo langt fra almindeligt, at producenterne angiver præcise årstal i kataloger og på æsker; det ville være en stor lettelse, men det er nok sådan, at de kun har et par fotos at gå efter, når en grundmodel skal bemales, og ikke har det fulde historiske kendskab til køretøjet. 

Generelt skal det dog siges, at det er vigtigt, at man både tager hensyn til, hvor stor en bane man har plads til at bygge, og pejle sig ind, på hvilket årstal, man vil dyrke. Har man kun begrænset plads til rådighed, bør man måske nøjes med at dyrke et enkelt årstal og så - og her skal man være stærk og forsage togdjævlen og alt hans væsen - undgå at købe alt for meget materiel, der ikke passer til det pågældende årstal; så hellere spare op til lidt dyre modeller, der passer til det valgte årstal. Pengene skal nok få ben at gå på alligevel. Et vist kendskab til biler, der har kørt i Danmark, er også godt, og her kan man heldigvis finde meget på internettet. det samme gælder arkitektur, skilte osv. Der er mange måder at dyrke vores dejlige hobby på; at gøre den til et lille "forskningsprojekt" med forskelligt "detektivarbejde" er én af dem, mens andre jo nyder at køre med alle mulige forskellige tog, som de synes ser godt ud. Det er en temperaments-sag og et spørgsmål om prioritering af tid og interesser. Der er jo - hånden på hjertet - også andet i tilværelsen end modeljernbaner. Wink

__________________

Med venlig hilsen

Morten

Like 1 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

Hej Morten

Udover jernbanen.dk og Lokomotivet synes jeg Jens Bruun-Petersens bøger lyder som et godt udgangspunkt. Og ja, en ramme for ens modeljernbane tema, og som du nævner; arkitektur, bilpark, industri og vel også årstid, fauna og man kunne blive ved... Wink

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.712

PB  Hjemmeside

Video af Märklin.

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.712

PB  Hjemmeside

Interview med Florian Sieber (Märklin)

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.