Rygter og meddelelser (ikke officielt)
mvh,
Gert (fra Holland)
__________________
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Rygter og meddelelser (ikke officielt)
mvh,
Gert (fra Holland)
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
De første billeder
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Frank-O
Industri-Tekniker
Indlæg: 263
Nye MYere..
Hmm gad vide om de så har fået rettet de småfejl der er på de aktuelle maskiner?
Mvh.
Frank Olesen
ChrKristensen
Indlæg: 187
hvilke fejl ?
er det en ny CS ? eller bare nyt software til den eller opdatering af software
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.713
Billederne viser igen DSB MY'er, mon det er en ny udgave .....
Der er også en drejeskive og den er sikkert med en bedre strømoptag p. gr. af i stedet for den normale plade
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
dd_tog
Indlæg: 20
ift my'erne så skulle det være nye men om det så gør dem mere korrekte er svært at se udfra et billede
klip og klister linket så er der lidt eksta info om dem.
http://www.maerklin.com/en/products/tools_downloads/product_database/det...
mvh
Daniel
Frank-O
Industri-Tekniker
Indlæg: 263
Fejl at de gamle ikke er korrekt længde.

Og montagehullerne til diverse greb ved døre ind til førekabine, som er alt alt for store.
Og vinduer som ikke helt passer/sidder ordentligt.
Jeg har for nyligt købt et DB BR218 (nr. 37767), og det er hamrende flot og detalerne er super gode. I mine øjne i en helt anden klasse end MYerne.
Dog har jeg ikke set 37698 og 37688 tæt på. Så om det er rette på disse, ved jeg ikke lige..
Drejeskiven der er vist, ligner mere noget til skala Z.
Men kan være jeg tager fejl
Mvh.
Frank Olesen
Frank-O
Industri-Tekniker
Indlæg: 263
Har netop fået bekræftet at længden skulle være korrekt på de nye modeller.

Og at de er udstyret med samme type drivsystem som man ser på stort set alle de nyere maskiner de har sendt på markedet.
Center motor med kardantræk.
Detaljerne med huller og vinduer må vi jo så vente med at se en bedømmelse af, til efter Nürnberg messen
Mvh.
Frank Olesen
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Fedt, men minst 10 år for sent og er det med den samme elendige 3polede motor de bygger i mange nye modeller, så er det rart at Roco stadig producerer MY og at Heljan er på vej med nye modeller af både MY og MX.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
Online pdf-file
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
Den nye er 21,7 centimeter.
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Frank-O
Industri-Tekniker
Indlæg: 263
Bent, mig bekendt så er mange af de nye og dyrere modeller da udstyret med 5polet motorer..
Mine to seneste maskiner 37918 og 37797 er begge udstyret med 5polede motorer, og de kører dejligt og rimelig lydløst..
Dog er det ikke de samme motorer der sidder i dem..
Ifølge prislisten fra Märklin så koster motor til 37918 hele 120€, mens den til 37767 kun koste 30€.. Det var godt nok en stor prisforskel!!
Nogen der kan give et bud på hvorfor pokker forskellen er så stor?
Mvh.
Frank Olesen
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.713
Ups
Drejeskiven var til Z
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
De MY'er er en helt ny udvikling!
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
cbt
Indlæg: 1.165
De MY'er er en helt ny udvikling!
mvh,
Gert
Nemlig - og jeg glæder mig til at se nærmere på Märklin's/Trix's nye MY-model hos den lokale flinke&rare modeltogspusher.
Efter billederne at dømme ser det yderst lovende ud.
En del af beskrivelsen lyder:
4 Achsen über Kardan angetrieben
Komplette Neuentwicklung.
Länge über Puffer 21,7 cm.
...og det har vist ikke så meget med Märklin's gamle MY at gøre
Jeg lurer lidt på, om der i bund og grund er tale om en model, der er udviklet til Märklin af Trix - for hos Trix er kardantræk er i hvert fald ikke helt ualmindeligt.
Under alle omstændigheder skal DC-udgaven være yderst velkommen i min samling
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 999
Ingen mener noget om motorvognsaettet med 4 farve-displays istedet for doere¿?
Jeg haaber sandelig at der foelger nogle klistermaerker med, saa man kan daekke de smaa sorte displays med noget der ligner doere, naar de holder op med at virke.
Ideen er sjov og god, men jeg synes at de burde have anvendt en mere stiliseret animation af Presier-figurer, isted for real-life optagelser; Det ser lidt dumt ud naar passagerene forlader toget til en af siderne, og bliver pist vaek...
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
Lille problem: Hvad sker der med de passagerer, der går fra borde?
Forsvinder af dem i en anden dimension?
mvh,
Gert (fra Holland)
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
esben2009
Greve
Indlæg: 290
Med de nye tiltag i 2014 syntes jeg at vi kan glæde os over at det skandinaviske område forsat har Märklins bevågenhed efter at de sidste år havde meget godt svensk og norsk materiel på nyhedslisten.
Bemærk gerne den detalje, at DK historisk set fremhæves i Nohab sammenhæng, og at vores gamle tog også den dag i dag kan ses i drift i Tyskland.
Satsningen på de absolut yngste med batteridrevne tog fortsætter også, det bliver spændende at se om man igen kan få modeltog på børns ønskesedler, de unge mennesker kan vi nemlig godt fremadrettet bruge i f.eks. togklubber. Men de nye ejere har vel en plan qua deres erfaring i legetøjsbranchen.
Ny(ere) teknologi med mfx+ kører også på fuld skrue, jeg glæder mig til en dag selv at være med på dette felt. Om jeg også glæder mig til et Lint tog med en skærm der viser togpassagere gå ind og ud kan jeg ikke rigtig forholde mig til før end jeg har set det i praksis. Men os halv-gamle skal nok vende os til dit og dat af digitalt isenkram, kedeligt bliver det sikkert ikke.....
De bedste toghilsner
Esben + John Larsen
Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8
Frank-O
Industri-Tekniker
Indlæg: 263
Kardan træk er da at finde i et par af märklin modeller.
Fx BR218 (37767 og 37764)
Her er det fuldkommen samme historie som de nye MY.
Kardan træk fra center motor. Træk på 4 aksler.
Og sikken et muskelbundt den er den BR 218.
Den kan virkelig hive store stammer afsted. Og er samtidig selv meget tung. Så kræfter bliver overført godt!
Mvh.
Frank Olesen
LasseSteen
Indlæg: 1.821
Ja, det er vist efterhånden rigtig mange år siden at Märklin gik væk fra de 3 polede motorer. Det sidste lok med 3 polet motor i min samling er vist mere end 25 år gammelt. Selv i 80´erne var der 5 polet motor i blandt andet BR 120 modellerne. Dog ikke med kardan træk.
Både ydeevne og trækkraft er efter min mening helt fantastisk på Märklins lokomotiver med kardan træk og 5 polede motorer. Mine BR218 loks kører helt fantastisk
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Mange af de nye lokomotiver med kardantræk er med den nye standardmotor fra Märklin. Den er trepolet og langt fra fejlfri. kig lige omkring 5:30 og høre kommentaren her http://www.youtube.com/watch?v=AmWsursANg4
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Frank-O
Industri-Tekniker
Indlæg: 263
Nu har jeg ikke nærstuderet alle deres modeller, men har absolut ikke stødt på 3polet motorer..alle jeg har set er med 5polet.
Og mine 2 nyeste (37367 og 37918) kører utrolig lækkert. De kan krybe afsted meget meget langsomt og glidende..
Mvh.
Frank Olesen
LasseSteen
Indlæg: 1.821
Mange af de nye lokomotiver med kardantræk er med den nye standardmotor fra Märklin. Den er trepolet og langt fra fejlfri. kig lige omkring 5:30 og høre kommentaren her http://www.youtube.com/watch?v=AmWsursANg4
Nu kan det selvfølgelig godt skyldes at mit tyske er lidt rustent . . . men jeg er ikke helt klar over du hentyder til i linket ? Jeg synes da ikke at jeg fangede noget negativt ? Men det kan selvfølgelig skyldes at jeg som sagt ikke er helt opdateret på det tyske
Desuden mener jeg altså at motoren i denne model - ligesom alle de andre 39xxx varenumre som jeg kender til - er en 5 polet model. Det er da ihvertfald hvad jeg er blevet oplyst af flere forhandlere.
Jeg har prøvet at finde et datablad på denne model, men det er desværre ikke lykkedes. Dog har jeg fundet modellen hos en forhandler her:
http://www.hosdorthea.dk/product.asp?product=8606
Der står også 5 polet motor
Jeg har, som tidligere skrevet, mange Märklin lokomotiver i varenummer serien 39xxx - og jeg har ikke noget som helst at pege fingre af. De kører alle utrolig godt, kan køre meget langsomt uden at hakke, er lydsvage og har virkelig god trækkraft. Så hvis der skulle være tale om 3 polede motorer, så må jeg nok revurdere hele min ellers kedelige opfattelse af denne motor type :) . . men jeg er som sagt ret sikker på at der er tale om 5 polet motor
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Slå rusten af dit tyske og læs ind til videre 61 sider på Stummi om emnet http://stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=98977&start=0
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Frank-O
Industri-Tekniker
Indlæg: 263
For os der absolut er tysk-handicappet, så kunne det være en fin gestus hvis du lavede et kort resumé af emnet der omtales så meget på stummi

Bare et par linier med selve essens af problemet og et par argumenter
Mvh.
Frank Olesen
Marklin4me
Indlæg: 552
Slå rusten af dit tyske og læs ind til videre 61 sider på Stummi om emnet http://stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=98977&start=0
Der står mange ting og hver har sin udfordring. Nogle kører kun analogt, nogle kun digitalt, nogle bygger om.... Og så snakker man mest om 3 polet motorer i det du henviser til..... (Hvilket emnet også viser) ..gik til side 61 og gad ikke læse mere end et par sider bagud.....
Eksempelvis står der: Også lokomotiver går godt bare man piller lidt på CV'erne.... På side 61.... Og ja dette er taget ud af en kontekst på 61 sider hvor alle meninger er i spil
Jeg tænker også at det ville være godt hvis du kommer med nogle oversættelser og direkte henvisninger...
Stor modelbane hilsen
Ulrik R. Thomsen
Märklin Digital
medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen
www.marklinfan.dk
Frank-O
Industri-Tekniker
Indlæg: 263
Umiddelbart ser jeg ingen grund til at pille ved noget på de maskiner jeg har med 5polet motorer..
2-3 klik på hjulet på min MS2, så begynder de at snegle sig afsted.. Kombineret med igangsættelsesforsinkelse, så ser det brandgodt ud når togstammerne begynder at trille..
Mvh.
Frank Olesen
Marklin4me
Indlæg: 552
Umiddelbart ser jeg ingen grund til at pille ved noget på de maskiner jeg har med 5polet motorer..
2-3 klik på hjulet på min MS2, så begynder de at snegle sig afsted.. Kombineret med igangsættelsesforsinkelse, så ser det brandgodt ud når togstammerne begynder at trille..
Hej Frank
Jeg er fuldstændig enig. Gå aldrig tilbage til en fuser. Hvis ens oplevelser er gode og tingene fungerer som de skal - så "go-on" ;) Jeg har samme oplevelser med mine nye modeltog fra Märklin. Det fungerer på samme måde med min CS2.
Stor modelbane hilsen
Ulrik R. Thomsen
Märklin Digital
medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen
www.marklinfan.dk
LasseSteen
Indlæg: 1.821
Umiddelbart ser jeg ingen grund til at pille ved noget på de maskiner jeg har med 5polet motorer..
2-3 klik på hjulet på min MS2, så begynder de at snegle sig afsted.. Kombineret med igangsættelsesforsinkelse, så ser det brandgodt ud når togstammerne begynder at trille..
Jeg kunne ikke være mere enig
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Jeg skal forsøge at komme med et kort resume. Märklin har længe bygget billige trepolede motorer ind i deres lokomotiver, Det startede med de billige udgaver, men motoren er siden 2010 rykket med op i de dyrere lokomotiver. Et trepolet motor er sådan set fint nok, hvis de er lavet de de rigtige tolerangser, men Märklins nye motorer er langtfra ens, eksempelvis i den 218er Frank har købt, har kunder oplevet alt fra næsten udueligt til softsinus-lignende køreegenskaber (http://stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=84325) En enkelt har fået sin byttet 4 gange og har mere eller mindre opgivet. Ved ændring af parametre kan nogle få deres lokomotiver til at køre pænt, andre kan ikke, igen er det spredningen i tolerangserne i produktionen der spiller ind. Flere har dog held med at pille standarddekoderen ud og putte en ESU dekoder i, men det er vel ikke meningen, når man køber et lokomotiv med dekoder i fra fabrikken? Modeller der tidligere havde klokkeankermotorer bliver udstyret med den trepolede motor. Kig på BigBoy med varenummer 37993, her er der klokkeankermotor i (som er udgået fra Märklin som reservedel men kan findes i handlen til 60-75€) 37995 har til samme pris, her kan motoren fås som reservedel til en listepris på 45€ Et eksempel er Dm3, hvor de billige motorer er monteret, her koster en erstaningsmotor 15€ i et lokomotiv til et listepris på 580€. Märklin har selv i en lang årrække prædiget for 5 polede motorer i deres modeller, men fortæller intet om det i dag (kigger i på Märklins egne oplysninger om den førnævnte 189er står der heller intet om 5polet motor. Roco har puttet deres fine motor i selv de billige modeller. Märklin tager motoren fra deres billige modeller og putter dem i de dyre lokomotiver. Ind til videre har 200 Stummi brugere skrevet under på et åbent brev til Märklin, hvori de påpeger uheldige modeller og et stort ønske om bedre motorer ikke minst i de mere kostbare modeller. Brevet kan læses her http://stummiforum.de/viewtopic.php?f=31&t=103959
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Marklin4me
Indlæg: 552
Jeg skal forsøge at komme med et kort resume. Märklin har længe bygget billige trepolede motorer ind i deres lokomotiver, Det startede med de billige udgaver, men motoren er siden 2010 rykket med op i de dyrere lokomotiver. Et trepolet motor er sådan set fint nok, hvis de er lavet de de rigtige tolerangser, men Märklins nye motorer er langtfra ens, eksempelvis i den 218er Frank har købt, har kunder oplevet alt fra næsten udueligt til softsinus-lignende køreegenskaber (http://stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=84325) En enkelt har fået sin byttet 4 gange og har mere eller mindre opgivet. Ved ændring af parametre kan nogle få deres lokomotiver til at køre pænt, andre kan ikke, igen er det spredningen i tolerangserne i produktionen der spiller ind. Flere har dog held med at pille standarddekoderen ud og putte en ESU dekoder i, men det er vel ikke meningen, når man køber et lokomotiv med dekoder i fra fabrikken? Modeller der tidligere havde klokkeankermotorer bliver udstyret med den trepolede motor. Kig på BigBoy med varenummer 37993, her er der klokkeankermotor i (som er udgået fra Märklin som reservedel men kan findes i handlen til 60-75€) 37995 har til samme pris, her kan motoren fås som reservedel til en listepris på 45€ Et eksempel er Dm3, hvor de billige motorer er monteret, her koster en erstaningsmotor 15€ i et lokomotiv til et listepris på 580€. Märklin har selv i en lang årrække prædiget for 5 polede motorer i deres modeller, men fortæller intet om det i dag (kigger i på Märklins egne oplysninger om den førnævnte 189er står der heller intet om 5polet motor. Roco har puttet deres fine motor i selv de billige modeller. Märklin tager motoren fra deres billige modeller og putter dem i de dyre lokomotiver. Ind til videre har 200 Stummi brugere skrevet under på et åbent brev til Märklin, hvori de påpeger uheldige modeller og et stort ønske om bedre motorer ikke minst i de mere kostbare modeller. Brevet kan læses her http://stummiforum.de/viewtopic.php?f=31&t=103959
Hej Bent
Tusind tak for en god og saglig resume.
Interessante oplysninger som man måske kan spørge Märklin om, når de nu står på deltagerlisten til Hobbymessen i Valbyhallen 1 og 2 marts. De skulle komme med anlæg og nyhedsudstilling.
Stor modelbane hilsen
Ulrik R. Thomsen
Märklin Digital
medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen
www.marklinfan.dk
Frank-O
Industri-Tekniker
Indlæg: 263
Fint resumé..
Det belyser jo sagen rigtig godt..
Men jeg haster lige til sektionen hvor du omtaler den BR218 maskine jeg har (37767)..
Du nævner igen, at det er udstyret med 3polet...
Det er altså stadig forkert.. Jeg har godt nok ikke haft det skildt ad, men Märklin skriver selv 5polet, så jeg regnet kraftigt med at det er korrekt!
Mvh.
Frank Olesen
Frank-O
Industri-Tekniker
Indlæg: 263
Aaaaarh jeg må trække min påstand tilbage..
Jeg har forvekslet to forskellige symboler med hinanden.. Beklager meget...
Men som sagt, så kører begge mine to nye maskiner ganske flydende og lækkert.
Men mon ikke vi ser en udskiftning og et muligt opgraderingssæt når Märklin nu bliver gjort opmærksom på problemet?
Det ændrer selvfølgelig ikke på at det er for dårligt at så dyre maskiner muligvis ikke virker korrekt. Men retur retten kan jo altid tages i brug til skidtet virker
Mvh.
Frank Olesen
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.650
Frank, jeg er ikke sikker på om den er med 3polet eller ej, men mange har haft fejl på netop denne lokomotivtype. Märklin omtaler på deres produktside ikke 5 polet motor, men "Hochleistungsantrieb" og et symbol med en chip og 5 stjerner. Sidstnævnte er bare ikke længere ensbetyndende med 5polet motor. Kør musen over ikonet og læs selv. Hov, mens jeg skrev ovenstående, har du selv fundet ud af det.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
tøf tøf
glasgrossist, glarmester, og drivhusproducent
Vemmelev
Indlæg: 347
Linket i toppen virker ikke hos mig, er det en fejl?
Mvh Steen
...og i tror det ikke kan lade sig gøre at indbygge digitaldekodere i spor z... Iøvrigt ganske vild med modeller, også dem af tog..
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
Jeg beklager: linket er ikke længere aktiv...
Alle Märklin nyheder findes her.
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Frank-O
Industri-Tekniker
Indlæg: 263
Ja så ripper jeg lige lidt op i sagen omkring hvorvidt det er fempolet motorer eller ej de benytter de nye modeller.

Her er der to links på to af de maskiner jeg har..
http://shop.nettog.dk/product.asp?product=7006
http://shop.nettog.dk/product.asp?product=5679
Nu ved jeg godt det er en forhandlers hjemmeside, og info kan derfor være forkert.
Men efter at have tjekket mange af deres modeller fra 2012 og 2013, så står det ved langt de fleste af dem.
Så umiddelbart vil jeg da skyde dem til at være 5polet
Noget helt andet er at jeg har indhentet priser på nye motorer til dem.
Til dampmaskinen koster den små 900kr, og til Dieselmaskinen små 250kr.. Det var da en sindsyg prisforskel!!?
Mvh.
Frank Olesen
gejo
Indlæg: 681
Nu spørgsmålet om Märklins motorer bringes på banen igen, vil henvise til den seneste udgave af Märklin TV http://www.maerklin.de/de/service/veroeffentlichungen/maerklin-tv.html
Her fremhæves to særlige emner. For det første loves der slanke kurvesporskift og et slankt dobbeltkrydssporskift i c-skinne i 2015. Dernæst et længere indlæg om kritiken af, at Märklin har brugt 3 polede motorer i især Damplokomotiver, samt en forklaring på hvorfor. Forklaringen er pladsforhold, og at en god 3 polet motor kan være lige så god som en 5 polet.
Det står dog lidt ubesvaret, om ikke Märklin på sigt vil ændre denne brug af 3 polede motorer. Sinus motoren synes indtil videre opgivet.
Jeg vil mene, at det er muligt, at finde mange forskellige motorer i de modeller, der i øjeblikket befinder sig hos forhandlerne, og denne situation nok vil fortsætte nogle år endnu.
De bedste hilsner
Gert
Frank-O
Industri-Tekniker
Indlæg: 263
Super info Gert
Dog undrer det mig så at op til flere forhandlere skriver ved mange af modellerne at de er udstyret med 5polet. Men det må jo komme an på en mail til märklin. De må da kunne oplyse hvad der er hvad
Mvh.
Frank Olesen
gejo
Indlæg: 681
Det burde du have ret i. Jeg er imidlertid spændt på, hvad Märklin svarer dig. Jeg tror, ikke de selv ved det.
Jeg tror, de sidste to år har været temmelig turbolente hos Märklin , og at det primært er gået ud på at sænke omkostninger og hæve overskudet. Det har sikkert ført til forskellige valg af bl.a. motorer. Det gælder ikke mindst i forbindelse med opdelingen i de tre produktionslinjer - mindre børn, skolebørn og endelig de gamle der hænger ved.
Jeg synes, at kunne fornemme det på indlægget, og at der nu med den nye ejer, er sat en kurs for fremtiden - også for motorvalget, som jeg fornemmer det, vil blive af højere kvalitet i de dyre modeller.
Jeg kan selvfølgelig tage fejl. fremtiden vil vise det.
Hilsen
Gert
Frank-O
Industri-Tekniker
Indlæg: 263
Alternativet bliver at rykke et par motorer fra hinanden.. Penge har vi jo alle nok af
Men jeg er vældig spændt på at se hvad de gør fremover.
Jeg er ikke det mindste utilfreds med mine nye maskiner som er henholdsvis fra 2012 og 2013.
Men nu har jeg aldrig ejet et lokomotiv med SDS motor eller 5 polet. Det har førhen altid kun været de gamle 3polet.
Så tør da ikke helt udtale mig om hvor blødt og lydløst de kører kontra de motorer mange andre fremhæver som værende langt bedre
Mvh.
Frank Olesen
gejo
Indlæg: 681
Hej Frank
Jeg har modeller med stort set hele motorprogrammet fra midten af 50'erne. Den eneste jeg ikke nåede at få fat i var C-sinus motor, hvad råde bod på en dag ved lejlighed.
Den trepolede universalmotor var rigtig god i specielt tunge modeller - et rigtig godt eksempel herpå er V200.
Den efterfølgende 5 polede DC motor - bl.a. ombygningsættene - er efter min opfattelse et stort tilbageskridt. Af samme grund har jeg kun ombygget ganske få modeller.
Så kom der modeller med Faulhaber og vinkeltandhjul - det var en kompromisløsning, da Faulhabermotoren har det bedst ved høje omdreninger og derfor er bedst til snekkedrev.
Næste step var C-sinus - en rigtig god ide, som jeg desværre ikke har prøvet.
Herefter Soft-sinus som jeg har i en BR 23. Den er desværre med snekke, hvilket betyder, at modellens vægt ikke har indflydelse på maskinens udløb. Udløbet er alene afhængigt af svinghjulet. Soft-sinus har den blødeste start, jeg har set og med stor trækkraft.
Senere er den blevet erstattet med Faulhaber, som med snekke har samme udløb som Soft-sinus, men ikke samme bløde start. Men prisen er under det halve af Softsinus motoren.
Mit ønske ville være en Soft-sinus med vinkeltandhjul - altså uden snekke, da den kan køre med lave omdrejninger og have stort moment. Så ville modellens vægt komme til sin ret igen.
Så vidt mine erfaringer
Gert
Cowi
Indlæg: 315
Da' Gert
Det er sikkert mit tyske den er gal med (for det er ikke prangende), men kan du eller en anden præcisere for mig, hvor langt inde i klippet de omtaler slanke kryds og kurvesporskifter?
Det er jo noget som jeg (og sikkert ret mange) har ventet virkelig længe på..
Mvh
Daniel
gejo
Indlæg: 681
Da' Daniel
Det bliver sagt i tiden 4:44 - 4:46.
Hilsen
Gert
Litra P
Indlæg: 1.852
Hej Daniel,
4:30 => "Jeg går ud fra at vi kan levere kurvesporskifterne i 2015 og krydsskiftet året efter"
Og derefter "det er vores målsætning".
De har god tid i det firma - suk...
Venlig hilsen
Lars
Märklin C, Digital, C-spor, Danmark, epoke III...
Cowi
Indlæg: 315
Mange De'herer
Det lader til, at jeg ikke havde hørt efter.. (i tysktimerne)
Men ja sikke de tager sig tid. Vi skriver vidst ti år siden jeg begyndte at sukke efter det slanke kryds...
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
Märklin rundsnuder i dag i Dortmund:
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 5.160
Ifølge oplysninger på Märklin Facebook-side varianter af NOHAB lokomotiver få 5-polede motorer.
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Frank F
Vamdrup
Indlæg: 569
Jeg håber ligeledes at det er den 5-Polede Udgave af DCM-Motoren der monteres i de nye MY Modeller, men da de skriver at 39670 og 39674 Modellen
er udstyret med 5 Polet CENTER-Motor og Kardan-træk til 4 Aksler ( Træk på 2 Aksler i hver boogie-del) kan jeg godt frygte at de er udstyret med andre
"typer" Motorer som Marklin tidligere har anvendt i en del af deres Modeller siden ca 2006 og frem.
Der er siden 2006 anvendt motortyper af Mærkerne : Bühler / Mabuchi / Teco / TRIX Perma / Maxon / Faulhaber / Portescap i en del af Marklin's Modeller.
Mange Lokomotiver i 36xxx-Serien (f.eks en stor del af Reklame-Lokomotiverne) er udstyret med en Mabuchi Center-Motor med Kardantræk til begge Boogier
og det er den type Motor jeg "tror" Marklin vil anvende i deres nye MY-Modeller fremover, men nu må "tiden" vise hvad Marklin har fundet på at montere i de nye
MY'ere.
• CS3+ ( SW 2.5.2 ) • CS2 60215 ( SW 4.3.0 ) • MS2 60653/60657 ( SW 4.28 ) • MDT V3.6.0 • ( HW : 60971/60970/60801 )
• ESU LOKPROGRAMMER ( SW: 5.2.12 ) • ESU-HW: 53451 / 53900 / 53901
cbt
Indlæg: 1.165
Märklin rundsnuder i dag i Dortmund:
mvh,
Gert
Tusind tak for billederne, Gert.
Det er nogle rigtig flotte GM-modeller, der kommer fra Märklin.
Det ser ud til, at Märklin har formået at lave en overdel uden synlig støbekant (som der er på både Roco's og Heljan's GM'ere) - og bemalingen og påtryk er som altid hos Märklin helt i top.
Det ser godt ud, at toplanternen er større end de nederste lanterne - det er jo ikke tilfældet på Roco's MY.
Jeg glæder mig rigtig meget til at få fingrene i en Trix-version hos den lokale filnke&rare modeltogspusher
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Bo S.
Indlæg: 202
Det bliver spændende at se de endelige modeller.
http://danskmodeltog.dk