Picture

Henrik227

Broby

Indlæg: 73

PB

Märklin kortkoblinger VS puffer.

Hej 

Jeg har et kæmpe problem. Jeg har flere forskellige fabrikater af både vogne og lokomotiver og vil gerne have at, specielt personvognene, kobler tæt. Men meget tit kommer koblingerne i karambolage med pufferne. Er der nogle her inde, der har nogle gode ideer, for jeg er ved at gå ud af mit gode skind? 

__________________

Bedste hilsner

Henrik

Märklin K-skinne. Intellibox med infrarød fjernbetjening og Intellibox-Switch. Hovedsageligt dansk med en smule tysk materiel, som har kørt i Danmark. Epoke 4-5.

Hovedby: "Kronbjerg" med industri og havn, samt forstad "Tingfeldt".

  
Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 668

PB

Nej - jeg har ingen gode ideer andet end at kun købe Märklinvogne.

Visse Tillig, Piko og Roco vogne kan også klare Märklinskortkobling, men de danske fabrikanter har valgt, at placere pufferne i "forbilledligtro højde" og så opstår problemet, når den buede skinne har radie under 50 cm. Altså er løsning kun at anvende R3 eller større samt slanke sporskift.

Andre har fravalgt Märklins kortkobling. Personlig har jeg på problemvognene valgt at bruge ESU's kortkobling. Den er godt nok endnu mere klodset end Märklins men kommer ikke i konflikt med pufferne og kobler med Märklins kortkobling.

Hilsen Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

Fiona

Indlæg: 156

PB

Man kan også vende det om og sige, at Märklin har valgt IKKE at overholde gældende NEM-normer for pufferhøjde!

__________________

VH
Jørgen

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 668

PB

Fiona skrev:

Man kan også vende det om og sige, at Märklin har valgt IKKE at overholde gældende NEM-normer for pufferhøjde!

Det kan man da godt - og hvilken glæde har man så af det? Problemet er jo stadig det samme.

Hilsen Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

persmed

smed

Indlæg: 20

PB

Hej.

Jeg skærer det inderste nederste hjørne af pufferpladen. Hvis det efter prøvekørsel ikke er nok,hiver jeg koblingen en millimeter ud af kulissen og sikrer med en anelse 10 sec lim.

Mvh. Per

__________________

persmed

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

gejo skrev:

Andre har fravalgt Märklins kortkobling. Personlig har jeg på problemvognene valgt at bruge ESU's kortkobling. Den er godt nok endnu mere klodset end Märklins men kommer ikke i konflikt med pufferne og kobler med Märklins kortkobling.

Jeg har valgt at bruge Fleischmann's profi-kobling, den kobler dejligt tæt, er fint kompatibel med (næsten) alt jævnstrøms-vogn-materiellet og generer ikke mit øje nær så meget som f.eks. Roco's. Til gengæld skal der lidt "stødrangering" til...

Mvh

Peter

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

pejft

Kurser i modeljernbane hos AOF

Moderator

Indlæg: 2.152

PB  Hjemmeside

Henrik227 skrev:

Hej 

Jeg har et kæmpe problem. Jeg har flere forskellige fabrikater af både vogne og lokomotiver og vil gerne have at, specielt personvognene, kobler tæt. Men meget tit kommer koblingerne i karambolage med pufferne. Er der nogle her inde, der har nogle gode ideer, for jeg er ved at gå ud af mit gode skind? 

Jeg bruger Fleiscmann Profi-kobling på Roco danske personvogne etc. med samme problem. Alternativt har jeg slebet af pufferne (med blødende hjerte).

 

__________________

De bedste modeljernbanehilsener
Peter Topp Engelsted Jonasen

http://www.digitaltog.dk - http://www.kvv73.dk - http://www.jonasen.eu - www.digital-train.com

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

Hej!

Har du søgt på div. Fora angående problemet? Det er et kendt problem vedrørende Maerklin kortkoblinger som har været behandlet til hudløshed i forskellige fora, som også nævnt, fordi Maerklin ikke overholde gældende normer men bruger deres egne.

Har du prøvet ROCO Universal Kobling? = https://www.roco.cc/de/product/22612-0-0-0-0-0-0-003005-0/products.html . Koblingen findes også i højdejusterbar udførelse hvis ønskes. Den højdejusterbare giver desuden  + 1mm mere pr. kobling imellem vognene hvis man har brug for dette. Roco koblingen kobler sammen med Maerklin kortkobling samt A koblingen.

Da Fleischmann kortkobling er meget følsom over for højde forskel bør du glemme alt om den med mindre du kun kører med Fleischmann materiel.

Konstruktionen af koblings kuliser fra forskellige vogn fabrikanter er en Disaster / Katastrofe, Heljan især. De hænger og slasker, kan afhjælpes med mellemlæg af plaststrips i forskellige tykkelser, under og bag kulisen.

Køb en Symoba koblings lære = http://www.felderbanen.dk/Shop/Product/Symoba-koblings-justerer-1-stk/SY102 og juster dine koblings skagte derefter.

Endelig , når du er tilfreds med dine koblinger, venligst lade os vide hvad resultatet blev.

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

trainmad

Indlæg: 160

PB

PTMadsen skrev:

 

Da Fleischmann kortkobling er meget følsom over for højde forskel bør du glemme alt om den med mindre du kun kører med Fleischmann materiel.

 

 

Hvad bygger du dette på?? Jeg har KUN profikoblingen, og den er ligeglad hvilket materiel den sidder på, den virker bare, er nogenlunde til at holde ud at se på, og yderst stabil... Det kræver lidt omhyggelighed mht. sporlægningen, og nogle af koblingsskakterne hænger lidt, og derfor rammer koblingens afkoblingspind midterlederen i sporskifter. Men dette kan klares med lidt 'dremling' af pinden!! 

__________________

Mvh..

TrainMad..

Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??

3-skinne epoke lll, dansk/tysk i det 'fiktive' Lauenburg. Cs1 RELOADED + 2 x Uhl. IB. WDP 2015.2
'Ein leben ohne MODELLBAU, ist defintiv möglich, aber ganz SINNLOS!!!'
Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

trainmad skrev:

PTMadsen skrev:

 

Da Fleischmann kortkobling er meget følsom over for højde forskel bør du glemme alt om den med mindre du kun kører med Fleischmann materiel.

 

 

Hvad bygger du dette på?? Jeg har KUN profikoblingen, og den er ligeglad hvilket materiel den sidder på, den virker bare, er nogenlunde til at holde ud at se på, og yderst stabil... Det kræver lidt omhyggelighed mht. sporlægningen, og nogle af koblingsskakterne hænger lidt, og derfor rammer koblingens afkoblingspind midterlederen i sporskifter. Men dette kan klares med lidt 'dremling' af pinden!! 

Det er også min opfattelse / observation. Der findes endda en udgave af koblingen (6514) der ab fabrik har en kortere "pind", så man behøver ikke nødvendigvis at "dremle". :) 

Mvh Peter

 

 

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 668

PB

PTMadsen skrev:

Hej!

Har du søgt på div. Fora angående problemet? Det er et kendt problem vedrørende Maerklin kortkoblinger som har været behandlet til hudløshed i forskellige fora, som også nævnt, fordi Maerklin ikke overholde gældende normer men bruger deres egne.

 

Det var godt nok lidt af en påstand. Hvad angår koblinger, så overholder Märklin NEM-normen. Både hvad angår koblingsskaktens udformningen og placeringshøjde. Der hvor Märklin afviger fra NEM er pufferhøjden. NEM har mig bekendt ingen norm for selve kortkoblingen, men kun for A-koblingen, som Märklin i øvrigt også overholder. Oven i købet kan Märklins kortkobling problemløst koble med A-koblingen.

Så fordi du ikke kan lide Märklin af princip, bør du ikke komme med fejlagtige påstande.

Hilsen Gert

Like 1 kan lide
Top

Picture

Henrik227

Broby

Indlæg: 73

PB

Hej. 

Jeg kan forstå, på det der bliver sagt herinde, at det måske er en smart ide at skifte til profi. Du skriver så at man skal være omhyggelig med sporlægningen. Skal jeg forstå det sådan at der ikke må være for stejle stigninger? Der bliver også talt om, herinde, at koblingerne er 'højdefølsomme' og jeg har en stigning der nærmer sig 4,5 - 5 Promille. Jeg ved godt at det er lige i overkanten, men det kan desværre ikke være anderledes. Bliver det et problem for mig, tror du? 

__________________

Bedste hilsner

Henrik

Märklin K-skinne. Intellibox med infrarød fjernbetjening og Intellibox-Switch. Hovedsageligt dansk med en smule tysk materiel, som har kørt i Danmark. Epoke 4-5.

Hovedby: "Kronbjerg" med industri og havn, samt forstad "Tingfeldt".

  
Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

Henrik227 skrev:

jeg har en stigning der nærmer sig 4,5 - 5 Promille. Jeg ved godt at det er lige i overkanten, men det kan desværre ikke være anderledes. Bliver det et problem for mig, tror du? 

Hvis du mener procent og ikke promille, så er det nok noget udfordrende for visse maskiner.

 

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

trainmad

Indlæg: 160

PB

Henrik227 skrev:

Hej. 

Jeg kan forstå, på det der bliver sagt herinde, at det måske er en smart ide at skifte til profi. Du skriver så at man skal være omhyggelig med sporlægningen. Skal jeg forstå det sådan at der ikke må være for stejle stigninger? Der bliver også talt om, herinde, at koblingerne er 'højdefølsomme' og jeg har en stigning der nærmer sig 4,5 - 5 Promille. Jeg ved godt at det er lige i overkanten, men det kan desværre ikke være anderledes. Bliver det et problem for mig, tror du? 

Hej...

Når jeg skriver at man skal være lidt mere omhyggelig med sporlægningen, mener jeg at der ikke må være for skarpe kanter/hop i sporet, da koblingerne jo kan bevæge sig i højderetningen uafhængigt af hinanden, koblingerne griber jo kun ind i hinanden og er IKKE låst sammen i højderetningen. Mht. godsvogne kan dette være et problem for mig, hvorimod jeg bruger Viessmann's ledende koblinger (bygget på en profi-klon) til mine personvogne, da jeg IKKE har slæbesko under mine personvogne, men gennemgående strøm fra loko, og disse har en leder over og under koblingen, som så låser dem også i højderetningen. Det var faktisk derfor jeg valgte profi, da alt så kan koble med alt. Mht. stigninger, har jeg enkelt på ca. 5% over ca. en meter kurvet skinne, og selv ikke her, med lange tog, oplever jeg problemer... Jeg er faktisk ovenud lykkelig for profikoblingen, bortset fra at jeg har erfaret at den er på vej ud, da Roco hellere vil markedsføre deres egen kobling. Så jeg er så småt begyndt at hamstre.

 

__________________

Mvh..

TrainMad..

Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??

3-skinne epoke lll, dansk/tysk i det 'fiktive' Lauenburg. Cs1 RELOADED + 2 x Uhl. IB. WDP 2015.2
'Ein leben ohne MODELLBAU, ist defintiv möglich, aber ganz SINNLOS!!!'
Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.595

PB

Vor har du erfaret at Profi koblingen er på vej ud?

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

Hej

 

Hvad bygger du dette på?? Jeg har KUN profikoblingen, og den er ligeglad hvilket materiel den sidder på, den virker bare, er nogenlunde til at holde ud at se på, og yderst stabil... Det kræver lidt omhyggelighed mht. sporlægningen, og nogle af koblingsskakterne hænger lidt, og derfor rammer koblingens afkoblingspind midterlederen i sporskifter. Men dette kan klares med lidt 'dremling' af pinden!! 

__________________  

Mvh..TrainMad. 

Egen erfaring, især når koblingshøjden vognene imellem ikke stemmer overens. 

 

Det er også min opfattelse / observation. Der findes endda en udgave af koblingen (6514) der ab fabrik har en kortere "pind", så man behøver ikke nødvendigvis at "dremle". :) 

Mvh Peter

Svaret er det samme som oven for.  

Det var godt nok lidt af en påstand. Hvad angår koblinger, så overholder Märklin NEM-normen. Både hvad angår koblingsskaktens udformningen og placeringshøjde. Der hvor Märklin afviger fra NEM er pufferhøjden. NEM har mig bekendt ingen norm for selve kortkoblingen, men kun for A-koblingen, som Märklin i øvrigt også overholder. Oven i købet kan Märklins kortkobling problemløst koble med A-koblingen.

Så fordi du ikke kan lide Märklin af princip, bør du ikke komme med fejlagtige påstande.

Hilsen Gert 

Jeg har på intet tidspunkt i mit tidligere indlæg, skrevet noget om at jeg kunne have en mening om at Maerklin er noget skrammel. Venligst tag og læs indlæget igen, og ikke mindst forstå hvad jeg skriver.

Hej

I øvrigt, undres jeg over at der kommer 3 indlæg i hug, lige efter mit indlæg, tilsyneladende alle fra 3 skinne brugere, som alle er uforstående overfor hvad jeg skriver.

Det jeg skriver i mit indlæg er min egen erfaring, kan i ikke lide at høre den er det bare ærgerligt.

Forsat god søndag, ingen nævnt ingen glemt.

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 1 kan lide
Top

Picture

Loftsnissen

Ringkøbing

Indlæg: 94

PB  Hjemmeside

Hej Henrik

Jeg synes jeg kender problemet lidt. Man skal tage et valg - hvis man vil have kort koblingsafstand er det også et fravalg af små kurve radier. Personligt har jeg valgt ned til R1 og dermed måtte acceptere eksempelvis märklins relax koplinger. Jeg er sikker på andre måske vil vælge anderledes, men har man begrænset plads er der mange valg og fravalg at tage - heriblandt også vogn afstanden. 

__________________


MVH LoftsNissen, "Generaldirektøren"
H0 / ac, digitalt - i etatens periode.

LoftsNissens modeltogbane - http://instagram.com/loftsnissen

Like 0 kan lide
Top

Picture

trainmad

Indlæg: 160

PB

Bent_P skrev:

Vor har du erfaret at Profi koblingen er på vej ud?

Hej..

Jeg havde det uofficielt fra en yderst pålidelig kilde, men ellers prøv at se dette prospekt s. 25 og 26, profi-kob m/ NEM-skaft findes IKKE!!! 

https://www.roco.cc/uploads/news/Kataloge/20190910_Roco_Zubehoerkatalog.pdf

 

__________________

Mvh..

TrainMad..

Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??

3-skinne epoke lll, dansk/tysk i det 'fiktive' Lauenburg. Cs1 RELOADED + 2 x Uhl. IB. WDP 2015.2
'Ein leben ohne MODELLBAU, ist defintiv möglich, aber ganz SINNLOS!!!'
Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.595

PB

Da det nu er et Fleischmann produkt og ikke et Roco produkt, vil jeg anbefale dig at kigge i Fleiscmann tilbehør kataloget. Her ligner det ikke at Profi koblingen er på vej ud, prøv at kig på side 66 og 67.

https://www.fleischmann.de/uploads/news/Kataloge/20190910_FLM_Zubehoerkatalog.pdf

Måske du skulle overveje troværdigheden af din kilde en gang til?

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.728

PB

PTMadsen skrev:

Da Fleischmann kortkobling er meget følsom over for højde forskel bør du glemme alt om den med mindre du kun kører med Fleischmann materiel.

Af egen erfaring, så kan jeg kun oplyse, at det absolut ikke er tilfældet.

Jeg er AC mand, men bruger Fleischmann´s profi kortkobling på alt mit materiel og jeg har vogne og lokomotiver fra rigtig mange forskellige producenter, naturligvis herunder også en masse Märklin og Trix. Jeg tror ikke du finder en producent af kørende materiel, som ikke er repræsenteret i min samling og Indtil videre har jeg ikke oplevet nogen form for problemer med Fleischmann´s profi kortkobling.

Mindste radius hos mig er endda Märklins Radius 2, da jeg også anvender korte skiftespor. De eneste vogne der måske kan drille en lille smule, det er Heljans. Men det er så til gengæld kun i de korte sporskift, men problemet er ikke stort. Heljan vognene kan bare nogle gange "møve" sig lidt over skiftesporene.

Så du kan roligt anvende Fleischmann´s profi kortkobling på andre mærker end Fleischmann. Intet problem  Smile

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

PTMadsen

Haderslev

Indlæg: 481

PB

LasseSteen skrev:

PTMadsen skrev:

Da Fleischmann kortkobling er meget følsom over for højde forskel bør du glemme alt om den med mindre du kun kører med Fleischmann materiel.

Af egen erfaring, så kan jeg kun oplyse, at det absolut ikke er tilfældet.

Jeg er AC mand, men bruger Fleischmann´s profi kortkobling på alt mit materiel og jeg har vogne og lokomotiver fra rigtig mange forskellige producenter, naturligvis herunder også en masse Märklin og Trix. Jeg tror ikke du finder en producent af kørende materiel, som ikke er repræsenteret i min samling og Indtil videre har jeg ikke oplevet nogen form for problemer med Fleischmann´s profi kortkobling.

Mindste radius hos mig er endda Märklins Radius 2, da jeg også anvender korte skiftespor. De eneste vogne der måske kan drille en lille smule, det er Heljans. Men det er så til gengæld kun i de korte sporskift, men problemet er ikke stort. Heljan vognene kan bare nogle gange "møve" sig lidt over skiftesporene.

Så du kan roligt anvende Fleischmann´s profi kortkobling på andre mærker end Fleischmann. Intet problem  :) 

 

Hej. 

Endnu en 3 skinne kører der bruger Profi koblingen. At man som ikke 2 skinne kører kan bruge Profi koblingen er da kun glædeligt. 

Jeg har af før nævnte grunde fravalgt nævnte kobling. Solgt min beholdning af Profi samt + 200 Maerklin kortkobling og skiftet til Roco universal kobling = https://www.roco.cc/de/product/22612-0-0-0-0-0-0-003005-0/products.html

Kan kun anbefale at du køber nogle stykker af de forskellige typer, afprøver og selv finder ud af hvad  du selv synes der funktionerer bedst på dit materiel og dine skinner.

Venligst, lad os høre hvilken kobling du endelig vælger at bruge..

 

__________________

Venlig hilsen!

Peter Madsen
H0,DCC, Lenz LZV 200 ver.3,8. LH101. Digikeijs. Peco code 75 / Roco Line. http://petermsgarage.blogspot.dk/ 

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 990

PB

PTMadsen skrev:

Endnu en 3 skinne kører der bruger Profi koblingen. At man som ikke 2 skinne kører kan bruge Profi koblingen er da kun glædeligt. 

Jeg har af før nævnte grunde fravalgt nævnte kobling. Solgt min beholdning af Profi samt + 200 Maerklin kortkobling og skiftet til Roco universal kobling = https://www.roco.cc/de/product/22612-0-0-0-0-0-0-003005-0/products.html

Kan kun anbefale at du køber nogle stykker af de forskellige typer, afprøver og selv finder ud af hvad  du selv synes der funktionerer bedst på dit materiel og dine skinner.

 

Jeg er som sagt også AC-mand og rigtig glad for profi-koblingen - og hvis nogen skulle være utilfreds med profi køber jeg gerne! Eller bytter 2 til 1 fra min beholding af Märklin kortkoblinger (kun få tilbage) eller A-koblinger.   Smile

Og jeg holder helt med PTMadsen hvad angår ideen om at købe lidt af hver og afprøve. Det er i længden det der giver den bedste løsning for den enkelte, uanset hvad løsningen så ender med at være. Smile

Mvh

Peter

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

trainmad

Indlæg: 160

PB

Bent_P skrev:

Da det nu er et Fleischmann produkt og ikke et Roco produkt, vil jeg anbefale dig at kigge i Fleiscmann tilbehør kataloget. Her ligner det ikke at Profi koblingen er på vej ud, prøv at kig på side 66 og 67.

https://www.fleischmann.de/uploads/news/Kataloge/20190910_FLM_Zubehoerkatalog.pdf

Måske du skulle overveje troværdigheden af din kilde en gang til?

Hej..

Det er da muligt, men der var ingen, som i ingen, der havde regnet med at Fleischmann stadig ville føre produkter i str. H0, da det vil være Roco's gebet fremover, og Fl. vil tage sig af markedet for str. N.. Det er så også hørt fra min pålidelige kilde, at det sikkert KUN drejer sig om det varelager der alt andet lige stadig må findes på fabrikken.. Og så giver det jo nogenlunde mening at putte dem i kataloget...

I anden forbindelse kan jeg oplyse dig om at Roco nu også er begyndt at have vogne i 1:93 (282 mm) i deres program, disse vogne er en videreførsel af Fl.'s program..

 

 

__________________

Mvh..

TrainMad..

Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??

3-skinne epoke lll, dansk/tysk i det 'fiktive' Lauenburg. Cs1 RELOADED + 2 x Uhl. IB. WDP 2015.2
'Ein leben ohne MODELLBAU, ist defintiv möglich, aber ganz SINNLOS!!!'
Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.595

PB

Fleischmann skinnesystem i H0, drejeskiven i H0 tilbehør som koblinger i H0 fortsætter. Rullende materiel i H0 kommer under Roco navnet. Der et meldt ud fra Roco for længe siden. Din kilde der påstår annet vil jeg betegne som upålidelig. Tag Fleischmann 6511 bøjlekoblingen, der er standardkoblingen i FREMO regi, den (og Profi koblingen) sælger fint og det vil da være tudetosset at tage dem af markedet.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 2 kan lide
Top

Picture

Henrik227

Broby

Indlæg: 73

PB

Hej alle.

Jeg har med stor fornøjelse læst alle jeres indlæg/diskussioner og har gjort som er blevet foreslået et par steder, nemlig afprøvet forskellige slags koblinger. Valget faldt på 'Profi-koblingen' og 'Roco's universal kobling'.

Resultatet er som følger (Og jeg kan selvfølgelig kun skrive om de resultater, der er gældende FOR MIN BANE. Det er jo ikke sikkert at de resultater jeg har fået, er de samme som fungere på din bane):

Jeg har fundet ud af, at for mine personvogne og lange godsvogne (Storrumsvognene Habbillns, Habbins etc. (Både Mærklin's og Roco's vogne)) er det bedste valg 'Profi-koblingen', fordi den (Igen PÅ MIN BANE) giver den største 'frihøjde' (1-2 mm.) mellem øverste del af koblingen og nederste del af pufferne og den derved bedre er i stand til at klare starten af den stigning, som jeg har på mit anlæg. Det er altid her problemet med afsporinger opstår.

Resultatet for afprøvningen af 'Roco's universal kobling' er; Den fungere nogenlunde på mine korte godsvogne, men er stort set lige så dårlig (PÅ MIN BANE), som 'Mærklin's kortkobling', på mine lange vogne, hvad enten det er passager- eller gods-vogne. Problemet er at den 'frihøjde', der er mellem 'koblings-top' og 'puffer-bund', er stort set lig 0 (Ligesom Mærklin's) og det giver de forban.... afsporinger.

Jeg har ligeledes afprøvet begge koblinger, mellem begge vogntyper og henholdsvis et Roco- og et Heljan-lokomotiv med samme resultat. Der trækkes og stødes bedst med "Profi'en" i alle tilfælde (Frihøjden....).

Til orientering skal siges, at teststrækningen er et kort krydsspor og en R2 kurve, hvor stigningen starter ved skinnestødet mellem krydset og kurven, på et Mærklin K spor. Havde min teststrækning ligget på et plant spor, (kurver eller ej) er det stort set ligegyldigt, hvilken kobling der bruges.

 

Jeg bukker og nejer dybt, i taknemmelighed, over den store deltagelse i mit debatindlæg og håber samtidig at mine resultater, kan komme nogle af de ærede medlemmer til gavn. Wink

 
__________________

Bedste hilsner

Henrik

Märklin K-skinne. Intellibox med infrarød fjernbetjening og Intellibox-Switch. Hovedsageligt dansk med en smule tysk materiel, som har kørt i Danmark. Epoke 4-5.

Hovedby: "Kronbjerg" med industri og havn, samt forstad "Tingfeldt".

  
Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik227

Broby

Indlæg: 73

PB

Skott skrev:

Henrik227 skrev:

jeg har en stigning der nærmer sig 4,5 - 5 Promille. Jeg ved godt at det er lige i overkanten, men det kan desværre ikke være anderledes. Bliver det et problem for mig, tror du? 

Hvis du mener procent og ikke promille, så er det nok noget udfordrende for visse maskiner.

 

Hej Skott.

Jep.....mener selvfølgelig procent (Tyrk-fejl). Udfordring?! Ja, men det klares med dobbelt traktion.  Wink

 

 
__________________

Bedste hilsner

Henrik

Märklin K-skinne. Intellibox med infrarød fjernbetjening og Intellibox-Switch. Hovedsageligt dansk med en smule tysk materiel, som har kørt i Danmark. Epoke 4-5.

Hovedby: "Kronbjerg" med industri og havn, samt forstad "Tingfeldt".

  
Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 409

PB

Henrik227 skrev:

Hej alle.

Jeg har med stor fornøjelse læst alle jeres indlæg/diskussioner og har gjort som er blevet foreslået et par steder, nemlig afprøvet forskellige slags koblinger. Valget faldt på 'Profi-koblingen' og 'Roco's universal kobling'.

Resultatet er som følger (Og jeg kan selvfølgelig kun skrive om de resultater, der er gældende FOR MIN BANE. Det er jo ikke sikkert at de resultater jeg har fået, er de samme som fungere på din bane):

Jeg har fundet ud af, at for mine personvogne og lange godsvogne (Storrumsvognene Habbillns, Habbins etc. (Både Mærklin's og Roco's vogne)) er det bedste valg 'Profi-koblingen', fordi den (Igen PÅ MIN BANE) giver den største 'frihøjde' (1-2 mm.) mellem øverste del af koblingen og nederste del af pufferne og den derved bedre er i stand til at klare starten af den stigning, som jeg har på mit anlæg. Det er altid her problemet med afsporinger opstår.

 

 

Resultatet for afprøvningen af 'Roco's universal kobling' er; Den fungere nogenlunde på mine korte godsvogne, men er stort set lige så dårlig (PÅ MIN BANE), som 'Mærklin's kortkobling', på mine lange vogne, hvad enten det er passager- eller gods-vogne. Problemet er at den 'frihøjde', der er mellem 'koblings-top' og 'puffer-bund', er stort set lig 0 (Ligesom Mærklin's) og det giver de forban.... afsporinger.

Jeg har ligeledes afprøvet begge koblinger, mellem begge vogntyper og henholdsvis et Roco- og et Heljan-lokomotiv med samme resultat. Der trækkes og stødes bedst med "Profi'en" i alle tilfælde (Frihøjden....).

Til orientering skal siges, at teststrækningen er et kort krydsspor og en R2 kurve, hvor stigningen starter ved skinnestødet mellem krydset og kurven, på et Mærklin K spor. Havde min teststrækning ligget på et plant spor, (kurver eller ej) er det stort set ligegyldigt, hvilken kobling der bruges.

 

Jeg bukker og nejer dybt, i taknemmelighed, over den store deltagelse i mit debatindlæg og håber samtidig at mine resultater, kan komme nogle af de ærede medlemmer til gavn. Wink

 

Glimrende valg. Profien er især god til styrevognstog, da den giver en forholdsvis fast forbindelse. Især Heljans Bn og Bns kører fint, som skubbetog uden at afspore. 

 

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.918

PB

Wink Cool Wink

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 1 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.