Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.725

PB  Hjemmeside

Märklin 2024

Like 1 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.725

PB  Hjemmeside

Desiro: https://www.maerklin.de/en/lp/2023/desiro

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.725

PB  Hjemmeside

Video: https://www.youtube.com/watch?v=BN_nEJQRIbk&t=1s

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.725

PB  Hjemmeside

https://www.maerklin.de/de/lp/2023/replika-krokodil

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.725

PB  Hjemmeside

Pdf tysk: https://www.maerklin.de/fileadmin/media/lp/23/replika/DE_mae_Flyer_Replika_18045.pdf

Pdf engelsk: https://www.maerklin.de/fileadmin/media/lp/23/replika/EN_mae_Flyer_Replika_18045.pdf

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.725

PB  Hjemmeside

Metropolitan Express: https://www.maerklin.de/fileadmin/media/lp/23/metropolitan/Posterprospekt_Maerklin_Metropolitan_26931_DE-EN.pdf

"Dieser Artikel entstand in Kooperation mit der Firma PIKO Spielwaren GmbH, Sonneberg." 
Så dette tog kommer også fra Piko.

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.725

PB

Kan det virkelig passe, at Märklin for (vist nok) første gang nogensinde udsender passagerervogne i helt korrekt skala 1/87 og dermed også i helt korrekt vognlængde ?

 Maßstäbliche Neukonstruktion der Schnellzugwagen in 1:87

Det hænger jo nok sammen med, at modellen produceres i samarbejde med PIKO. Men det er da en helt fantastisk nyhed.

Like 0 kan lide
Top

Picture

JaS

Maskiningeniør

Indlæg: 40

PB

De har også et prototype dobbeltdækker vognsæt epoke III som har korrekte UIC-X længdemål

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.725

PB  Hjemmeside

JaS skrev:

De har også et prototype dobbeltdækker vognsæt epoke III som har korrekte UIC-X længdemål




UIC-X er betegnelsen for visse ekspresstogspersonvogne fra Tyskland, ikke? Det udtryk har ikke noget med lengdemål at gøre, vel?

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

JaS

Maskiningeniør

Indlæg: 40

PB

Gert skrev:

JaS skrev:

De har også et prototype dobbeltdækker vognsæt epoke III som har korrekte UIC-X længdemål




UIC-X er betegnelsen for visse ekspresstogspersonvogne fra Tyskland, ikke? Det udtryk har ikke noget med lengdemål at gøre, vel?

mvh,
Gert

UIC-X er baseret på et oprindeligt tysk design på vogne med en længde på 26,4m siden har andre lande adopteret den såsom Italien. UIC-Y derimod er baseret på et fransk forslag til en standard passagervogn på 24,5m. UIC-Z er en Eurofirma standard

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.725

PB  Hjemmeside

Okay, nu forstår jeg hvad du mener.

Ifølge NEM-standarderne skal en vogn på 26,4 meter i skala H0 være 30,3 cm lang.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_rail_transport_modelling_scale_standards

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.725

PB  Hjemmeside

Alle nyhederne fra Märklin kommer næste mandag:

Billede

 

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 437

PB

Gert skrev:
Ifølge NEM-standarderne skal en vogn på 26,4 meter i skala H0 være 30,3 cm lang.

Det har jo ikke noget med NEM-standarderne at gøre, men blot det simple faktum at 26400 / 87 = 303 mm.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.725

PB  Hjemmeside

Ja, NEM 010 angiver, at 1:87 og IKKE 1:100 (eller 1:93) gælder for skala H0.   Wink

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

mikkelwf

Indlæg: 77

PB

Gert skrev:

Ja, NEM 010 angiver, at 1:87 og IKKE 1:100 (eller 1:93) gælder for skala H0.   Wink

mvh,
Gert

Nu har jeg lige kigget i NEM 010, og jeg kan altså ikke umiddelbart se hvor der direkte står noget om længdeskala - der står kun noget om sporvidde.

Märklins vogne er vel skala H0, men med en længdeskala på 1:93 (eller 1:100)..

Kan du evt. citere der hvor det står (bare af interesse).. Smile

https://www.morop.org/images/NEM_register/NEM_E/nem010_en_2011.pdf

Like 0 kan lide
Top

Picture

chuff-chuff

Indlæg: 97

PB

Jag tror Märklin/Trix kommer att presentera en ny V60 med komplett ny arbetsverktyg och ny ljuddekoder PluX22.

Hade också varit en fördel med ny ljuddekoder och ABC-teknik.

By the way...skala 1:87 är en del av NEM man följer efter för korrekt skala om tågmodeller.

Så visst är vagnar i längden på 303 mm anpassad efter NEM för skala 1:87.

Gäller både för höjden, bredden och längden.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.725

PB  Hjemmeside

@Mikkel: Det er meget enkelt: Skalaen (1:87) gælder for længde, bredde og højde. Kravene indgår i standardbeskrivelser og afvigelser er naturligvis ikke nævnt.
1:100 er en afvigelse fra normen, ligesom 1:93.

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Steffen Dresler

NIL

Indlæg: 241

PB  Blog  Hjemmeside

Godt nytår Party

Gud fader bevar mig vel, troede at dette ”nonsens” med skiftende målestoksforhold var forbi. Det var aktuelt med Märklin dengang med små kurveradier for ikke at få for meget udhæng. Også Rivarossi havde sine egne målestoksforhold. Stor var glæden da de første ”rigtige” lange kom i slutningen af 1960´erne (TRIX TEE vogne). De var dog i 1:100!!

Jeg kan forstå, at en vogn kan have forskellige målestoksforhold af hensyn til vognens generelle udseende, det skal jo optisk passe sammen. Derfor ER flere lidt ældre UIC 24 meter vogne ofte lidt skæve i målestoksforholdene og helt galt med de lange 26 meter vogne.

At nogle firmaer bliver ved med det – for andre pjat – har noget at gøre med kundepleje for de ældre og samlere, der stadig holder af metalskinner og lange vogne i 1:100.

Det er jo et valg :)  Cash

 

Bedste hilsener

Steff (1:32)

__________________

Steff

Like 2 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 437

PB

Gert skrev:
Ja, NEM 010 angiver, at 1:87 og IKKE 1:100 (eller 1:93) gælder for skala H0. 

Nej, skala H0 var opfundet længe før NEM-standarden. H0 er ikke en NEM-norm, at NEM-normen så beskriver H0 er noget andet. Men MOROP hverken ejer eller sætter standarden for H0.

Som Mikkel skriver: Længdeskala er ikke defineret af NEM.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.725

PB  Hjemmeside

Det er ikke defineret, fordi det er en anomali. Når du laver noget i skala, skal du gøre det i alle tre dimensioner. Det er derfor en selvfølge, at en vogn, der faktisk er 26,4 meter lang, bliver 30,3 centimeter i skala H0. Hver anden dimension er derfor en anomali.

Jeg forstår selvfølgelig, hvad overvejelserne var for 1:100. Men det var alligevel en anomali. Og i dag er det virkelig ikke længere acceptabelt. Derfor er det godt at se, at Märklin også ser ud til at afskaffe 1:100. Jeg bifalder den udvikling.

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.594

PB

Gert, vilke vogne laver Märklin i 1:100 og vordan ser du de er ved at afskaffe 1:100?

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.725

PB  Hjemmeside

Hej Bent,

Dette sæt er for eksempel stadig i 1:100
https://www.modellbahnshop-lippe.com/Sets/Personenwagonset/M%C3%A4rklin%2D42153/nl/modell_410494.html

Og ud fra det faktum, at den annoncerede Metropolitan virkelig er 1:87, konkluderer jeg, at Märklin nu bliver det sidste store mærke, der siger farvel til 1:100. Men jeg forventer, at det bliver en lang proces.

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.594

PB

Det annoncerede Metropolitan sæt er produceret af PIKO. PIKO som vel at mærke også producerer vogne i 1:100. Så vordan kan Märklin være den sidste?

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 437

PB

Gert skrev:

Og ud fra det faktum, at den annoncerede Metropolitan virkelig er 1:87, konkluderer jeg, at Märklin nu bliver det sidste store mærke, der siger farvel til 1:100. Men jeg forventer, at det bliver en lang proces.

Märklin har næsten ikke produceret 1:100 vogne siden de indførte 1:93,5 længdeskala for snart 10 (eller mere) år siden. Dette sæt er produceret af PIKO og derfor ser du 1:87 vogne. Det er den eneste grund.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.725

PB  Hjemmeside

Bent_P skrev:

Det annoncerede Metropolitan sæt er produceret af PIKO. PIKO som vel at mærke også producerer vogne i 1:100. Så vordan kan Märklin være den sidste?


Men begyndte Piko ikke at skifte fra 1:100 til 1:87 meget tidligere?



mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.725

PB  Hjemmeside

TogSvendsen skrev:

Märklin har næsten ikke produceret 1:100 vogne siden de indførte 1:93,5 længdeskala for snart 10 (eller mere) år siden. Dette sæt er produceret af PIKO og derfor ser du 1:87 vogne. Det er den eneste grund.

 

Det kunne være. Men det er selvfølgelig en god mulighed for Märklin at se, hvordan loyale Märklin-forbrugere reagerer på ægte 1:87.
Hvis Metropolitan sælger godt, forventer jeg, at de i stigende grad vil bruge 1:87.

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.594

PB

PIKO har lavet både 1:100 og 1:87 i de sidste 20 år.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.594

PB

Märklin laver masse af 1:87. Det er dog sjællent at de laver noget længere end 282mm.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.725

PB  Hjemmeside

Rygtet siger, at Märklin vil annoncere F-loket 1200 af SJ i eftermiddag.

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.725

PB  Hjemmeside

Märklin 39490 og Trix 25490:

Billede

 

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 409

PB

Øv det er museumsmaskinen F1200 Havde håbet på en ægte svensker. 

Thomas

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.156

PB  Blog  Hjemmeside

En svensk forhandler oplyser 7495 svenske kr. Det er tæt på 5000 Danske kr.

Mvh. Ole Vedel

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.725

PB  Hjemmeside

Hobbykæden på Facebook: Forudbestillingspris ca 4500,- DKK

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.725

PB  Hjemmeside

Märklin 42698: sæt med 3 DSB vogne

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.725

PB  Hjemmeside

Pdf 2024: https://streaming.maerklin.de/public-media/m/nh24/1/Maerklin/PDF/DE_maerklin_nh2024.pdf

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.725

PB  Hjemmeside

Märklin 39338: DSB Litra EB 3200 (Vectron)

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.725

PB  Hjemmeside

For Norge: i skala Z Di3 628 med sneplov (Märklin 88362).

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Steffen Dresler

NIL

Indlæg: 241

PB  Blog  Hjemmeside

Kære alle

Ja, helt i tråd med Märklins nyere salgsfilosofi, vil bl.a. udenlandske damplokomotiver være udført som den eller de museumslokomotiver publikum kan se, bl.a. som DSB litra E nr. 991, franske dampere og nu den svenske museumsudgave af litra F nr. 1200.

Årsagen er jo den, at størstedelen af køberne af disse modeller, ikke er hverken svenskere eller danskere m.h.t. F/E maskinerne, men tysk og anden udenlandsk publikum (antal potentielle købere!!). Og disse kan relatere til det de har set og kørt med under besøg på diverse museer mv. Og så har de allerfleste nok ikke set udenlandske dampere i normal drift, vel?

Yderligere er det jo nok de færreste udenlandske MJ´er, der på eget- eller klubanlæg og som har eget lands   epokekørsel som forbillede, anvender enten danske eller svenske damplokomotiver. Men en museumsmaskine kan gå an!! "Sådanne har jeg nemlig set på museet i Odense eller Gävle".

Altså, NEJ det er ikke en model af en før 1937 svensk SJ F 1200 type, men SJ museumsudgaven af F 1200 år 2023/24. Den svenske museumsudgave er jo en ”forsvensket” udgave af den ”fordanskede DSB litra E nr. 964”, der jo indledningsvis var en svensk F før købet til Danmark i 1937! Det betyder også, at F 1200 har monteret bl.a. side luftklapperne ved fyrkassen, som de svenske lokomotiver ikke havde. Ligeledes en lille morsom detalje, forreste tenderhjul er et pladehjul, ombyttet fra et egerhjul på 964 under et værkstedsbesøg i Århus.

Og det skal vi nok ikke være så kede af i Danmark, hvis man ønsker en dansk ”svensker” af nummerrækkefølgen E 964-974 på sit eget epoke (II)/III anlæg. 

Umiddelbart skal omstyringen flyttes til højre side af kedlen, nyt førerhus, dobbelttrykluftpumpe og damplysgenerator på højre side af barrierepladen, nye farver, lanterner og ændret kulkasseopbygning.

Men før man går i gang, se billeder og læs denne publikation: DSB litra E   Bogen om DSB litra E (jernbanen.dk) . Den er ovenikøbet gratis at læse!!!!!!Så er man nok bedre hjulpet.

Sidst, husk at Märklin i sidste ende er forretning og ”næsten” ligeglade med hvad der fremstilles, bare det sælger. Selv ikke diverse "Stamborde" i Danmark eller Sverige, kan ikke ændre noget her.

Bedste hilsener

Steff

 

__________________

Steff

Like 4 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.725

PB

Så fik jeg endelig "min" T3000e fra MFD Smile

En meget uventet og glædelig nyhed, at den skulle komme fra Märklin. Det havde jeg på ingen måde set komme.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 409

PB

Ja. Det kan såmænd være rigtigt, men det skulle nu undre mig meget om ikke de støbeforme bliver brugt så de de til sidst falder fra hinanden. Der kommer nok flere varianter. Umiddelbar tænker jeg dog at der skal ikke i værktøjerne før der kan fremstilles en dansk svensker. 964-974. Den venter jeg på med længsel. Sidst og ikke mindst en Frichs med dobbeltskorsten.

Thomas

Like 0 kan lide
Top

Picture

mikkelwf

Indlæg: 77

PB

LasseSteen skrev:

Så fik jeg endelig "min" T3000e fra MFD Smile

En meget uventet og glædelig nyhed, at den skulle komme fra Märklin. Det havde jeg på ingen måde set komme.

men 150€ er godtnok en "stolt" pris.. Og så dc-hjul oveni...

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.594

PB

Vad mener du med DC hjul oveni? Alle velrenommerede forhanlere skifter hjul gratis.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert

Udgiver af jernbanebøger

Veenendaal Netherlands

Indlæg: 4.725

PB  Hjemmeside

Märklin My World og Start Up: https://www.trainsdepot.org/manufacturers/pdfs/download/1280/marklin_my_world_and_start_up_catalog_2024_pdf

mvh,
Gert

__________________

Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!

Like 0 kan lide
Top

Picture

mikkelwf

Indlæg: 77

PB

Bent_P skrev:

Vad mener du med DC hjul oveni? Alle velrenommerede forhanlere skifter hjul gratis.

Ikke når du køber på nettet..

Og ingen producenter forærer hjulene væk, der koster de alle sammen penge..

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.594

PB

Korrekt, ingen producenter forærer hjul væk, men netop Märklin ombytter gratis hjul, når forhanleren sender dem retur. det kan godt være at visse "kasseflytterinternetbutikker" ikke bytter gratis, fordi så tjener de ingen penge. Det var derfor jeg skrev velrenommerede forhanlere.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.725

PB

mikkelwf skrev:

men 150€ er godtnok en "stolt" pris.. Og så dc-hjul oveni...

Den kommer også i Trix version  Smile

150 Euro er den anbefalede markedspris i kataloget. Jeg vil tro, at den reelle salgspris nok vil ligge omkring 130 til 135 Euro. Det er selvfølgelig også en relativ høj pris, set i forhold til Roco´s og PIKO´s tilsvarende model. Men man må nok forvente, at også Roco og PIKO´s modeller bliver en anelse dyrere i 2024.

Men bortset fra det, så kan du faktisk hos de større forhandlere i Tyskland også få ombyttet Märklin/Trix hjul uden beregning ved køb på nettet. F.eks. hos Lippe. De tilbyder endda også ombytning til AC hjul på PIKO vogne uden beregning. 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.597

PB

Mon de også ombytter hjul til lokomotiver ....

Får du Ikke blandet vogne og lokomotiver sammen !

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.597

PB

bygger01 skrev:

Mon de også ombytter hjul til lokomotiver ....

Får du Ikke blandet vogne og lokomotiver sammen !

Undskyld - jeg ved godt, hvad du mener .... 

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

TogSvendsen

Indlæg: 437

PB

mikkelwf skrev:

Ikke når du køber på nettet..

Og ingen producenter forærer hjulene væk, der koster de alle sammen penge..

Så køb et sted, hvor de tilbyder det. Märklin har en service hvor forhandleren bytter hjul. Forhandleren har et lager af DC-aksler liggende, bytter rundt, sender AC-akslerne tilbage til Märklin og får nye DC-aksler tilbage, som de så kan sætte på nye vogne. Det er en gratis service, hvis du køber en Märklin-vogn.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.725

PB

TogSvendsen skrev:

Märklin har en service hvor forhandleren bytter hjul. Forhandleren har et lager af DC-aksler liggende, bytter rundt, sender AC-akslerne tilbage til Märklin og får nye DC-aksler tilbage, som de så kan sætte på nye vogne. Det er en gratis service, hvis du køber en Märklin-vogn.

 

Ja, sådan har jeg nemlig også forstået det. Hvorfor alle forhandlere så ikke praktiserer denne fine service fra Märklin, det kan jeg ikke helt følge (men jeg tænker naturligvis mit)

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.597

PB

Hvis et AC hjul passer på DC model, så må et DC hjul passe på AC model.

Så mon ikke det blot sker sådan og måske går rimelig op i den sidste ende .....

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.