Picture

Thomas O. Nielsen

Reservedels ekspedient

Græsted

Indlæg: 13

PB

Märklin lokomotiv BR 94 (29721) stopper under langsom kørsel.

Jeg har købt startsæt Märklin 29721 i efteråret, som er med C-skinner.

Det er så udvidet en del. Både med skinner, vogne og lokomotiver.

Her oplever jeg det lokomotiv BR 94, der var med i startsættet, stopper oftere og skal hjælpes med en hånd, under langsom kørsel. Min Heljan MY, blinker måske lige med lyset, mens Märklins Litra T, bare køre igennem.

Jeg har ikke prøvet at rense hverken skinner eller lokomotiver. Men det er nok fordi jeg ikke har nogen viden om hvad jeg skal gøre.

Hvad skal jeg gøre / bruge for at få det til at køre uden stop?

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Jeg tror, at du har "dårlige" forbindelser mellem skinner og nogle af dine lokomotiver.

Jeg synes, at du skal rense dine skinner + midterleder, der hvor det værst med din BR 94, og så se om det ikke hjælper.

Der er mange tanker om, hvordan man renser skinner ( men de skal renses og ikke slibes ). Så en Roco slibeklods / et stykke hård masonit, men prøv med et stykke hvidt papir om det ikke bliver beskidt !

Så skal du ikke på din 94'er om den er ren på hjul og slæbesko.

Hjullene kan kan også være brunerede og det stads skal skrabes af.

God fornøjelse, når det kommer til at køre ......................  

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 374

PB

Du kan først prøve at lade dit BR 94 køre gennem hele banen i raskt tempo både den ene og den anden vej. Skinnerne kan let renses med en stykke stof el. lign, som du med fingeren kører hen over hver skinnestreng. Man kan væde stoffet med sprit (isopropylalkohol anbefales) eller med rensebenzin. Brug ikke acetone eller cellulosefortynder, da det opløser plastikken. Midterlederen er sværere at rense, fordi de små punkter flænser stoffet. Nogen anbefaler et stykke træ, evt. masonit eller noget læder. Man kan også få "viskelæder" der er let slibende til at rense skinner med. Det er der delte meninger om. Til midterlederen bruger jeg selv, efter andres anbefaling, et stykke tegnegrafit (købt i Panduro hobby). Det renser ikke, men det skulle heller ikke være nødvendigt på midterlederen, men giver i stedet god kontakt på problematiske steder, når man kører grafitten lidt frem og tilbage. Husk at slå strømmen fra ved brug af grafitstiften, ellers springer der let gnister.

Man kan selvfølgelig også lige checke om lokomotivernes hjul er nogenlunde rene, og så rense med en vatpind. Min egen erfaring med C skinner er, at når det først kører, så behøver jeg ikke rense noget særligt. Der kan godt lægge sig en del sort skidt, hvis jeg lige kører over med en finger eller en klud, men det hindrer normalt ikke kørslen, fordi det lægger sig andre steder, end dér hvor hjulene optager strøm (og nogen gange "suger" de ikke-trækkende hjul på et lokomotiv ligefrem snavset til sig). Problemer med uregelmæssig kørsel kan dog variere meget afhængigt af de lokale forhold såsom luftfugtighed, skiftende temperaturer, støv osv. Det kan også være, at der skal nogle fødeledninger ud til de fjernere steder på baner, efterhånden som den vokser sig større.

Bygger01s svar ovenover er også udmærket. Jeg har dog aldrig selv haft problemer med brunerede hjul (hvis jeg i det hele taget har nogen lokomotiver med brunerede hjul?)

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Graffiten glemte jeg, den hjælper i en snæver vending ....

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.