Dette har ikke meget med modeltog at gøre og alligevel har det.
jeg er igang med at bygge en model af D/F Helsingborg 1940 (senere Glyngøre) i 1:87 til et modelbaneanlæg og er blevet meget i tvivl om synligheden af lys og navigationslys under besættelsen.
Der skal være lys på vogndækket langs sidehusene, lys på siden af styrehuset samt lys i store master på vingedækket, men det er vel vigtigt ikke at ligne et juletræ med lys om natten, så har disse lamper været slukket eller dækket til, med en lille åbning (ligesom biler og motorcyklers lygter under krigen?
Der skal også være navigationslys, rød/grøn, samt lys i masterne, er det det samme som ovenstående eller?
På skibssiden var der der 2 store dannebro flag, samt et stort "DANMARK". på billederne kan jeg ikke se nogen projektører til at lyse det op om natten, men det gjorde man måske ikke?
Er der noget her på Sporskiftet som kan gøre mig klogere på ovenstående lysproblemer, eller ved hvor jeg skal søge efter det?
mvh
Lassefar2009
www.helsingormodelskibsvaerft.dk
Morten Flindt Larsen
Indlæg: 89
Hejsa,
Har du tjekket, at færgerne på grund af minefaren overhovedet sejlede efter mørkets frembrud?
Med venlig hilsen
Morten
Lassefar2009
Indlæg: 303
Den med minefaren har jeg ikke lige tænkt på, det skal da undersøges.
Men det var vel ikke alle miner der lå i overfladen, så faren har vel været der hele døgnet.
Tak
mvh
Lasse
Lassefar2009
www.helsingormodelskibsvaerft.dk
Morten Flindt Larsen
Indlæg: 89
Jo, minerne lå der og var farlige døgnet rundt, men løb skibene på en mine i dagslys, var det lettere for redningsfolk at fiske overlevende op, når de kunne ses. Det var ulige sværere om natten. De store færger sejlede i konvoj, så de kunne hjælpe hinanden, hvis uheldet var ude.
Med venlig hilsen
Morten
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 281
Kære Lasse
Nu har jeg ”boget den” uden et synderligt resultat, lige fra ”Luftværnsordninger” over ”Mørkelægningsbestemmelser” fra 1939 ff. Men der står INTET om færgetrafikken. Det eneste der er sikkert er, at den tyske besættelsesmagt fra og med 9. april 1940 beordrede mørkelægning fra samme aften klokken 21.
At male nationshavn (her ”Danmark” og "Dannebrog" på siderne af skibene) var en gentagelse af bestemmelser fra 1. verdenskrig, hvor Danmark var neutralt. Dette blev så også indført ved krigens udbrud 1/3. september 1939 for at forklare de krigsførende parter, at her sejlede et skib under neutralt flag. Men ret hurtigt blev den uindskrænkede ubådskrig indført af Tyskland hvilket medførte, at skibe i internationalt farvand blev anset for ”tilladt mål” uanset afmærkning. Og fra allieret side blev skibet opbragt - hvis muligt - og sejlet til allieret havn.
Dog ved vi med sikkerhed, at skibe der sejlede om natten ikke gik med navigationslys. Skibene var totalt mørkelagte og dette må også have været gældende for færger. Det mindste lys tiltrak sig med det samme interesse fra fly, overfladefartøjer og ubåde.
Jeg har ikke i de køre- og sejlplaner jeg har kunnet se, om der var natlige passagerførende overfarter undtagen for postfærgerne og muligvis gods, hvor bl.a. D/F Orehoved sejlede post mellem Nyborg og Korsør og fik øgenavnet ”Natjageren”.
Uanset diverse nationalitetsmarkeringer ved jeg med sikkerhed fra rapporter mv., at især fra efteråret 1944, hvor de allierede (RAF) fik mulighed for at sende Mosquito jagerbombere med eskorte af Mustang IV jagere (som ved bombarderingen af SHELL huset i FEB 1945) på såkaldte ”Ruhbarbs” over Danmark og omkringliggende bælter og stræder, at ALLE skibe var mulige mål. Og i mindst et tilfælde var nogle færger på Storebæltsoverfarten på vej til at blive angrebet, men kun fordi en af piloterne på et eskortefly (RAF 19. Sqn.) var dansk tidligere sømand (Flt. Kjeld Rønhof), og kunne fjernkende færgerne, blev angrebet afbrudt, ”Abort, abort, abort”.
Så med den usikkerhed der nu er, er jeg næsten sikker på, at færgerne sejlede mørkelagte og alt lukket ned, muligvis med tændte mørkelagte navigationslys under ind- og udsejling fra færgelejerne.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler
NB: Handelsskibe både i allieret- som tysk tjeneste, sejlede totalt mørkelagte om natten og med mørkelagte vinduer.
Steff
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 423
Må jeg anbefale dig at rette henvendelse til Marstal Søfartsmuseum https://www.marmus.dk/da/ De er virkelig skrappe og meget imødekommende overfor spørgsmål
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.713
Nu er krig normalt noget midlertidigt ( og vi kender resultaget, så det er en smal epoke ) ......
Så jeg ville bygge den færge med to strømudtag, så du kunne alt efter epoke ændre lyset, så enten fuld blus eller lidt lys på kommandobroen og evt. et menneske, der får sig en smøg !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Lassefar2009
Indlæg: 303
Tak for indput fra jer alle.
Færgen er nu færdigbygget, ingen lys kommer ud af koøjer i siden på færgen, andre lys er meget afdæmpet, bortset fra navigationslys.
Der virker ikke til at være lys på flagene og navnet på siderne, så den har nok ikke sejlet om natten, som der er blevet påpeget.
mvh
Lasse










Lassefar2009
www.helsingormodelskibsvaerft.dk
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 281
RESPEKT!!!!!!!!!!
Det er bandeord et flot skiv du der har fået fremstillet.
Bedste hilsener
Steffen Dresler
Steff
Niels
Ingeniør
Indlæg: 349
Hej Lasse,
STORT TILLYKKE med den flotte model.
Jeg kan kun være enig med Steffen Dresler og såvidt jeg kan se, har du ramt forbilledet rigtigt godt. Og så endda i en udførelse/bemaling fra en lidt speciel periode.
Jeg kan kunne finde på een eneste kritisk, men absolut velment kommentar og det er vedr. dit splitflag. Det ligner lidt for meget et lagkageflag...
Men det er heldigvis et problem, der let kan løses - se evt. her:
https://niels-modeltog.dk/index.php/det-skaeve-hjorne-sp-7975/17-dannebrog
Aller venligst
Niels
http://www.niels-modeltog.dk
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.215
Jeg er så heldig, at min dejlige kone har sat Glyngøre i ordrebogen på værftet i forbindelse med en rund fødsesldag.
Nok engang kan jeg konstatere, at jeg har noget at glæde mig til!
MVH
Lars
Lassefar2009
Indlæg: 303
Hej Niels.
Tak, det er dog ikke et lagkage flag, men et flag der er lavet på en meget tynd plastcard, som så kan vrides i diverse folder (det kan man se på tæt hold)
Før hen lavede jeg flagene på staniol, jeg går stadig og overvejer at vende tilbage til dett, selv om det er et meget besværlig arbejde at male (her kan flaget virkelig sættes på mange måder)
Jeg har lært det via den hjemmeside du henviser til.
vh Lasse
Lassefar2009
www.helsingormodelskibsvaerft.dk
kedde
Maskinmester
Indlæg: 165
Så jeg ville bygge den færge med to strømudtag, så du kunne alt efter epoke ændre lyset, så enten fuld blus eller lidt lys på kommandobroen og evt. et menneske, der får sig en smøg !
Ingen navigatører med respekt for sig selv og andre, vil sejle med lyset tændt på broen om natten.
To skinne digital, Epoke III 1955-69.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.713
Nu er det vel sådan, at de fleste færger på modeljernbaner normalt vil være i færgelejet .....
Det skal dog indrømmes, at i vores havn er færge lige ved at ankomme, for at undgå at der skal kunne køres ombord, da jeg er bange for, at galgen skulle vælte !
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).