Hej folkens, jeg bygger og kører i H0 DC/DCC, jeg har indtil videre valgt at anvende ROCO's universalkobling på mine person/post vogne, og A-kobling på mine godsvogne, årsagen er en tættere sammenkobling af personvognene og en nemmere manuel rangering - af/tilkobling af godsvogne når disse 'ekspederes'.
Selv om universalkoblingen og A-koblingen skulle være kompatible så oplever jeg en del 'ikke planlagte afkoblinger' når jeg 'blander' koblingerne og de bliver jo 'blandet' ved lokomotivet: bruger jeg universalkoblingen på lokomotivet - ja så kan jeg 'tabe' den tilkoblede A-kobling, og bruger jeg A-kobling på lokomotivet - ja kan jeg 'tabe' den tilkoblede universalkobling - så I brave folk: har I et par tip ??.
Jeg har lavet nogle test gennem tiden, f.eks. Märklin's relex kobling på lokomotivet, det virker egentligt fint nok - men det er en stor kobling at have strittende ud, i disse dage tester jeg Märklin's kortkobling på et lokomotiv - det ser måske lidt lovende ud, men som skrevet: har I nogle tip.
Kan jeg ikke få denne 'blanding' af koblinger til at virke - ja så bliver det A-koblingen der vinder som kobling på alt materiel - jeg holder af at køre og rangere med godsvogne, vognkort m.v.
- puha det blev sgu et langt skriv...…….
Med altid venlig hilsen "- og med hyppig brug af fløjten".
Gerner
Jeg kører H0 dansk epoke (III -) IV - 2 skinne.
Jeg bruger Lenz digital DCC.
Medlem af DE5 og FREMO.
Thomas Jespersen
Indlæg: 413
Umiddelbart vil jeg sige. Sæt Fleischmann Profi på hele molevitten. Den giver en solid der er nemt at koble af og med næsten ingen slak. Ulempen er at den kan havde lidt svært ved at koble til, da den er lidt stram i mekanismen, så der skal lidt stødrangering til.
Skift alt ud til Roco Universal. Den virker, selvom den er grim. Problemet med Märklin kortkobling er at den er for høj, så den støder imod pufferne på andet materiel end Märklins. Universalkoblingen er lavere. Märklin materiel kan dog fortsat have Märklin koblinger. Til og afkobliner må du klare med den ske der følger med i enten Märklins eller Rocos koblinger.
Thomas
Knarbjerg
Stationsbestyrer
Indlæg: 149
Jeg har også forsøgt mig med Roco's universalkobling med de samme problemer, du beskriver
I dag bruger jeg Märklins kortkobling sammen med A-koblinger.
Det går udmærket, hvis man er opmærksom på et par detaljer:
- Kortkoblingerne er svære at koble med hinanden, både til og fra, hvis sporet kurver og, der skal ikke ret meget kurve til før, det bliver lidt besværet.
-Ved kurver med radius mindre end 60 cm har jeg, især med boggiepersonvogne, haft problemer med at koblingskulisen ikke skaber luft nok mellem vognene til at de ikke klemmer i kurven og dermed afsporer.
Dette er løst ved at, der på de vogne, som giver problemer, er A-kobling i den ene ende og kortkobling i den anden vendende ens på alle vogne, så de altid vil koble A-kobling mod kortkobling, når disse "problemvogne" mødes.
- Når kortkobling kobles med A-kobling, skal kortkoblingens bøjle ned over A-koblingens krog. Hvis det gøres omvendt, er der stor risiko for at koblingerne går fra hinanden, selv ved små ujævnheder i sporet.
Hvis man ikke kender kortkoblingen, kan den drille lidt især ved afkobling men, hvis man laver en afkobler, som kan komme ind under koblingerne og løfte bøjlerne op, går det rimelig smertefrit.
Jeg har efterhånden kørt på denne måde i en hel del år og, har stort set kun gode erfaringer med det, efter at ovenstående er blevet taget med i betragtning ved planlægning af spor og materielløb.
Denne blanding af A-koblinger og Märklin kortkobling bruges forøvrigt også på Banedanmarks uddannelsesanlæg i Fredericia med gode erfaringer...
Hilsen Knarbjerg
Dansk epoke III med fokus på køreplanskørsel og rangering.
2 skinne Lenz digital
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"
cbt
Indlæg: 1.158
Hej folkens, jeg bygger og kører i H0 DC/DCC, jeg har indtil videre valgt at anvende ROCO's universalkobling på mine person/post vogne, og A-kobling på mine godsvogne, årsagen er en tættere sammenkobling af personvognene og en nemmere manuel rangering - af/tilkobling af godsvogne når disse 'ekspederes'.
Hej Gerner
En umiddelbar løsning, der ligger lige for, er at bruge Roco Universalkobling på alt materiel, også - og især - på godsvognene.
Den er genial til rangering - den kobler så silkeblødt, at stødrangering ikke er nødvendig - og med den afkobler, som følger med i 50 stk. pakningerne, så er det en let sag at afkoble igen.
Roco Universalkoblingen er tilmed en af de billigste koblinger til tæt sammenkobling og er gængs lagervare hos de fleste forhandlere.
Og så kobler den fint sammen med Märklins kortkobling, Krois-koblinger og ESU Universalkobling.
What's not to like?
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
DSB1989
Frederiksberg
Indlæg: 43
^ "Roco Universalkoblingen er tilmed en af de billigste koblinger til tæt sammenkobling og er gængs lagervare hos de fleste forhandlere."
Lyder faktisk meget interessant, men hvor tæt taler vi? Afstand er et af mine vigtigste kriterier ved valg af kobling.
Jeg ved ikke, hvor meget mine erfaringer er værd, for jeg kører ikke så ofte, og mit materiel er derfor ikke afprøvet så indgående, men nu hvor jeg alligevel skriver et indlæg: Jeg forsøgte med Märklins, Fleischmanns og Rocos kortkoblinger, da jeg skulle vælge, og læste desuden en del på nettet. Resultatet af min egen lille undersøgelse var, at F var mest praktisk og koblede en lille anelse tættere end R, som dog også klarede sig fint teknisk.
Når jeg alligevel valgte de mindre praktiske M, var det fordi, de er mere diskrete, eftersom de dels rager kortere ud fra vognen og dels er bedre skjult mellem pufferne, fordi de sidder højere. På vogne fra for eksempel Roco må man klemme koblingerne fra M en lille smule nedad, for at de ikke skal slås med pufferne, og på vogne fra McK kommer færgekrogen og koblingen fra M heller ikke fantastisk ud af det med hinanden. Begge dele er dog til at acceptere, når man som jeg ikke rangerer så meget.
jhcn
IT & AV vejleder, C. la Cours Skole
Lystrup
Indlæg: 753
- så I brave folk: har I et par tip ??.
Hej Gerner
Jeg ved ikke om jeg har yderligere tip, men vil dele med dig hvordan jeg gør.
Rocos universalkobling er klart min favorit, den kommer på næsten alle vogne jeg køber. Det hænder at mit indkøb er Märklin, og så lader jeg som regel deres kortkobling blive på - med mindre den skaber problemer.
Mit alternativ er Rocos kortkobling, men da den ikke passer sammen med andet, så er det kun til faste stammer, fx min samling af røde IC-vogne fra Heljan. På disse er Märklins kortkobling helt håbløs, men Rocos kortkobling giver en meget flot tæt sammenkobling. Til disse faste stammer er een vogn så monteret med fx en almindelig A-kobling ind mod lokomotivet. Jeg har overvejet kun at bruge Rocos kortkobling, men den er godt nok grim når den hænger synligt på sidste vogn. Eller også har jeg bare vænnet mig til synet af en kobling som er bred fremfor meget tynd.
Og mange af mine lokomtiver har fået deres A-kobling tilbage efter forsøg med både Märklins kortkobling som sjældent passer og Rocos universalkobling som nogle gange ikke helt passer. Det er fx på Heljan lokomotiver at de kan drille.
Gamle analoge Märklin lokomotiver findes også i samlingen, men sammen med den digitale ombygning har de fået den specielle holder fra Märklin, så der kan monteres en kortkobling på dem. På den måde er der knap så langt fra en gammel Märklin MY og hen til første vogn.....
Mvh
Henrik
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner
cbt
Indlæg: 1.158
^ "Roco Universalkoblingen er tilmed en af de billigste koblinger til tæt sammenkobling og er gængs lagervare hos de fleste forhandlere."
Lyder faktisk meget interessant, men hvor tæt taler vi? Afstand er et af mine vigtigste kriterier ved valg af kobling.
Roco's Universalkobling kobler tæt - men uden at være en egentlig kortkobling som kobler super tæt - for der er nemlig synlig afstand mellem pufferne, omkring 1 mm.
Det er ikke noget, der generer mit øje - og det kan endda være en stor fordel ved små sporradier, særligt i S-kurver.
Hvis afstanden stadig ikke er stor nok, kan man bruge højdejusterbare koblinger - de giver cirka yderligere 1 mm mellem pufferne - og der fås koblingshoveder til både Roco Universalkobling, Fleischmann Profi-kobling, diverse A-koblinger, m.m.
Rocos kortkobling og Rocos Universalkobling er måske begge to ikke så kønne - men ud af disse to er Roco's Universalkobling den mest solide. Den kobler marginalt lettere end kortkoblingen og er mere velegnet til rangering - den er dog ikke så god til at koble sammen i skarpe sving - men det kan jo også endda knibe for A-koblingers vedkommende også.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
gemiko
40 år ved DSB og Modelbaner siden 1960
Greve
Indlæg: 139
Hej I brave folk.
Tak for gode input og beskrivelser af jeres erfaringer, i øjeblikket afprøver jeg en opstilling der ser således ud: lokomotiver er udstyret med Märklins kortkoblingshoved, justeret lidt hvor langt ind i NEM skakten den sidder, - personvogne er udstyret med Rocos universalkoblinger og denne kobler meget fint og stabilt med Märklins kortkobling, - godsvogne er udstyret med A-kobling som også kobler godt og stabilt med Märklins kortkobling.
Så, - indtil videre er det denne konstellation jeg kører med, men tak for gode input / svar.
Med altid venlig hilsen "- og med hyppig brug af fløjten".
Gerner
Jeg kører H0 dansk epoke (III -) IV - 2 skinne.
Jeg bruger Lenz digital DCC.
Medlem af DE5 og FREMO.
www.gemiko.dk
jhcn
IT & AV vejleder, C. la Cours Skole
Lystrup
Indlæg: 753
Hej igen Gerner
Jeg tillader mig lige at lave et ekstra input til din tråd her, da jeg har lavet lidt sammenligning. Billeder siger mere end ord
Almindelig A-kobling
Märklin kortkobling
Roco universal
Roco Kortkobling
Mvh
Henrik
Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk.
Medlem af Slæbeskoen. Bygger moduler til treskinnedrift med Märklins C-skinner