Picture

DSB1989

Frederiksberg

Indlæg: 43

PB

Jernbanemuseet: Et par ideer

Jeg havde min nevø på 6 år med på Jernbanemuseet i vinterferien, og helt overordnet synes jeg, at det er meget fint. Jeg savnede dog to ting:

Et lokomotiv i rødt og sort! Det skyldes selvfølgelig først og fremmest mit eget fokus på epoke IV, men jeg synes nu også, at det helt generelt ville være godt med et lokomotiv fra den nuværende forældregenerations barndom (selv om vi i det mindste bliver forkælet med en hel B-vogn i udstillingen om interrail). Bedsteforældrene har jo E, MO og MY med vingehjul, men hverken 1401 eller 1501 var udstillet - og det eneste, jeg i øvrigt har kunnet finde om sidstnævnte, er dette, hvor den stadig står i en meget slidt og blåt folieret udgave: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=94642

Hvis det ikke er sket i mellemtiden, bør den så ikke føres tilbage til leveringsudseendet (dog måske med ”langt førerhus”)? Dens design passer til MR, prototypelyntoget og EA og er helt typisk for perioden.

I samme ombæring en skør – måske ligefrem kættersk - ide, hvis man som skrevet i linket om ME vil vise, hvordan et lokomotiv forandrer sig: Genopret 1401 som leveret i den ene ende og lav den som ved overgang til pension i den anden. Så kan man se forskellen på vingehjul og design, afblændede vinduer, håndbøjler, puffer mv., og MZ er jo en fin repræsentant for mødet mellem de to perioder.

Det andet, jeg savnede, var en bedre repræsentation af modeltog. Jeg er klar over, at det ikke er et modeljernbanemuseum, men det pensionerede anlæg fra Horsens Station (som er OK), og så et bleget og slidt anlæg med to ovaler i kanten, virker alligevel som lidt i underkanten, når der er så mange m2 at gøre godt med, og det overordnede tema trods alt er jernbaner. Jeg synes før, jeg har hørt, at Jernbanemuseet har den gamle bane fra København H stående, og hvis det er rigtigt, vil jeg MEGET gerne se den! Det gensyn kunne jo næsten få en voksen mand til at græde.

Et andet bud, der er nemt at bygge og vedligeholde og ikke specielt dyrt, kunne være et anlæg fra Märklins storhedstid. Både M-skinner og lokomotiver fra perioden 1960-1990 er jo nærmest uopslidelige, og hvis det endelig slides ned, er der bunker af det til salg som brugt til en billig penge. Hvis man kunne starte togene med knapper ved montren eller ligefrem styre hastigheden, ville det ovenikøbet være interaktivt for børn og barnlige sjæle.

Blot et par forslag til forbedringer af et ellers meget fint museum… Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

Anderscn

Indlæg: 47

PB

Hej,

Som med så meget andet, handler det vel om økonomi, og jeg kunne forestille mig af fonden der ejer det ikke har for mange penge at gøre godt med. Bortset fra 1401 ved jeg ikke om resten er solgt eller ophugget, men som en af de få der vel stadig kører med analogt Märklin kan jeg sige, at jo det er dejligt rubust, men at det alligevel kræver nogen vedligehold og opmærksomhed at få det til at fungere problemfrit. Dvs. en ekstra ressurce til at holde det kørende.

Men tak for tippet. Vi har i familien faktisk planlagt en dag i påsken at køre til Odense og kigge på det.
Med venlig hilsen,

Anders 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.