Hej
Er der nogen der kan give et godt råd til indstilling af koblingerne på vogne og lok, da jeg snart har prøvet alt uden held, og vognene bliver ved med at blive koblet af helt umotiveret.
Jeg har kun de standard Märklin koblinger på mine vogne og lok.
Har købt den der dims til at justere koblingerne med, og alt er som det skal være ifølge den, men alligevel hopper vognene pludselig af, og det kan være i en kurve (R2-R3-R4-R5) på lige strækninger eller i et sporskifte, så kan ikke rigtig finde den "røde tråd" i dette, men det er voldsomt irreterende
Er der evt. en "smart" løsning eller hedder det bare en helt anden type kobling ?
På forhånd tak
Hilsen
Uffe
Styring: Ecos og iTrain
Layout: Railmodller Pro
fjorbak
Indlæg: 577
Hej Uffe
Jeg ved ikke hvilken type kobling du har men der er af typerne som er mega vanskelige men den gamle type med den lille tap henover koblingen skulle være den bedste, men men jeg er selv begyndt på alternative koblinger den som glider ind i den modsatte, det skyldes bl.a. at ved samling af vogne til en stamme går det lettere, og til mine person vogne er jeg igang med en total omskiftning til weisman el kobling med to ledere, jeg er ved at lave mine maskiner om så de kan forsyne med lys og slutlys, det sidste her var blot for at give lidt alternative ideer
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2015.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
http://www.mist-kop.dk/
http://fjorbak.dk/
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Hedehusene
Indlæg: 998
Justeringer af koblinger er nogen gange drilsk.
Jeg går ud fra at dine spor er lagt korrekt= jævnt med gode samlinger og uden knæk i stødene.
S-skurver kan ofte give problemer, selv for store kurveradier.
Hvis dit spor hopper og danser, kan det være en forklaring til dit problem
Jeg går ud fra, at det der A-kobling (Standard bøjlekobling) vi taler om? Den er ellers er den mest driftsikre og tolerante type kobling.
Køre du med forskellige fabrikater skal nogen nok justeres
Der er 3 ting, der er vigtigt
1 længden fra ydersiden af tappen til pufferne. Er den for kort vil det ofte give problemer, da pufferne vil støde samme og evt exse.
2 Bøjlens bevægelighed og korrekt justering af frigang og afkoblingstappen højde over sporet
3 Koblingenskrobbens bevægelighed skal være let og ubesværet sidelæns. Koblingkroppen må ikke hænge og daske op og ned
Alting skal være i orden, og justeret korrekt.
Du skal tage den vogn, der er mest driftsikker mht koblinger og afprøve og evt justere alle andre i forhold til den.
Så bør det kunne fungere.
Du kan læse mere på www.morop.org/downloads/nem/de/nem351_d.pdf
Det er også vigtig at dine hjul er korrekt justeret til den standard dine skinner er lavet efter.
Bruger du kortkoblinger skal alting være mere præcist justeret
VH REP
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion