Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Humbrol Weathering powder

Her er en rigtig flot engelsk film, hvor et damplokomotiv på en enkel måde bliver patineret med "Humbrol Weathering powder". Er det mon noget nogen af forhandlerne ligger inde med? (omend der helt sikkert er andre gode alternativer mht. patineringsmaling)

http://www.youtube.com/watch?v=H7a3pgN7xy4

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.106

PB  Blog  Hjemmeside

Sidst jeg spurgte min normale forhandler, fik jeg at vide, at de er kommet til Danmark, men står på lager hos grossisten og afventer, af der kommer etiketter på dansk...

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

birkla

Buschauffør på Fehmernbyggeriet (FLC)

Nakskov

Indlæg: 242

PB  Hjemmeside

Det har jeg lige købt her: http://www.danskmodelhobby.dk/ Tror næsten de har hele Humbrol sortimentet Smile

__________________

Mvh Klaus Krøyer Jakobsen

Nakskov

MIST Zealand

http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Lars Skjærlund skrev:

Sidst jeg spurgte min normale forhandler, fik jeg at vide, at de er kommet til Danmark, men står på lager hos grossisten og afventer, af der kommer etiketter på dansk...

Der må jeg hellere snart komme forbi igen, det er ved at være et stykke tid siden sidst. 

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Traxx

Indlæg: 115

PB

er dette at foretrække fremfor airbrush?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.106

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Traxx.

Traxx skrev:
er dette at foretrække fremfor airbrush?

Overhovedet ikke: De to teknikker supplerer hinanden, de kan ikke erstatte hinanden.

__________________

MVH
Lars

Like 1 kan lide
Top

Picture

Torndahl

Indlæg: 86

PB  Blog  Hjemmeside

Som det også bemærkes øverst i denne tråd, så er dette "vidunderpulver" hverken ukendt eller af nyere dato. Specielt er det meget kendt og anvendt i USA - hvor ellers kunne man spørge?.Det kan købes på mange hjemmesider derovre.

Pulveret er et udmærket suplement til den proces, der vist kun kendes under den engelsk/amerikanske betegnelse "weathering". Jeg er ganske sikker på, at den stammer fra de tidlige dage, da nogle af os byggede kampvogne fra Tamiya i stor stil. Og det er netop kernen i min kommentar. Pulveret ser, efter min ydmyge opfattelse, bedst ud på relativt store objekter, som f.eks. kampvogsmodeller i 1:35. Når det gælder den noget mindre scala 1:87, bør man være mere på vagt, ja nærmest forsigtig. Betragter man den lille film, der linkes til ovenfor, synes jeg, at det er for voldsomt. Og heri ligger kunsten gemt. Hvornår er det for meget? Den maskine, som filmen viser, ser efter min opfattelse ud som en dansk maskine sådan omtrent et halvt til et helt år efter hensættelse som kold maskine. Jeg vil uden blussel vove den påstand, at de danske dampmaskiner vedligeholdtes bedre, mens de var i tjeneste.

På det kære net kan man købe videoer, der viser meget dygtigere - og ikke vanskeligere eksempler - på, hvorledes det også kan gøres (mere nænsomt, så det ikke ligner en kampvogn på vej hjem fra Stalingrad!). Lad mig gøre en smule reklame for en amerikaner, der hedder Jeff Johnston: www.trainvideosandparts.com , tror jeg, det er. Han airbrusher sine lokomotiver meget dygtigt, lær af ham gennem de videoer man kan købe hos ham. Han teknik er enkelt, behersket og meget tro mod virkeligheden -hverken for lidt eller for meget. Det betyder ikke, at pulveret ikke kan anvendes, for det kan det, men med meeegen gefühl. 

Mvh

LT

__________________

LT
DCC, DSB og DB 1945-64.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jaco

Give

Indlæg: 77

PB

Jeg er selv begyndt at bruge patineringspulver fra Noch, købt hos den lokale modeltogbutik. Det virker udmærket, synes jeg. Ud fra hvad jeg kan se på Humbrol's instruktionsvideo så er det vel teknikken, og ikke selve Humbrol weathering powder, det giver resultatet.

Jeg tror, man kan lave lignede resultater med patineringspulver fra Noch eller Artitec eller Vallejo eller ....

Jeg er i øvrigt enig med LT i at sådan et meget snavset damplokomotiv ikke ser realistisk ud i mindre skala, ligesom et skinnende rent lokomotiv (selvom det skulle forstille at være nyleveret eller nyvasket) ser for legetøjsagtigt ud i mindre skala.

Jeg ville begynde med en smule snavs på og lige over hjullene, så en omgang mattlack, og så bedømme derfra om jeg synes der skal patineres mere.

Men det er bare mig Wink

Hilsen, Jaco

__________________

Hilsen, Jaco

System : 2-skinne h0, piko digital/selvbyg pulsbreddestyring/LokMaus2

Materiel: primært dansk og hollandsk, epoke IV-V "pre-Raillion" 

Mellem af DHL (Dansk-Hollandske Laminatkører)

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.106

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Jaco.

Jaco skrev:
Jeg tror, man kan lave lignede resultater med patineringspulver fra Noch eller Artitec eller Vallejo eller ....

Det tror jeg også: Det eneste rigtigt interessante ved Humbrols produkt er nok prisen - det ser ud til at være væsentligt billigere end mange af konkurrenternes, der har en tendens til at sælge patineringspulver til en pris på niveau med ægte safran. Smile

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej Thorndahl

Jeg er nu kun delvis enig med dig hvad angår den meeegen gefühl, for når (hvis) man afslutter med et lag mat klar lak fra airbrushen, så falmer pulverpatineringsfarvene ret så meget.

 

 

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Torndahl

Indlæg: 86

PB  Blog  Hjemmeside

Hej Jaco og Henho

Det er naturligvis teknikken, der er afgørende for resultatet. Men, en væsentlig del af teknikken, og det er min personlige erfaring med patineringspulveret, er, at netop mådeholdet er kernen i teknikken. At lægge det på en ru flade, som det netop pointeres i videoen, hvor der er tale om en satinoverflade, er lettere end når der er tale om at få pulveret til at ligge rigtigt på en glat palsticoverflade a la Heljan eller 2010. Her kan det anbefales at iblande husholdningssprit i stedet for vand. Så binder det en anelse bedre, hvilket også imødegår, at det blæses af, når det hele sprayes med matlak.

Hvis nogle af jer overvejer at anskaffe patineringspulver til anden pris end den for safran gældende, kan det amerikanske firma Bragdon Enterprises i Californien anbefales. Firmaet kontaktes på adressen: www.bragdonent.com. Her kan man næsten købe det pr ton, men bedre i en lille kasse med 12 forskellige farver til en meget rimelig pris.

mvh

LT

__________________

LT
DCC, DSB og DB 1945-64.

Like 0 kan lide
Top

Picture

birkla

Buschauffør på Fehmernbyggeriet (FLC)

Nakskov

Indlæg: 242

PB  Hjemmeside

Som flere helt korrekt siger, så er teknikken meget afgørende for resultatet, og der findes mange fabrikanter der laver disse pulvere, men der er et helt billigt alternativ som vises i denne lille film: 

http://www.youtube.com/watch?v=QrCueONhuko&feature=youtu.be

Tøm ungernes beholdning af farvekridt (så tegner de heller ikke på væggen med dem...) og lav dit eget pulver, evt. til de lidt større ting, som f.eks. sporpatinering, bygninger og sikkert mange andre ting  Smile

__________________

Mvh Klaus Krøyer Jakobsen

Nakskov

MIST Zealand

http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.