Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

"Die Kopenhagen-Express", det tyske VT 12.5 lyntog i Danmark

I 1953 blev det tyske VT 12.5 lyntog leveret til DB. I perioden 1954-1967 var 3-vogns togsættet en daglig gæst i København, nogen gange endda også med to sæt koblet sammen. Først kørte det over Gedser-Grossenbrode, det var i perioden 1954-1963. Dernæst kørte det over Rødby-Puttgarden, da Fugleflugtslinjen kom til i 1963. Det skete indtil 1967, hvorefter toget blev lokomotivtrukkent.

Fordelen ved lyntoget var at der kunne spares omløb på endestationerne og på færgen. 

Tyskerne kaldte også toget for "Die Eierkopfe" ("Æggehovedet"), hvilket man sagtens kan forstå når man ser toget. Det havde en meget høj komfort og var meget populært blandt de rejsende. 

For et par år siden udsendte Roco en model af toget i både AC og DC-versioner samt med lyd. Det er endda også udgivet i skala N. Og det var i to versioner, både med det gamle og det nye DB-logo på fronten.

Jeg har været så heldig at kunne få fat i et eksemplar til AC, her på falderebet (det kan ikke være mange modeller der er tilbage i forretningerne nu), og det er 1956-versionen med det "nye" DB-logo på fronten, som passer ideelt ind til min epoke som er III b. Det er en virkelig flot model, og som sædvanlig også meget velkørende når snakken går på Roco. Den er næsten også et "must" når man interesserer sig for internationale tog. Her kan bogen "Internationale tog via Gedser" virkelig anbefales. 

Her er et dansk link, hvor der bliver fortalt lidt mere om toget;

http://www.skala-n.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=391&Itemid=470

Og inde på jernbanen.dk´s forum er der en ældre tråd med fotos af toget i Danmark;

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=13800

Hvis man er interesseret i at vide lidt mere om Gedser-Grossenbrode samt Geser-Warnemünde overfarten, så er der her et 15 min´s tysk program;

https://www.youtube.com/watch?v=_L_7wBbGO5c

Har vedlagt et foto af modellen. Og har set at fx Hobbykæden i Nørresundby stadigvæk ligger inde med eksemplarer. 

Mvh

Claus

 

 

 

Billedeigt

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tobran

Indlæg: 184

PB  Hjemmeside

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.595

PB

Det er vist mest korrekt at sige at den er til 2-skine drift, idet den kan køre på både DC og AC (og digitalt, som også er AC) og den er med lyd?
__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.152

PB

Skovsøekspressen skrev:

...har set at fx Hobbykæden i Nørresundby stadigvæk ligger inde med eksemplarer. 

Er man til epoke 3, så findes VT 12.5 i "vingehjuls-udgave" i 2013/14-programmet under katalognr. #62132 (DC) / #69132 (AC).

Det kan ses her i det nyeste Roco Gesamtkalalog 2013/14.

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Der er en AC-version til salg her hos denne forhandler;

http://www.godstoget-hobby.dk/product.asp?product=994

Må jo bryde sammen og tilstå at jeg købte mit eksemplar i Tyskland til en meget fin pris. Men det var også det aller sidste eksemplar der var tilbage.

Ellers mener jeg generelt at man altid primært skal støtte sin danske forhandler, ligesom det altid kan betale sig at undersøge hvad han skal have for noget, inden blikket evt. vendes mod Tyskland.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.152

PB

Skovsøekspressen skrev:

Må jo bryde sammen og tilstå at jeg købte mit eksemplar i Tyskland til en meget fin pris. Men det var også det aller sidste eksemplar der var tilbage.

Ellers mener jeg generelt at man altid primært skal støtte sin danske forhandler, ligesom det altid kan betale sig at undersøge hvad han skal have for noget, inden blikket evt. vendes mod Tyskland.

1298,- gode danske kroner for en spritny analog DC-udgave hos den lokale flinke&rare modeltogspusher - det er vist hvad man kan kalde en meget fin pris - og så endda her i dejlige Frederikshavn  (= ingen portoudgifter, og jeg støttede den lokale forhandler, så han også er her imorgen) 

 

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Normalprisen i Tyskland er på et stykke over 300 Euro for lydversionen, så her kan de danske forhandlere sagtens følge med. 

Og de skal nemlig også helst være her i morgen  Wink

VT 12.5´eren havde i øvrigt maksimalhastighed på 140 km/t, hvad der naturligvis ikke blev kørt i Danmark dengang. Det vejede godt 132 tons. Toget havde bl.a. et stille og roligt løb, og var derfor meget vellidt blandt de rejsende. 

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.152

PB

cbt skrev:

Skovsøekspressen skrev:

Må jo bryde sammen og tilstå at jeg købte mit eksemplar i Tyskland til en meget fin pris. Men det var også det aller sidste eksemplar der var tilbage.

Ellers mener jeg generelt at man altid primært skal støtte sin danske forhandler, ligesom det altid kan betale sig at undersøge hvad han skal have for noget, inden blikket evt. vendes mod Tyskland.

1298,- gode danske kroner for en spritny analog DC-udgave hos den lokale flinke&rare modeltogspusher - det er vist hvad man kan kalde en meget fin pris - og så endda her i dejlige Frederikshavn  (= ingen portoudgifter, og jeg støttede den lokale forhandler, så han også er her imorgen) 

 

Og nu har den lokale flinke&rare modeltogspusher sørme Roco's "Kopenhagen Express" DB VT 12.5 i DC-udgave til kun 1078,- kr. (spritnyt!).

Det er dælme billigbørge!

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Albula

Indlæg: 33

PB  Blog

 

Ja det gik vist hurtigt, det tog har Tim vist allerede fået solgt.

__________________

Med venlig hilsen

Albula

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.152

PB

Albula skrev:

 

Ja det gik vist hurtigt, det tog har Tim vist allerede fået solgt.

Der stod stadig et sæt på hylden idaw - og i webshoppen er det også "på hylden" igen - og det kan leveres om en uges tid, stadig til 1078,- kr.

Den pris kan tyske forhandlere vist ikke konkurrere med  Smile

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

cbt skrev:
Den pris kan tyske forhandlere vist ikke konkurrere med  Smile

Det kan de godt med et mulehår. Men det er vist ikke det værd. Hvis ikke den lokale ikke tager forsendelse er forskellen kun sølle 6 kr.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.