Picture

Thygesen

Chaufførlærling

Indlæg: 23

PB

Hjulstørrelse på DSB ME DCC

Go'dav!

Jeg har for et par måneder siden lavet et indlæg fordi jeg har nogle problemer med mit ME lokomotiv, som formodentlig har for store hjul-flanger? Er det overhovedet muligt at der er forskellig størrelse på disse? Jeg har prøvet at måle med en simpel lineal, og for samme størrelse ud af linealen, men mine andre toge larmer ikke når de kører over geoline skinner, eller andre skinner. De måler alle 1mm ca.

 

DB 218DB 218

DSB MEDSB ME

Og så er der en video her: http://youtu.be/kYW61RwOxjI

Jeg håber at lyden er god nok til at høre hvad der foregår på skinnerne.

hvis andre billeder/videoer med andre visninger efterspørges kan det lade sig gøre

Like 0 kan lide
Top

Picture

LasseSteen

Indlæg: 1.462

PB

Nu kører jeg selv AC, så jeg har ikke oplevet dette problem med for store flanger på hjul (dog en gang eller to har jeg oplevet et problem den modsatte vej . . . dvs hjul med for små flanger på mine C skinner).

Men jeg har faktisk hørt om dette problem med for store flanger på diverse skinner fra andre der kører DC, men ikke med Hobbytrade produkter ? Jeg ved at nogle "slås" med dette nøjagtige problem på EA lokomotiverne fra ACME. Men hos andre virker det fint på selvsamme skinner ? Jeg ved ikke om producenterne anvender forskellige hjul til forskellige serier af samme model ?

Jeg ved ikke om det er muligt at finde andre hjul til en Hobbytrade ME hvor flangerne er mindre ? Det vil desværre nok være svært at finde nogle der passer 100%.

Har du prøvet at forehøre dig hos en forhandler omkring problematikken ?

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thygesen

Chaufførlærling

Indlæg: 23

PB

Ja, jeg havde det hos en forhandler i ca. 2 måneder. Og han sagde at der var forskel på AC og DC hjul, hvilket jeg ikke kan få til at passe med mine målinger. Så han prøvede at få kontakt med Hobbytrade, hvilket resulterede i at de ville tage hjul med hjem fra Kina, hvilket så har gjort at han ikke kunne få kontakt med dem efter det. 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Hedehusene

Indlæg: 980

PB  Blog

Hej Der er forskel på AC og DC hjul på ME

Har du prøvet om andre forhandlere skulle ligge inde med hjul? jeg ved Dorthea har haft et stort udvalg, måske også andre har

PS:  jeg går ud fra at der er hæfteringe på alle de hjul der skal have det. Hvis de mangler ses det ved, at der er en tom rille på kørefladen,

Hvis gummiringen er der, er det let at se, men den kan også være nedslidt, hvilket også kan være årsag til problemet.

Geoline er lidt lavere i skinneprofilen, and mange andre sporsystemer, men meget afhænger også af, hvor hvor høje de skinneholdere der sidder på svellen er. ME'er er konstrueret før Geoline

Rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thygesen

Chaufførlærling

Indlæg: 23

PB

Hvad jeg kan se, har den én hæftering på hver boogie. Jeg mener ikke at der skulle være flere en de to i alt.

Men jeg må prøvekøre den på klubbens bane, for at se hvad der sker der, hvis det er fordi den ikke er beregnet til geoline Smile

Nej, jeg har ikke lige prøvet ved andre, da min forhandler var mit første bud i de måneder jeg havde ME'en til at ligge hos ham. Men det ville da være en god ide at prøve Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

Petro

Pensionist

Hedehusene

Indlæg: 36

PB  Hjemmeside

Santa Hej Thygesen og andre

Jeg bøvler også lidt med ME støj, jeg kører 3 skinne AC på Märklin C-skinner rmed mit ME, det køre fint den ene vej, men lyder som der er en skralle på, når det køre den anden vej, mest i kurverne R1, 36 cm. jeg har 2 friktionsgummi ringe på hver boggi, en på hver af de yderste aksler, af de tre aksler, ( den midterste er der jo ikke træk på ) en i højre side på den forreste aksel, og en i venstre side på den bagerste aksel på boggien, og tilsvarende på den anden boggi.

Er der nogen der ved om det er den korrekte placering af friktions ringene ? eller om de skal sidde anderledes ? og om det kan give problemer hvis de sidder forkert ?

Jeg hælder selv til, at skralle støjen kommer fra den bagerste aksel og tandhjulet bliver løftet lidt ned, (når jeg bakker med ME´en ) da jeg syntes bundpladen i gearkassen ikke presser tandhjulet rigtig op mod det tandhjul som det bliver drevet af, og tænderne derfor måske ikke har korrekt fat, og det enda måske kan nå ned mod slæbeskoens kobber ophæng, og give skralle lyden ? Jeg vil prøve og skifte bundpladen på gearkassen, og se om det hjælper.

Jeg har også været ude for at tandhjulet på den bagerste aksel, var revnet mellem to tænder, og det gav en ujævn humpende kørsel, dette forsvandt efter skift af tandhjul.

Er der nogen der har erfaring med disse problemer hører jeg gerne om det.  

Med venlig hilsen og foresat god jul, til alle.  

Petro    

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.