Picture

Tauntaun

Indlæg: 2

PB

Helt ny grønskolling

Hej alle

Jeg står her foran jer som en helt ny grønskolling på små 30 der er begyndt at udvikle en interesse for disse små fine toge. Egentlig har jeg altid fundet dem interessante, men det var aldrig i kortene at jeg skulle overveje seriøst at lege med som "ung".  Smile

Jeg har allerede forsøgt at blive lidt klogere på nogle ting via youtube, men det meste på engelsk har fokus på det amerikanske marked kan jeg se. Om end det virker som meget generel god viden at have med. Min "research" leder mig også til at lære der ligesom er 2 skoler, AC og DC at køre toge på, men de ikke er kompatible med hinanden og jeg derfor skulle ud og vælge tidligt hvilken rute jeg ville gå. Nu har jeg aldrig været fan af at lade mig begrænse i mine muligheder i andre hobbyer, men fornemmer lidt jeg nok er nødt til at tage et valg her. Hvordan fordeler udvalget sig mellem de to typer, og hvad anbefalinger kan folk have i forhold til dem hver især? Yderligere så kan jeg også fornemme at man måske er lidt tvunget ud i noget hvis man vil lege med i nogle klubber rundt omkring i DK (i mit tilfælde Aalborg), og kun har "frit" valg hvis man vil lege for sig selv, hvilket måske også skal med i tankerne her.

Nu har jeg siddet og browset lidt rundt omkring på startsæt, og hvad kunne folk måske anbefale her, og hvilke skal jeg eventuelt undgå. Min interesse drager sig primært mod den moderne æra af toge, så æra 5-6 stykker med en smule 4 ind over, og og lige delt mellem at have passager tog og gods. 

Med håb om en masse spændende og lærerig feedback Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

Steffen Dresler

NIL

Indlæg: 55

PB  Hjemmeside

Kære Tauntaun

I al beskedenhed synes jeg du skal tage hen til en STOR lokal forhandler af modeljernbane, ikke nethandel.

Jeg er sikker på at du vil kunne blive rådet på bedste vis og også uden præferencer af enten 2- skinne eller 3-skinne systemer (AC/DC). 

I København kender jeg personligt kun til KYSTBANEN eller TOGCENTER (har handlet), hvor du kan få en seriøs snak. Udenfor København kender jeg ikke nærmere til forhandlere med fysisk forretning, men der er sikkert læsere der kan supplere. Men altså en STOR fysisk modeljernbaneforhandler.

Velkommen i klubben håber du må blive tilfreds, det er jo en forrygende hobby der kan dyrkes på hundredevis af  forskerllige måder.

 

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

 

__________________

Steff

Like 0 kan lide
Top

Picture

morsing

IT Konsulent

Indlæg: 59

PB  Hjemmeside

 

Hej og velkommen, baade til forummet og hobbyen.

Med hensyn til 2- eller 3-skinne er det naermest bare en opfordring til skaenderier bare at spoerge, desvaerre. *Personligt* koerer jeg 3-skinne og kunne ikke droemme om andet. Puristerne er vist mest imod at man kan see den tredje skinne, saa vidt jeg forstaar.

Jeg toer jo naesten ikke sige det, men *personligt* synes jeg 3-skinne er mere fleksibelt og mere stabilt, men det er der nok mange der er uenige i. Nu har jeg aldrig koert to-skinne, men der skal vist nogle tricks til for at lave vendesloejfer og jeg tror ogsaa 3-skinne er nemmere at lave sporbesat-melding paa.

Men det er jo bare min personlige mening, som jeg haaber jeg har lov til at have Smile

Henrik

P.S. Ifoelge dansk sprognaevn maa man ogsaa gerne skrive 'toge' i flertal :-) 

https://sproget.dk/lookup?SearchableText=tog

Like 0 kan lide
Top

Picture

Gert Frikke

Indlæg: 2.299

PB

Velkommen i vor hobby!

Det kan være lidt besværligt a råde dig i detaljer her på forum, men da du bor i Aalborg, synes jeg, at du skulel aflægge vores klub et besøg og få en snak om modeltog. Vie er de tirsdag og torsdag fra kl. 19.00 i Modeljernbaneklubben Limfjorden. Vi bor på toppen af Skalborg bakke.

Du må gerne kontakte mig forinden på 21 93 33 78.

 

Gert

 

__________________

modeltog - en kopi af virkeligheden på en fantasifuld måde

Like 2 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.316

PB

Velkommen til hobbyen  Smile

Jeg kører 2-akinne - og er rigtig godt tilfreds med det Smile En af fordelene ved 2-skinne er et realistisk udseende spor uden midterleder knubber imellem skinnerne.

Ved hjælp af ekstra ballastering springer diss knubber ikke så meget i øjnene; men sporskifter og englændere ser forfærdelige ud. Der også problemer med  strømoptaget på nogle af disse. Lokoets slæbesko skal gelejdes over midterlederen, for at undgå kortslutning. Men generelt skal Mârklin skinner vist nok ikke renses så tit, som 2-skinne skal.

Ved 2-skinne kan du bruge forskellige fabrikater næsten i flæng.

Det med vendesløjfer er nu om dage 'peace of Cake'.Det kræver blot indkøb af en polvender boks. De findes fra de forskellige fabrikanter.

Hvis du har bekendte, der også har modeltog, så vil det måske være udslagsgivende for, hvilket system, du vælger. Så kan I f.eks. have køreaftener sammen.

 

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.294

PB

Vis jeg skulle starte i dag, blev det sikkert med toskinnedrift og ikke Märklin, som jeg har i dag. Prisen på skinnerne, den larmende slæbesko, det besværlige strømoptag og manglende mulighed for at lave ordentlig sporbesatmelding i en sporskiftesektion. Den enste grund jeg ser til at vælge treskinnedrift/Märklin, skulle være fordi du skal køre sammen med andre, der har det system. Du skriver du bor i Ålbborg, tag broen over fjorden og ind til Hobbykæden i Nørresundby. Det er en seriøs butik. Vis du gerne vil køre moderne tog, er det så Danmark du vil alve? Vis ikke, skal du måske overveje spor n, der er mindre, men vor du har plads til meget længere tog.

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

jhcn

IT & AV vejleder

Lystrup

Indlæg: 666

PB

Rolf Sylvester-Hvid og Jes Buusmann har skrevet en rigtig god begynderbog som bare hedder "Modeltog"

Den vil jeg anbefale dig at læse

Henrik

__________________

Kører AC, mest epoke IV-V, helst dansk + lidt tysk. Mangler både penge og plads til et anlæg...

Like 1 kan lide
Top

Picture

DanskBjergbane

Minimalt

Kastrup

Indlæg: 430

PB  Blog

Besøg forskellige klubber og privat personer før du planlægger investeringer, så kan mange penge være sparet.

2 eller 3 skinne skal vælges ud efter hvor realistisk du vil bygge din bane fordrift er stort set helt identisk og de forskellige systemer kan stor set bruges på kryds og tværs.

 

__________________

Hilsen Jan

Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.

ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse

Like 0 kan lide
Top

Picture

Tauntaun

Indlæg: 2

PB

Hej igen alle Smile

Planen var så absolut også at tage forbi Hobbykæden i Nørresundby og få en sludder der omkring det hele før man eventuelt går i gang. Jeg tænkte blot der måske også sad et par garvede hoveder herinde der kunne komme med lidt yderligere erfaringer og oplevelser. Man kan jo sjældent få for mange perspektiver på tingene Smile

I forhold til netop 2 skinnet og 3 skinnet var det nu ikke for at starte en pseudo religiøs debat/diskussion omkring emnet. Men igen, mere folks oplevelser af de 2 systemer, og måske også specifikt i forhold til at skulle køre moderne toge primært. Jeg har som sådan ikke plads til en fast bane hjemme, så det ville også være i forhold til at blot skulle lægge skinner ud over hele lejligheden og lege hen over weekenderne når der er tid. Netop da mine tekniske evner måske er hældende til en lavere ende havde jeg faktisk kigget på marklins C-skinner. En vendesløjfe er jeg med på hvad er, men sporbesat melding er jeg nok nødt til at få uddybet lidt? Smile

@Gert: Vi snakkede faktisk lige sammen forleden på facebook, og som sagt så kigger jeg lige ind på tirsdag Smile

@Henho & Bent: Jeg kan godt se det realistiske i netop at undgå skinnerne med tapperne i midten, omend en helt masse realisme er måske ikke det jeg ender på da jeg som skrevet tidligere ikke kan lave en fast bane i hjemme og netop ville sætte op i weekenderne. Samtidigt så tror jeg realisme netop hurtigt vil ryge da der nok ville ende med at være en masse forskellige toge fra forskellige områder og perioder der ville tøffe rundt. Jeg tror det for mig handler om hvilke toge jeg finder til at være flotte, hvilket helt tilfældigt ofte er de moderne, og nogle enkelte klassiske nostalgiske for mig så som Heljans skagensbane tog (man er vel vokset op i Frederikshavn). I forhold til skala N, så har jeg ikke undersøgt så meget dem, da det virker til at udvalget er noget mere begrænset, men det kan naturligvis være min mangel på søgning. Jeg er dog sikker på der kan laves meget lange store toge i lejligheden da den er behageligt stor, selv i HO. Umiddelbart så har jeg rimelig godt øje til eksempelvis den tyske ICE og BR245 (og ligende tog), men ville da gerne på sigt også have ovenfor nævnte skagenstog og man kunne vel også håbe på en model af deres nye desiro. Yderligere kunne det klassiske Santa Fe tog og et par andre da også have interesse

@jhcn: Den har jeg lige tilladt mig at reservere på biblioteket så Smile

@Danskebjergbane: Når du skriver bruges på kryds og tværs så tænker du vel primært vogne der kobles på lokomotiverne? De forskellige typer toge kan vel ikke krydse over? 

Like 1 kan lide
Top

Picture

hxmiesa

Software Engineer

Bilbao Spain

Indlæg: 918

PB  Hjemmeside

Märklins C-skinner synes jeg generelt har et rigitgt godt ry nu. Isaer for gulvbaner er det sikkert et godt valg.
Stoerste problem med Märklin er deres skinnepriser, for det har nemlig stort set monopol paa det produkt.
Deres K-skinne system er absolut uegnet til gulvbaner.

Undgaa Rocos GeoLine skinensystem, da det vil udgaa. (Gaar udfra at RocoLine med ballast kommer tilbage) -Men nok ikke helt saa fantastisk til gulvbaner spom Märklins.

Mener at 2-skinne systemet maa vaere sagen til isaer danske tog og/eller andet "sepeciel" rullende materiel.
Ogsaa en fordel med mangt stoerre udvalg og kompatibilitet mellem fabrikater. Mere konkurrence kan ogsaa betyde lavere priser.

Om midtelederen i 3-skinnesystemet er saa stort et problem at man ikke kan leve med det (bruger selv 3-skinne) maa vaere en individuelt smags-sag. Jeg er vaeldigt godt tilfreds, og ser den stort set ikke paa mit K-skinne anlaeg. (De fleste layouts har LANGT stoerre visuelle problemer end den beroemte midterleder...). -Og de mange vendesloejfer of krydsninger og spor-besaetmeldinger som jo er fuldstaendigt gratis og problem-loest i 3-skinne verdenen, er jeg da glad for!
ALLIGEVEL maa jeg indroemme at jeg nok ville vaelge 2-skinne system hvis jeg skulle starte idag, -men jeg bygger nu heller ikke ligefrem smaa lejlighedsvise gulvbaner.

 

 

__________________

Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!

Like 1 kan lide
Top

Picture

mr-data

Indlæg: 787

PB  Blog

hxmiesa skrev:

Märklins C-skinner synes jeg generelt har et rigitgt godt ry nu. Isaer for gulvbaner er det sikkert et godt valg.

Ja, og hvis man skulle ønske at køre to-skinne er der en anden mulighed: Trixs version af C-skinnen, som er næsten identisk med Maerklins; forskellene er nærmest ballastens farve, fraværet af midterlederen (naturligvis), en lidt lavere skinne-profil (skinnens højde), og en lille forskel i sporvidden. Desuden, hvis man sidenhen skulle vælge at skifte til et fast anlæg og supplere med skinner uden fast ballast, behøver man ikke at købe en særlig overgang (som ved overgang fra Maerklins K-skinne til deres C-skinne), den kan man hurtigt selv lave af et hvilket som helst stykke Trix C-skinne.

Citat:
-Og de mange vendesloejfer of krydsninger og spor-besaetmeldinger som jo er fuldstaendigt gratis og problem-loest i 3-skinne verdenen, er jeg da glad for!

Næsten, der kræves trods alt et S88-modul (eller tilsvarende) til at registrere om et spor er besat. Men relativt let med 2-skinne; det sporstykke som skal kunne registreres som værende besat skal være elektrisk isoleret (kan klares med en plastik laske istedet for en metal), hvis en vogn skal kunne registreres kræves en elektrisk belastning (kan klares med en særlig lak som laver en meget lille kortslutning, eller et strømoptag som til belysning og en alm. elektrisk modstand), og tilbagemeldings-modulet skal kunne registrere denne belastning (her findes f.eks. Maerklins S88 dc). Det kræver en lille indsats og lidt penge, men i forhold til 2-skinnes fleksibilitet og andre fordele fremfor 3-skinne er efter min mening helt acceptabelt.

__________________

Interesserer mig generelt mest for jernbanerne øst for Storebælt, navnlig på Syd-Sjælland og og Lolland-Falster.

Trix startsæt, suppleret med udvidelse af antal skinner og en MS2 til styring.

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.