https://www.heljan.co.uk/post/revealed-heljan-oo-and-o-gauge-range-for-2022-23
mvh,
Gert
__________________
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
https://www.heljan.co.uk/post/revealed-heljan-oo-and-o-gauge-range-for-2022-23
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.153
Det er lidt trist at se, hvordan Heljan sprøjter modeller ud til det britiske marked - og ingen til os herhjemme.
MVH
Lars
Gert
Udgiver af jernbanebøger
Veenendaal Netherlands
Indlæg: 4.850
Ja jeg er enig. Men heldigvis findes der andre danske mærker som Hobbytrade, McK og Dekas.
mvh,
Gert
Danmark, mit andet hjemland. Fan af Efterklang - Danmarks bedste musik!
CH
Indlæg: 69
De danske forbrugere er for kritiske og krævende.
Næsten lige meget hvilken tråd man søger på om Heljan, så er der nogen der ytrer sig meget negativt.
Kan komme med et eksempel; nemlig E-maskinen. Tænk på alt det halløj der var i sin tid.... Og i dag bliver en brugt en, handlet til rene fantasipriser..........
Syntes også det er brandærgeligt, at det danske marked ikke bliver tilgodeset mere end det er tilfældet.
Mvh
Claus
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.611
Hoveddelen af det danske marked er vant til den kvalitet der fås fra Märklin (Trix), Roco og Piko. Heljan har lidt at leve op til der, selvom jeg er glad for mine MO og MX er der milevid forskel på en Heljan MX og en Roco MY. Englænderne har i årevis været vant til en gudsjammerlig kvalitet, eller hjemmebyg. Her har Heljan fundet en niche, vor de kan levere en kvalitet der er over det englænderne er vant til, men som os herovre på fastlandet måske ikke finder helt så lækker længere. Personlit syntes jeg at det er fedt at Heljan kan designe og få bygget lokomotiver til det engelske marked.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 597
De danske forbrugere er for kritiske og krævende.
Næsten lige meget hvilken tråd man søger på om Heljan, så er der nogen der ytrer sig meget negativt.
Kan komme med et eksempel; nemlig E-maskinen. Tænk på alt det halløj der var i sin tid.... Og i dag bliver en brugt en, handlet til rene fantasipriser..........
Syntes også det er brandærgeligt, at det danske marked ikke bliver tilgodeset mere end det er tilfældet.
Mvh
Claus
Nu du nævner E-maskinen - i klubben (NMJK) fik vi en guldmodel foræret på et tidspunkt, flot maskine, men den kunne altså ikke køre og på trods af mange kloge mennesker har været ind over, står den stadig kun til pynt.
P/Pr har haft problemer med tandhjul.
Vi har en Roco N-maskine med en Lokpilot 3 - selve lokomotivet er næsten 20 år gammelt, det kører og kører uden problemer
Mx & My er da meget pæne, det er først i seneste generation at støbegraterne er forsvundet fra fronten. På grund af de brunerede hjul skal de ofte renses for at blive holdt i live.
Roco kører bare, vi har dog fjernet hæfteringene for bedre strømoptag. Mck Mx har jeg selv i 4 forskellige udgaver, de kører bare.
Jeg har 2 Y-tog, de er optisk flotte og kører ok - har dog ikke selv kørt ret meget med dem. Marcipanbrødet er utroligt flot - en fra klubben har dog haft sit til reparation 2 gange - det flytter sig pludseligt ikke, men motoren kører.
Deres UIC vogne (A, B, AB m.v.) er efter min mening rigtigt flotte og de kører fint, Bn, Bns ligeså. Godsvognene kan jeg ikke udtale mig om, da jeg ikke har erfaringer med dem.
Det har da væet godt for det danske togmarked at Heljan har været der - men kvaliten har ikke været i top
Mvh
Flemming
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
BLK_AARH
it
Indlæg: 129
Jeg tilhøre ikke gruppen af dem som "lammetæver" Heljan for deres produkter, men har jo lige som mange andre produkter, som lige mangler det sidste (og måske lidt mere).
VIl dog sige, at generelt er deres vogne fine.
Og ja, uden Heljan havde vi manglet en del modeller, men hvad jeg ikke forstå er, hvorfor Heljan ikke vælger en pris som er 500-1000 kr højere, og så kommer med et mere komplet produkt.
I mit tidligere arbejde havde nogle kunder ud over udvikling og test, et valideringsforløb hvor en håndfuld udvalgte testede produkter inden de blev implementeret i produktion.
Heljan kunne f.eks. vælge 10-20 kunder med forskellige anlæg/skinne typer for afprøvning i en periode.
V.h.
Bent L.K.
Langelandsbanen
Indlæg: 132
Heljan har så sandelig også fået sine tæsk i England.
Jeg synes at Heljan laver mange fine ting, men ofte virker det som om at de går i stå med udviklingen. Eksempelvis synes jeg at det er mega ærgeligt at Heljan ikke har opdateret deres My med håndbøjler på fronten, eller deres Ic3 som slet ikke er fulgt med tiden.
Ofte finder man også detaljer der viser at det er gået lige stærkt nok. Eksempelvis har y-toget dørhåndtag som blot er gennemgående hullder i vognkassen... Eller LJ marcipanbrødet, der af uransagelige årsager er orange ovenpå pufferplanken. Det er så ærgeligt at starte med at blande maling og matche farver på en dyr ny model. Selv har jeg ellers været heldig med min model, da jeg kan forstå at en ret så stor del af lokomotiverne skulle være fejlbehæftede i elektronikken.
Nå det så er sagt så er MaK lokomotiverne helt igennem fantastiske! De er smukke og sjældent har jeg oplevet noget så velkørende! Men onde tunger vil måske så påpege at en stor del af lokomotivet, oprindeligt slet ikke er lavet til det danske marked (Sverige).
Så jeg har også min kritik af Heljan, men ikke fordi jeg melder mig i koret om at McK er en gud. Tværtimod har McK så sandelig også deres...... Det er en kærlig ærgelse med bekymring om det går den forkerte vej.
Med Venligste Hilsner
Mikkel Fagerli
Danscale
Produktion af modeljernbanetilbehør i fineste kvalitet og præcision.
Detmold Germany
Indlæg: 108
Hej alle sammen, og godt nytår!
Som sagt før, jeg er sikker på at det danske marked er ikke så interessant som det engelske, og jeg kan godt forstå at Heljan mere satser på sidstnævnte af rent økonomiske grunde. Tror nu heller ikke det har med at gøre om folk ytrer kritik eller ros, men mere med rent forretningsmæssige overvejelser.
Alligevel ville jeg gerne se flere danske modeller fra Heljan, selvom jeg synes, at de andre danske producenter laver MANGE smukke modeller. Men fx på privatbaneplanen kunne Heljan stadig lave meget, også med de eksisterende former:
- CP vogne fra HP og VLTJ
- MAK i andre epoker/udgaver
- marcipanbrød i andre udgaver (de kræver INGEN ændring ved lanternerne, der er stadig muligheder til korrekte versioner, fx M8 fra SB, eller en ældre VLTJ udgave, der passer til Dekas' smukke nye godsvogn )
- en ny forbedret udgave af Skandia skinnebusser, hvor vi stadig mangler nogle af de populærste privatbaner som VLTJ, HFHJ, HP (samt gerne nye FFJ, OHJ og GDS numre)
- Triangelvognen fra VLTJ
- BF vogne fra OHJ og HFHJ
- Y-tog fra Vestbanen, Mjba, HFHJ, OHJ (i det nye design, men gerne en anden i det oprindelige design) osv.?
- MY fra OHJ, Vestbanen, VLTJ Victoria i gammelt design...
Men selvfølgeligt også gerne nye DSB oplag, evt. med opdaterede detaljer (som vogne med overgange i en korrekt lærredfarve osv), eller fx. DSB MY 1135 som museumsudgave.
Eller helt nye modeller?
- DSBs engelske WLABr sovevogne
- DSB CQM, som også kunne bruges til SB?
- Frichs firkantede...?
Der er mange muligheder. Jeg elsker virkeligt ALLE danske producenter på hver sin måde og syntes IKKE, Heljan skulle holde op med danske produktioner - tværtimod. Hvad Heljan (sammen med nogle forhandlere) har muliggjort for os privatbaneentusiaster er fantastiskt og jeg er dybt taknemmelig for det. Så forhåbentligt kommer der den ene eller anden overraskelse i fremtiden. Men PLEAAAASE - ikke for meget på én gang! XD
Venlig hilsen Alex
Langelandsbanen
Indlæg: 132
For ikke at tale om en LJ Mx i det orange design. En orange LJ MaK (Jumbo vil også være velkommen!
Tidligere annonccerede projekter såsom P-postvognen kunne også gavne! :D
Med Venligste Hilsner
Mikkel Fagerli
fkm
IT-Systemadministrator
Indlæg: 597
For ikke at tale om en LJ Mx i det orange design. En orange LJ MaK (Jumbo vil også være velkommen!
Tidligere annonccerede projekter såsom P-postvognen kunne også gavne! :D
Enig i MaK, selvom jeg har den som er udgivet, så ville jeg hellere have den i orange design.
MY - LJ M38 ville være velkommen, Belgiske B-Models har udgivet den, men der er flere optiske fejl, bl.a. er den grå tagfarve og på skørterne blevet i en blålig nuance i stedet, lygternes placering på fronten er heller ikke korrekt. Kom den fra Heljan ville jeg ikke vente på at den eventuelt skulle komme på tilbud
H0, 2 skinne DCC, dansk i nyere epoker
Thomas Jespersen
Indlæg: 413
Antallet af mdoeller til det danske marked har nu nok også noget at gøre med oplag. Det engelske marked er trods alt noget større end det danske. Jeg er iøvrigt rigtig glad for stort set alt mit Heljan materiel bortset fra damperne og skinnebussen. Især mine MO, MY og MX er fremragende modeller iog selvfølgelig alle vognene.
Så savner jeg iøvrigt at de vil lave nogle ordentlige kardanskåle. De flækker og falder af akslerne. Jeg kan umuligt være den eneste med det problem.
Thomas
Langelandsbanen
Indlæg: 132
Heljans M35 har den "fejl" i forhold til mit ønske, at den ikke er orange, men rød. Dekas´/McK´s Mxére er for mig også uinteresante da jeg synes at de simpelthen ser forkerte ud
B-models´ model har ikke bare farvefejl, men langt mere end det, da det langt hen ad vejen er en belgisk maskine.
Med Venligste Hilsner
Mikkel Fagerli
ptmadsn
Indlæg: 96
hej!
Farve og lyd kommer jo an på øjne der ser og øre der hører. I prinsippet kan min farve eller lyd jo være være lige så god som din.
Har man en ide om en dyb diesellyd fra en dieselmaskine der sætter igang fra en peron, da man var teenager, et eller andet sted skulle man jo nok eksperimentere lidt mre med højtalerne.
Venlig hilsen
Peter Madsen
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.640
I ved godt, at der er et vis antal måneder til Jul .................
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).