Picture

Thomas O. Nielsen

Reservedels ekspedient

Græsted

Indlæg: 9

PB

Boggievogn drejer ikke nok

Jeg er stødt på et lille problem

Hobbytrade boggievogn model CL. Boggien har et mindre antal grader bevæge sig i, end samme type vogn fra McK

Kan man ændre på boggien, så den har samme udslag højre / venstre som Mck

Pt. Har jeg en del afsporing under rangering med min CL vogn.

Godt nytår.

Like 0 kan lide
Top

Picture

ptmadsn

Indlæg: 54

PB

Hej Thomas!

Venligst oplys hvilken kobling du bruger, samt radius på skinne hvor du oplever problemer og fabrikat af skinner.

Du skriver under rangering, er det når du trykker vognene igennem sporskifter og modsat rettede kurver? 

Venlig hilsen

Peter Madsen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas O. Nielsen

Reservedels ekspedient

Græsted

Indlæg: 9

PB

Jeg bruger Märklins "lange" koblinger. Ellers kan den ikke kunne rundt i R1.

Problemet er dog oftest når vognen skubbes under rangering. Fra rangere område til vigespor, lidt via R1, max. Halvdelen vognlængde.

Det er kun Hobbytrade boggievogn der er problemet. McK virker helt ok. Uanset hvordan vognene køres 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.090

PB  Blog  Hjemmeside

Hvis de er fra første serie af Cl, er afstanden fra bogie til bund for lille.

Der skal en plade i mellem.

Epoke lavede nogle laser skåret mellem læg til HT.s Cl vogne.

Mvh. Ole Vedel

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

ptmadsn

Indlæg: 54

PB

Thomas O. Nielsen skrev:

Jeg bruger Märklins "lange" koblinger. Ellers kan den ikke kunne rundt i R1.

Problemet er dog oftest når vognen skubbes under rangering. Fra rangere område til vigespor, lidt via R1, max. Halvdelen vognlængde.

Det er kun Hobbytrade boggievogn der er problemet. McK virker helt ok. Uanset hvordan vognene køres 

Hej!

Mener du virkelig radius R1 som er 295,4 mm.? Og hvad er en lang  Maerklin kobling, jeg vælger og tror at du mener en gammeldags Maerklin bøjlekobling som imellem kyndige kaldes for en A kobling. 

DET du prøver på kan ikke lade sig gøre med de koblinger du bruger, og slet ikke i radius R1, og det har intet med bogierne på Hobbytrades bogivogne at gøre men derimod kinnematikken / koblingsarmene.

Kinnematikken er koblingsarmene og måden de bevæger sig på, de er rimelig fastlåste i deres bevægelses mønster / måde.

Det kræver en stiv / fast sammenkobling for at udnytte funktionen af kinnematikken og ikke en løs og slasket sammenkobling som du har med Maerklins A kobling. 

Venlig hilsen

Peter Madsen

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.345

PB

Hvis der køres med C skinner er mindste radius 360 mm og 30 grader.

Det er kun i K skinner, at der findes en mindre radius, da industriradius'en ( 2210 ) er med radius 295,4 mm og 45 grader, og den der normalt ( 2221 ) kaldes R1 er 360 mm og 30 grader.

Metalskinnen kom den ikke også med industrie radius, men den kan jeg ikke huske numret på.

 

Det kunne også pufferne, og jeg har med større radier det problem, så indtil videre bliver de i skabet ........

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 324

PB

Justering af hjulafstanden afhjælper ofte problemer med "fremmede" fabrikater på Märklinskinner. Hvis vognene har hjul med små flanger (typisk på DC hjul) og afstanden mellem hjulene på den enkelte aksel er op mod 14,5 mm, kan det hjælpe at justere ned til omkring 14 mm.

Der med ikke sagt, at et af de andre forslag (omkring frigang under vognen) ikke også kan være en årsag.

Like 2 kan lide
Top

Picture

ptmadsn

Indlæg: 54

PB

Godsbanen skrev:

Justering af hjulafstanden afhjælper ofte problemer med "fremmede" fabrikater på Märklinskinner. Hvis vognene har hjul med små flanger (typisk på DC hjul) og afstanden mellem hjulene på den enkelte aksel er op mod 14,5 mm, kan det hjælpe at justere ned til omkring 14 mm.

Der med ikke sagt, at et af de andre forslag (omkring frigang under vognen) ikke også kan være en årsag.

Hej!

Du fik lige en like. Jeg havde hjulafstand i tankerne før tidligere indlæg. Det er jo noget underligt noget at andre som Marklin kørerer skal gøre disse mennesker opmærksom på  forskellen. 

Venlig hilsen

Peter Madsen

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

CH

Indlæg: 64

PB

R1 er for skarpt til en Hobbytrade CL. Det gør det i hvert fald ikke nemmere. 

Mvh

Claus

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas O. Nielsen

Reservedels ekspedient

Græsted

Indlæg: 9

PB

Hej med jer. Tak  for jeres mange svar

Jeg beklager jeg ikke sendte alle oplysninger første gang. Men er forsat en glad begynder. Der har jeg forsat rigtigt meget at lære endnu.

McK vognen er en Cc.
Med denne kobling 72060, som jeg kalder lang kobling fra Märklin.
På den måde kan jeg køre med disse vogne på min bane.
Banen er pga. Plads ikke så stor. Så jeg har en Ring 1 og Ring 2.
Jeg kører med Märklin C-skinner
For at kunne komme på Ring 2, fra mit rangere område. Må jeg ind på Ring 1 med min Cc og Cl vogn. For den så skubbes ind på Ring 2
Undervognen til højre er Hobbytrade Cl vogn. Til venstre McK Cc vogn

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas O. Nielsen

Reservedels ekspedient

Græsted

Indlæg: 9

PB

Hej med jer. Tak  for jeres mange svar

Jeg beklager jeg ikke sendte alle oplysninger første gang. Men er forsat en glad begynder. Der har jeg forsat rigtigt meget at lære endnu.

McK vognen er en Cc.
Med denne kobling 72060, som jeg kalder lang kobling fra Märklin.
På den måde kan jeg køre med disse vogne på min bane.
Banen er pga. Plads ikke så stor. Så jeg har en Ring 1 og Ring 2.
Jeg kører med Märklin C-skinner
For at kunne komme på Ring 2, fra mit rangere område. Må jeg ind på Ring 1 med min Cc og Cl vogn. For den så skubbes ind på Ring 2
Undervognen øverst er Hobbytrade Cl vogn. Til nederst McK Cc vogn

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas O. Nielsen

Reservedels ekspedient

Græsted

Indlæg: 9

PB

Billede

Like 0 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 324

PB

Såvidt jeg kan se, er akslerne på vognene lavet af plasticrør. For at mindske afstanden skal man hive et af hjulene af. De kan godt sidde lidt stramt, men det kan gøres med fingrene, evt. med handsker på. Så skal den frie akselende placeres på et underlag, gerne en træklods, og med en skarp hobbykniv skæres et lille stykke af. Max 0,5mm. Hvis man ikke har en skydelære, og ved hvordan man aflæser tiendele mm, kan man sjusse sig frem ved at bruge en lineal eller sammenligne den tilskårne aksel, med hjulene på igen, med en aksel fra en anden vogn der kører fint, hvis man holder flangerne på de to hjulsæt op mod hinanden og ser om den indvendige hjulafstand er nogenlunde ens på begge aksler.

Hvis man har skåret en anelse for meget af, kan man udlade at presse hjulet helt ind på akslen. Hvis hjulafstanden bliver for kort risikerer man gnister og kortslutninger ved kørsel gennem sporskifter.

Jeg har lavet denne akselændring på en del vogne, og det fungerer fint. Det varede noget tid før jeg fandt ud af, at man kunne "poppe" hjulene af! Man kan evt. prøve at se om det er nok i første omgang blot at afkorte akslerne på de yderste hjulpar i hver ende.

Hvad koblinger angår, bruger jeg hovedsageligt Roco universalkupplung og så enkelte vognstammer med Märklins kortkobling. Almindelige bøjlekoblinger giver ofte for meget slup, og ved rangering af forskellige fabrikater kan man risikere at bufferne "vikler" sig ind i hinanden og afsporer.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Mikael

Udviklingsingeniør

Indlæg: 590

PB  Hjemmeside

bygger01 skrev:

Metalskinnen kom den ikke også med industrie radius, men den kan jeg ikke huske numret på.

 

Jo, den hed 5120, og havde en radius på 286 mm. Som jeg husker det, var der ikke andet end bøvl ud af dem.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.345

PB

Din skinne - 5120 med 286mm - er kun beregnet til havne & industriområder, og jeg tror ikke det har været mening, at den type skinne fra Märklin, har været beregnet til kørsel med "små" lange personvogne med boggier ....

De skinner er beregnet til korte vogne med to aksler.

Så løsningen må være, at du burde holder op med at bruge dem !

Der er også kommet råd om justering af hjulafstande o.s.v.

Men alt det bekræfter, at man skal beskrive problemet til bunds, når man spørger !

 

 

 

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

CBorch

Skolelærer

Frederiksberg C

Indlæg: 242

PB

bygger01 skrev:

Din skinne - 5120 med 286mm - er kun beregnet til havne & industriområder, og jeg tror ikke det har været mening, at den type skinne fra Märklin, har været beregnet til kørsel med "små" lange personvogne med boggier ....

De skinner er beregnet til korte vogne med to aksler.

Så løsningen må være, at du burde holder op med at bruge dem !

Der er også kommet råd om justering af hjulafstande o.s.v.

Men alt det bekræfter, at man skal beskrive problemet til bunds, når man spørger !

 

 

 

 

 Trådstarter skriver at han bruger C-skinner, så ved ikke hvorfor du pludselig blander M-skinner ind i hele problematikken. 

Desuagtet, så er 360mm også i den krumme side af god kørsel med så lange (prototypiske) vogne.

Jeg har en del CLxx vogne og flere af dem har haft problemer med boogierne, så rådet med at justere hjulafstand er ikke dårligt. Så kan det måske være at det kan lade sig gøre at trille rundt med vognene i 360mm-kurver.

De bedste toghilsner 

Cristian

 

__________________

2-skinne H0, GDS, DSB, dansk epoke III

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.345

PB

Undskyld ......

Det var mig, der blev forviret af den M skinne.

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 1 kan lide
Top

Picture

Anderscn

Indlæg: 40

PB

Hej,

Jeg har rodet en del med lange Roco og Sachsenmodelle vogne på Märklin (M-skinner) R1 som er lig 36cm. For nogle vogne med DC-hjulsæt er løsningen Blot at reducere hjulfstanden til de 13,8-14mm. Men udover det har jeg for nogle vogne også måttet hæve afstanden mellem vognkasse og Boogie vha nogle små mellemllægsskiver. For andre vogne har jeg tilmed måttet bruge en mindre stram fjeder i selve Kurzkupplungs Kollissen (ved ikke hvad det hedder på dansk). 
Jeg havde også vogne med plastik hjulaksler, som jeg ikke orkede at begynde at save i, så den sikre løsning der dog løser 90 procent  af problemerne er at købe AC-hjulsæt. De kan fås for godt 1 Euro hos forhandlere i Tyskland. 

Med lidt eksperimenteren kan det lade sig gøre. Dog ville jeg glemme industrikredsen på 28,6cm til de lange 4-akslede vogne generelt.

mvh,

Anders

 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.