Picture

ladvogn

Indlæg: 84

PB  Blog

Heljan Mo 1890 - hvilke skavanker er der?

 ÆskenBilledeJeg har i et øjebliks iver købt en Heljan Mo 1890.

I følge æsken har den varenr 4507 og DC. 

Er det så en af "første levering"?

Jeg har læst at der var nogle skavanker til at starte med, men omfatter det også min udgave? 

Hvilke skavanker var der tale om og hvordan løses problemerne? 

Den er endnu ikke prøvekørt på mit anlæg, jeg ved faktisk ikke om der er dekoder i.

 

På forhånd tak for hjælpen. 

Lars 

Like 0 kan lide
Top

Picture

OHJ20

Modeljernbane Ghostrider

Indlæg: 180

PB

Hej Ladvogn

Tillykke med din nye Heljan DSB Mo, og jo - den er af første levering jvf emballage. Ad henhold til evt skavanker, kan der være flere, og lad os tgae dem i rækkefølge, 1.) ledninger fra strømoptag, der knækker i lodningen, pga der er brugt stiv ledning, og ikke fleksibel ledning, dette kan fikses, hvis man er fiks på fingerne, 2.) så der straks det der er værre, nemlig at kardan-skålene, fra motor og ned til bogie, de flækker, det kan også laves, hvis man har mod på at skille 'Hele' transmissionen ad. Og så det er god ide at få kontrollerert hjulafstand på 'Kræet' samtidig, da det kan svinge noget i målet der. Og ang dekoder, så skal Du have overdelen af, for at se om det er tilfældet, hvorledes står i vejledningen. Håber det kunne bruges 

mvh

OHJ20

__________________

Autonom Modeljernbane Ghostrider

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.157

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg mener ikke der er dekoder monteret i denne. Kun dummy plug 8 pin.

Mvh. Ole Vedel

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togsøn

Indlæg: 222

PB

Hej Tillykke.

Har et par stykker, de er tit brunerede på løbefladen af hjulet, så det skal du nok rense af, så kan den køre.

Du kan på flere forums se hvordan du bryder interiør lyset, med frontlyset, skær to printbaner og lod to ledninger: https://modeltog.fandom.com/da/wiki/Heljan_MO#Ombygninger

Hilsen Erling.

Like 0 kan lide
Top

Picture

ladvogn

Indlæg: 84

PB  Blog

Tak for de gode råd.
Jeg har afmonteret vognkassen og konstateret at der ingen dekoder er og lyset ikke er bygget om.
På MJK Limfjorden er en god vejledning til indbygning af lyddekoder, herunder ændring af lyset. Det vil jeg kaste mig ud i.
Hjulene er rigtigt nok bruneret, både på løbefladerne og ved strømoptaget. Det må renses af.
Indtil videre vil jeg gå uden om ledningerne til strømoptaget (de ser fine ud pt) og kardanskålene.

Jeg har også MO 585 hvor jeg tidligere har monteret en ESU LokSound 4.
Kan de 2 MO vogne kører i forspand hvis jeg også monterer ESU LokSound 4 i 1890?
Min kontrollere er Roco Multimaus (den røde)

Like 0 kan lide
Top

Picture

ladvogn

Indlæg: 84

PB  Blog

Hjulafstanden på min MO 1890, bagside til bagside, ligger mellem 14,15 og 14,25. Er det OK til mine Fleischmann Modellgleis skinner?

Like 0 kan lide
Top

Picture

OHJ20

Modeljernbane Ghostrider

Indlæg: 180

PB

Hej Ladvogn

Ang forspandskørsel, så burde det kunne lade sig gøre, med 2 ens dekodere. Jeg har ihvertfald sat en LokPilot V 4 i mine Forspands-Mo'ere, og det virker fint, på Lenz DCC Systemet, men om det gør, med ROCO's MultiMaus ved jeg ikke, men mon ikke det gør. Hjulafstand på DC foreskriver NEM-normerne, et indermål på 14,3 mm. Så prøv evt at rette hjulene ind, det er forholdsvist nemt, eller prøv om den kan køre på dit anlæg, så hvis OK -så gør ikke mere udaf dette .

Mvh

OHJ20

__________________

Autonom Modeljernbane Ghostrider

Like 0 kan lide
Top

Picture

kka-dk

Indlæg: 73

PB

OHJ20 skrev:

Hjulafstand på DC foreskriver NEM-normerne, et indermål på 14,3 mm. 

Du lever i fortiden  Wink Nu om dage er minimums-målet 14,4 mm, og maks. 14,6.

Så tæt på maks-målet som muligt er foretrukket aht. forbilledlighed, men da flangetykkelsen (T-målet i normen) på ældre hjul nok er ret stor, og hjulsættet jo stadig skal være inden for sporvidden (K + T), er 14,4 mm et godt udgangspunkt.

Bemærk i øvrigt at flangehøjden nu om dage må være helt ned til 0,6 mm. Det kræver selvfølgelig spor, der ditto følger de nugældende NEM-normer.

Mvh. Klaus K

Like 0 kan lide
Top

Picture

Togsøn

Indlæg: 222

PB

Hej.

Jeg bruger nu stadig mit Fohrmann hjulafstands måleværktøj.

Det holder 14,3 mm og det har endnu ikke givet mig problemer, så det ville jeg holde mig til.

Hvis du tager ældre modeltog, som du skriver med stor flange, de tåler ikke at komme op på 14,4 mm så  hopper de eller sidder fast i sporskiftet.

Havde så sent som i går en gammel liliput vogn, som var blevet over 14,3 mm, nu er det justeret ned og hopper nu ikke mere i mine hjertestykker.

Jeg holder fast i de 14,3 mm.

Hilsen Erling. 

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.