Picture

merklin

Håndværker

Indlæg: 80

PB  Blog

Heljan MC 652

Er der nogen der har erfaring med at skifte  slæbeskoen  på  heljans MC motorvogn ? Jeg kan ikke helt se hvordan den sider fast, ønsker at skifte til en mærklin skæbesko , da den nuverende har problemer med at pasere en retningsbestemt kontaktskinne  nr. 5146. vognen  går i stå uanset hastighed , tilsvarende kontaktskinner i  K og C  kan paseres  med god fart

__________________

Selvbyggeren

AC analog  Dansk III

Like 0 kan lide
Top

Picture

Niels

Ingeniør

Indlæg: 307

PB

Hej "merklin",

Jeg ville være meget påpasselig med at ændre i strømoptaget på et stykke moderne kørende materiel, pga. problemer med en kontaktskinne fra Märklin M-skinne systemet. Disse skinner er konstrueret i en tid, hvor detaljerne var grovere og tolerancerne mellem skinner/køretøjer var noget større og derfor tror jeg ikke at du kan forbedre situationen ved at installere en Märklin slæbesko. MC'en fra Heljan, tror jeg slet ikke er designet - og dette uden at kende den i detaljer - så der kan opnås større afstand mellem bund under akslerne og skinneoverkant, dvs. så den ikke støder på kontakt-armen i 5146-skinnen. Samtidig er vægten relativt lav, så der skal en urealistisk høj hastighed på for overhovedet at kunne "vippe" en sådan fjederkontakt ned.

Efter min mening er det bedre at satse på et andet princip for aftastning og personligt har jeg helt undladt skinner med indbygget vippekontakt på mit anlæg.

mvh

Niels

__________________

http://www.niels-modeltog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

merklin

Håndværker

Indlæg: 80

PB  Blog

Hej Niels

Tak for svaret  din betraktning er nok rigtig , det er lidt øv for det kontaktspor sider desvære et sted der vanskelig tilgæglig , der er noget der skal flyttes  for at fjerne det. 

Nå jeg må nok tage tyren ved horne og få det væk.

Mvh  Merklin

__________________

Selvbyggeren

AC analog  Dansk III

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Skal den skinne være "retningsbestemt" for ellers ville det da være let at ændre med hjulene, nu når du køre AC !

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Ole Vedel

Indlæg: 1.157

PB  Blog  Hjemmeside

merklin skrev:

Hej Niels

Tak for svaret  din betraktning er nok rigtig , det er lidt øv for det kontaktspor sider desvære et sted der vanskelig tilgæglig , der er noget der skal flyttes  for at fjerne det. 

Nå jeg må nok tage tyren ved horne og få det væk.

Mvh  Merklin

Er det ikke bare at tage en bidetang og klippe det, som rager op ?

Og så lave noget andet, feks. nogle IR ståler.

Mvh. Ole Vedel

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

merklin

Håndværker

Indlæg: 80

PB  Blog

Mit system er sådan , kontaktskinnen er foran et hovedsignal , der er strøm i sporet  ved rødt således at tog  der kommer bagfra kan køre forbi, kommer toget imod signalet  vil kontaktskinnen  slå strømen fra og toget stopper. Jeg kan ikke se det kan laves på anden måde. Skal jeg ind  og klippe så kan jeg ligesågodt udskifte til C spor , det virker andet sted på anlæget, og det er nok det jeg besluter mig for.

I anden samenhæng har jeg lavet forsøg med IR relæ er  men det har aldrig  rigtig faldet serlig heldigt ud.

Mvh. Merklin

__________________

Selvbyggeren

AC analog  Dansk III

Like 0 kan lide
Top

Picture

merklin

Håndværker

Indlæg: 80

PB  Blog

For at slutte emnet, kan jeg oplyse  at nu har jeg udskiftet et stykke M. spor med C. spor også med en retningsbestemt kontakt skinne. og nu virker det fint, kan køre over  også i skridtgang.

At tænke på at skulde gøre noget er tit meget være  end rent faktisk at gøre tingen,  og bagefter ærger  man sig over ikke at have gjort det for længe siden.

__________________

Selvbyggeren

AC analog  Dansk III

Like 1 kan lide
Top

Picture

Niels

Ingeniør

Indlæg: 307

PB

Hej Merklin,

Fedt at du har fået det til at virke og fedt at du gider dele erfaringen med os andre. Der er desværre alt for mange uafsluttede tråde i diverse fora, der reelt ikke er til nogen hjælp, da spørgeren aldrig får "lukket af" med en passende konklusion.

mvh

Niels

__________________

http://www.niels-modeltog.dk

Like 2 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.