Picture

claus rasmussen

vejIngeniør

Kirke hyllinge

Indlæg: 199

PB  Blog

Heljan Litra E 994 AC nr. 45404, udskiftning af hjul

Da jeg overvejer at byde på en såkaldt guldmodel af Heljans første litra E 994 i AC version og sælgeren oplyser at hjul er skiftet, er mit spørgsmål: skal man holde sig fra den model?

Er hele konstruktionen ændret på de nye som lige er sendt ud til forbrugerne? eller er det alene hjulene som er skiftet?

Mvh Claus

__________________

H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 656

PB

 

Hej Claus

Det kommer meget an på, hvad du forventer. E-maskinen i treskinne udgave kommer ikke til at køre som en Märklin model, hverken den gamle med hjulskift eller den nye.

Med skiftede hjul kører den som regel gennem sporskift m.m. Hvis den ikke har gummi på et af tenderens "drivhjul", så er trækkraften meget begrænset.

Vil du meget gerne have en E-maskine, så har du ikke noget valg, men inden du køber, bør du se den køre - og helst gennem en række sporskift og dobbeltkryds.

Held og lykke.

Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Hej,

min erfaring med K-skinner og E-maskinen (guldmodellen) er at den kan klare de slanke K-sporskifter og radius 4 kurver, som er det mindste jeg har på min bane, uden at hjulene er blevet skiftet.

Jeg går ud fra at det samme må være tilfældet med C-skinner også, men har ikke erfaringer hermed. 

Prisen må siges at være attraktiv (har også set den), i forhold til nyprisen der var over det dobbelte. Men vil tro den ender i et par tusinde kr. 

Mvh

Claus

 

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Alex

Projektleder

Indlæg: 195

PB

Hej, min kommentar er at det er den dyreste vitrine model jeg nogen sinde har anskaffet mig. Jeg har skiftet hjul på min model, Heljans egne, efter dette hjulskift måtte jeg også have flytte strømoptag, da det på tenderen sad på de hjul der nu fik hæfteringe på. Efter nogen tids kørsel endte den desværre i en kurve på gulvet. Så nu pynter den på et sidespor i lighed med i gamle dage på Fredericia station. Stare

Mvh

Alex

__________________

Märklin 3-skinne K-spor, Intellibox opdateret til ver. 2.0 og Win-Digipet 2009 Premium, Kører dansk epoke III.

Like 0 kan lide
Top

Picture

PHA

Indlæg: 60

PB

Det er et forfærdeligt tidskrævende og frustrerende pillearbejde, men den kan faktisk godt bringes til at køre fint på både K- og C-skinner ned til radius 2 (kort sporskifte). Med mindre køber garanterer at den kører perfekt på de skinner du anvender, ville jeg til hver en tid holde mig fra den og så ofre pengene på en af de nye opdaterede modeller der efter sigende kører bedre.

mvh

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Mange er henvist til korte sporskifter og skarpe kurver aht. pladsen, eller fordi man meget gerne vil have mange spor. 

Modellerne af de store damplokomotiver og de korrekte bogievogne i H0 er slet ikke beregnet til det. Der bliver anbefalet mindst 42 cm i radius, og det kan det korte K-sporskifte slet ikke matche. Og vil heller ikke tro det korte C-skifte kan det.

Jeg ville også klart holde mig fra E-maskinen, hvis jeg ikke havde muligheder for slanke kurver og sporskifter. Også selv om det er en af de nyeste E-maskiner, for den har også 42 cm som mindste radius.

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 656

PB

 

Hej Claus

Enten skriver du mod bedre viden eller også er det årtier siden du har orienteret dig om Märklins K- og C- skinner. Märklins korte K-skift har radius 42,46 cm og C-skift har radius 43,75 cm, hvilket begge er mere end de 42 cm, du omtaler som absolut mindste radius.

At E-maskinen så har meget svært ved at køre igennem dissee sporskift bekræfter jo blot omtalen af de problemer, der knyttet til E-maskinen. I parantes kan jeg da nævne, att jeg selv efter ombytning af hjul, påmontering af gummi og ændret strømoptag har fået en E-maskine der køre godt. Den har dog stadig en forkert afstand mellem drivhjulene, hvor den følger NEM's to-skinne norm. Dette bevirker en lettere tilbøjelighed til at køre op på hjertestykket - også på slanke sporskift. Da forløber og bagløber begge er forsynet med Märklin hjul kan de "trække" maskien på plads. 

Det er brugbart, men ikke kønt.

Hilsen

Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

claus rasmussen

vejIngeniør

Kirke hyllinge

Indlæg: 199

PB  Blog

Takker for alle de konstruktive svar. Jeg lader den "gå" og deltager ikke i aktionen. Jeg er ikke interesseret i en vitrine model men må nøjes med den Tikøb model jeg allerede har. Den er dog ikke så køn som Heljans, desværre  Sad

Mvh Claus

 

__________________

H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

I teorien er det med de korte k-sporskifter rigtigt nok, men i praksis fungerer det ikke på trods af målene. Dette er baseret på egne tidl. test af det korte k-sporskifte.

Den har været oppe at vende herinde før den snak.

Slanke kurver og slanke sporskifter giver de færreste problemer med store damplokomotiver og korrekte bogievogne. Og især når snakken går på Marklins spor.

Mvh

Claus

 

 

 

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 656

PB

 

Hej Claus

Der er ikke noget specielt ved Märklin spor. Oplevelsen skyldes efter min erfaring kun, at Heljan konsekvent ikke vil overholde NEM-hjulnormen for 3-skinne drift (NEM 342).

Når jeg har bygget Heljans modeller om, så de overholder NEM normen for 3-skinne drift, kører de fint igennem de korte sporskift og radius 42 cm.

Mo'en skal således have ændret på hjørnetrinene og  naturligvis også hulafstanden. Det gælder også den kommende Mo, hvilket jeg fik demonstreret på den netop afholdte udstilling i Valby - og det var ikke på Märklin spor.

Det gælder også de lange B-vogne og et par stykker mere, som heller ikke kan køre gennem radius 42 cm - heller ikke på to-skinne spor. Disse vogne kræver udover hjulskifte et indgreb kontruktionen, før de kan køre på radius 42 cm.

Jeg har intet imod, at fabrikanter - eksempelvis Heljan - ønsker at fremstille modeltro modeller, som ikke kan køre på radius 42 cm. Det mindste, jeg som forbruger forventer, er, at det så meldes klart ud, så jeg kan undgå at købe uønskede "vitrinemodeller". Wink

Hilsen

Gert

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

sorensen_dk

Indlæg: 77

PB

Man forbløffes over, at Heljan åbentbart stadig nægter at læse AC normbladene....

 

Mvh

Tom

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.590

PB

Da UTJ bad om input til en dansk producent, så skrev jeg om, der burde være et fakta blad.

Der var ingen kommentarer, men blot ønsker mere rullende materiel uden garantier om hvordan det vil virke på AC anlæg ...

Det burde være et krav, så den slags skriveri, som vi kan læse i dette indæg, kan forstumme i fremtiden !!

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 656

PB

 

Jørgen - jeg kan  kun være så enig. En reel oplysning om, hvad modellen kan, og hvilke normer den opfylder, ville være til gavn for os alle.

Hilsen

Gert Smile

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jørnet

IT nørd

Indlæg: 400

PB  Hjemmeside

Os der kender Heljan ;)  véd jo at der altid skal bygges "lidt" om på dem for at de kører godt.

Jeg købte den nye E-maskine og den kører fint på C-skinner både gennem korte og lange sporskifter.
Jeg har skiftet hjul på tenderen, flyttet strømoptag og skiftet dekoder.

Det bliver en lidt dyr model på den måde, men den er jo flot!

Jørgen

__________________

H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert

Like 0 kan lide
Top

Picture

claus rasmussen

vejIngeniør

Kirke hyllinge

Indlæg: 199

PB  Blog

Jørnet skrev:

Os der kender Heljan ;)  véd jo at der altid skal bygges "lidt" om på dem for at de kører godt.

Jeg købte den nye E-maskine og den kører fint på C-skinner både gennem korte og lange sporskifter.
Jeg har skiftet hjul på tenderen, flyttet strømoptag og skiftet dekoder.

Det bliver en lidt dyr model på den måde, men den er jo flot!

Jørgen

Hej Jørgen

Det lyder super interessant. Har du billeder og beskrivelse af hvad og hvordan du har udført disse ændringer?

Mvh Claus

__________________

H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.341

PB

Hej

Nu er min E'er godt DC; men hulproblematikken er vel den samme.

For at få lidt bedre trækkraft blev nr. 2 tenderaksel skiftet ud af en  med hjul med hæfteringe  (og større flancher)- og så kunne lok'et ikke køre ! Det kørte ellers udemærket før operationen.

Gummiringene sidder meget løst på hjulene ( lidt for store ?) MEN hvad værre er : De støder mod bremseklodserne, så disse virker meget effektivt Puzzled

Hvis E'eren skal kunne køre igen, skal bremsebakkerne 'barberes' voldsomt ! (Eller det gamle hjulsæt sættes på igen).

Har I prøvet et forløb som ovennævnte ?

Sættet med de nye hjulaksler med højere flancher skulle ellers passe bedre til AC end de standard mobnterede.

 

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

Indlæg: 589

PB  Blog

Jørnet skrev:

Os der kender Heljan ;)  véd jo at der altid skal bygges "lidt" om på dem for at de kører godt.

Ja desværre, men det burde simpelthen ikke være nødvendigt med så dyre modeller.

Citat:

Jeg købte den nye E-maskine og den kører fint på C-skinner både gennem korte og lange sporskifter.
Jeg har skiftet hjul på tenderen, flyttet strømoptag og skiftet dekoder.

Det bliver en lidt dyr model på den måde, men den er jo flot!

Jørgen

Jeg har ikke haft bøvl med hjulene på min, det havde jeg heller ikke med den fra første serie, men jeg kører så også 2-skinne. Jeg har til gengæld skiftet motoren på den, så den også kører helt blødt i køretrin 1 i stedet for at hoste som en gammel bil. Jeg havde gerne betalt ekstra for at det var lavet fra fabrikken.

__________________

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Like 0 kan lide
Top

Picture

kka-dk

Indlæg: 71

PB

gejo skrev:

Enten skriver du mod bedre viden eller også er det årtier siden du har orienteret dig om Märklins K- og C- skinner. Märklins korte K-skift har radius 42,46 cm og C-skift har radius 43,75 cm, hvilket begge er mere end de 42 cm, du omtaler som absolut mindste radius.

Gert, det er altså ikke helt rigtigt, i hvert fald ikke for de korte K-sporskifters vedkommende (og mon ikke det samme gælder for C-sporet, som jeg ingen erfaring har med). Claus har fuldstændig ret. Den radius i den afvigende gren, der oplyses af Märklin - og for den sags skyld de fleste andre producenter - er ikke den reelle radius, men den "geometriske erstatningsradius", dvs. den radius, et buet sporstykke fra kataloget skulle have haft for at erstatte den afvigende gren i sporskiftet.

Den relle radius i den del af skiftet der buer er langt skarpere, så vidt jeg husker fra min treskinne-tid lige omkring 360 mm for de korte K-skifter. Det skyldes at cirkelbuen kun går fra tungespidsen til - i de fleste tilfælde - hjertestykket, mens resten ud til sporskiftets ender reelt er lige. Mål selv efter! Trevejsskiftet og englænderen er endnu værre.

Det er fuldstændig korrekt at man ikke skal forvente Heljan E-maskine-køreegenskaber på linje med en tilsvarende damper fra Märklin, men skal vi ikke nøjes med at kritisere Heljan for det der er berettiget? Smile

Mvh. Klaus K.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jørnet

IT nørd

Indlæg: 400

PB  Hjemmeside

Som sagt - Min E-maskine kører fint gennem korte C-sporskifter.  Jeg havde ikke problemer med at få plads til de nye hjul på tenderen, men jeg var nødt til at skifte to hjulsæt for at det hjalp og lave strømoptag på de to bageste.

-og ja- motoren er meget svag.  Den har jeg ikke fået skiftet endnu.

Jørgen

__________________

H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert

Like 0 kan lide
Top

Picture

lars hansen

smed

egrnsund

Indlæg: 304

PB

Hej Morten hvad er det for en motor du har skiftet til ? mvh Lars

__________________

ho , ac digital.CS 2,c og k ,mfx,dcc

Like 0 kan lide
Top

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

Indlæg: 589

PB  Blog

lars hansen skrev:

Hej Morten hvad er det for en motor du har skiftet til ? mvh Lars

Det er en Faulhaber 1224N012SR, den er købt ved http://www.sb-modellbau.com/.

Udskiftningen er relativt nem, der skal ikke bores eller files; det kræver kun skruetrækkere, pincet og en loddekolbe, muligvis lidt lim.

 

 

__________________

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Like 1 kan lide
Top

Picture

Jan Nøhrgaard

Debattør

Indlæg: 258

PB

bygger01 skrev:

Da UTJ bad om input til en dansk producent, så skrev jeg om, der burde være et fakta blad.

Der var ingen kommentarer, men blot ønsker mere rullende materiel uden garantier om hvordan det vil virke på AC anlæg ...

Det burde være et krav, så den slags skriveri, som vi kan læse i dette indæg, kan forstumme i fremtiden !!

Både seneste oplag af E - og P - maskinerne er rent faktisk forbedret i forhold til AC drift, det er et uomtvisteligt faktum! Det er også beskrevet flere steder på nettet. Det er muligt UTJ ikke har svaret Dig, men Du ved jo ikke hvad Heljan evt vedlægger at faktablade fremover. Man kunne jo forestille sig at UTJ rent  faktisk har noteret Dit ønske. Alternativet er vel at Du lader være med, at købe Heljan produkter fremover, og holder Dig til Märklin, som må formodes at have været Dit oprindelige udgangspunkt.

__________________

De bedste hilsner

Jan

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 656

PB

kka-dk skrev:

gejo skrev:

Enten skriver du mod bedre viden eller også er det årtier siden du har orienteret dig om Märklins K- og C- skinner. Märklins korte K-skift har radius 42,46 cm og C-skift har radius 43,75 cm, hvilket begge er mere end de 42 cm, du omtaler som absolut mindste radius.

Gert, det er altså ikke helt rigtigt, i hvert fald ikke for de korte K-sporskifters vedkommende (og mon ikke det samme gælder for C-sporet, som jeg ingen erfaring har med). Claus har fuldstændig ret. Den radius i den afvigende gren, der oplyses af Märklin - og for den sags skyld de fleste andre producenter - er ikke den reelle radius, men den "geometriske erstatningsradius", dvs. den radius, et buet sporstykke fra kataloget skulle have haft for at erstatte den afvigende gren i sporskiftet.

Den relle radius i den del af skiftet der buer er langt skarpere, så vidt jeg husker fra min treskinne-tid lige omkring 360 mm for de korte K-skifter. Det skyldes at cirkelbuen kun går fra tungespidsen til - i de fleste tilfælde - hjertestykket, mens resten ud til sporskiftets ender reelt er lige. Mål selv efter! Trevejsskiftet og englænderen er endnu værre.

Det er fuldstændig korrekt at man ikke skal forvente Heljan E-maskine-køreegenskaber på linje med en tilsvarende damper fra Märklin, men skal vi ikke nøjes med at kritisere Heljan for det der er berettiget? Smile

Mvh. Klaus K.

 

Jo selvfølgelig skal kritiken af Heljan være saglig, og det håber jeg også, jeg er. Jeg forventer ikke, at Heljan modeller kan andet end det, Heljan selv oplyser.

Når Heljan angiver, at mindsteradius er 42 cm, så forventer jeg også, at modellen kan køre på radius 42 cm - og her taler jeg ikke om Märklins korte sporskift.

Og når Heljan oplyser, at en model er i AC,  så forventer jeg, at den har hjul, der følger NEM 340 og ikke NEM 310. Forrskellen er ikke stor, men er grunden til at tre-skinne folket har dårlige oplevelser med Heljan, som to-skinne folket ikke oplever. Det er vel ikke for meget forlangt. Problemet med at anvende DC-hjul på AC-modeller har jeg påtalt overfor Heljan i adskillige år gennem Banen men uden effekt.

Kan en Heljan model kun køre på radier over 50 cm, så bør Heljan skrive det - og undgå utilfredse kunder. Jeg ønsker kun, at Heljan bliver bedre til at levere modeller, som vi alle - uanset system - kan have glæde af.

Hilsen

Gert Smile  

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.590

PB

Jan Nøhrgaard skrev:

bygger01 skrev:

Da UTJ bad om input til en dansk producent, så skrev jeg om, der burde være et fakta blad.

Der var ingen kommentarer, men blot ønsker mere rullende materiel uden garantier om hvordan det vil virke på AC anlæg ...

Det burde være et krav, så den slags skriveri, som vi kan læse i dette indæg, kan forstumme i fremtiden !!

Både seneste oplag af E - og P - maskinerne er rent faktisk forbedret i forhold til AC drift, det er et uomtvisteligt faktum! Det er også beskrevet flere steder på nettet. Det er muligt UTJ ikke har svaret Dig, men Du ved jo ikke hvad Heljan evt vedlægger at faktablade fremover. Man kunne jo forestille sig at UTJ rent  faktisk har noteret Dit ønske. Alternativet er vel at Du lader være med, at købe Heljan produkter fremover, og holder Dig til Märklin, som må formodes at have været Dit oprindelige udgangspunkt.

Det er altid et valg, om man vil have noget der fungerer .....

Så jeg synes, at et faktablad ville være en fordel for alle ( både bruger og producent )

Vi "leger" trods alt med selvkørende modeltog og ikke "skubbetog" a'la Brio !

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 1 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

bygger01 skrev:

Jan Nøhrgaard skrev:

bygger01 skrev:

Da UTJ bad om input til en dansk producent, så skrev jeg om, der burde være et fakta blad.

Der var ingen kommentarer, men blot ønsker mere rullende materiel uden garantier om hvordan det vil virke på AC anlæg ...

Det burde være et krav, så den slags skriveri, som vi kan læse i dette indæg, kan forstumme i fremtiden !!

Både seneste oplag af E - og P - maskinerne er rent faktisk forbedret i forhold til AC drift, det er et uomtvisteligt faktum! Det er også beskrevet flere steder på nettet. Det er muligt UTJ ikke har svaret Dig, men Du ved jo ikke hvad Heljan evt vedlægger at faktablade fremover. Man kunne jo forestille sig at UTJ rent  faktisk har noteret Dit ønske. Alternativet er vel at Du lader være med, at købe Heljan produkter fremover, og holder Dig til Märklin, som må formodes at have været Dit oprindelige udgangspunkt.

Det er altid et valg, om man vil have noget der fungerer .....

Så jeg synes, at et faktablad ville være en fordel for alle ( både bruger og producent )

Vi "leger" trods alt med selvkørende modeltog og ikke "skubbetog" a'la Brio !

Kan kun give Jørgen ret. Wink

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

gejo skrev:

kka-dk skrev:

gejo skrev:

Enten skriver du mod bedre viden eller også er det årtier siden du har orienteret dig om Märklins K- og C- skinner. Märklins korte K-skift har radius 42,46 cm og C-skift har radius 43,75 cm, hvilket begge er mere end de 42 cm, du omtaler som absolut mindste radius.

Gert, det er altså ikke helt rigtigt, i hvert fald ikke for de korte K-sporskifters vedkommende (og mon ikke det samme gælder for C-sporet, som jeg ingen erfaring har med). Claus har fuldstændig ret. Den radius i den afvigende gren, der oplyses af Märklin - og for den sags skyld de fleste andre producenter - er ikke den reelle radius, men den "geometriske erstatningsradius", dvs. den radius, et buet sporstykke fra kataloget skulle have haft for at erstatte den afvigende gren i sporskiftet.

Den relle radius i den del af skiftet der buer er langt skarpere, så vidt jeg husker fra min treskinne-tid lige omkring 360 mm for de korte K-skifter. Det skyldes at cirkelbuen kun går fra tungespidsen til - i de fleste tilfælde - hjertestykket, mens resten ud til sporskiftets ender reelt er lige. Mål selv efter! Trevejsskiftet og englænderen er endnu værre.

Det er fuldstændig korrekt at man ikke skal forvente Heljan E-maskine-køreegenskaber på linje med en tilsvarende damper fra Märklin, men skal vi ikke nøjes med at kritisere Heljan for det der er berettiget? Smile

Mvh. Klaus K.

 

Jo selvfølgelig skal kritiken af Heljan være saglig, og det håber jeg også, jeg er. Jeg forventer ikke, at Heljan modeller kan andet end det, Heljan selv oplyser.

Når Heljan angiver, at mindsteradius er 42 cm, så forventer jeg også, at modellen kan køre på radius 42 cm - og her taler jeg ikke om Märklins korte sporskift.

Og når Heljan oplyser, at en model er i AC,  så forventer jeg, at den har hjul, der følger NEM 340 og ikke NEM 310. Forrskellen er ikke stor, men er grunden til at tre-skinne folket har dårlige oplevelser med Heljan, som to-skinne folket ikke oplever. Det er vel ikke for meget forlangt. Problemet med at anvende DC-hjul på AC-modeller har jeg påtalt overfor Heljan i adskillige år gennem Banen men uden effekt.

Kan en Heljan model kun køre på radier over 50 cm, så bør Heljan skrive det - og undgå utilfredse kunder. Jeg ønsker kun, at Heljan bliver bedre til at levere modeller, som vi alle - uanset system - kan have glæde af.

Hilsen

Gert Smile  

 

Kan kun give Gert ret. Wink

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 656

PB

BilledeHej Klaus

Du gik rette med mig angående radius i Märklins korte sporskift og sagde, at radius var mindre end de 42,46 cm, som gælder for Märklin R2.

Din forklaring er også rigtig, hvis Märklin korte sporskift var modelsporskift, for så må krumningen først begynde ved foden af sporskiftetungen, men Märklin korte K-skift er "legetøj", så krumningen begynder allerede ved sporsamlingen. For at det nu ikke skal blive en lang snak, har jeg taget et billed - vedhæftet - af et kort K-skift lagt oven på en buet skinne med radius 42,46 cm. Som det fremgår, følger sporskiftets buede afgrening skinnen hele vejen, hvilket den ikke ville have gjort, hvis radius var en anden.

Så jeg vil stadig hævde, at Märklins korte sporskift har radius 42 cm. Da jeg ikke har et kort C-skinne sporskift, kan jeg ikke lave samme kontrol, men jeg vil tro resultatet vil være det samme.

Hilsen

Gert Smile

Like 1 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

slettet mit indlæg igen

 

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Og her kommer mit lille indspark.

Jeg har længe været irriteret over, at Heljan sælger "delvist færdige samlesæt" eller modeller, der er defekte fra fabrikken. Det er oplevelsen, hvis man køber MO, E, MS og P til AC-drift. Som andre nævner, så skal man ofte modificere modellerne for at få dem til at køre ordentligt.

Jeg har alligevel købt nogle Heljan-maskiner fordi jeg gerne ville have dem.

Sidste år snublede jeg over en brugt E-maskine i guldversionen hos min togpusher. Modellen manglede flere dele og havde knækket bagløberen. Men i æsken lå reparationssedler fra Heljan, hvor det fremgik, at den havde fået en v. 2 opgradering - dvs. nye hjul. Jeg købte modellen til en rigtig god pris og afleverede den til togdoktoren Ole Vedel. For en rimelig pris reparerede han maskinen og jeg fik den tilbage i flot stand.

Hvordan kører den så?

Den KAN befare korte K-skift i sneglefart. Men ikke hvis der sidder en kobling foran. Så går koblingen på banerømmerne og forløberen afsporer.
Den kan køre gennem slanke K-skift i fornuftig fart, men der står gnister omkring den, når de midterste drivhjul rammer hjertestykket. Min eCos snerrer ofte ad E-maskinen (kortslutning). Af og til går den på gulvet i de slanke skift, så jeg kan ikke anbefale at blæse gennem dem.

Den er hamrende flot - og den virker nogenlunde. Jeg fik den til under halvdelen af nyprisen inkl. reparation - og til den pris er det acceptabelt.

Så hvis man kan få fat i en brugt E til en rimelig pris og så sender den forbi Ole Vedel, så kan man godt nyde modellen.

Men Heljan kan dæleme godt lære af deres fejl i stedet for at begå dem om og om igen.

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jan Nøhrgaard

Debattør

Indlæg: 258

PB

PerOlsen skrev:

Og her kommer mit lille indspark.

Jeg har længe været irriteret over, at Heljan sælger "delvist færdige samlesæt" eller modeller, der er defekte fra fabrikken. Det er oplevelsen, hvis man køber MO, E, MS og P til AC-drift. Som andre nævner, så skal man ofte modificere modellerne for at få dem til at køre ordentligt.

Jeg har alligevel købt nogle Heljan-maskiner fordi jeg gerne ville have dem.

Sidste år snublede jeg over en brugt E-maskine i guldversionen hos min togpusher. Modellen manglede flere dele og havde knækket bagløberen. Men i æsken lå reparationssedler fra Heljan, hvor det fremgik, at den havde fået en v. 2 opgradering - dvs. nye hjul. Jeg købte modellen til en rigtig god pris og afleverede den til togdoktoren Ole Vedel. For en rimelig pris reparerede han maskinen og jeg fik den tilbage i flot stand.

Hvordan kører den så?

Den KAN befare korte K-skift i sneglefart. Men ikke hvis der sidder en kobling foran. Så går koblingen på banerømmerne og forløberen afsporer.
Den kan køre gennem slanke K-skift i fornuftig fart, men der står gnister omkring den, når de midterste drivhjul rammer hjertestykket. Min eCos snerrer ofte ad E-maskinen (kortslutning). Af og til går den på gulvet i de slanke skift, så jeg kan ikke anbefale at blæse gennem dem.

Den er hamrende flot - og den virker nogenlunde. Jeg fik den til under halvdelen af nyprisen inkl. reparation - og til den pris er det acceptabelt.

Så hvis man kan få fat i en brugt E til en rimelig pris og så sender den forbi Ole Vedel, så kan man godt nyde modellen.

Men Heljan kan dæleme godt lære af deres fejl i stedet for at begå dem om og om igen.

Mvh. Per

Hej Per

Jeg har haft fornøjelsen af at snakke med Kim Nannestad på Hobbymessen i Valby foråret 2013, kort før det nye oplag af E- maskinerne kom. Han fortalte noget i retning af at det første oplag med bla. disse guldmodeller, havde været ris til egen r.. Man var derfor meget opmærksom at leverer et ordentligt produkt med det nye oplag, hvilket man så også har gjort, prisen taget i betragtning. Det var så mit indspark Wink

__________________

De bedste hilsner

Jan

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jan Nøhrgaard

Debattør

Indlæg: 258

PB

bygger01 skrev:

Jan Nøhrgaard skrev:

bygger01 skrev:

Da UTJ bad om input til en dansk producent, så skrev jeg om, der burde være et fakta blad.

Der var ingen kommentarer, men blot ønsker mere rullende materiel uden garantier om hvordan det vil virke på AC anlæg ...

Det burde være et krav, så den slags skriveri, som vi kan læse i dette indæg, kan forstumme i fremtiden !!

Både seneste oplag af E - og P - maskinerne er rent faktisk forbedret i forhold til AC drift, det er et uomtvisteligt faktum! Det er også beskrevet flere steder på nettet. Det er muligt UTJ ikke har svaret Dig, men Du ved jo ikke hvad Heljan evt vedlægger at faktablade fremover. Man kunne jo forestille sig at UTJ rent  faktisk har noteret Dit ønske. Alternativet er vel at Du lader være med, at købe Heljan produkter fremover, og holder Dig til Märklin, som må formodes at have været Dit oprindelige udgangspunkt.

Det er altid et valg, om man vil have noget der fungerer .....

Så jeg synes, at et faktablad ville være en fordel for alle ( både bruger og producent )

Vi "leger" trods alt med selvkørende modeltog og ikke "skubbetog" a'la Brio !

Af respekt for Claus Rasmussen, som stilfærdigt startede tråden, synes jeg bare vi to skal lade det ligge her...

__________________

De bedste hilsner

Jan

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Jan Nøhrgaard skrev:

bygger01 skrev:

Jan Nøhrgaard skrev:

bygger01 skrev:

Da UTJ bad om input til en dansk producent, så skrev jeg om, der burde være et fakta blad.

Der var ingen kommentarer, men blot ønsker mere rullende materiel uden garantier om hvordan det vil virke på AC anlæg ...

Det burde være et krav, så den slags skriveri, som vi kan læse i dette indæg, kan forstumme i fremtiden !!

Både seneste oplag af E - og P - maskinerne er rent faktisk forbedret i forhold til AC drift, det er et uomtvisteligt faktum! Det er også beskrevet flere steder på nettet. Det er muligt UTJ ikke har svaret Dig, men Du ved jo ikke hvad Heljan evt vedlægger at faktablade fremover. Man kunne jo forestille sig at UTJ rent  faktisk har noteret Dit ønske. Alternativet er vel at Du lader være med, at købe Heljan produkter fremover, og holder Dig til Märklin, som må formodes at have været Dit oprindelige udgangspunkt.

Det er altid et valg, om man vil have noget der fungerer .....

Så jeg synes, at et faktablad ville være en fordel for alle ( både bruger og producent )

Vi "leger" trods alt med selvkørende modeltog og ikke "skubbetog" a'la Brio !

Af respekt for Claus Rasmussen, som stilfærdigt startede tråden, synes jeg bare vi to skal lade det ligge her...

Af respekt for Claus Rasmussen der stiller nogle konkrete spørgsmål, er det vel nødvendigt med både plusser og minusser så Claus og andre kan få et fyldestgørende svar.

Her ser det så ud til at der er mange problemer med en del af Heljan's materiel, hvilket så hovedsagelig går ud over Märklinfolket.

Det med at man bare kan lade være med at købe det, er jo ikke seriøs kommunikation. Så derfor et faktablad, som gerne skulle være medvirkende til at både 2 & 3  skinnefolket kan købe og køre med det samme materiel. Dette vil da også gøre at kundepotentialet bliver større, så man som producent ikke senere er nød til at sælge sit restlager til giv væk priser. Hvilket igen gør at man som kunde vente med at købe hvad der kommer på markedet, vi ved at der efter en periode bliver materiel til halv pris. Med det in mente bliver det jo vanskeligere og vanskeligere at få en sund økonomi i produktionen.

 

For os som bestiller og betaler fuld pris får så det problem, at skal vi af med vores materiel er det jo umuligt at få en fornuftig pris. Sad(

 

Som man kan læse her http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/kommercielle-indl%C3%A6g/...

og her http://www.hobbykaeden.dk/

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

Indlæg: 589

PB  Blog

Med alle de fingre der bliver peget af Heljan, så synes jeg at mange glemmer at når man peger på nogen så er der fire fingre der peger tilbage på en selv.

E-maskinen har rp25 hjul og de kræver altså at skinnerne ligger ordentlig og det er uanset om det er 2 eller 3-skinne. Gør dine skinner ikke det, så er det altså ikke maskinen der har et problem, men dig der ikke har lavet dit arbejde ordentlig.

__________________

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Like 4 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 656

PB

Hej Morten

Jeg tror, du misforstår i hvert fald min hensigt. Jeg har ikke lyst til at pege fingre af Heljan, men jeg beder alene om, at Heljan giver reelle og brugbare oplysninger om den enkelte model. Havde Heljan, da de bad os (mig) om at løfte i flok, fortalt, at E-maskinen ville blive produceret med RP25 lignende hjul efter NEM 310, så havde jeg ikke løftet med - for så var modellen ikke produceret til mit elektriske tog.

Det er alt, hvad jeg beder om. Når Heljan giver utilstrækkelige og upræcise oplysninger, så vil jeg stadig have lov at kritisere, når jeg finder, at løfterne ikke holder. Og så er der ingen fingre, der peger tilbage! Wink

Hilsen Gert

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jan Nøhrgaard

Debattør

Indlæg: 258

PB

Snuden skrev:

Med alle de fingre der bliver peget af Heljan, så synes jeg at mange glemmer at når man peger på nogen så er der fire fingre der peger tilbage på en selv...

Godt set Wink

__________________

De bedste hilsner

Jan

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Jan Nøhrgaard

Debattør

Indlæg: 258

PB

gejo skrev:

Hej Morten

Jeg tror, du misforstår i hvert fald min hensigt. Jeg har ikke lyst til at pege fingre af Heljan, men jeg beder alene om, at Heljan giver reelle og brugbare oplysninger om den enkelte model. Havde Heljan, da de bad os (mig) om at løfte i flok, fortalt, at E-maskinen ville blive produceret med RP25 lignende hjul efter NEM 310, så havde jeg ikke løftet med - for så var modellen ikke produceret til mit elektriske tog.

Det er alt, hvad jeg beder om. Når Heljan giver utilstrækkelige og upræcise oplysninger, så vil jeg stadig have lov at kritisere, når jeg finder, at løfterne ikke holder. Og så er der ingen fingre, der peger tilbage! Wink

Hilsen Gert

 

Men du fik selvfølgelig testet din E - maskine inden du forlod butikken... Måske ikke, for så kunne du have ladet den blive i butikken, da den åbenbart ikke levede op til dine forventninger, og du kunne have bedt om dit depositum. Så ville Heljan have et forlklaringsproblem overfor forhandleren, og du havde sparet en masse penge og bekymringer. Al det andet holder ikke en meter. Eller som min 8 årige datter sagde til mig forleden: tør øjnene og spis en tudekiks. Jeg var målløs, ligesom jeg også er målløs over voksne mænd, der selv vælger hvad de køber, men alligevel sidder og piver. På denne måde lærer Heljan så også noget!

Bare min mening. God weekend.

__________________

De bedste hilsner

Jan

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

gejo

Indlæg: 656

PB

 

Hej jan

Det har så evigt ret, og jeg tuder ikke, men det skal ikke forhindre mig i at udtrykke min mening, om det jeg køber - også når jeg ikke er tilfreds.

Intet ville blive bedre, hvis alle producenter skulle gætte, hvorfor produktet ikke sogte. Har du tænkt over det?

God weekend - også til dig

Gert

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Jan Nøhrgaard skrev:

gejo skrev:

Hej Morten

Jeg tror, du misforstår i hvert fald min hensigt. Jeg har ikke lyst til at pege fingre af Heljan, men jeg beder alene om, at Heljan giver reelle og brugbare oplysninger om den enkelte model. Havde Heljan, da de bad os (mig) om at løfte i flok, fortalt, at E-maskinen ville blive produceret med RP25 lignende hjul efter NEM 310, så havde jeg ikke løftet med - for så var modellen ikke produceret til mit elektriske tog.

Det er alt, hvad jeg beder om. Når Heljan giver utilstrækkelige og upræcise oplysninger, så vil jeg stadig have lov at kritisere, når jeg finder, at løfterne ikke holder. Og så er der ingen fingre, der peger tilbage! Wink

Hilsen Gert

 

Eller som min 8 årige datter sagde til mig forleden: tør øjnene og spis en tudekiks. Jeg var målløs,

Bare min mening. God weekend.

Skal vi lade den stå?

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Udfra den argumentation, skal forbrugeren altså vide at RP25 ikke fungerer ordentligt i sporskift i de to skinnesystemer som findes i AC?

Det ville svare til, at en forbruger, der køber et elapparat får oplyst at det er produceret til det danske marked, SKAL forbindes til jord for at virke - og at apparatet benytter stik af typen Schuko CEE 7/7.
Så skulle forbrugeren selv regne ud, at man er nødt til at skifte sin stikkontakt ud med en tysk kontakt for at få apparatet til at virke.

Det er bestemt ikke skinnelægningen, der halter når helt plant liggende færdigkøbte sporskifter giver problemer. Det midterste drivhjul kan vandre så meget fra side til side, at det snilt kommer til at kortslutte sporskiftet. Hvis hjulet ikke passer til AC-skinner fra Märklin, men kun til andre mærker med eftermonteret midterleder, så skal det dæleme stå tydeligt på æsken. Ligeså skal der stå, at modellen IKKE kan benytte sporskift nr. 24611, 24612 osv. (alle de korte).

Hvis Heljan fik et AC-lokomotiv forbi forbrugerombudsmanden, kunne det meget vel tænkes at de blev pålagt at skilte med begrænsningerne.
Jeg forstår godt, at modeltogsfabrikanter i Danmark har svære vilkår. Men jeg forstår ikke, hvorfor de skal være totalfredet for kritik - og at de skal undlade at overholde god skik og lov. Der skal faktisk ikke ret meget til for at reducere antallet af brugere med dårlige erfaringer.

Et eksempel er Heljans B-vogne. De er flotte men kan ikke køre i radius 1. Medmindre man skærer dele omkring boggien af. Hvis de dele demonteres i stedet, og hvis der i æsken var en vejledning til, at vognene skulle have de pågældende dele demonteret for at kunne befare radius 1, ja så stod forbrugeren ikke med en dårlig oplevelse. Det havde kostet Heljan ganske lidt - og det havde sparet dem for en masse dårlig PR.
Som minimum kunne der stå udenpå æsken, at disse vogne ikke kan bruges med radius 1.

Så jo ... vi skal pege fingre af Heljan - lige indtil de fatter, at der skal ganske lidt til for at undgå dårlig omtale - nemlig ordentlig test af deres materiel - og endnu vigtigere MEGET bedre information.
Personligt kan jeg sige, at jeg nu kun køber Heljans trækkraft, når jeg kan få det så billigt, at jeg kan få det ombygget, så det virker - og stadig holde den samlede pris på den pris Heljan lancerer modellen til. Den taktik virker fint. Men jeg har aldrig haft et Heljan-lokomotiv, der bare kørte out of the box.

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 1 kan lide
Top

Picture

sorensen_dk

Indlæg: 77

PB

Når Heljan annoncerer modeller med slæbesko, burde de vide, at materiellet med 99% sikkerhed ender på Märklin M/C/K spor. Da Märklins sporgeometri og normen for AC hjulsæt har været kendt i årtier må det være udtryk for arrogance (eller bare dumhed) at man ikke gider deklarere sine varer ordentligt - så simpelt er det.

På æsken skal stå:

1) Minimum radius som materiellet kan befare.

2) Norm for hjulsæt.

Så kan forbrugeren afgøre, om det er værd at gå efter.

Tom P.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.592

PB

Minimum radius, ja tak. Norm for hjulsæt, vor mange tror du der ved vad det er?

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.341

PB

Midt i denne ophedede diskussion (om bl.a. uvidende forbrugere, der åbenbart ikke kan tænke sig om - det er vel for hunde ikke lille Peter, der køber en E'er), savner jeg egentlig en anmeldelse af hvordan, E'eren opfører sig på Trix-skinner. I Trix (C) sporskifterne skal lokomotiverne jo ikke kravle over tandhjulsbane-midterlederne, ligesom trækkraften ikke dæmpes af et drivanker af en slæbesko.

Hvis erfaringerne her er mere positive, må problemet vel kunne rettes mod slæbeskoen fremfor geometrien ? 

   

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

sorensen_dk

Indlæg: 77

PB

Bent_P skrev:

Minimum radius, ja tak. Norm for hjulsæt, vor mange tror du der ved vad det er?

Bent_P skrev:

Minimum radius, ja tak. Norm for hjulsæt, vor mange tror du der ved vad det er?

 

OK, jeg har forudsat en minimal interesse for at sætte sig ind i tingene......og enhver seriøs forhandler vil med glæde forklare hvad en norm går ud på.

 

Tom P.

Like 0 kan lide
Top

Picture

PerOlsen

Indlæg: 2.070

PB  Blog

Og her vil jeg så spørge:

Hvor står der, at man skal sætte sig ind i tingene, når man køber en Heljan-maskine?
Står der noget om, at der er tale om professionelt materiel, der kræver uddannelse for at betjene det?
Hvor står der noget om RP25?
Hvor står der noget om, at maskinen stiller specielle krav til anlæg eller brugeren?

Billede

Hov nej ... det står der søreme ikke noget om på Heljans hjemmeside.

Altså forudsættes der, at man læser online-fora, Banen eller lign. - og tilfældigvis falder over et kritisk indlæg, der fortæller om de noget specielle krav.
Og hvem af jer har set en bemærkning om, at man skal teste maskinen i butikken, før den hjemtages?
Der står heller ikke noget på æsken.

Heljans trofaste skare af forsvarerer kommer ofte med disse argumenter - for de ved skam meget bedre end alle andre. Kører man AC er man selv uden om problemer for der er SÅ mange ting, som bare ikke fungerer - slæbesko, punktkontakter osv. (ironi kan forekomme). Men hvorfor er det så altid Heljan, der står for skud for den slags kritik? Hvorfor hører man aldrig om lignende problemer med f.eks. Roco?

Mvh. Per

__________________

Märklin C- og K-skinner.
Treskinnedrift med eCos & TouchCab.

Udvikler af http://www.jernbanebasen.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.590

PB

Claus R.

Fik Du købt den Litra E efter alt det skriveri ?

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

claus rasmussen

vejIngeniør

Kirke hyllinge

Indlæg: 199

PB  Blog

bygger01 skrev:

Claus R.

Fik Du købt den Litra E efter alt det skriveri ?

Hej Jørgen

Nej jeg undlod at byde på den. Så vidt jeg husker gik den for kr. 1.940,- på QXL.

Kunne godt se hvilke udfordringer der lå i den model. Jeg afventer det "rigtige tilbud" på en model af den senere udgave Cool

Mvh Claus

__________________

H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.592

PB

sorensen_dk skrev:
OK, jeg har forudsat en minimal interesse for at sætte sig ind i tingene......og enhver seriøs forhandler vil med glæde forklare hvad en norm går ud på.
Minimal interesse - så ved man også vad RP 25 hjul er, ellers vil "enhver seriøs forhandler" vel fortælle om det?

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.592

PB

PerOlsen skrev:
Hov nej ... det står der søreme ikke noget om på Heljans hjemmeside.
Var ikke klar over at det er Heki, der har producereet E-maskinen?

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

Indlæg: 589

PB  Blog

gejo skrev:

Hej Morten

Jeg tror, du misforstår i hvert fald min hensigt. Jeg har ikke lyst til at pege fingre af Heljan, men jeg beder alene om, at Heljan giver reelle og brugbare oplysninger om den enkelte model. Havde Heljan, da de bad os (mig) om at løfte i flok, fortalt, at E-maskinen ville blive produceret med RP25 lignende hjul efter NEM 310, så havde jeg ikke løftet med - for så var modellen ikke produceret til mit elektriske tog.

Det er alt, hvad jeg beder om. Når Heljan giver utilstrækkelige og upræcise oplysninger, så vil jeg stadig have lov at kritisere, når jeg finder, at løfterne ikke holder. Og så er der ingen fingre, der peger tilbage! Wink

Hilsen Gert

Det er også helt fair det du beder om og når andre producenter kan, så er det bare sløseri fra Heljans side at de ting ikke er oplyst.

 

__________________

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Alex

Projektleder

Indlæg: 195

PB

gejo skrev:

Hej Morten

Jeg tror, du misforstår i hvert fald min hensigt. Jeg har ikke lyst til at pege fingre af Heljan, men jeg beder alene om, at Heljan giver reelle og brugbare oplysninger om den enkelte model. Havde Heljan, da de bad os (mig) om at løfte i flok, fortalt, at E-maskinen ville blive produceret med RP25 lignende hjul efter NEM 310, så havde jeg ikke løftet med - for så var modellen ikke produceret til mit elektriske tog.

Det er alt, hvad jeg beder om. Når Heljan giver utilstrækkelige og upræcise oplysninger, så vil jeg stadig have lov at kritisere, når jeg finder, at løfterne ikke holder. Og så er der ingen fingre, der peger tilbage! Wink

Hilsen Gert

 

Hej jeg er fuldstændig enig med dig, jeg havde heller aldrig "løftet i flok" hvis jeg havde vist at modellen ville blive produceret med den type hjul.

Hilsen Alex

 

 

__________________

Märklin 3-skinne K-spor, Intellibox opdateret til ver. 2.0 og Win-Digipet 2009 Premium, Kører dansk epoke III.

Like 0 kan lide
Top

Picture

modeljernbane

smed

Indlæg: 353

PB

 Hej.

Gør som jeg. Tænk at Heljan kun er for to skinner og lad vær at købe, hvis du har tre skinne. Har for længst opgivet at købe Heljan. Det sluttede med Pr maskinen.

Mvh Kurt

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.