Picture

Henrik M.

Økonom

Indlæg: 51

PB

Flertogsdrift på analog DC bane

Nu vil jeg ikke starte en religionskrig op, men selvom jeg er erklæret märklinist, har jeg anskaffet en toskinne bane for at se mine vitrinemodeller køre.

Selvfølgelig vil mere have mere, og nu vil jeg gerne køre flere tog på toskinnebanen.

Er der nogen der kan henvise til en letforståelig vejledning til hvordan en analog toskinne bane opbygges med adskildte sporafsnit.

På Märklinbanen er det jo let, isolator mellem midterlederen, flere transformatorer tilkobles bare uden videre, men hvordan gøres det på toskinne systemet. Hvordan isoleres sporafsnittene, kan flere transformatorer anvendes ?

 

Venlig hilsen

Henrik

 

 

__________________

Henrik M.
Kører hovedsageligt md Märklin. Ældste dele af anlæg fra 1963. M-spor, analog drift. Præference for danske modeller

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

Henrik M. skrev:
Er der nogen der kan henvise til en letforståelig vejledning til hvordan en analog toskinne bane opbygges med adskildte sporafsnit.

Hej Henrik

Jeg har på et tidspunkt bygget en mindre bane i H0 toskinne, jeg kan fortælle hvordan jeg gjorde der. Jeg har ikke tegninger af alting, så på nogle punkter må du nøjes med en forklaring i ord.

Udgangspunktet var en mindre landstation med fire sporskifter, to indgangssporskifter, et krydsningsspor og en transversal til et læssespor. Derudover et sidespor på fri bane med et enkelt sporskifte. Nogle billeder fra anlægget kan ses på http://www.modelbaneteknik.dk/model/spor/spsk.htm, artiklen omhandler dog mest bygning af sporskifterne.

Det elektriske omkring et sporskifte blev udført som vist på http://www.modelbaneteknik.dk/model/spor/spsk_tg6.pdf . Som det ses er sporskifteområdet isoleret fra de omliggende stations- og strækningsspor ved isolerende stød i begge skinnestrenge, og desuden er hjertestykkerne isoleret fra sporskifternes mellemskinner og strømforsynet fra kontakter på sporskiftedrevet. Her er det manuelle drev, men det gør ingen forskel om du anvender elektriske drev.

De isolerende stød øverst på tegningen er beliggende ved stationsgrænsen, således er sporstykket øverst strækningssporet. De nederste sporstykker er statonens perronspor. Jeg valgte at etablere fælles nulforbindelse på anlægget, det er ledningstilslutningen mærket "3" på tegningen. Det har den fordel at der kun skal etableres forbindelse til den anden leder på blokvælgerne.

Desuden valgte jeg at lade sporskifternes stilling styre strømtilførslen til sporskifteområdet og til stationsgrænsen afhængigt af sporskiftets stilling ved hjælp af et andet sæt kontakter på sporskiftetdrevet. Det har den fordel at man ikke skal have blokvælger på sporskifteområdet, men tilslutningen forgår automatisk.

De spor som har blokvælger, er strækningssporene og på stationen perronsporene samt læssesporet. Blokvælgeren er en enpolet vippeomskifter med midtstilling afbrudt, dvs. i alt tre stillinger, fordi anlægget er bygget til to kørekontroller (cabs). Vil man have flere cabs kan f. eks. benyttes drejeomskiftere. Hvis man ikke benytter fælles nul, må blokvælgerne være topolede.

For hver blokvælger føres en ledning fra sporene fra ledningstilslutningerne mærket "1" hhv. "2" til midtertilslutningen på den enpolede vippeomskifter. Fra de to ydertilslutninger på hver blokvælger føres ledninger til hver sin af de to cabs. De to andre ledninger fra de to cabs tilsluttes fælles nul mærket "3". Med blokvælgeren i midtstilling er pågældende blok afbrudt, i en af yderstillingerne er den tilsluttet pågældende cab. Hver cab må have sin egen strømforsyning, ellers kan man ikke koble dem med fælles nul.

Det beskrevne system med to cabs er forholdsvis enkelt og er bl. a. beskrevet mange gange i Model Railroader. Måske kan jeg finde noget mere materiale der eller på nettet hvis du er interesseret.

 

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

Newtrain

Brabrand

Indlæg: 668

PB

Hej Henrik

Jeg har vedhæftet en PDF downloadet fra Felix-Modellbahn

 

Svar fra Herr Felix Geehring, omkring tilladelse til offentliggørelse, samt bearbejdning af materiale fra Felix-Modellbahn.

"Hallo Carsten

Kein Problem: Alle meine Modellbahnseiten sind unter der "Creative Commons by-nc-sa" Lizenz veröffentlich. Das heisst:Du darfst sie verbreiten und sogar bearbeiten (z.B. übersetzen), sofern du
- Meinen Namen als Autor / Urheber angibst
- Meine Seiten nicht kommerziell nutzt
- Meine Seiten unter der gleichen Lizenz weiterverbreitest.

Siehe auch den Creative Commons Hinweis am Fuss jeder Seite: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/deed.de
(gibt es auch in einer dänischen Übersetzung.)

Am einfachsten kannst du diese Bestimmung einhalten, indem du einfach den auf jeder meiner Seiten bereits vorhandenen Urheberrechtshinweis mit integrierst.

Ich hoffe, dir mit diesen Angaben zu dienen. Bei Fragen stehe ich gerne zur Verfügung.

Freundliche Grüsse aus der Schweiz
Felix Geering"

AttachmentStørrelse
Analog drift fra Felix Modellbahn.pdf 235.8 kB
__________________

Venlig hilsen

 Carsten

  • Skala N
  • Epoke IV og V
  • Tysk og Dansk materiel + "det løse"
  • Digital med Roco MultiMaus
  • Har demonteret pladeanlæg, og arbejder nu med layout til et modulanlæg i 6 dele. 1´modul ender forhåbentlig med at indeholde: "Det gule palæ", traktor 57, Franz Jäger vognen, Bøffen "det dumme svin", med sin Ford Transit, og Olsen banden med Chevrolet Bel Air eller Impala.
Like 0 kan lide
Top

Picture

Henrik M.

Økonom

Indlæg: 51

PB

Takker mange gange. Det var lige hvad jeg skulle bruge.

Meen, det er jo lidt af en "insiminør" opgave

 

Venlig hilsen

 

Henrik

 

 

__________________

Henrik M.
Kører hovedsageligt md Märklin. Ældste dele af anlæg fra 1963. M-spor, analog drift. Præference for danske modeller

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.