ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo
Angående epokeindelinger
og der vil jeg brokke mig og inddele således
- fjern 1941 - 45 - der er krig - pladder at have det med i modelbanen
- epoke 3a : 1946 - 54 :
venstre til højrelitrering på godsvogne, vacum til trykluftbremse - meldes først gennemført ca 1948 - stafferinger og de ses et stykke tid derefter -selvom de ikke påmales efter 1951 på nyleverede vogne, overgangsfase T til RIV på godsvogne
- epoke 3b : 1954 - 58 :
her er der en gråzone idet udlandet klassereformere ( 3kl til 2kl ) - RIV slår igennem - MY kommer uden frontnummer, MO slår igennem, K, MV, MX, MQ forsvinder og dampen reduceres
- epoke 3c : 1958 - 65 :
den gule stribe gennemføres og det ses - dog kan der ses vogne først i perioden uden, nye standargodsvogne P/E, HS, I, T/Ks, MT, MH, MX kommer og sidst i perioden MA og B vogne
MY har nu frontnummer og der er nok meget mere - som der også kunne skrives om i de andre perioder. gamle godsvogne som Q klanen forsvinder helt
- epoke 3d : 1965 - 72 :
UIC litrering og numre på godsvogne fra 65, UIC numre på personvogne fra 67 og UIC litra fra 69, A, AB og BD, MZ ankommer, nye godsvogne som Fd, Hbis, Tdgs kommer
og derefter følger jeg ikke så meget med i det mere
Noget andet er så at andre ting end materiel også har deres epoke - fx daglyssignaler får i 1961 flyttet lanternefarver rundt - og meget andet kan der påføres af sådanne ting
dernæst er der så trafikstrukturen - den glemmer man meget ofte i dette sammenhæng - hvor tit har vi ikke læst om skoletog og pendlertog arbejde/hjem i epoke 3 til omkring 1965/66
pladder- folk boede for det meste i nærheden af deres arbejde, skoletog - det var ikke et speciel tog for skoleborn - det var et tog der kørte i køreplanen så det passede med skolen
jeg boede i helsingør til op i tresserne - og folk der har læst deres sporskifte - ved jo nok hvor jeg for det meste var i perioden 1956 - 64 - de tog der udgik fra Helsingør var ikke store
fordi folk arbejdede i København - nul og niks - det var fordi at folk stod på undervejs - som Rungsted, Klampemborg osv - men vi kan tærske langhalm på det her -
så derfor vil jeg slutte af med at skrive og påstå - og så startede balladen :
nedlæg epokerne
lav faste årstal istedet
fx 1952, 1956, 1960, 1964, 1968, 1970 osv
OG foriøvrigt - gør hvad der passer dig og kør som du lyster - det er din bane og dit tog og din fornøjelse
og så et lille pip - efter min ringe mening
med venlig osv
henning h087
oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Diesoline
Indlæg: 1
Hej Henning
Tak spids! Du gør lige op med mange års vanetænkning. Interessant, for det er jo nogen gange, det der rykker udviklingen. Du skriver vi skal nedlægge epokerne og bruge faste årstal. Eks.: Årstal 1966. Alt på banen skal have kørt i 1966. Korrekt forstået?
Hvad kører du selv og hvorfor? Mange bruger deres fødeår.
/Thomas
MPS
Indlæg: 12
"OG foriøvrigt - gør hvad der passer dig og kør som du lyster - det er din bane og dit tog og din fornøjelse"
Hvor er det dog rigtigt!!
hvem andre end dig selv bestemmer hvordan man skal køre.
er man til nittetæling eller legotog er der kun en til at bestemme (og så lige konen).
jeg kan kun tilslutte mig nedlæggelsen af epokerne, jeg kører selv sidst i tresserne (sådan cirka)
og mest dansk, men syntes jeg at der er en spansk vogn der er flot er der ingen der kan forhindre mig i at sætte den
på min bane. for der er det mig der er generaldiretør
3-skinne - epoke 3
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Det var da en besynderlig idé! Skulle fabrikanterne så lave modeller, som de så ud i ganske bestemte år? Det er da nyttigt at vide, i hvilket tidsrum, modellernes forbillede har kørt. Og der kan jo kun være tale om tidsrum, da forandringer i f.eks. påskrifter jo ikke skete fra den ene dag til den anden, men til tider over meget lang tid. Den enkelte kan jo vælge at køre, som tingene så ud et ganske bestemt år (årstid?) eller blande alle epoker efter behag, men at have epokeinddelingen som en overordnet retningslinje er da sund fornuft.
Bjarne
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Det var da en besynderlig idé! Skulle fabrikanterne så lave modeller, som de så ud i ganske bestemte år? Det er da nyttigt at vide, i hvilket tidsrum, modellernes forbillede har kørt. Og der kan jo kun være tale om tidsrum, da forandringer i f.eks. påskrifter jo ikke skete fra den ene dag til den anden, men til tider over meget lang tid. Den enkelte kan jo vælge at køre, som tingene så ud et ganske bestemt år (årstid?) eller blande alle epoker efter behag, men at have epokeinddelingen som en overordnet retningslinje er da sund fornuft.
Hej BL
Den er da ikke mere besynderlig end epoke inddelingerne, fabrikanterne laver jo netop modellerne som de så ud på et givent tidspunkt, kort eller langt tidsrum. du peger jo selv på de nuværende epoke inddelingers svaghed, at forandringer kunne ske over lang tid og ikke på samme tid. Selv inden for et år vil man kunne finde masser af eksempler på at f.eks. to vogntyper ikke kan været i drift samtidigt, Henning påpeger ganske rigtigt det "umulige" i epoke inddelingerne, ligesom han syntes jeg faktisk ikke de er til megen gavn, det ville da være langt bedre om der stod at modellen af litra XYZ dækker tidsrummet 1956 -61. i stedet for epoke III eller hvis det er rigtig godt epoke IIIb. I øvrigt vil jeg 100 % støtte op om forslaget om at gøre som man har lyst til!
Godt gået af den aldrende "Baffeged"
Venlige epokerigtige hilsner
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Naturligvis kan epokeinddelingen af indlysende grunde ikke være præcis, men hvis man afskaffede den og i stedet satsede på bestemte årstal, ville man jo helt være på Herrens mark hvad forbillederne angår og henvist til at lede højt og lavt efter dokumentation. Det er da ulig lettere, at fabrikanterne gør det for os. Og det var jo ikke fabrikanterne, men MOROP og ikke at forglemme MIBA, der i sin tid arbejdede for indførelsen af epokerne.
Bjarne
Michael BJ
Indlæg: 277
Hmm, mener du så at vi må til at have den nøjagtige dato for hvornår vognen så sådan ud? Det bliver da vist ikke til at administrere!
Næh, lad os endelig beholde epokerne - selvom de ikke er specielt præcise, så er det en stor lettelse, hvis man blot er interesseret i at få en omtrentlig periode for materiellets drift og udseende.
mvh
Michael
Dansk epoke 3
http://flyvehistorie.wordpress.com/
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej alle
i dette emne skal vil lige holde os for øje - det nedenstående
"OG foriøvrigt - gør hvad der passer dig og kør som du lyster - det er din bane og dit tog og din fornøjelse"
det har jo ikke givet det store ramaskrig fra sig - er lidt skuffet - men er ved at skrive forsættelsen på min påstand
men lige for at teste
ATM 222 epoke 3b
ATM 242 epoke 3bdet er jo sådan man mange gange ser en vogn i kataloget ( af modellen ) og selvfølgelig er det med katalognr og mere på
så et tænkt eks ( selvom det er sådan )
du kigger i kataloget og ser disse to vogne og så kommer spørgsmålet fra mig. Er det to vogne du ville købe
prøv lige at lade være med at fare ind i diverse forum og lign for at checke af - prøv med det der lige falder jer ind
alså ved billedet af modellerne står der
DSB ATM 222 epoke 3b
DSB ATM 242 epoke 3b
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
Hej Bjarne og Michael
En models specifikke udseende vil ofte være dikteret af den dokumentation der er til rådighed og jeg tør godt påstå at modellen derfor også hænger sammen med et bestemt årstal / en bestemt, men begrænset, tidsperiode. Altså vil et årstal / periode (eksempelvis 1956 - 1961) være langt mere oplysende end epoke et eller andet. Epoke indelingerne er i mine øjne ikke nogen videre hjælp for dem der er interesseret i tidsperioder, der vil årstal være en bedre og mere præcis hjælp (her er kunsten så at finde ud af hvornår hvad var i drift og hvordan det så ud - men det skal man jo også med epoke inddelingerne) Hvis jeg kun vil have materiel der har kørt den 7 august 1954 (så er jeg sgu også tosset) er det jo nemt at finde det rigtige materiel hvis årtallene er trykt på æsken i stedet for epoke IIIb Endelig kan de lykkelige, der er ligeglade, stadig gøre som Henning og eders skrev; Gøre som man har lyst til. Tak for jeres opmærksomhed.
tidsubegrænset hilsen
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere
Flemming
Lokomotivfører
Korsør
Indlæg: 288
hej alle
i dette emne skal vil lige holde os for øje - det nedenstående
"OG foriøvrigt - gør hvad der passer dig og kør som du lyster - det er din bane og dit tog og din fornøjelse"
det har jo ikke givet det store ramaskrig fra sig - er lidt skuffet - men er ved at skrive forsættelsen på min påstand
men lige for at teste
ATM 222 epoke 3
ATM 242 epoke 3det er jo sådan man mange gange ser en vogn i kataloget ( af modellen ) og selvfølgelig er det med katalognr og mere på
så et tænkt eks ( selvom det er sådan )
du kigger i kataloget og ser disse to vogne og så kommer spørgsmålet fra mig. Er det to vogne du ville købe
prøv lige at lade være med at fare ind i diverse forum og lign for at checke af - prøv med det der lige falder jer ind
alså ved billedet af modellerne står der
DSB ATM 222 epoke 3
DSB ATM 242 epoke 3
med venlig hilsen
henning h087
Hej Henning
Du er jo dejligt ond!!!!!
Snedige hilsner
Flemming
1956, sådanne årgange laves ikke mere
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej alle - og Flemming
"OG foriøvrigt - gør hvad der passer dig og kør som du lyster - det er din bane og dit tog og din fornøjelse"
næ - egentlig ikke - men mere for at vise ideen og baggrunden for mit indlæg
og til Flemming
ved dig er jeg ond - du må nemlig ikke deltage - men må meget gerne komme med indlæg
Med venlig hilsener
Eders
Henning h087
(epoke 3a )
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hejsa
Umiddelbart synes jeg også, at det lignede et korstog; men efter lidt eftertænksomhed, så jeg lige Hennings 'underskrift' lidt anderledes:
Eders
Henning ho87
(1956 - 1968)
Og så giver det jo pludselig mening
For mit eget vedkommende er interessesfæren et mix af 3a og 3b - og så er det da meget mere relevant, at anføre årstallene !
Så Henning : Fortsæt bare med, at svinge med fanen
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hejsa
Umiddelbart synes jeg også, at det lignede et korstog; men efter lidt eftertænksomhed, så jeg lige Hennings 'underskrift' lidt anderledes:
Eders
Henning ho87
(1956 - 1968)
Og så giver det jo pludselig mening
For mit eget vedkommende er interessesfæren et mix af 3a og 3b - og så er det da meget mere relevant, at anføre årstallene !
Så Henning : Fortsæt bare med, at svinge med fanen
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
her kommer så den næste kryptiske
kigger i et katalog og ser denne vogn
Katalognr DSB lita I 21 541 : lukket hvid godsvogn
og så de sædvanlige ting der kan stå
Epoke : 58/58 - 61 - 65/66
gættelegen og spørgsmålet er så : hvad h#"&¤ mener han så med 58/58 - 61 - 65/66 ?
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Himmerlandsbanerne
Suldrup
Indlæg: 1.575
Hvem skjuler sig bag vognen?
med venlig modeltog hilsen
Ivan
2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6
sporplaner
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej Ivan
da jeg har nogle flere foto af vognen og forløbet
ved jeg så det var rangerhjælperen
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej
ja - så afslutter jeg denne
ingen er åbenbart intresseret i en åben dialog om emnet
for at se om vi kunne forbedre det og gøre det mere præcist
man tror jeg er ude på et korstog
ER DET FORDI I SELV ER SÅDAN ?
frænde er frænde værst
h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Hej Henning!
Endnu en gang er jeg lidt usikker på, hvad du mener. Hvad betyder f.eks. "ER DET FORDI I SELV ER SÅDAN?"? Mener du, at frænde er frænde værst, fordi der ikke er nogen, der har synes det er relevant at gå nærmere ind i en diskussion? Eller hvad er det for frænder, du hentyder til? Hvad havde du egentlig forventet?
Bjarne
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Bjarne
"OG foriøvrigt - gør hvad der passer dig og kør som du lyster - det er din bane og dit tog og din fornøjelse"
og med det samme - mine ord og opfattelse og udtryk
kort og godt - en åben dialog
foreksempel
lad hør - hvad mener du
men det blev jo nærmest betragtet som et korstog
som henho i første omgang troede det men som
kom meningen ganske nær - det skal jeg nok nærmere forklare i et senere indlæg hvis tråden fortsætter - henho - ellers via en pm/Email
så dette skal ses som svar til dig Bjarne ( måske fordi jeg forventede mig mere - da du såvidt jeg ved er gammel i gårde med modeljernbanen )
dernæst var der ingen der gik ind i gættelegen og det jeg skrev og spurgte omkring fotoerne
var det fordi man var bange for at "kvaje" sig
jeg "kvajer" mig mange gange - nogen gange giver det så nye oplysninger
dernæst gik der nok ikke mere end et kvarter
så havde nogen lagt MOROP og NEM ind
hvem siger at de har ret og at det ikke kan forbedres
og fordi du måske er tilfreds med tingende tilstand - er det
jo ikke sikkert at jeg er det
fordi en ting har været brugt igennem mange år er
det ikke garanti for at det ikke kan forbedres
og det gøres med dialog med åben pande - og
som jeg oplevede det i vores klub igår
hvoe en af vores medlemmer - netop havde
læst om det på sporskiftet
( her skal det lige indføjes at den pågældende kører
tysk derhjemme og ikke har dansk materiel i klubben )
han gør hvad der passer ham og er ikke særlig
intresseret i dette emne - men ved at vi snakkede
om emnet kom han faktisk med med noget der kunne
bruges i den ide og tanke - som jeg har
så det er ikke kun eksperter og nørder der kun
bidrage og måske fordi de ikke ved så meget
om det - netop kommer med de forløsende ord
så håber at det giver svar på dit spørgsmål
(var skrevet bedre og mere uddybende indtil time out og pist væk
med venlig hilsen
og det mener jeg
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Bjarne
"OG foriøvrigt - gør hvad der passer dig og kør som du lyster - det er din bane og dit tog og din fornøjelse"
og med det samme - mine ord og opfattelse og udtryk
kort og godt - en åben dialog
foreksempel
lad hør - hvad mener du
men det blev jo nærmest betragtet som et korstog
som henho i første omgang troede det men som
kom meningen ganske nær - det skal jeg nok nærmere forklare i et senere ind hvis tråden fortsætter - henho - ellers via en pm/Email
så dette skal ses som svar til dig Bjarne ( måske fordi jeg forventede mig mere - da du såvidt jeg ved er gammel i gårde med modeljernbanen )
dernæst var der ingen der gik ind i gættelegen og det jeg skrev og spurgte omkring fotoerne
var det fordi man var bange for at "kvaje" sig
jeg "kvajer" mig mange gange - nogen gange giver det så nye oplysninger
dernæst gik der nok ikke mere end et kvarter
så havde nogen lagt MOROP og NEM ind
hvem siger at de har ret og at det ikke kan forbedres
og fordi du måske er tilfreds med tingende tilstand - er det
jo ikke sikkert at jeg er det
fordi en ting har været brugt igennem mange år er
det ikke garanti for at det ikke kan forbedres
og det gøres med dialog med åben pande - og
som jeg oplevede det i vores klub igår
hvoe en af vores medlemmer - netop havde
læst om det på sporskiftet
( her skal det lige indføjes at den pågældende kører
tysk derhjemme og ikke har dansk materiel i klubben )
han gør hvad der passer ham og er ikke særlig
intresseret i dette emne - men ved at vi snakkede
om emnet kom han faktisk med med noget der kunne
bruges i den ide og tanke - som jeg har
så det er ikke kun eksperter og nørder der kan
bidrage og måske fordi de ikke ved så meget
om det - netop kommer med de forløsende ord
så håber at det giver svar på dit spørgsmål
(var skrevet bedre og mere uddybende indtil time out og pist væk
med venlig hilsen
og det mener jeg
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
bl
Pensionist
Greve
Indlæg: 1.817
Tak for svaret.
Bjarne
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej Thomas og henho
har ikke glemt jer
gemmer lidt på det
Thomas - fordi du er åben og nysgerig, fattede ideen eller skal vi skrive grundlæget og åbenbart gerne vil høre nærmere
og henho - fordi du kom ganske tæt på og ikke var bange for at skrive hvad du først troede
aligevel kunne jeg godt tænke at man tog chancen med at besvare spørgsmålet om ATM og I vognen
der er her forklaringen og måske løsningen om - at kunne gøre det bedre ligger
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Jeg synes det er helt fint at man laver sine egne periodeinddelinger. Har selv lagt mig fast på at jeg vil køre 1954-1965. Dermed lægger det op til en blanding af damp og diesel, en enkelt B-vogn der blev leveret i 1964, sniger sig lige med, og naturligvis også Rocos superflotte MA-lyntog. Men altså ikke MZ. Og så er det stadigvæk lige før computerlitreringerne. Det svarer faktisk bedst til epoke III b. Spørger man hvilke år der gælder for III b, så får man næsten lige så mange forskellige svar, som dem der svarer.
Hvert land har desuden fx også forskellige overgange fra damp til diesel/el.
På DMJU´s hjemme side kan jeg ikke finde noget om epoker i DK. Men om gældende NEM (og det er rigtig godt). Så det var da måske et forslag til unionen at få lavet noget med det? Bare for at have noget overordnet. Som nævnt, ja så bestemmer man naturligvis selv hjemme på sit eget anlæg, eller den enkelte klub gør det selv.
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Hej
En angivelse af årstal i kataloger, ville absolut være et plus
F.eks. ville det præcisere præcist, hvornår en given beskiftning af en model, vil være autentisk.
MEN : Jeg ser ingen grund til, at man skal stoppe med epokeangivelsen, blot årstallene også er med.
Det er jo en smagssag, hvor detaljeret man skal gå op i det (Jeg foretrækker absoult årstallene.)
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej
et hint omkring epoker
her kommer så den næste kryptiske
kigger i et katalog og ser denne vogn
Katalognr DSB lita I 21 541 : lukket hvid godsvogn
og så de sædvanlige ting der kan stå
Epoke : 58/58 - 61 - 65/66
gættelegen og spørgsmålet er så : hvad h#"&¤ mener han så med 58/58 - 61 - 65/66 ?
58/58 - 61 - 65/66 - eventuelt med endnu et år for udrangering
58 : byggeår
/58 : kan bruges fra
-61 : fotodokumentation for vognens udseende og påskrifter
-65/66 : kan bruges til
eventuelt ( eksempelvis - 83 ) : vogntypens udrangering
med venlig hilsen
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej
epokepladder lukker ned
h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
erikolsen1954
maskiningeniør
Ishøj
Indlæg: 377
Hej Henning
Jeg fandt aldrig ud af hvad du egentlig ville med denne tråd. Mange af dine indlæg er ikke sådan lige at finde ud af. Du har en masse på hjerte og er meget produktiv, men jeg vil foreslå at du tænker lidt på hvordan du kan gøre dine indlæg mere præsentable og forståelige. Så gør det ikke så meget hvis du ikke får tid til at skrive så mange hvis dem du skriver, bliver nemmere at forstå.
Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
SMART med de angivelser Henning : Vognens "tidsforløb" med et blik :-)
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
Hej Henrik og andre sporskiftere
og tak
det var derhenad jeg ville
men herefter vil jeg undskylde overfor forums medlemmer ( ja - sådan opfatter jeg det som )
og her må jeg så tilstå og erkende at min måde at gøre det på absolut ikke var pæn, hensigtmæssigt og særlig foreståentlig at komme med det på
er ved at skrive et nyt indlæg - ved at tænke mig om - før jeg kommer brasende - og "dunker" folk i hovedet
men jeg vil vende tilbage med det nye indlæg - når det er skrevet
men følte at dette skulle skrives
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved