Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Epokepladder og en undskyldning til forum

ooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo

Angående epokeindelinger

og der vil jeg brokke mig og inddele således

 - fjern 1941 - 45 - der er krig - pladder at have det med i modelbanen

 - epoke 3a : 1946 - 54 :

venstre til højrelitrering på godsvogne, vacum til trykluftbremse - meldes først gennemført ca 1948 - stafferinger og de ses et stykke tid derefter -selvom de ikke påmales efter 1951 på nyleverede vogne, overgangsfase T til RIV på godsvogne 

 - epoke 3b : 1954 - 58 :

her er der en gråzone idet udlandet klassereformere ( 3kl til 2kl ) - RIV slår igennem - MY kommer uden frontnummer, MO slår igennem, K, MV, MX, MQ forsvinder og dampen reduceres   

 - epoke 3c : 1958 - 65 :

den gule stribe gennemføres og det ses - dog kan der ses vogne først i perioden uden, nye standargodsvogne P/E, HS, I, T/Ks, MT, MH, MX  kommer og sidst i perioden MA og B vogne

MY har nu frontnummer og der er nok meget mere - som der også kunne skrives om i de andre perioder. gamle godsvogne som Q klanen forsvinder helt

 - epoke 3d : 1965 - 72 :

UIC litrering og numre på godsvogne fra 65, UIC numre på personvogne fra 67 og UIC litra fra 69, A, AB og BD, MZ ankommer, nye godsvogne som Fd, Hbis, Tdgs kommer

og derefter følger jeg ikke så meget med i det mere

Noget andet er så at andre ting end materiel også har deres epoke - fx daglyssignaler får i 1961 flyttet lanternefarver rundt - og meget andet kan der påføres af sådanne ting

dernæst er der så trafikstrukturen - den glemmer man meget ofte i dette sammenhæng - hvor tit har vi ikke læst om skoletog og pendlertog arbejde/hjem i epoke 3 til omkring 1965/66

pladder- folk boede for det meste i nærheden af deres arbejde, skoletog - det var ikke et speciel tog for skoleborn - det var et tog der kørte i køreplanen så det passede med skolen

jeg boede i helsingør til op i tresserne - og folk der har læst deres sporskifte - ved jo nok hvor jeg for det meste var i perioden 1956 - 64 - de tog der udgik fra Helsingør var ikke store

fordi folk arbejdede i København - nul og niks - det var fordi at folk stod på undervejs - som Rungsted, Klampemborg osv - men vi kan tærske langhalm på det her -

så derfor vil jeg slutte af med at skrive og påstå - og så startede balladen :

nedlæg epokerne

lav faste årstal istedet

fx 1952, 1956, 1960, 1964, 1968, 1970 osv

OG foriøvrigt - gør hvad der passer dig og kør som du lyster - det er din bane og dit tog og din fornøjelse

og så et lille pip - efter min ringe mening

med venlig osv

henning h087

oooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo

  

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Diesoline

Indlæg: 1

PB

Hej Henning

Tak spids! Du gør lige op med mange års vanetænkning. Interessant, for det er jo nogen gange, det der rykker udviklingen. Du skriver vi skal nedlægge epokerne og bruge faste årstal. Eks.: Årstal 1966. Alt på banen skal have kørt i 1966. Korrekt forstået?

Hvad kører du selv og hvorfor? Mange bruger deres fødeår.

/Thomas

Like 0 kan lide
Top

Picture

MPS

Indlæg: 12

PB

"OG foriøvrigt - gør hvad der passer dig og kør som du lyster - det er din bane og dit tog og din fornøjelse"

 

Hvor er det dog rigtigt!!

hvem andre end dig selv bestemmer hvordan man skal køre.

er man til nittetæling eller legotog er der kun en til at bestemme (og så lige konen).

jeg kan kun tilslutte mig nedlæggelsen af epokerne, jeg kører selv sidst i tresserne (sådan cirka)

og mest dansk, men syntes jeg at der er en spansk vogn der er flot er der ingen der kan forhindre mig i at sætte den

på min bane. for der er det mig der er generaldiretør

__________________

3-skinne - epoke 3

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Det var da en besynderlig idé! Skulle fabrikanterne så lave modeller, som de så ud i ganske bestemte år? Det er da nyttigt at vide, i hvilket tidsrum, modellernes forbillede har kørt. Og der kan jo kun være tale om tidsrum, da forandringer i f.eks. påskrifter jo ikke skete fra den ene dag til den anden, men til tider over meget lang tid. Den enkelte kan jo vælge at køre, som tingene så ud et ganske bestemt år (årstid?) eller blande alle epoker efter behag, men at have epokeinddelingen som en overordnet retningslinje er da sund fornuft.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

bl skrev:

Det var da en besynderlig idé! Skulle fabrikanterne så lave modeller, som de så ud i ganske bestemte år? Det er da nyttigt at vide, i hvilket tidsrum, modellernes forbillede har kørt. Og der kan jo kun være tale om tidsrum, da forandringer i f.eks. påskrifter jo ikke skete fra den ene dag til den anden, men til tider over meget lang tid. Den enkelte kan jo vælge at køre, som tingene så ud et ganske bestemt år (årstid?) eller blande alle epoker efter behag, men at have epokeinddelingen som en overordnet retningslinje er da sund fornuft.

Hej BL

Den er da ikke mere besynderlig end epoke inddelingerne, fabrikanterne laver jo netop modellerne som de så ud på et givent tidspunkt, kort eller langt tidsrum. du peger jo selv på de nuværende epoke inddelingers svaghed, at forandringer kunne ske over lang tid og ikke på samme tid. Selv inden for et år vil man kunne finde masser af eksempler på at f.eks. to vogntyper ikke kan været i drift samtidigt, Henning påpeger ganske rigtigt det "umulige" i epoke inddelingerne, ligesom han syntes jeg faktisk ikke de er til megen gavn, det ville da være langt bedre om der stod at modellen af litra XYZ dækker tidsrummet 1956 -61. i stedet for epoke III eller hvis det er rigtig godt epoke IIIb. I øvrigt vil jeg 100 % støtte op om forslaget om at gøre som man har lyst til!

Godt gået af den aldrende "Baffeged"

Venlige epokerigtige hilsner

Flemming

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Naturligvis kan epokeinddelingen af indlysende grunde ikke være præcis, men hvis man afskaffede den og i stedet satsede på bestemte årstal, ville man jo helt være på Herrens mark hvad forbillederne angår og henvist til at lede højt og lavt efter dokumentation. Det er da ulig lettere, at fabrikanterne gør det for os. Og det var jo ikke fabrikanterne, men MOROP og ikke at forglemme MIBA, der i sin tid arbejdede for indførelsen af epokerne.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

Michael BJ

Indlæg: 277

PB  Hjemmeside

Flemming skrev:
Selv inden for et år vil man kunne finde masser af eksempler på at f.eks. to vogntyper ikke kan været i drift samtidigt

Hmm, mener du så at vi må til at have den nøjagtige dato for hvornår vognen så sådan ud? Det bliver da vist ikke til at administrere!

Næh, lad os endelig beholde epokerne - selvom de ikke er specielt præcise, så er det en stor lettelse, hvis man blot er interesseret i at få en omtrentlig periode for materiellets drift og udseende.

 

mvh

Michael 

__________________

Dansk epoke 3

http://flyvehistorie.wordpress.com/

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

 

 

 

 

 

hej alle

i dette emne skal vil lige holde os for øje - det nedenstående

"OG foriøvrigt - gør hvad der passer dig og kør som du lyster - det er din bane og dit tog og din fornøjelse"

det har jo ikke givet det store ramaskrig fra sig - er lidt skuffet - men er ved at skrive forsættelsen på min påstand

men lige for at teste

ATM 222 epoke 3b

ATM 222 epoke 3

ATM 242 epoke 3b

ATM 242 epoke 3

det er jo sådan man mange gange ser en vogn i kataloget ( af modellen ) og selvfølgelig er det med katalognr og mere på

så et tænkt eks ( selvom det er sådan )

du kigger i kataloget og ser disse to vogne og så kommer spørgsmålet fra mig. Er det to vogne du ville købe

prøv lige at lade være med at fare ind i diverse forum og lign for at checke af - prøv med det der lige falder jer ind

alså ved billedet af modellerne står der

DSB ATM 222 epoke 3b

DSB ATM 242 epoke 3b

 

med venlig hilsen

henning h087

 

 

 

 

 

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

Hej Bjarne og Michael

En models specifikke udseende vil ofte være dikteret af den dokumentation der er til rådighed og jeg tør godt påstå at modellen derfor også hænger sammen med et bestemt årstal / en bestemt, men begrænset, tidsperiode. Altså vil et årstal / periode (eksempelvis 1956 - 1961) være langt mere oplysende end epoke et eller andet. Epoke indelingerne er i mine øjne ikke nogen videre hjælp for dem der er interesseret i tidsperioder, der vil årstal være en bedre og mere præcis hjælp (her er kunsten så at finde ud af hvornår hvad var i drift og hvordan det så ud - men det skal man jo også med epoke inddelingerne) Hvis jeg kun vil have materiel der har kørt den 7 august 1954 (så er jeg sgu også tosset) er det jo nemt at finde det rigtige materiel hvis årtallene er trykt på æsken i stedet for epoke IIIb Endelig kan de lykkelige, der er ligeglade, stadig gøre som Henning og eders skrev; Gøre som man har lyst til. Tak for jeres opmærksomhed.

tidsubegrænset hilsen

Flemming

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Picture

Flemming

Lokomotivfører

Korsør

Indlæg: 288

PB  Blog  Hjemmeside

h087 skrev:

 

 

 

 

 

hej alle

i dette emne skal vil lige holde os for øje - det nedenstående

"OG foriøvrigt - gør hvad der passer dig og kør som du lyster - det er din bane og dit tog og din fornøjelse"

det har jo ikke givet det store ramaskrig fra sig - er lidt skuffet - men er ved at skrive forsættelsen på min påstand

men lige for at teste

ATM 222 epoke 3

ATM 222 epoke 3

ATM 242 epoke 3

ATM 242 epoke 3

det er jo sådan man mange gange ser en vogn i kataloget ( af modellen ) og selvfølgelig er det med katalognr og mere på

så et tænkt eks ( selvom det er sådan )

du kigger i kataloget og ser disse to vogne og så kommer spørgsmålet fra mig. Er det to vogne du ville købe

prøv lige at lade være med at fare ind i diverse forum og lign for at checke af - prøv med det der lige falder jer ind

alså ved billedet af modellerne står der

DSB ATM 222 epoke 3

DSB ATM 242 epoke 3

 

med venlig hilsen

henning h087

 

 

Hej Henning

Du er jo dejligt ond!!!!!

Snedige hilsner

Flemming 

__________________

1956, sådanne årgange laves ikke mere

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

 

 

hej alle - og Flemming

"OG foriøvrigt - gør hvad der passer dig og kør som du lyster - det er din bane og dit tog og din fornøjelse"

 

næ - egentlig ikke - men mere for at vise ideen og baggrunden for mit indlæg

og til Flemming

ved dig er jeg ond - du må nemlig ikke deltage - men må meget gerne komme med indlæg 

Med venlig hilsener

Eders

Henning h087

(epoke 3a )

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hejsa

Umiddelbart synes jeg også, at det lignede et korstog; men efter lidt eftertænksomhed, så jeg lige Hennings 'underskrift' lidt anderledes:

Eders

Henning ho87

(1956 - 1968)

Og så giver det jo pludselig mening Smile

For mit eget vedkommende er interessesfæren et mix af 3a og 3b - og så er det da meget mere relevant, at anføre årstallene !

Så Henning : Fortsæt bare med, at svinge med fanen Smile

 

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hejsa

Umiddelbart synes jeg også, at det lignede et korstog; men efter lidt eftertænksomhed, så jeg lige Hennings 'underskrift' lidt anderledes:

Eders

Henning ho87

(1956 - 1968)

Og så giver det jo pludselig mening Smile

For mit eget vedkommende er interessesfæren et mix af 3a og 3b - og så er det da meget mere relevant, at anføre årstallene !

Så Henning : Fortsæt bare med, at svinge med fanen Smile

 

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

 

her kommer så den næste kryptiske

kigger i et katalog og ser denne vogn

I vogn odense 1961 - AK/OMJK

Katalognr DSB lita I 21 541 : lukket hvid godsvogn

og så de sædvanlige ting der kan stå

Epoke : 58/58 - 61 - 65/66

gættelegen og spørgsmålet er så : hvad h#"&¤ mener han så med 58/58 - 61 - 65/66 ?

 

med venlig hilsen

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Himmerlandsbanerne

Suldrup

Indlæg: 1.575

PB  Blog

Hvem skjuler sig bag vognen?

__________________

med venlig modeltog hilsen
Ivan

2 skinne - h0 - epoke 3 og lidt 4/5/6

sporplaner
 

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej Ivan

da jeg har nogle flere foto af vognen og forløbet

ved jeg så det var rangerhjælperen

mvh

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej

 

ja - så afslutter jeg denne

ingen er åbenbart intresseret i en åben dialog om emnet

for at se om vi kunne forbedre det og gøre det mere præcist

man tror jeg er ude på et korstog

ER DET FORDI I SELV ER SÅDAN ?

frænde er frænde værst

h087

 

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Hej Henning!

Endnu en gang er jeg lidt usikker på, hvad du mener. Hvad betyder f.eks. "ER DET FORDI I SELV ER SÅDAN?"? Mener du, at frænde er frænde værst, fordi der ikke er nogen, der har synes det er relevant at gå nærmere ind i en diskussion? Eller hvad er det for frænder, du hentyder til? Hvad havde du egentlig forventet?

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Bjarne

 

"OG foriøvrigt - gør hvad der passer dig og kør som du lyster - det er din bane og dit tog og din fornøjelse"

og med det samme - mine ord og opfattelse og udtryk

kort og godt - en åben dialog

foreksempel

lad hør - hvad mener du

men det blev jo nærmest betragtet som et korstog

som henho i første omgang troede det men som

kom meningen ganske nær - det skal jeg nok nærmere forklare i et senere indlæg hvis tråden fortsætter - henho - ellers via en pm/Email 

så dette skal ses som svar til dig Bjarne ( måske fordi jeg forventede mig mere - da du såvidt jeg ved er gammel i gårde med modeljernbanen )

dernæst var der ingen der gik ind i gættelegen og det jeg skrev og spurgte omkring fotoerne

var det fordi man var bange for at "kvaje" sig

jeg "kvajer" mig mange gange - nogen gange giver det så nye oplysninger

dernæst gik der nok ikke mere end et kvarter

så havde nogen lagt MOROP og NEM ind

hvem siger at de har ret og at det ikke kan forbedres

og fordi du måske er tilfreds med tingende tilstand - er det

jo ikke sikkert at jeg er det

fordi en ting har været brugt igennem mange år er

det ikke garanti for at det ikke kan forbedres

og det gøres med dialog med åben pande - og

som jeg oplevede det i vores klub igår

hvoe en af vores medlemmer - netop havde

læst om det på sporskiftet

( her skal det lige indføjes at den pågældende kører

tysk derhjemme og ikke har dansk materiel i klubben )

han gør hvad der passer ham og er ikke særlig

intresseret i dette emne - men ved at vi snakkede

om emnet kom han faktisk med med noget der kunne

bruges i den ide og tanke - som jeg har

så det er ikke kun eksperter og nørder der kun

bidrage og måske fordi de ikke ved så meget

om det - netop kommer med de forløsende ord

 

 

så håber at det giver svar på dit spørgsmål

(var skrevet bedre og mere uddybende indtil time out og pist væk

 

med venlig hilsen

og det mener jeg

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Bjarne

 

"OG foriøvrigt - gør hvad der passer dig og kør som du lyster - det er din bane og dit tog og din fornøjelse"

og med det samme - mine ord og opfattelse og udtryk

kort og godt - en åben dialog

foreksempel

lad hør - hvad mener du

men det blev jo nærmest betragtet som et korstog

som henho i første omgang troede det men som

kom meningen ganske nær - det skal jeg nok nærmere forklare i et senere ind hvis tråden fortsætter - henho - ellers via en pm/Email 

så dette skal ses som svar til dig Bjarne ( måske fordi jeg forventede mig mere - da du såvidt jeg ved er gammel i gårde med modeljernbanen )

dernæst var der ingen der gik ind i gættelegen og det jeg skrev og spurgte omkring fotoerne

var det fordi man var bange for at "kvaje" sig

jeg "kvajer" mig mange gange - nogen gange giver det så nye oplysninger

dernæst gik der nok ikke mere end et kvarter

så havde nogen lagt MOROP og NEM ind

hvem siger at de har ret og at det ikke kan forbedres

og fordi du måske er tilfreds med tingende tilstand - er det

jo ikke sikkert at jeg er det

fordi en ting har været brugt igennem mange år er

det ikke garanti for at det ikke kan forbedres

og det gøres med dialog med åben pande - og

som jeg oplevede det i vores klub igår

hvoe en af vores medlemmer - netop havde

læst om det på sporskiftet

( her skal det lige indføjes at den pågældende kører

tysk derhjemme og ikke har dansk materiel i klubben )

han gør hvad der passer ham og er ikke særlig

intresseret i dette emne - men ved at vi snakkede

om emnet kom han faktisk med med noget der kunne

bruges i den ide og tanke - som jeg har

så det er ikke kun eksperter og nørder der kan

bidrage og måske fordi de ikke ved så meget

om det - netop kommer med de forløsende ord

 

 

så håber at det giver svar på dit spørgsmål

(var skrevet bedre og mere uddybende indtil time out og pist væk

 

med venlig hilsen

og det mener jeg

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

bl

Pensionist

Greve

Indlæg: 1.817

PB

Tak for svaret.

__________________

Bjarne

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej Thomas og henho

 

har ikke glemt jer

gemmer lidt på det

Thomas - fordi du er åben og nysgerig, fattede ideen eller skal vi skrive grundlæget og åbenbart gerne vil høre nærmere

og henho - fordi du kom ganske tæt på og ikke var bange for at skrive hvad du først troede

 

aligevel kunne jeg godt tænke at man tog chancen med at besvare spørgsmålet om ATM og I vognen

der er her forklaringen og måske løsningen om - at kunne gøre det bedre ligger

 

med venlig hilsen

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Jeg synes det er helt fint at man laver sine egne periodeinddelinger. Har selv lagt mig fast på at jeg vil køre 1954-1965. Dermed lægger det op til en blanding af damp og diesel, en enkelt B-vogn der blev leveret i 1964, sniger sig lige med, og naturligvis også Rocos superflotte MA-lyntog. Men altså ikke MZ. Og så er det stadigvæk lige før computerlitreringerne. Det svarer faktisk bedst til epoke III b. Spørger man hvilke år der gælder for III b, så får man næsten lige så mange forskellige svar, som dem der svarer.

Hvert land har desuden fx også forskellige overgange fra damp til diesel/el.

På DMJU´s hjemme side kan jeg ikke finde noget om epoker i DK. Men om gældende NEM (og det er rigtig godt). Så det var da måske et forslag til unionen at få lavet noget med det? Bare for at have noget overordnet. Som nævnt, ja så bestemmer man naturligvis selv hjemme på sit eget anlæg, eller den enkelte klub gør det selv.

Mvh

Claus 

 

 

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Hej

En angivelse af årstal i kataloger, ville absolut være et plus Smile

F.eks. ville det præcisere præcist, hvornår en given beskiftning af en model, vil være autentisk.

MEN : Jeg ser ingen grund til, at man skal stoppe med epokeangivelsen, blot årstallene også er med.

Det er jo en smagssag, hvor detaljeret man skal gå op i det (Jeg foretrækker absoult årstallene.)  

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej

 et hint omkring epoker

her kommer så den næste kryptiske

kigger i et katalog og ser denne vogn

I vogn odense 1961 - AK/OMJK

Katalognr DSB lita I 21 541 : lukket hvid godsvogn

og så de sædvanlige ting der kan stå

Epoke : 58/58 - 61 - 65/66

gættelegen og spørgsmålet er så : hvad h#"&¤ mener han så med 58/58 - 61 - 65/66 ?

58/58 - 61 - 65/66 - eventuelt med endnu et år for udrangering

58 : byggeår

/58 : kan bruges fra

-61 : fotodokumentation for vognens udseende og påskrifter

-65/66 : kan bruges til

eventuelt ( eksempelvis - 83 ) : vogntypens udrangering 

 

med venlig hilsen

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej

 

epokepladder lukker ned

h087 

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

erikolsen1954

maskiningeniør

Ishøj

Indlæg: 377

PB  Hjemmeside

h087 skrev:
epokepladder lukker ned

Hej Henning

Jeg fandt aldrig ud af hvad du egentlig ville med denne tråd. Mange af dine indlæg er ikke sådan lige at finde ud af. Du har en masse på hjerte og er meget produktiv, men jeg vil foreslå at du tænker lidt på hvordan du kan gøre dine indlæg mere præsentable og forståelige. Så gør det ikke så meget hvis du ikke får tid til at skrive så mange hvis dem du skriver, bliver nemmere at forstå.

__________________

Venlig hilsen
Erik Olsen
http://www.modelbaneteknik.dk/

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

SMART med de angivelser Henning : Vognens "tidsforløb" med et blik  :-)

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

Hej Henrik og  andre sporskiftere

og tak

det var derhenad jeg ville

men herefter vil jeg undskylde overfor forums medlemmer ( ja - sådan opfatter jeg det som )

og her må jeg så tilstå og erkende at min måde at gøre det på absolut ikke var pæn, hensigtmæssigt og særlig foreståentlig at komme med det på

er ved at skrive et nyt indlæg - ved at tænke mig om - før jeg kommer brasende - og "dunker" folk i hovedet

men jeg vil vende tilbage med det nye indlæg - når det er skrevet

men følte at dette skulle skrives

 

 

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.