Et stykke nede i Tyskland i Bad Driburg ligger der et anlæg, som jeg syntes er utroligt flot og detaljeret, og som jeg gerne vil besøge efter at have set denne film derfra
Sådan kan en søndag også bruges når man er ret ligeglad med både fodbold og cykling
__________________
Mvh Klaus Krøyer Jakobsen
Nakskov
MIST Zealand
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
Det er et rigtig flot anlæg, der bliver også kørt med helt stilrene tog
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
Nomisdk
IT
Indlæg: 229
Meget fint anlæg.
Mvh Simon M. Mørch
Besøg min side om Modeltog og tog | SimonTog.dk
cbt
Indlæg: 1.164
Tak for linket, Klaus.
Interessant at se Roco's universalkobling anvendt i stordrift (ligesom på denne russiske modeljernbane i kæmpeformat).
Det fremgår ikke helt af deres hjemmeside (eller af min gurgling på nettet) hvilket spor, de har lagt på anlægget, ud over at det er code 83 (?).
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Er det ikke kun Tillig der laver code 83?
Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
F.Ormstrup
Indlæg: 2.678
Er det ikke kun Tillig der laver code 83?
Rep
mvh
Flemming
SVJMJK
Dansk H0 - Modul Samkørsel
Peters Skibsværft
Peters Garage
F.Ormstrups Blog
Morten Flindt Larsen
Indlæg: 89
Tak for linket, Kalus. Det er en fascinerende oplevelse. Modeljernbane på et kunstnerisk niveau. Super!
Med venlig hilsen
Morten
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.932
Tak for linket, Kalus.
pludselig er der en græker blandt os
Spøg til side, det er bestemt et flot anlæg!
Med venlig hilsen
Skott
cbt
Indlæg: 1.164
Det er en fascinerende oplevelse. Modeljernbane på et kunstnerisk niveau. Super!
Helt enig, Morten.
Til trods for, at anlægget skæmmes lidt hist og her af lidt-for-skarpe kurver , så nærmer helhedsindtrykket og det generelle niveauet sig det meget høje niveau, der gælder for den norske Indre Stambane - som nu også er at finde på Facebook. Den er simpelthen vanvittigt flot!
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
Morten Flindt Larsen
Indlæg: 89
Det er en fascinerende oplevelse. Modeljernbane på et kunstnerisk niveau. Super!
Helt enig, Morten.
Til trods for, at anlægget skæmmes lidt hist og her af lidt-for-skarpe kurver , så nærmer helhedsindtrykket og det generelle niveauet sig det meget høje niveau, der gælder for den norske Indre Stambane - som nu også er at finde på Facebook. Den er simpelthen vanvittigt flot!
Det er en fascinerende oplevelse. Modeljernbane på et kunstnerisk niveau. Super!
Helt enig, Morten.
Til trods for, at anlægget skæmmes lidt hist og her af lidt-for-skarpe kurver , så nærmer helhedsindtrykket og det generelle niveauet sig det meget høje niveau, der gælder for den norske Indre Stambane - som nu også er at finde på Facebook. Den er simpelthen vanvittigt flot!
Det er en fascinerende oplevelse. Modeljernbane på et kunstnerisk niveau. Super!
Helt enig, Morten.
Til trods for, at anlægget skæmmes lidt hist og her af lidt-for-skarpe kurver , så nærmer helhedsindtrykket og det generelle niveauet sig det meget høje niveau, der gælder for den norske Indre Stambane - som nu også er at finde på Facebook. Den er simpelthen vanvittigt flot!
Ja, Carsten, de ret skarpe kurver lagde jeg også mærke til, også fordi der synes at være mange af dem. Det undrer mig lidt, nu da resten af banen er top notch, men jeg kunne dog finde lidt undskyldning i den omstændighed, at der i de bjergrige egne af Tyskland findes en del "krøllede" hovedstrækninger. Jeg fik dog en god idé af én af scenerne, hvor der er et ret bredt stykke med villa-bebyggelse foran et stationsterræn, med høje flotte træer etc. Det ser rigtig godt ud, at sporene ikke ligger "til bordkant", som vi er vant til, men derimod er omgivet af en rimeligt bred baggrund og en rimeligt bred forgrund i form af bebyggelse. Det ser mega realistisk ud, når der er en spændende visuel barriere mellem beskueren og togene (som samtidig stadig er ganske synlige). Selv ville jeg umiddelbart undlade at bygge sådan forgrund, fordi sporterrænet så ville være vanskeligt tilgængelidt, men kan beboelseskvarteret bygges som et løst modul på hjul, der kan kobles ind foran den faste del af anlægget (kræver naturligvis den fornødne guldtrilleplads), ja så er dét problem jo løst. Tak for linket til Indre Stambane, som jeg vil nyde til min (sene) frokost.
Med venlig hilsen
Morten
Morten Flindt Larsen
Indlæg: 89
Er det ikke kun Tillig der laver code 83?
Rep
Er det ikke kun Tillig der laver code 83?
Rep
Og Shinohara og Micro Enginering laver code 70 og 50 (egner sig ikke umiddelbart til Märklin, siger det bare). Men for en del spor efter amerikansk og engelsk standard gælder dog, at det - trods det fine skinneprofil - ikke er i skala ift. dansk spor, da svelleafstanden afviger en del. For fleksspor kan dette dog løses ved at man skærer sammenkoblingerne mellem svellerne væk og rykker dem tilpas meget fra hinanden, men det er et ret tidkrævende og enerverende arbejde (hvor man så til gengæld f.kes. kan lave "dobbeltsveller" under skinnestød og andre finurligheder). Men vil man have spor med realistisk "dansk" svelleafstand, kan man blive nødt til at bide i det sure æble. De industrifremstillede sporskifter vil dog fortsat være et problem, da svellerne her er temmelig vanskelige at rykke på.
Med venlig hilsen
Morten