Picture

birkla

Buschauffør på Fehmernbyggeriet (FLC)

Nakskov

Indlæg: 237

PB  Hjemmeside

Endnu en modelbane som man (jeg) gerne vil besøge

Et stykke nede i Tyskland i Bad Driburg ligger der et anlæg, som jeg syntes er utroligt flot og detaljeret, og som jeg gerne vil besøge efter at have set denne film derfra  Smile

http://youtu.be/Z8AofDygRsY

Sådan kan en søndag også bruges når man er ret ligeglad med både fodbold og cykling  Wink

__________________

Mvh Klaus Krøyer Jakobsen

Nakskov

MIST Zealand

http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/

Like 1 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

Det er et rigtig flot anlæg, der bliver også kørt med helt stilrene tog  Wink

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Nomisdk

IT

Indlæg: 226

PB  Hjemmeside

Meget fint anlæg.

__________________

Mvh Simon M. Mørch
Besøg min side om Modeltog og tog | SimonTog.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.104

PB

Tak for linket, Klaus.

 

Interessant at se Roco's universalkobling anvendt i stordrift (ligesom på denne russiske modeljernbane i kæmpeformat).

Det fremgår ikke helt af deres hjemmeside (eller af min gurgling på nettet) hvilket spor, de har lagt på anlægget, ud over at det er code 83 (?).

 

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Hedehusene

Indlæg: 980

PB  Blog

Er det ikke kun Tillig der laver code 83?

Rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

F.Ormstrup

Indlæg: 2.607

PB  Blog  Hjemmeside

Rep Neslein skrev:

Er det ikke kun Tillig der laver code 83?

Rep

+ Rocoline, Peco, Atlas .......

 

Like 0 kan lide
Top

Tak for linket, Kalus. Det er en fascinerende oplevelse. Modeljernbane på et kunstnerisk niveau. Super!

__________________

Med venlig hilsen

Morten

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.816

PB

Morten Flindt Larsen skrev:

Tak for linket, Kalus.

 

pludselig er der en græker blandt os Wink

Spøg til side, det er bestemt et flot anlæg!

 

 

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 1 kan lide
Top

Picture

cbt

Indlæg: 1.104

PB

Morten Flindt Larsen skrev:

Det er en fascinerende oplevelse. Modeljernbane på et kunstnerisk niveau. Super!

Helt enig, Morten.

Til trods for, at anlægget skæmmes lidt hist og her af lidt-for-skarpe kurver , så nærmer helhedsindtrykket og det generelle niveauet sig det meget høje niveau, der gælder for den norske Indre  Stambane - som nu også er at finde på Facebook. Den er simpelthen vanvittigt flot!  Smile

__________________

Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.

Like 0 kan lide
Top

cbt skrev:

Morten Flindt Larsen skrev:

Det er en fascinerende oplevelse. Modeljernbane på et kunstnerisk niveau. Super!

Helt enig, Morten.

Til trods for, at anlægget skæmmes lidt hist og her af lidt-for-skarpe kurver , så nærmer helhedsindtrykket og det generelle niveauet sig det meget høje niveau, der gælder for den norske Indre  Stambane - som nu også er at finde på Facebook. Den er simpelthen vanvittigt flot!  Smile

cbt skrev:

Morten Flindt Larsen skrev:

Det er en fascinerende oplevelse. Modeljernbane på et kunstnerisk niveau. Super!

Helt enig, Morten.

Til trods for, at anlægget skæmmes lidt hist og her af lidt-for-skarpe kurver , så nærmer helhedsindtrykket og det generelle niveauet sig det meget høje niveau, der gælder for den norske Indre  Stambane - som nu også er at finde på Facebook. Den er simpelthen vanvittigt flot!  Smile

cbt skrev:

Morten Flindt Larsen skrev:

Det er en fascinerende oplevelse. Modeljernbane på et kunstnerisk niveau. Super!

Helt enig, Morten.

Til trods for, at anlægget skæmmes lidt hist og her af lidt-for-skarpe kurver , så nærmer helhedsindtrykket og det generelle niveauet sig det meget høje niveau, der gælder for den norske Indre  Stambane - som nu også er at finde på Facebook. Den er simpelthen vanvittigt flot!  Smile

Ja, Carsten, de ret skarpe kurver lagde jeg også mærke til, også fordi der synes at være mange af dem. Det undrer mig lidt, nu da resten af banen er top notch, men jeg kunne dog finde lidt undskyldning i den omstændighed, at der i de bjergrige egne af Tyskland findes en del "krøllede" hovedstrækninger. Jeg fik dog en god idé af én af scenerne, hvor der er et ret bredt stykke med villa-bebyggelse foran et stationsterræn, med høje flotte træer etc. Det ser rigtig godt ud, at sporene ikke ligger "til bordkant", som vi er vant til, men derimod er omgivet af en rimeligt bred baggrund og en rimeligt bred forgrund i form af bebyggelse. Det ser mega realistisk ud, når der er en spændende visuel barriere mellem beskueren og togene (som samtidig stadig er ganske synlige). Selv ville jeg umiddelbart undlade at bygge sådan forgrund, fordi sporterrænet så ville være vanskeligt tilgængelidt, men kan beboelseskvarteret bygges som et løst modul på hjul, der kan kobles ind foran den faste del af anlægget (kræver naturligvis den fornødne guldtrilleplads), ja så er dét problem jo løst. Tak for linket til  Indre Stambane, som jeg vil nyde til min (sene) frokost.  Smile

__________________

Med venlig hilsen

Morten

Like 0 kan lide
Top

F.Ormstrup skrev:

Rep Neslein skrev:

Er det ikke kun Tillig der laver code 83?

Rep

+ Rocoline, Peco, Atlas .......

 

F.Ormstrup skrev:

Rep Neslein skrev:

Er det ikke kun Tillig der laver code 83?

Rep

+ Rocoline, Peco, Atlas .......

 

Og Shinohara og Micro Enginering laver code 70 og 50 (egner sig ikke umiddelbart til Märklin, siger det bare). Men for en del spor efter amerikansk og engelsk standard gælder dog, at det - trods det fine skinneprofil - ikke er i skala ift. dansk spor, da svelleafstanden afviger en del. For fleksspor kan dette dog løses ved at man skærer sammenkoblingerne mellem svellerne væk og rykker dem tilpas meget fra hinanden, men det er et ret tidkrævende og enerverende arbejde (hvor man så til gengæld f.kes. kan lave "dobbeltsveller" under skinnestød og andre finurligheder). Men vil man have spor med realistisk "dansk" svelleafstand, kan man blive nødt til at bide i det sure æble. De industrifremstillede sporskifter vil dog fortsat være et problem, da svellerne her er temmelig vanskelige at rykke på.

 

__________________

Med venlig hilsen

Morten

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.