Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

En kort

Mængden af post svinder ind disse år.  Denne har i mine øjne altid været virkelighedens svar på en Märklin-vogn:

Like 1 kan lide
Top

Picture

ChrKristensen

Indlæg: 187

PB

heljan har lavet en meget flot dansk post vogn syntes jeg

 

mht hvad postdk angår så de selv skyld i det efter det blev privatiseret, deres priser er sky høje og posten er for langsom, de har droppet samtlige posthuse og rykket ind i kvickly og div postbokse og deres pakke priser plus levering er også helt hen i vejret

 

Like 1 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.174

PB  Blog  Hjemmeside

UTJ skrev:
Denne har i mine øjne altid været virkelighedens svar på en Märklin-vogn:

Ja - og hvor ville det dog være dejligt, om vi fik den i model! Smile

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Nordbyen

Ingeniør

Indlæg: 138

PB

I sandhed en dejlig vogn, jeg synes dog bedst om den i orange forklædning med LJ EV 92 literering. Eller LJ EV 93, det ville også gå an.

Fint billede i øvrigt, der kan næppe være mange billeder af Da vogne.

__________________

Christian Nordbyen

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

Nordbyen skrev:
I sandhed en dejlig vogn, jeg synes dog bedst om den i orange forklædning med LJ EV 92 literering. Eller LJ EV 93, det ville også gå an.

Fint billede i øvrigt, der kan næppe være mange billeder af Da vogne.

Man kan vel forestille sig EV 92 eller 93 sammen med LJ B 79 eller LJ B 78 - så ville oprangeringen jo være komplet.

DA-vognsbilleder er ikke så sjældne - jeg tror godt man kunne udgive en hel billedbog om DA, men den vil jo nok blive lidt ensformig.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.340

PB

En model af denne vogn vil være særdeles velkommen. Trods sin lidenhed er vogntypen set (fotograferet) i Hamburg, men passer nok bedst indrangeret i et DSB sidebanetog.

http://www.toppsmagic.dk/blp/b3228.jpg

Hamburg (Hamburg Express) 1957

 

 

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.005

PB  Blog

For mig personlig :

 Tolalt uinteressant Smile

 

Rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion (PHD)

Like 0 kan lide
Top

Picture

henho

It-konsulent

Ringkøbing

Indlæg: 1.342

PB

Odderbanen havde også een, så vidt jeg husker.. Smile

 

__________________

MVH

Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK

Bruger Z21 på hjemmebanen.

Like 0 kan lide
Top

Picture

ckh

Faglig sekretær

Indlæg: 87

PB

ChrKristensen skrev:

heljan har lavet en meget flot dansk post vogn syntes jeg

mht hvad postdk angår så de selv skyld i det efter det blev privatiseret, deres priser er sky høje og posten er for langsom, de har droppet samtlige posthuse og rykket ind i kvickly og div postbokse og deres pakke priser plus levering er også helt hen i vejret

Off topic jeg ved det godt og undskylder på forhånd, men...

Post Danmark, eller Postvæsenet, bad ikke ligefrem på deres grædende knæ om at blive udliciteret (solgt). Det var en konsekvens af en liberal tankegang om, at så længe der er konkurrence, og de dermed er pisket til at tjene penge, får vi alle en bedre service.

En ting man lige glemte var, at give Postvæsenet lige vilkår når nu man udliciterede dem.  Posten havde stadig leveringspligten, men ikke ret til at fastsætte deres egne priser. For det kunne jo simpelthen ikke passe at tante Oda i Yderby Magle ikke havde RET til at modtage sit postkort dag til dag, for samme porto som alle andre, selvom hun boede på yderste revle på Rømø. Og Post Danmark skulle stadig spørge om lov til at hæve portoen i Folketinget.

Nu må Post Danmark - næsten - fastsætte deres egne priser. Og ja, jeg synes filme også det er dyrt. Men de lever på de liberaliserede vilkår, Folketinget vedtog var en fin ide.

Lad det være sagt med det samme: Jeg er ikke fan af Post Danmark, men de skal dog have lov til at virke på markedsmæssige vilkår, hvis vi nu synes det er en god ide. Det er jo så moderne. Det må jo så også betyde, at de må fastsætte de priser de mener de kan leve af. Ligesom alle de andre, der vel at mærke IKKE har leveringspligt til nogen som helst.

Og vi kan jo bare frit vælge andre firmaer hvis vi har lyst. Firmaer der, i modsætning til Post Danmark, hverken har overenskomst for deres medarbejdere, eller nogen som helst forpligtigligelse overfor postombringning i Danmark.

Måske skal vi bare erkende at visse ting er for vigtige til, at vi liberaliserer dem.

Posten er et sted, Banen er måske et andet?  Wink

 

 

__________________

 

Mvh. Claus

Märklin c-skinner. I gang med min første bane siden jeg var dreng (og det er dælme længe siden)...
Like 1 kan lide
Top

Picture

Lars Brix

Indlæg: 113

PB

Jeg kan kun tilslutte mig, de har jo godt nok travlt med at sælge ud af arve sølvet.

__________________

Med venlig tog hilsen
Lars Brix


Lars Brixs billede

Køre Märklin digitalt med cs2
TOSSET MED TOG

Like 1 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.174

PB  Blog  Hjemmeside

Da' Claus.

Jeg er grundlæggende enig med dig, men...

ckh skrev:
Posten havde stadig leveringspligten, men ikke ret til at fastsætte deres egne priser.

Det er jo sådan set rigtigt nok; men du glemmer at fortælle den meget vigtige detalje, at Posten også blev betalt for den "lille" ulejlighed. Det er sådan set fuldstændigt som DSB: Samfundet vurderer, at det er væsentligt, at man når ud til udkanterne med diverse ydelser - og man anerkender, at man er nødt til at betale for det. Vi kan så diskutere, om betalingen er stor nok - men det er nok mere reelt at sige, at de gamle monopol-virksomheder har bevaret deres "monopol" - nu som forpligtelse - mod en økonomisk kompensation fra staten.

Citat:
For det kunne jo simpelthen ikke passe at tante Oda i Yderby Magle ikke havde RET til at modtage sit postkort dag til dag, for samme porto som alle andre, selvom hun boede på yderste revle på Rømø.

Jeg tror nok, at det er normalt anerkendt, at netop denne egenskab ved postvæsenet - denne gang skrevet med småt, fordi jeg hentyder til postvæsenet i mange europæiske lande - var en væsentlig årsag til udbredelsen af demokrati: Netop det, at alle havde ret til at kommunikere med alle til samme pris gjorde, at også "udkanten" kunne være med. Det var i sin tid med til at samle Danmark - ikke mindst efter nederlaget i 1864.

Citat:
Posten er et sted, Banen er måske et andet?

Øh - når man skriver "Banen" med stort her på Sporskiftet, plejer man at mene tidsskriftet Banen - og som jeg husker det, handlede stort set hver eneste leder i netop dette tidsskrift om at rakke ned på PostDanmark?

__________________

MVH
Lars

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 416

PB

Det eneste der har har prøvet at konkurrere er mig bekendt Citymail og de lukkede lige så hurtigt som de startede. Netop fordi de ikke tjente penge. 

Jeg arbejdede i PostDanmark fra 1999 til 2012, da jeg gik i gymnasiet og senere universitetet. Det firma har været under gradvis nedlukning i de periode. De er gået fra at have 20.000 medarbejdere for ti år siden. Nu er de nede på 12.500. En periode hvor brevmængden har været konstant faldende.

 

Ellers flot postvogn. Kommer den i model?

Thomas

Like 0 kan lide
Top

Picture

Lars

Indlæg: 538

PB  Hjemmeside

Fint billede.

Hvornår og hvor er det taget?

Det ser ud, som om vognen er koblet med en godsvogn. Er det et il-godstog?

__________________

mvh
Lars
http://www.skala-n.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

Svend

Ballerup

Indlæg: 1.340

PB

Tak fordi du bragte os tilbage på sporet, Lars Smile

Naturligvis er vognen (vogntypen) ikke interessant for alle - men alligevel nok for de fleste. Både fordi den kan anvendes i flere epoker (II-IV) og fordi den efter endt tjeneste som postvogn ved DSB, kunne ses som tjenestevogn/specialvogn og som privatbanevogn.

Hvis Heljan vælger at lave den i model, er der i hvert fald mange muligheder for varianter Smile

 

Nok ikke så aktuel længere: http://www.tikobhobby.dk/da_01.htm

__________________

Svend

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

Lars skrev:
Hvornår og hvor er det taget?

Billedet er fra den korte periode 1967-1970 hvor vognene havde nyt UIC-nummer, men gammelt litra. Formentlig 1969, Godsbanegården......

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

En DA-postvogn vil være meget velkommen til modeljerbanen, og også en uhyre modelegnet vogn  Wink

Mvh

Claus

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 1 kan lide
Top

Picture

h087

togtosse

Græsted

Indlæg: 1.903

PB  Blog

hej

 

det bliver spændene på Valby - om der er noget om en sådan i model fra .........

og mere om DA/Pa/Dah vognene her

http://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1941&litra=DA&typenr=

og ( betinger log-in )

http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=1099.0

http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=1100.0

mvh

henning h087

__________________

med venlig hilsen

henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk

det vigtigste i at vide - er at vide -  hvad man ikke ved

Like 0 kan lide
Top

Picture

UTJ

Indlæg: 438

PB

En postkasserød kort postvogn:

OHJ P 247 i Nyköbing, tidl DSB Pa 009 (foto: UTJ)

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.