heljan har lavet en meget flot dansk post vogn syntes jeg
mht hvad postdk angår så de selv skyld i det efter det blev privatiseret, deres priser er sky høje og posten er for langsom, de har droppet samtlige posthuse og rykket ind i kvickly og div postbokse og deres pakke priser plus levering er også helt hen i vejret
En model af denne vogn vil være særdeles velkommen. Trods sin lidenhed er vogntypen set (fotograferet) i Hamburg, men passer nok bedst indrangeret i et DSB sidebanetog.
heljan har lavet en meget flot dansk post vogn syntes jeg
mht hvad postdk angår så de selv skyld i det efter det blev privatiseret, deres priser er sky høje og posten er for langsom, de har droppet samtlige posthuse og rykket ind i kvickly og div postbokse og deres pakke priser plus levering er også helt hen i vejret
Off topic jeg ved det godt og undskylder på forhånd, men...
Post Danmark, eller Postvæsenet, bad ikke ligefrem på deres grædende knæ om at blive udliciteret (solgt). Det var en konsekvens af en liberal tankegang om, at så længe der er konkurrence, og de dermed er pisket til at tjene penge, får vi alle en bedre service.
En ting man lige glemte var, at give Postvæsenet lige vilkår når nu man udliciterede dem. Posten havde stadig leveringspligten, men ikke ret til at fastsætte deres egne priser. For det kunne jo simpelthen ikke passe at tante Oda i Yderby Magle ikke havde RET til at modtage sit postkort dag til dag, for samme porto som alle andre, selvom hun boede på yderste revle på Rømø. Og Post Danmark skulle stadig spørge om lov til at hæve portoen i Folketinget.
Nu må Post Danmark - næsten - fastsætte deres egne priser. Og ja, jeg synes filme også det er dyrt. Men de lever på de liberaliserede vilkår, Folketinget vedtog var en fin ide.
Lad det være sagt med det samme: Jeg er ikke fan af Post Danmark, men de skal dog have lov til at virke på markedsmæssige vilkår, hvis vi nu synes det er en god ide. Det er jo så moderne. Det må jo så også betyde, at de må fastsætte de priser de mener de kan leve af. Ligesom alle de andre, der vel at mærke IKKE har leveringspligt til nogen som helst.
Og vi kan jo bare frit vælge andre firmaer hvis vi har lyst. Firmaer der, i modsætning til Post Danmark, hverken har overenskomst for deres medarbejdere, eller nogen som helst forpligtigligelse overfor postombringning i Danmark.
Måske skal vi bare erkende at visse ting er for vigtige til, at vi liberaliserer dem.
Posten er et sted, Banen er måske et andet?
__________________
Mvh. Claus
Märklin c-skinner. I gang med min første bane siden jeg var dreng (og det er dælme længe siden)...
Posten havde stadig leveringspligten, men ikke ret til at fastsætte deres egne priser.
Det er jo sådan set rigtigt nok; men du glemmer at fortælle den meget vigtige detalje, at Posten også blev betalt for den "lille" ulejlighed. Det er sådan set fuldstændigt som DSB: Samfundet vurderer, at det er væsentligt, at man når ud til udkanterne med diverse ydelser - og man anerkender, at man er nødt til at betale for det. Vi kan så diskutere, om betalingen er stor nok - men det er nok mere reelt at sige, at de gamle monopol-virksomheder har bevaret deres "monopol" - nu som forpligtelse - mod en økonomisk kompensation fra staten.
Citat:
For det kunne jo simpelthen ikke passe at tante Oda i Yderby Magle ikke havde RET til at modtage sit postkort dag til dag, for samme porto som alle andre, selvom hun boede på yderste revle på Rømø.
Jeg tror nok, at det er normalt anerkendt, at netop denne egenskab ved postvæsenet - denne gang skrevet med småt, fordi jeg hentyder til postvæsenet i mange europæiske lande - var en væsentlig årsag til udbredelsen af demokrati: Netop det, at alle havde ret til at kommunikere med alle til samme pris gjorde, at også "udkanten" kunne være med. Det var i sin tid med til at samle Danmark - ikke mindst efter nederlaget i 1864.
Citat:
Posten er et sted, Banen er måske et andet?
Øh - når man skriver "Banen" med stort her på Sporskiftet, plejer man at mene tidsskriftet Banen - og som jeg husker det, handlede stort set hver eneste leder i netop dette tidsskrift om at rakke ned på PostDanmark?
Det eneste der har har prøvet at konkurrere er mig bekendt Citymail og de lukkede lige så hurtigt som de startede. Netop fordi de ikke tjente penge.
Jeg arbejdede i PostDanmark fra 1999 til 2012, da jeg gik i gymnasiet og senere universitetet. Det firma har været under gradvis nedlukning i de periode. De er gået fra at have 20.000 medarbejdere for ti år siden. Nu er de nede på 12.500. En periode hvor brevmængden har været konstant faldende.
Naturligvis er vognen (vogntypen) ikke interessant for alle - men alligevel nok for de fleste. Både fordi den kan anvendes i flere epoker (II-IV) og fordi den efter endt tjeneste som postvogn ved DSB, kunne ses som tjenestevogn/specialvogn og som privatbanevogn.
Hvis Heljan vælger at lave den i model, er der i hvert fald mange muligheder for varianter
ChrKristensen
Indlæg: 187
heljan har lavet en meget flot dansk post vogn syntes jeg
mht hvad postdk angår så de selv skyld i det efter det blev privatiseret, deres priser er sky høje og posten er for langsom, de har droppet samtlige posthuse og rykket ind i kvickly og div postbokse og deres pakke priser plus levering er også helt hen i vejret
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.174
Ja - og hvor ville det dog være dejligt, om vi fik den i model!
MVH
Lars
Nordbyen
Ingeniør
Indlæg: 138
I sandhed en dejlig vogn, jeg synes dog bedst om den i orange forklædning med LJ EV 92 literering. Eller LJ EV 93, det ville også gå an.
Fint billede i øvrigt, der kan næppe være mange billeder af Da vogne.
Christian Nordbyen
UTJ
Indlæg: 438
Fint billede i øvrigt, der kan næppe være mange billeder af Da vogne.
Man kan vel forestille sig EV 92 eller 93 sammen med LJ B 79 eller LJ B 78 - så ville oprangeringen jo være komplet.
DA-vognsbilleder er ikke så sjældne - jeg tror godt man kunne udgive en hel billedbog om DA, men den vil jo nok blive lidt ensformig.
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.340
En model af denne vogn vil være særdeles velkommen. Trods sin lidenhed er vogntypen set (fotograferet) i Hamburg, men passer nok bedst indrangeret i et DSB sidebanetog.
http://www.toppsmagic.dk/blp/b3228.jpg
Hamburg (Hamburg Express) 1957
Svend
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
For mig personlig :
Tolalt uinteressant
Rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Odderbanen havde også een, så vidt jeg husker..
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
ckh
Faglig sekretær
Indlæg: 87
heljan har lavet en meget flot dansk post vogn syntes jeg
mht hvad postdk angår så de selv skyld i det efter det blev privatiseret, deres priser er sky høje og posten er for langsom, de har droppet samtlige posthuse og rykket ind i kvickly og div postbokse og deres pakke priser plus levering er også helt hen i vejret
Off topic jeg ved det godt og undskylder på forhånd, men...
Post Danmark, eller Postvæsenet, bad ikke ligefrem på deres grædende knæ om at blive udliciteret (solgt). Det var en konsekvens af en liberal tankegang om, at så længe der er konkurrence, og de dermed er pisket til at tjene penge, får vi alle en bedre service.
En ting man lige glemte var, at give Postvæsenet lige vilkår når nu man udliciterede dem. Posten havde stadig leveringspligten, men ikke ret til at fastsætte deres egne priser. For det kunne jo simpelthen ikke passe at tante Oda i Yderby Magle ikke havde RET til at modtage sit postkort dag til dag, for samme porto som alle andre, selvom hun boede på yderste revle på Rømø. Og Post Danmark skulle stadig spørge om lov til at hæve portoen i Folketinget.
Nu må Post Danmark - næsten - fastsætte deres egne priser. Og ja, jeg synes filme også det er dyrt. Men de lever på de liberaliserede vilkår, Folketinget vedtog var en fin ide.
Lad det være sagt med det samme: Jeg er ikke fan af Post Danmark, men de skal dog have lov til at virke på markedsmæssige vilkår, hvis vi nu synes det er en god ide. Det er jo så moderne. Det må jo så også betyde, at de må fastsætte de priser de mener de kan leve af. Ligesom alle de andre, der vel at mærke IKKE har leveringspligt til nogen som helst.
Og vi kan jo bare frit vælge andre firmaer hvis vi har lyst. Firmaer der, i modsætning til Post Danmark, hverken har overenskomst for deres medarbejdere, eller nogen som helst forpligtigligelse overfor postombringning i Danmark.
Måske skal vi bare erkende at visse ting er for vigtige til, at vi liberaliserer dem.
Posten er et sted, Banen er måske et andet?
Mvh. Claus
Märklin c-skinner. I gang med min første bane siden jeg var dreng (og det er dælme længe siden)...Lars Brix
Indlæg: 113
Jeg kan kun tilslutte mig, de har jo godt nok travlt med at sælge ud af arve sølvet.
Med venlig tog hilsen
Lars Brix
Køre Märklin digitalt med cs2
TOSSET MED TOG
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.174
Da' Claus.
Jeg er grundlæggende enig med dig, men...
Det er jo sådan set rigtigt nok; men du glemmer at fortælle den meget vigtige detalje, at Posten også blev betalt for den "lille" ulejlighed. Det er sådan set fuldstændigt som DSB: Samfundet vurderer, at det er væsentligt, at man når ud til udkanterne med diverse ydelser - og man anerkender, at man er nødt til at betale for det. Vi kan så diskutere, om betalingen er stor nok - men det er nok mere reelt at sige, at de gamle monopol-virksomheder har bevaret deres "monopol" - nu som forpligtelse - mod en økonomisk kompensation fra staten.
Jeg tror nok, at det er normalt anerkendt, at netop denne egenskab ved postvæsenet - denne gang skrevet med småt, fordi jeg hentyder til postvæsenet i mange europæiske lande - var en væsentlig årsag til udbredelsen af demokrati: Netop det, at alle havde ret til at kommunikere med alle til samme pris gjorde, at også "udkanten" kunne være med. Det var i sin tid med til at samle Danmark - ikke mindst efter nederlaget i 1864.
Øh - når man skriver "Banen" med stort her på Sporskiftet, plejer man at mene tidsskriftet Banen - og som jeg husker det, handlede stort set hver eneste leder i netop dette tidsskrift om at rakke ned på PostDanmark?
MVH
Lars
Thomas Jespersen
Indlæg: 416
Det eneste der har har prøvet at konkurrere er mig bekendt Citymail og de lukkede lige så hurtigt som de startede. Netop fordi de ikke tjente penge.
Jeg arbejdede i PostDanmark fra 1999 til 2012, da jeg gik i gymnasiet og senere universitetet. Det firma har været under gradvis nedlukning i de periode. De er gået fra at have 20.000 medarbejdere for ti år siden. Nu er de nede på 12.500. En periode hvor brevmængden har været konstant faldende.
Ellers flot postvogn. Kommer den i model?
Thomas
Lars
Indlæg: 538
Fint billede.
Hvornår og hvor er det taget?
Det ser ud, som om vognen er koblet med en godsvogn. Er det et il-godstog?
mvh
Lars
http://www.skala-n.dk
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.340
Tak fordi du bragte os tilbage på sporet, Lars
Naturligvis er vognen (vogntypen) ikke interessant for alle - men alligevel nok for de fleste. Både fordi den kan anvendes i flere epoker (II-IV) og fordi den efter endt tjeneste som postvogn ved DSB, kunne ses som tjenestevogn/specialvogn og som privatbanevogn.
Hvis Heljan vælger at lave den i model, er der i hvert fald mange muligheder for varianter
Nok ikke så aktuel længere: http://www.tikobhobby.dk/da_01.htm
Svend
UTJ
Indlæg: 438
Billedet er fra den korte periode 1967-1970 hvor vognene havde nyt UIC-nummer, men gammelt litra. Formentlig 1969, Godsbanegården......
Skovsøekspressen
Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen
Indlæg: 2.874
En DA-postvogn vil være meget velkommen til modeljerbanen, og også en uhyre modelegnet vogn
Mvh
Claus
Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej
det bliver spændene på Valby - om der er noget om en sådan i model fra .........
og mere om DA/Pa/Dah vognene her
http://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.php?Aar=1941&litra=DA&typenr=
og ( betinger log-in )
http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=1099.0
http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=1100.0
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
UTJ
Indlæg: 438
En postkasserød kort postvogn:
OHJ P 247 i Nyköbing, tidl DSB Pa 009 (foto: UTJ)