Der Fliegende Hamburger skulle jo nok kunn passe ind i et dansk epoke III anlæg. Om ikke andet på et visit. På den nu forgangne forbindelse København-Berlin via. Gedser-Rostock. Jeg mener, at de tyske Rigsbaner anskaffede de første hurtigmotorvogn udgaver i 1933, og de egenligt første udgaver af SVT 137 blev leveret i 1935. De første blev betegnet "Hamburg" og var tovognstog med fællesbogie.
Serie (2) af SVT 137 blev betegnet "Leipsig" dette var et trevongstogsæt med fællesbogier.
På den internationale rute København-Berlin kørte serie (3) af SVT 137 som forbindelsen Neptun. Serie (3) fik betegnelsen "Køln" og var et trevongstogsæt uden fællesbogier. I første omgang kørte det dog kun på DDR siden, men blev sidenhen overført med færgen og forsatte til København, med stop bl.a. i Nykøbing F. Vordingborg og Næstved.
SPØRGSMÅL: Er der nogle af jer modeltogsfolk der evt. skulle ligge inde med et foto af dette herlige tog i Danmark?
Er der nogle der er bekendt med, om denne serie (3) udgave af SVT 137 findes i HO A/C udgave?
Slutteligt lige en video af SVT 137. Som der åbenbart er lavet et stykke musik til.
http://m.youtube.com/watch?v=psUe78J1hjM
Forsat god tog dag.
Lollandsbanen i model!
Hans Henrik
Maskinmester.
Indlæg: 93
SVT 137
Lollandsbanen i model!
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
og Liliput har lavet den i flere udgaver
og set her
http://www.modellbahn-fokus.de/
typen var også en overgang US Army komandotog - og har som sådan været på besøg her i DK
senere afløst af VT 08
mvh
h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Hans Henrik
Maskinmester.
Indlæg: 93
Hej h087.
Herligt billede, og ikke mindst tak for dine oplysninger.
ang. dine oplysninger om, at toget har været kommandotog for US Army, hvor kan de evt. findes?
Lollandsbanen i model!
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej
et eller sted i gemmerne har jeg noget på det - skal så lige findes frem
men ellers et godt link med billeder af SVT 137 - og ved at klikke på billederne - kan man komme ind på diverse sider med oplysninger mm - noget af en tidsrøver
https://www.google.dk/search?q=svt+137+k%C3%B6ln&newwindow=1&safe=off&tb...
og på dette link til sebtus.de er der et fra Kh af SVT 137,
http://www.google.dk/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fwww.sebtus.de%2Fimg_big%...
som er fotograferet af Gunnar W Christensen, som har denne side
http://www.tog-billeder.dk/index.htm
hvor du kan finde flere fotos af den i DK
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Hans Henrik
Maskinmester.
Indlæg: 93
Hej igen h087.
Har selv lejlighedsvis googlet disse sider om SVT 137, og ja, man kan hurtigt tilbringe nogle timer i fordybelse, om disse herlige tog. Jeg var som barn 70-80 rene' utallige gange med min morfar ude at sejle med "Kongen" når han havde sit virke ombord. Husker at jeg så SVT holde på et "sidespor" i Warnemunde, men desværre måtte man dengang ikke tage billeder oppe fra broen. Der stod jo vagter i div. tårne og tillige der hvor togene kørte til og fra færgen. Kan huske, at over på rangere pladsen, stod der en DR 01, og det var så vidt jeg husker sidst i 1970 erne'. Utroligt, men i DDR var det ikke ualmindeligt med damptog til helt op i slutningen af 1970 erne.
Men på besynderligvis, har SVT 137 fascineret mig siden barn, og nu er tiden kommet, hvor den skal have sit virke på modelbanen.
Takker for dine links samt oplysninger.
Lollandsbanen i model!
TT-Däne
Indlæg: 132
Hej Hans Henrik
I bogen internationale tog via Gedser, er der bl.a. Et billede Hvor SVT 137 står ved nordhavnen.....
ellers kan toget ses live i Model på vores Anlæg, da det lige er kommet i handelen.
Kørte rundt på anlægget til Hobby-Messen i Valby-Hallen for et par uger siden!
mvh. Martin/ TT-Klubben
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Udgaven fra Liliput katalognummer 112603 er en epoke II version af togsættet og er forlængst udsolgt.
Vi kan håbe på en opgradering af Liliput-modellen (H0) som epoke III-model bl a med tre lygter foran (altså også en ved tagkanten).
Neptun kørte Berlin-København H-Københavns Frihavn og derefter tom til Helgoland. Næste morgen Helgoland-København H-Berlin. Der blev både indsat østtysk og danske materiel (lyntog). Fra østtysk side var det normalt motorvognssæt af typen 18.16 der blev anvendt.
Læse mere her: http://www.sebtus.de/op_neptun.html
Svend
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Udgaven fra Liliput katalognummer 112603 er en epoke II version af togsættet og er forlængst udsolgt.
Vi kan håbe på en opgradering af Liliput-modellen (H0) som epoke III-model bl a med tre lygter foran (altså også en ved tagkanten).
Neptun kørte Berlin-København H-Københavns Frihavn og derefter tom til Helgoland. Næste morgen Helgoland-København H-Berlin. Der blev både indsat østtysk materiel (VT 18.16 og VT 137/Köln) og dansk materiel (lyntog litra MS og MB). Fra østtysk side var det normalt motorvognssæt af typen 18.16 der blev anvendt.
Læse mere her: http://www.sebtus.de/op_neptun.html
Svend
Hans Henrik
Maskinmester.
Indlæg: 93
Hej Svend.
Tak for din information samt link.
Husker tydeligt Dieseltriebzug Baureihe VT 18.16. (Og ikke mindst af lugten/duften af brunkul, som var et meget udbredt fyrringsmiddel i DDR.) Har kørt med dette fra Rokstok til Øst-Berlin. Hvorefter turen gik til forskellige seværdigheder i Vest-Berlin. Dog kørte VT 18.16 ikke til (VB).
Håber tillige, at der på et tidspunkt kommer udgaven af SVT 137 Køln, i epoke 3. Det kunne jo tænkes at Roco, Marklin eller anden fabrikant, en dag udgiver denne. Ok, ønsketænkning. :-)
Men når alt kommer til alt, så er det faktisk ganske hyggeligt, at genskabe nogle af de tog samt oprangeringer fra ens unge år.
Ps. Det var sgu den gang der kørte rigtige tog.
Lollandsbanen i model!
Togsøn
Indlæg: 222
Hej Svend.
Du tager lidt fejl i starten kørte VT 18.16 som prestige tog for Deutsche Reichsbahn, senere hen var det kun SVT 137 Köln der blev indsat, så SVT 137 er nok den der har kørt flest kilometer i Danmark.
se forøvrigt min ombygning her:http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/selvbygombyg/liliput-svt-137-853-som-toget-neptun-berlin-k%C3%B8benhavn
Min fader var ofte lods på SVT 137 samt VT 18.16.
Med venlig hilsen
Erling.
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Hej Erling
Ja, det er jo som man husker det
Gunnar W Christensen var ude omkring 1970/1971 og tog blandt andet dette billede
http://www.tog-billeder.dk/fotos/danmark/stationer/Plan-34_Kh/1109-1-09_dr%20vt%20175-010-6%20tog%20311%20neptun%20ank%20til%20kh%20+%20mh%20356_210571.jpg
Se flere på http://www.tog-billeder.dk/ under Danmark/Togsæt/VT 175
Se også denne side http://www.vt1816.de/foto/WernerNetzel/Thumbs.html . Billederne er så vidt vides taget en en tysk (DR) lokomotivfører
Svend
Togsøn
Indlæg: 222
Ja elller læser det, her taget fra dit eget link til sebtus.de.
Die restriktive Visumpolitik der DDR hielt die Zahl der Durchgangsreisenden allerdings in engen Grenzen, so daß die DR bald nur noch die kürzere Bauart "Köln" einsetzte.
Den restriktive visumpolitik i DDR holdt antallet af rejsende begrænset, således at DR kun indsatte de kortere Togsæt byggeart "Köln"
Så Sebtus skriver precis hvad jeg siger.til sidst kørte kun Type Köln og VT 18.16 blev i stedet sat ind til Prag og Wien.
Mvh. Erling.
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Lad os høre hvad andre kan huske, men Gunnar W Christensen har i hvert fald dokumenteret brugen af VT 18.16 først i 70´erne. Til sidst mener jeg dog at løbet udelukkende blev kørt af DSB lyntogsmateriel.
Tilbage til modeljernbanen; Jeg har både VT 137 og VT 18.16 i model (1:87) og er dermed dækket ind
Svend
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
http://nimga.de/f/N06Vf.jpg
Svend
Hans Henrik
Maskinmester.
Indlæg: 93
Nu vel, så er det jo historie og forbindelsen er desværre nedlagt. En ellers logisk forbindelse mellem to hovedstader, en forbindelse fra Skandinavien til forgrening til mange distinationer i Europa. Men desværre opstod der et politisk spil, såvel på dansk som på tysk side. Et af disse var miljø, og lidt forunderligt, så vil man gerne have at der kører et meget stort antal personbiler samt lastvognstog gennem de berørte byer. Havde det ikke været mere naturligt, at samle dels person trafikken i tog forbindelser, samt evt. tog der kan transporterer lastbiler/gods. I disse tider hvor der er så meget fokus på miljø, udledning, støj generer og lign. kan man jo undres....
Og inden længe indsættes der 2 nye færger, disse opfylder de nye regler mht. udledning, men antallet af biler samt lastvognstog forøges, "det sgu god miljø politik."
Nå, men det var et lille "sidespor"
Lidt bonus info. om SVT 18.16.
http://www.rjukanbahn.de/gedser/gedserbahn.html
Lollandsbanen i model!
Togsøn
Indlæg: 222
Hej Svend ja her holder den ombyggedeLiliput VT 137 og VT 18.16 osse køreklar, VT 18.16 modellen fra kato er en super velkørende model.
Du har ret, for at udligne antallet af kilometre så kørte de sidste år udelukkende med dansk MS lyntogsmateriel.
Erling.
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Vi mangler fortsat 1:87-modellen af "paradetoget" VT 18.16.01 som blev indsat som det første materiel i Neptun
Kres, størrelse TT
Svend
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.607
Forbindelsen eksisterer i dag, blot skal du over Hamborg, men køretiden er den samme som dengang. Cirka 7 timer mellem København og Berlin.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.637
Og når forbindelsen over Femern er bygget, så bliver tiden måske også kortere end med færgen fra Gedser
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Togsøn
Indlæg: 222
Ja det perfekte Parade tog, ikke en IC4 fadæse.
Ja og osse den perfekte færge, begge bygget i DDR.
Den 26 Maj 1963 fik Deutsche Richsbahn den uprøvede færge Warnemünde og omborg kørte samme dag, den 26 Maj 1963 det helt funklende nye, uprøvede VT.18.16.01 togsæt for at blive fremvist i København.
Kl. 13.05 afsejlede de sammen fra Warnemünde til Gedser og ca. 15.05 lagde Færgen Warnemünde til i Gedser, sikke en bedrift af en Jomfrutur !
To nye prototyper på fremtiden, som begge lige siden viste at DDR havde styr på tingene, sådan !
Færgen sejlede uden problemer til Gedser og toget susede til København, Så DDR havde virkelig noget at være stolte af.
Så vi har stadig meget at lære.
Hilsen Erling.
Svend
Ballerup
Indlæg: 1.338
Aber: Alles ist vorbei . . . . .
Svend
TT-Däne
Indlæg: 132
@Erling@
Ja Kres har lavet mange flotte modeller af det østtyske lyntog.
Jeg selv er jo igang med Færgen Warnemünde i korrekt omsat model, men gik i stå, da jeg manglede billeder af indretningen færgen. Efterfølgende fik den lidt fugt da vi havde skybruddet i Kbh. for tre år siden, men led heldigvis ikke den store overlast....
Mvh. Martin
Togsøn
Indlæg: 222
Hej Martin.
Hvor er den smuk, kan du ikke lige bygge en for mig, eller skalere tegningerne til 1/87, så mine DR togsæt kan få en så flot færgefart.
Erling.
TT-Däne
Indlæg: 132
Hej Erling.
Tak for roserne. Går og fifler med idéen om at den skal kunne glide henover vandet med en form for fjernstyring.
Den er bygget ud fra et kartonbyggesæt fra Cony Modellbau
http://www.conysmodellbau.de/schiffsmodelle.html
Mvh. Martin
h087
togtosse
Græsted
Indlæg: 1.903
hej
her så de forskelige udgaver ( DC og AC ) Liliput lavede i 1988/89 af SVT 137 og VT 06,
senere lavede de flere udgaver og varianter - her også den 4 delte udgave som VINDOBONA
nederste er US Army udgaven
ak ja - det var dengang - og i de år ( de startede sådan set i 1975/76 med BR 18.4 ) hvor Liliput kom med de mange supermodeller som
BR 01.10, BR 05, Br 18.3, BR 18.4, BR 42, BR 45, BR 52, BR 62, BR 75, BR 91.3-18, BR 95 og alle de andre
og det kostede - for en skulle jo have dem - da en jo dengang kørte tysk
mvh
henning h087
med venlig hilsen
henning h087 - togunivers 1:1 i 1:87 - h087@hotmail.dk + Rundremisen-forum/Rundremisen-arkiv, MjKf h087.dk
det vigtigste i at vide - er at vide - hvad man ikke ved
Hans Henrik
Maskinmester.
Indlæg: 93
Ganske flot model af færgen M/V Warnemunde, den ville bestemt tage sig godt ud på mit anlæg, hvis blot den var 1/87.
De pågældende SVT 137 fra Liliput er nok svære at opdrive i dag, prøvede at Google for at se om de et eller andet sted er i handlen stadigvæk, men tilsyneladende ikke.
Her et ganske godt billede af SVT 137 på færgen M/V Warnemunde.
https://www.scandlines.com/HttpHandlers/ImageHandler.ashx?imageid=b1cd9f...
Lollandsbanen i model!
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.607
Liliput modellen er pæn, men køremæssigt er det ikke den beste oplevelse. Og så var de bygget med lysdiode belysning med rød/ grøn farveskifte og ikke rød/hvid ensidige rød/gul.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Hans Henrik
Maskinmester.
Indlæg: 93
Liliput modellen fremstår pæn, det må jeg give dig ret i. Hvad angår dens køre egenskaber kan og skal jeg ikke udtale mig om, da jeg ikke besidder pågældende model.
Men med et "kirurgisk indgreb" kan det vel sidestillet med en A/C model fra Heljan, lade sig gøre.
Ved ikke om jeg blot har været uheldig med mine Heljan modeller, så som My, Mx, E og P maskine. Jeg har desværre endnu ikke haft den oplevelse, at de kan køre problemfrit på Marklin C- skinner, skiftespor ect. Strømoptaget er sjusket udført, og på hhv. E og P modellen har det været noget af en opgave, at få disse til at køre optimalt. Men det er nu lidt en skuffelse, at man ved ny anskaffelse fra Heljan, skal gennem disse indgreb hvergang. Håber at D/C folket slipper for disse.
Jeg må vedstå, at jeg ikke køber flere "maskiner" fra Heljan. Hvor i mod deres vogne er jeg godt tilfreds med. Blot skal der skiftes til A/C- hjul først. (Roco el. Marklin.)
Og skulle det ske, at Heljan en dag laver et SVT 137, så har man jo lov at skifte mening. Er i den forbindelse klar til et "kirurgisk indgreb"
Lollandsbanen i model!
E 978
Transport
Horsens
Indlæg: 15
gejo
Indlæg: 673
I Banen nr. 92 side 70 - 76 kan du se og læse, hvordan jeg omsatte Cony's kartonsæt til 1:87 og byggede Warnemünde. Cony leverer også færgen Frederik d. IX.
Hilsen
Gert
Hans Henrik
Maskinmester.
Indlæg: 93
Hej E978 og Gert.
Tak for jeres hint. Jeg har selv 2 stk. Marklin SVT 137 "Hamborg" udgaven. Disse er desværre ikke helt den udgave der kørte på strækningen København-Berlin. Men de tager sig bestemt godt ud på anlægget.
Jeg er selv fortiden i gang med at bygge et (log/bulk-carrier) skib, der skal ligge i havnen. Dette bliver i ØK''s farver og bliver i stil med M/V Arosia der blev bygget på Nakskov skibsværft i 1967. Dette har jeg bygget på over nogle viterhalvår, og regner med at det kan uddokkes om... 2-3 år. Ingen grund til stress. Der skal jo også køres med tog.
Har selv en fortid ved ØK, så det kunne næsten ikke blive anderledes, når det kommer til at bygge fragt skibe.
Jeg tager udgang i de oprindelige mål på Arosia, hvorefter de omregnes til 1/87. Dog er der ind i mellem lidt forbehold.
Lollandsbanen i model!
Togsøn
Indlæg: 222
Hvad Bent ?
Så må du have fået en mandagsmodel, min kører og har altid kørt silkeblødt, så det forstår jeg ikke.
Men rigtigt jeg har som jeg skriver ombygget min med nyt print, med rød / hvide lysdioder i fronterne og gennemgående strømoptag, lys med led indvendigt.
Men køreegenskaberne forstår jeg ikke du har problemer med denne model ?
Hilsen Erling.
Togsøn
Indlæg: 222
Her ikke så gode lysbilleder fra 1966, den precise dato er glemt.
Men dette tog var ventet af min Fader Lokomotivfører Peer Pedersen, der skulle være lods til København.
Han var ankommet til Gedser med den sydgående stamme SVT 137 og skulle nu tage med den nordgående stamme til københavn.
Som det anes på skiltet: Berlin, Warnemünde, København :
SVT 137 ved i landkørsel Gedser 1966. Mvh. Erling.
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Fine billeder, men toget står da noget skævt på sporet, da det skal køre fra borde på det nederste billede...
Med venlig hilsen
Skott
Hans Henrik
Maskinmester.
Indlæg: 93
Hej Erling.
Herlige billeder. Ja det syner der er lidt slagside til styrbord. Kan jo tænkes, at der har været andet i bagbord side der er kørt fra færgen først. Og med datidens ballast system, har man jo ikke kunne udligne slagsiden så hurtigt. Dette gør man bl.a. på containerskibene under lastning og losning.
Lollandsbanen i model!
Togsøn
Indlæg: 222
Hej Hans Henrik.
Du har fuldstændig ret, men det med datidens ballast system, både i Gedser, Rødby, Helsingør var det et problem.
Som min Fader fortæller måtte der kun rangeres i langsom skridtgang, (en snegl var hurtigere) til og fra borde, tit skete det at rangerpersonalet stoppede toget under rangeringen så ballasten kunne flyttes imedens.
Dette var noget af en bedrift specielt da det blev togmaskinerne der skulle rangere.
Hilsen Erling.
Hans Henrik
Maskinmester.
Indlæg: 93
Hej Erling.
Det er jo noget ganske andet i dag mht. ballastsystemerne på færgerne i dag.
Jeg fandt lidt billeder fra min tid på M/V Arosia. Den er bygget i 1990 ved Mitsui Shipbuilding, Chiba. Den havde et forholdstvist moderne ballastsystem, der under lastning og losning kunne holde skibet i et vandret plan hele tiden, (+,- nogle grader) mens der f.eks. foran apteringen var 4 kraner i gang med håndtering af containers, og 2 kraner agter for apteringen. Det var et stort containerskib i starten af 1990 erne, men må dog anset som nærmest et feederskib i dag. Arosia kunne medbringe 1992 TEU under dæk, og 2008 TEU på dækket. Der var plads til 484 reeferplugs. L 294,06 m.oa. B 32,20 m og lastet dbg 12,50 m.
Hovedmotoren var en MAN-B&W/Mitsui K90MC-C med en ydelse på 55.900 bhk. Som er det samme som ca. 17 stk. ME.
I dag er hovedmotoren på over 100.000 bhk. på de store containerskibe. (E-serien, ved Mærsk.)
Lollandsbanen i model!
Poul-Erik
Lektor
Indlæg: 20
Som sagt er der 2 fine modeller i TT af begge de omtalte tyske typer (SVT 137 og SVT 18.16 - sidste omlitreret til BR 175 fra 1970 og frem) - begge modeller er lavet af KRES og findes i flere varianter fra både epoke 3 og 4, herunder også prototypevarianten i rød bemaling fra 1963/1964.
SVT 137 kom først som model i efteråret 2014. Det er i TT en superfin model. KRES er jo digitaliseringsekspert, så den er udrustet med KRESs egen dekoder, og har ikke mindre en 37 (!!!) lysfunktioner. Bl.a. kan toiletlyset tænde og slukke tilfældigt, ligesom lysdioderne kan simulere belysning med enten elpære eller lysstofrør. Det er da cool.
I H0 laves SVT 18.16 af KATO, der i Tyskland markedsføres via NOCH. Den er vist ikke i sortimentet pt. men dukker op af og til. Hvorfor dette "must have" togsæt ikke permanent er i sortimentet i H0 er en gåde? På e-bay handles det til ca. 450 Euro.
Foto af begge typer på vores anlæg følger i aften...
...eller se fotogallerierne på vores facebook-side https://www.facebook.com/pages/Dansk-TT-Klub/323792814426804?sk=photos_stream
Poul-Erik
fjorbak
Indlæg: 583
Hejsa der snuppede i 3 timer af min tid, fantastiske foto og film, men læg mærker til deres sammen koblinger det er først slået rigtig igennem herhjemme for 10 år siden selv på s-togen var der skruekoblinger langt op i 80erne selv om det var faste stammer.
med venlig hilsen
Fjorbak
kører 3 skinne på moduler, anlægget styres af Windigipet 2021.
Medlem af MIst-KOP = Märklin Insider Stamm Tisch - Kopenhagen
Hans Henrik
Maskinmester.
Indlæg: 93
Hej Poul-Erik.
Virkelig en flot TT model af SVT 137. Og ikke mindst anlæg.
Lollandsbanen i model!
Hans Henrik
Maskinmester.
Indlæg: 93
Hej Fjorbak.
Det må man give dem i Tyskland, de kan lave tog. De har virkelig på mange punkter været langt fremme når det kommer til udvikling af systemer og lign. inde for forskellige tog typer og vogne.
Det ville næsten have været ønsketænkning, hvis DSB havde fået leveret togsæt derfra, fremfor støvlelandet.
Lollandsbanen i model!
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.607
hvad koblinger er det du mener?
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.607
Det ville næsten have været ønsketænkning, hvis DSB havde fået leveret togsæt derfra, fremfor støvlelandet.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Poul-Erik
Lektor
Indlæg: 20
Og så tilbage til SVT 137 Köln og SVT 18.16 (BR 175) fra DR....i størrelse TT. Som sagt fra firmaet KRES.
SVT 18.16 fotograferet på vores modulanlæg - SVT 137 Köln på anlæg og hjemme på min fotostand.
TT-Däne
Indlæg: 132
Så er de to prototypelyntog VT 18.16.01 og VT 18.16.02 rullet ind på TT-Anlægget og vil kunne ses til Hobbymessen til november
Hans Henrik
Maskinmester.
Indlæg: 93
Håber de tillige kommer i H0.
Lollandsbanen i model!
Ascot
Indlæg: 48
Her er lidt fra Odense
https://www.youtube.com/watch?v=jCDUJKwtAU4