Picture

Michael BJ

Indlæg: 268

PB  Hjemmeside

Bog: DSB personvogne 1945 - 1969

Jeg har nu endelig modtaget denne særdeles gode bog med posten - den var ventet med længsel  Smile

Jeg må sige at den bog var værd at vente på! Det er jo en særdeles god ide folkene bag Lokomotivet/TpT har fået med bøger om DSB-vogne fra epoke 3 - super! Bogen følger konceptet med, at vognene er listet alfabetisk efter litra, hvilket giver en rigtigt god overskuelighed - og ideen med at lade de enkelte beskrivelser være suppleret med tegninger i 1/87, er jeg helt vild med  :)  Sammen med de tidligere udsendte bøger om godsvogne bliver det til et gedigent opslagsværk om DSB-vogne i epoke 3.

Det er bare en skam, at der åbenbart ikke er så mange, der har bestilt den. Den supplerer jo den tidligere udsendte bog om danske personvogne fra banebøger særdeles godt - man bør bestemt eje dem begge og ikke kun den ene.

Jeg glæder mig meget til den næste bog med post- og rejsegodsvogne.

mvh Michael

 

__________________

Dansk epoke 3

http://flyvehistorie.wordpress.com/

Like 1 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Hej

 Det er fint at der stadig kan sælges nyudgivelser af bøger om dansk tog.

Jeg er dog af den overbevisning af forfatterne stadig hænger fast i epoke 3, og antallet af hardcore tilhængere af denne epoke er faldende.

Man ser at der i støre og større grad sælges modeltog med forbilleder af nyere dato, samt udenlandsk materiel.

Måske skal fremtidige forfattere overveje om nye værker udelukkende skal omhandle epoke 3?

Vh rep

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 1 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.093

PB  Blog  Hjemmeside

Rep Neslein skrev:
Måske skal fremtidige forfattere overveje om nye værker udelukkende skal omhandle epoke 3?

Du får det til at lyde, som om der var tale om en kommerciel overvejelse: "Jeg vil kun udgive bøger, der kan sælges i store tal!"

Men tror du virkeligt, det er det, der driver værket? Er det ikke nærmere sådan, at Torben & Co. hos Tog På Tryk er drevet af deres interesser frem for de kommercielle muligheder - der er næppe mange penge at tjene på disse udgivelser, uanset epoke.

Hvis jeg skulle skrive en bog om (model)jernbane, ville det da udelukkende være interessen og ikke indtjeningen, der ville drive værket - overskuddet i sådan et projekt vil jeg forvente at være ikke-eksisterende i alle tilfælde.

Og man kan vel ikke bede folk skifte interesse, blot fordi der er flere, der har en anden interesse?

Jeg er fortsat glad for de mange epoke III bøger, der bliver ved med at komme - jeg deler nemlig interessen. Smile

Tak, Torben!

__________________

MVH
Lars

Like 2 kan lide
Top

Picture

Rep Neslein

Kreativ designer for modelproduktion

Ringsted

Indlæg: 1.002

PB  Blog

Lars Skjærlund skrev:

 

Du får det til at lyde, som om der var tale om en kommerciel overvejelse: "Jeg vil kun udgive bøger, der kan sælges i store tal!"

Men tror du virkeligt, det er det, der driver værket? Er det ikke nærmere sådan, at Torben & Co. hos Tog På Tryk er drevet af deres interesser frem for de kommercielle muligheder - der er næppe mange penge at tjene på disse udgivelser, uanset epoke.

Hvis jeg skulle skrive en bog om (model)jernbane, ville det da udelukkende være interessen og ikke indtjeningen, der ville drive værket - overskuddet i sådan et projekt vil jeg forvente at være ikke-eksisterende i alle tilfælde.

Og man kan vel ikke bede folk skifte interesse, blot fordi der er flere, der har en anden interesse?

Jeg er fortsat glad for de mange epoke III bøger, der bliver ved med at komme - jeg deler nemlig interessen. Smile

Tak, Torben!

Nu var det  indlægsskriveren, der beklagede sig over det tilsyneladende ringe antal eksemplarer, der kunne sælges.

Det fremgik måske ikke klart, at min kommentar mere drejede sig om hans "beklagelse" over styktallet, end om forfatterens valg af emne.

For min skyld må folk da skrive om lige, hvad de har lyst til, men det er ikke realistisk at forvente store styktal på bøger af den karakter længere.

Desværre er der næsten ingen, der skriver om min foretrukne interesse mht epoke, men det kan jeg med god grund heller ikke forvente.

Vh Rep

 

__________________

Rep Neslein

Togtosse af sind og proffesion

Like 0 kan lide
Top

Picture

Skovsøekspressen

Jernbaner i den "gyldne" epoke III er sagen

Indlæg: 2.874

PB  Blog

 

Jeg tror at TPT´s bog efterhånden nok skal blive udsolgt, når flere og flere finder ud af indholdet af den. En del har nok troet at TPT´s bog om personvogne har lænt sig for meget op af banebøgers værk der udkom for 5-6 år siden. Men det er jo slet ikke tilfældet, bøgerner supplerer hinanden fint op. Som nævnt, så omhandler den nye bog kun epoke III, har et hav af HO-tegninger, og sidst men ikke mindst så er der nævnt rigtig mange forslag til hvordan man kan oprangere sine persontog i epoke III. Og det er jo blevet langt nemmere at oprangere korrekte persontog, takket være det righoldige udvalg af dansk materiel som producenterne er kommet med her i de senere år. Og jo hurtigere man støtter op om projektet her, jo hurtigere kommer bogen om rejsegodsvogne og postvogne.

Syntes nok man kan fornemme at der stadigvæk er en stor interesse for epoke III, selv om interessen for epoke IV og frem er blevet øget noget her i de senere år. 

Når det så er sagt, så må epoke III også siges at være godt "mættet" efterhånden, omend der stadig mangler nogen udgivelser i 1:87. Kunne nævne R- og H-maskinen. Eller flere privatbanemaskiner, såvel diesel som damp. Og så er det jo klart at producenterne begynder at vende blikket mod de nyere epoker.

Min inspiration for modeltog, og at køre med dansk forbillede, kommer helt klart fra Lokomotivet og de hæfter der i tidens løb er udgivet. Det har om noget virkelig betydet noget for hobbyen i Danmark, og har været med til at gøre at producenterne har fremstillet så meget dansk modeltog som det har været tilfældet, og fortsat gør det. 

Mvh

Claus

 

__________________

Dansk epoke III (Statsbane med færgehavn), 1956-1966. H0, K-skinner, digitalt med en Ecos II.

Like 2 kan lide
Top

Picture

DA5024

Indlæg: 78

PB

"Hvis jeg skulle skrive en bog om model)jernbane, ville det da udelukkende være interessen og ikke indtjeningen, der ville drive værket - overskuddet i sådan et projekt vil jeg forvente at være ikke-eksisterende i alle tilfælde."

Det skal du ikke være så sikker på. Fagbogssforlag fungerer sådan set på den måde. Mange udgivelser og med mange billeder og en let tekst er opskriften på høj omsætning. 

G- og P-bøgerne sælger faktisk i store oplag med almindelig målestok. TpT's personvognsbog er prissat så der ex moms er omsætning på 230.000 kr ved oplag på 500 stk. Der kan let komme 100.000 kr til 150.000 kr i honorar til manden bsg bogen (pr stk, gang selv med 3), enten i form af layouthonorar eller anden kanalisering af overskud af aktiviteter til personkredsen bag forlaget, som så kan bruge pengene beskattet eller ubeskattet til formål de ønsker.

Publikationer i jernbanemiljøet er mindst lige så kommercielle som på andre områder. Her er der endog en trofast køberskare, der køber stort set hele oplaget af en publikation. Det gælder hele raden af udgivere.

Det som er forskellen er at "eget forlag", hvadenten det er en foreningskonstruktion, fond eller ApS sagtens kan være en god forretning hvis man selv kan layoute og i høj grad selv distribuere.

Faktisk er tempo i TpT's ekstraudgivelser, udover bladet, dygtigt tilrettelagt så kundekredsen kan nå at fordøje de ekstra publikationer, samtidig med at der er gratis promotion-platform i bladet, som lander hos en trofast abonnentskare regelmæssigt.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Steffen Dresler

NIL

Indlæg: 239

PB  Blog  Hjemmeside

 

Kære DA5024 m.fl.

 

Gid det var sådan økonomisk, men det har det ikke været i dette årtusinde, desværre. Selve bladet – Lokomotivet – løber lige rundt, men nu oftere med et minus, hvorfor det hænder at der skal tages fra den lille egenkapital der er. Grunden til der er en lille egenkapital er den simple, at der ved et uforudset stop, skal kunne betales hvert sit, altså at forudbetalinger skal kunne tilbagebetales abonnenterne.  Så her er det så heldigt, at vores særhæfter normalt har akkumuleret det lille overskud, der har været nødvendigt for at hele forretningen kan løbe rundt, blad og særhæfter. Og hér skal vi ikke forglemme de talrige trofaste abonnenter, der indenfor de sidste 10 år har forudbetalt eller ovenikøbet direkte støttet, TAK!!

 

Forlaget ”Lokomotivet” og efter omorganisering ”TpT” er udformet som et foreningsforlag. Dog har der indenfor de retningslinjer der er, i begyndelsen været udbetalt telefonpenge og senere blev dette ”telefontilskud” erstattet med hjælp til at købe PC´er. Men dette er også historie nu, da det ikke mere er aktuelt. Forlagets udformning juridisk gør, at der ikke kan udbetale løn eller honorar som ”foreningsforlag”. Det er altså ”con amore”, intet andet.

 

Det overskud der var de første 15 til 20 år gik jf. bladets vedtægter til jernbane- og modeljernbanehobbyen, intet mindre. Og gennem tiderne er det blevet til store beløb og mange MJ-klubber har fået det, der var nødvendigt for at komme i gang, ligesom veteranklubber og museer har fået beløb til f.eks. restaureringsprojekter. Det har ingen andre forlag eller klubber gjort! Denne praksis er imidlertid nu umulig, da der ikke mere akkumuleres et overskud andet end til drift af forlagets udgivelser. Dette skyldes simpelt øgede udgifter til sætning og trykning og ikke mindst forsendelse, der efterhånden overstiger alt andet. Altså er forlagets udgifter udelukkende sætning, trykning, forsendelse og desværre også en efterhånden stigende del efterforsendelser, ved at blade og bøger ikke kommer frem til abonnent/køber. Altså sidstnævnte en ren udgift, der IKKE bliver erstattet af Postnord!

 

Ved udgivelser sidder redaktøren ikke hjemme ved sin PC med et eller andet layout program og scanner, sætter og layouter før end fremsendelse til trykning. Da redaktøren er uddannet typograf og senere faktor, sættes der en ære i at hele opsætningen gennemføres professionelt og i henhold til ”de gamle regler” vedr. opsætning og trykning. Altså at abonnenter og køber modtager et professionelt og forhåbentligt lækkert produkt. Hvis dette skulle gøres hjemme, ville der ikke være tid til andet og når der ikke må eller kan udbetales løn, altså ingen option.

 

At det der bliver udgivet hovedsageligt drejer sig om epoke III og i meget mindre omfang enten tidligere eller senere epoker, skyldes simpelthen et ønske samt egen lyst og viden. Uden de sidstnævnte ville der ikke udkomme hverken blad eller særskrifter.

 

Sidst, TpT får hverken tilskud fra klubber eller andet og modtager ikke penge fra fonde eller har en fast aftale om at få aftaget en vis del af produktionen, altså et garanteres salg. DERFOR trykkes der kun det estimerede antal, der kan påregnes solgt.

 

TpT skal altså ud HVER GANG til forhandlere og andet for at få solgt. Bibliotekerne har fået ny indkøbsorganisation og herfra kan der ikke regens med et salg som tidligere. Og så benytter mange sig af internettet eller at kunne gå på biblioteket, ligesom der er et naturligt frafald af læsere, dels alder og sikkert også økonomi.

 

Håber det gav lidt forklaring, MEN VI BLIVER VED FORDI VI GODT KAN LIDE DET!!

 

 

 

Med venlig hilsen

 

Steffen Dresler

 

Ansvarshavende redaktør

 

__________________

Steff

Like 6 kan lide
Top

Picture

Lars Skjærlund

Rødovre

Webmaster

Indlæg: 4.093

PB  Blog  Hjemmeside

I forhold til mit tidligere indlæg må jeg vist hellere tilføje: Tak, Steffen!

__________________

MVH
Lars

Like 1 kan lide
Top

Picture

Henrik Winther

Aarhus

Indlæg: 30

PB

Kære Steffen Dressler, Torben Andersen og andre gode kræfter omkring Lokomotivet og TpT.

Jeg har stor lyst til at rose jeres kæmpe arbejde for vores hobby. Der er for mig ingen tvivl om, at det er lysten der driver værket. Det skinner så tydeligt igennem at I elsker at dele ud af jeres store viden. Jeg køber næsten alle jeres bøger og glæder mig altid til næste nummer af Lokomotivet! Ja det koster lidt at lave kvalitetslitteratur i små oplag, men jeg synes man får rigtig meget for pengene. En enkelt vogn mindre i ny og næ, så er pengene hjemme, og mange timers læsning på plads.

 

Jeg har rigtig mange numre af Lokomotivet, men blev helt utrolig glad for jeres beslutning om, at lægge dem online. Det er måske en af de vigtigste ting der er sket for vores hobby i mange år. Tak for det!

Mange hilsener

Henrik

 

__________________

Dansk epoke 3+4, CS2, C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

peterw

Ingeniør

Frederiksberg

Moderator

Indlæg: 987

PB

Henrik Winther skrev:

Kære Steffen Dressler, Torben Andersen og andre gode kræfter omkring Lokomotivet og TpT.

Jeg har stor lyst til at rose jeres kæmpe arbejde for vores hobby. Der er for mig ingen tvivl om, at det er lysten der driver værket. Det skinner så tydeligt igennem at I elsker at dele ud af jeres store viden. Jeg køber næsten alle jeres bøger og glæder mig altid til næste nummer af Lokomotivet! Ja det koster lidt at lave kvalitetslitteratur i små oplag, men jeg synes man får rigtig meget for pengene. En enkelt vogn mindre i ny og næ, så er pengene hjemme, og mange timers læsning på plads.

 

Jeg har rigtig mange numre af Lokomotivet, men blev helt utrolig glad for jeres beslutning om, at lægge dem online. Det er måske en af de vigtigste ting der er sket for vores hobby i mange år. Tak for det!

Mange hilsener

Henrik

 

Hørt!  Smile

__________________

Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.

Like 0 kan lide
Top

Picture

MAB

Staten

Indlæg: 548

PB

Faktor... ?

__________________

Hilsen Martin 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

DA5024

Indlæg: 78

PB

Faktor: teknisk leder på et trykkeri el.lign.

Se under pkt 4: faktor på ordnet.dk

Like 0 kan lide
Top

Picture

DA5024

Indlæg: 78

PB

Steffen Dresler skrev:
Kære DA5024 m.fl...........

Jamen der er intet galt i at tjene penge, heller ikke på jernbanerelaterede tryksager. Det er klart at postNord æder af omsætningen og du forklarer også at layout, opsætning mm. er lønnet arbejde. Fornuftigt, men lad nu være med at kalde det ren filantropi, medmindre det er for at kunne opretholde en skal som almennyttig forening med deraf følgende moms og regnskabsfordele. 

Jeg holder med på heppekoret, for det er et stort arbejde som har givet inspiration til utrolig mange siden første A5-blad. Også hvis der skulle være faldt lidt ekstra af til jer i foreningen.

Smile

 

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Demann

Indlæg: 21

PB

 

Hørt - stor tak til Torben Andersen og Steffen Dressler, for et kæmpe arbejde. De har om nogen givet mig inspiration og lyst til modeljernebane og viden om jernbaner generelt.

 

MH

Lars

Like 1 kan lide
Top

Picture

Steffen Dresler

NIL

Indlæg: 239

PB  Blog  Hjemmeside

 

Kære DA5024 m.fl.

 

Nu skal denne tråd jo ikke udvikle sig til en pro/contra tjene penge/økonomiske forhold m.v., men jeg vil gerne lige så følgende fast.

 

Den daværende styringsform som foreningsforlag, var jo indledningsvis på grund af, at bladet startede som et slags klubblad i Næstved Modeljernbane Klub (NMJK) med et antal indskydere (også fra NMJK). Det skulle støtte NMJK. Men da ideen med at bladet skulle begynde at udkomme som kommercielt blad (Nr. 1 i A5), gav denne styringsform ganske simpelt større opgaver end løsninger. Men formålet var det samme, dog at nu også andre MJ klubber og anden med jernbanehobbyen at gøre, kunne få en del af det overskud der forventedes. Da flere af bestyrelsesmedlemmerne efterhånden begyndte at falde fra, mistede interessen, flyttede, alder, sygdom eller andet, besluttedes det at nedlægge ”Foreningsforlaget Lokomotivet” og starte i en ny og mere slank organisation og med en mulighed for faktisk at kunne få en vis betaling for arbejdet, f.eks. i et Aps. Men vi blev rådet af BÅDE Told og Skat samt egen advokater (de læser jo også tog) at forblive som et foreningsforlag. Ikke alene ville det kræve en større kapital, men også at hele arbejdet blev gennemført ”i huset” (lejligheden på Odensevej). Og DET ønskede vi ikke, da privatliv og andet også skulle passes. Og så havde vi begge et arbejde ved siden af. Og allerede der viste det sig, at et blad der udkommer 4 gange om året + særskrifter, alligevel ikke kunne give det ønskede overskud overhovedet. En smal målgruppe. Min ønskede Rolls Royce blev til en Brikana model i 1:87 af en Skoda, ommalet i sort med et par sølvpen striber! Flot, men alligevel

__________________

Steff

Like 1 kan lide
Top

Picture

Steffen Dresler

NIL

Indlæg: 239

PB  Blog  Hjemmeside

Rest følger her:

 

Derfor er det i dag igen et foreningsforlag. Men som tidligere skrevet er tiden ændret og ”det skrevne og trykte” bliver sværere og sværere at få til at løbe rundt. Ikke beklage, men blot konstatere nye tider. Og så kan vi tilgengæld så more os over at få breve fra MJ-interesserede, der brokker sig over mindre sideantal, mens de læser bladet på biblioteket! Men det er jo en anden historie.

 

Sidst men ikke mindst. Vi er begge nået en alder over 29½++, hvorfor det er lysten og muligheden for at beskæftige sig med noget man holder af, der driver værket, ikke andet. Og især den gamle (mon ikke) Redacteur kunne ikke forestille sig et liv uden TpT. Uden ham ingen blad.

 

Så jo, Tpt er faktisk ren filantropi, som også de hedengangne ”Signalposten” var det. Men inspirerende, lærerigt, givende og holder det hele i gang.

 

Så hermed slutter jeg med ”hvorfor” og ”hvorledes” med TpT.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

Steffen Dresler

 

(absolut kun ansvarshavende)

 

__________________

Steff

Like 1 kan lide
Top

Picture

DA5024

Indlæg: 78

PB

Steffen Dresler skrev:
Så hermed slutter jeg med ”hvorfor” og ”hvorledes” med TpT

Jo, det er da også helt fint. Hav en god dag.

Smile

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.