Picture

Lincoln

Indlæg: 289

PB

2- eller 3-skinne

Jeg er selv inkarneret 3-skinne-bruger (Märklin), sikkert mest pga. at det var den skinnetype, jeg tilfældigvis fik i det første togsæt for 35 år siden.

Men er der nogen egentlige fordele ved at bruge 3-skinne frem for 2-skinne? Jeg ser ofte nogle imponerende 2-skinne anlæg, hvor udvalget af rullende materiel synes uendeligt. Og indrømmet; 2-skinne anlæg/skinner ser bare en smule mere virkelighedstro ud uden de små tapper mellem skinnerne. Märklin har jo også søstermærket Trix, så det er ikke fordi Gebr. Märklin stædigt holder fast i 3-skinne-versionen af "religiøse" årsager.

For mig er der gennem de sidste 20 år sat for mange penge i hobbyen til at jeg vil skifte spor (!) midt i det hele. Og jeg tænker at der må være en årsag til at Märklin har kunnet overleve i så mange år med denne lidt atypiske skinne?

__________________

CS2 & Märklin 3-skinne

Like 1 kan lide
Top

Picture

challenger

Indlæg: 10

PB

Jeg er samme sted som dig. Man starter det ene sted. Og vil ikke vende om grundet den økonomiske burde det kan blive at skifte.

Jeg husker en episode hvor en på fjæsvogen kaldte 3 skinne for børn legetøj. Og kun 2 skinne var rigtigt voksen lejetøj. Synes den slags er flabet kommentar. Sad

Et argument jeg har læst for 3 skinne er polaritet. Altså at du ikke har brug for frøer i sporskifte med strøm i. Og du ikke skal bruge elektroniske enheder til at vende plus og minus skinnen i en vendesløjfe med kun et spor ud og ind.

Märklins modeller skulle være rimelig nemme at ombygge. Sæt du vælger at skifte til 2 skinne. Hvor lokomotiverne skal ændres til optag fra højre og venstre side. Og hjul aksler ændres fra AC typen (isoleret) til DC typen (isoleret). Uden det burde være nedvænsigt at skifte alt kørende materiel på banen.

 

Like 2 kan lide
Top

Picture

Godsbanen

Vanløse

Indlæg: 374

PB

Traditionelt set har Märklin vel været robust, enkelt og nemt at gå til, og det har appelleret til både børn og voksne. Desuden har det haft et solidt markedsmæssigt fodfæste i mange lande.

Like 1 kan lide
Top

Picture

mikkelwf

Indlæg: 77

PB

Det korte svar - du skal køre med det du har mest lyst til til.

Nøgternt set er der ingen åbenlyse fordele ved det ene eller andet.

Jeg kørte selv Märklin da jeg var barn, men da jeg startede op igen med at samle tog for år tilbage skiftede jeg til 2-skinne.

Den gamle historie med at 3 skinne er mere pålideligt kan jeg ikke helt følge, når man vedligeholder både skinner og materiel kører begge systemer fantastisk.

Det udslagsgivende for mig var at Märklin ikke producerer moderne personvogne i korrekt skala. Alt er enten 1:93 eller 1:100 i længdeskala, og det er uacceptabelt for mig, især når jeg gerne vil blande med andre fabrikater.

I øvrigt køber jeg helst kun lokomotivet med dekodere fra esu og zimo - dem kender jeg og jeg kan programmere dem. Så det udelukker bl.a. Trix og Piko.. Men det er mit personlige valg..

Og jeg har 100% respekt for dem der synes en Märklinbane med skarpe kurver og 1:100 er fantastisk, det er bare ikke mig..

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

bygger01

Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog

Herning

Indlæg: 2.600

PB

Lidt afhængig hvor meget plads man har til rådighed ( for at komme væk for den traditionelle langs kant - 90 grader + lidt lige skinne + 90 grader + lige skinne ), så vil jeg foreslå et system, hvor man kan få flexskinner ......

 

__________________

Jørgen Steff. fra Herning

H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).

Like 0 kan lide
Top

Picture

Knarbjerg

Stationsbestyrer

Indlæg: 146

PB  Blog  Hjemmeside

Jeg skiftede til 2-skinne i 2007 efter at have kørt 3-skinne siden 1975 og erfarede ved den lejlighed at, 2-skinne hverken er bedre eller ringere end 3-skinne. Så min anbefaling vil være at, man kører med det system, man har lyst til, måske styret lidt af hvad, venner eller klub kører med.

Jeg skiftede i sin tid system af 2 årsager:

  1. Der var efterhånden kommet så meget dansk på markedet at, jeg gerne ville fokusere på dét og sælge den samling, jeg havde fået opbygget af alt muligt forskelligt uden nogen sammenhæng og, som ikke ville kunne bruges på et dansk anlæg. Og på det tidspunkt var der nogle danske modeller, som, på grund af slæbeskoen, havde lidt ringere trækkraft i 3-leder versionen end i 2-leder udgaven.
  2. Jeg syntes ikke, man kunne få sporet til at se fornuftigt ud med midterlederen, især når sporet lå i asfalt eller brosten.


Det sidste var naturligvis hovedårsagen til at skifte til 2-skinne men, da jeg alligevel havde besluttet at sælge det meste af det rullende materiel, der var blevet samlet, var beslutningen ikke svær at tage.
Efterfølgende har jeg så de sidste par år med stor fornøjelse fulgt Morten Vesterø's bygning af Nyborg Færge på facebook.
Han bygger med Mäklin C-skinner og, jeg synes Morten gør alle udsagn, om at man kke kan få 3-leder spor til at se fornuftigt ud, til skamme.
Så argumentet i forhold til landskab holder heller ikke efter min mening. Smile

__________________

Hilsen Knarbjerg

Dansk epoke III med fokus på køreplanskørsel og rangering.
2 skinne Lenz digital
http://www.knarbjerg.blogspot.com
Også på YouTube: Søg efter "Knarbjerg Banen"

Like 1 kan lide
Top

Picture

chuff-chuff

Indlæg: 97

PB

Det finns för och nackdelar med modelljärnväg antingen om man väljer 2-räls eller Märklin räls.

Men handen på hjärtat...det är mest nackdelar med Märklin när det gäller att bygga proffsigt som att lägga ballast och använda utspädd vattenlim med några droppar diskmedel.

Just nu håller jag på med ett test om Märklin K-växel och har tagit några bilder för att visa er hur mycket jobb det kan innebära för dom som kör Märklin.

Det andra nackdelen med Märklin är att deras spår är dyra.

Jag kör med Peco code 75 stream line och dessa spår är så lätta att arbetar med.

På bilderna visar jag första steget är att spraymåla skyddsfärg rostskydd för metall och på framsidan sprayade jag med akrylfärg brun för att skydda mittpunkter från att rostas av vattenlim i samband med att behandla ballast.

Det är mycket mera jobb att behandla Märklin spår än att använda 2-räls.

Personligen anser jag att 2-räls är minst lika bra som Märklin och tack vare dagens teknik löste man många tekniska problem om 2-räls vilket man ser skillnad idag om den digitala världen.

Rengöring är ett helvete med Märklin spår och jag har sett tågbanor med stora problem som kontakter på Märklin spår.

Jag har haft Märklin tågbana och har stor erfarenhet sedan jag var 1 år gammal och följt sedan dess utvecklingen inom modelljärnvägen.

 

AttachmentStørrelse
DSC_0013.JPG 301.16 kB
DSC_0012.JPG 257.76 kB
DSC_0014.JPG 284.1 kB
Like 0 kan lide
Top

Picture

chuff-chuff

Indlæg: 97

PB

Hej!

Nu har jag testat och resultatet blev icke godkänd!

Jag gjorde ett par fel från början och man kan undvika det vid nästa projekt.

Men jag upptäckte fulheten om Märklins spår och det är mittpunkter som syns för mycket särskilt över växlar om man väljer ljusa färger om ballast.

Min rekommendation är att satsa på brun färg ballast som Woodland Scenics B72 fine.

Like 0 kan lide
Top

Picture

Thomas Jespersen

Indlæg: 409

PB

Jeg har haft märklin siden jeg fik mit startsæt som 5år gammel. At skulle sælge eller ombygge alt mit materiel er helt uopverskueligt men hver gang jeg ser Tilligs Elite sporsystem bliver jeg bare så misundlig.

 

http://medien.modellbahnshop-lippe.com/2020/Tillig_09588_Gleiskatalog-ko...

Tiden må da vel også være til at Märklin får moderniseret sine K-skinner eller tilbyder en C-skinne uden ballast og med fleksspor.

Märklin har produceret de første lokomotiver der ikke kan køre på radier større end 424mm og de skal vel have noget at køre på.

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

challenger

Indlæg: 10

PB

I sidste ende er du tilbage på.

  • Hvilken kategori har det modeludvalg du virkelig rigtig gerne vil have? - Eks. som Skovsør skriver. Har overvejet den samme process. Men har holdt igen. Idet Märklin er begyndt at komme med de landemodeller jeg gerne vil gave i 3-skinne versioner.
  • Kan du leve med udsendet? At 3-skinne har den (af nogen kaldet) grimme midterleder. Slæbesko på nogen modeller er ikke altid "lige" glade for at passe hvert eneste skiftespor uden "brok".
  • De modeller du "mangler". Kan de ombygges fra DC til en AC version?
  • Er du på modulbyggeri allá Freemo forbillede? (hvor 2-skinne er det mest udbredte)

Om du er på "jeg bliver" eller "jeg skifter" holdet er op til dig. Tråden her giver både for og imod begge dele.

Selv hælder jeg til "jeg bliver".

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.