Hej allesammen!
Jeg er ny på forum og kender primært til live steam tog. Jeg har forlængst erkendt at mit G3 Britannia ikke kommer til at køre - jeg har hverken tid eller plads (eller penge) til et anlæg (men hvilken model!!!)
Måske skulle jeg istedet kaste mig over HO som 99% af alle andre. Jeg kender intet til HO ud over Maerklin, Roco og andre gængse mærker, så jeg kunne godt tænke mig hvis I gad at give mig et lille lynkursus i hvad der findes i high end klassen - og her tænker jeg på top top modeller fra dygtige producenter - noget ud over det sædvanlige. Ikke fordi jeg skal ud og bruge en formue her og nu - men hellere ét godt lokomotiv en 10 dårlige....og jeg er desværre bidt af finescale og ikke glad for plastic - og det koster vistnok en del ekstra
Så spørgsmålet er: Hvilke producenter/modeller kan få jeres mund til at løbe i vand?
Det jeg evt. skal starte med bliver E-lokomotiver (modsat diesel/damp) da jeg godt kan lide at lokomotivet drives frem af det oprindelige "drivmiddel" og både damp og diesel bliver nok lidt svært i denne skala . Jeg kan ikke huske epoken, men 1925-45 tiltaler mig mest.Eksempler på topklasse produkter er meget velkomne så jeg har noget google efter - og drømme om
Jeg vil sætte stor pris på jeres viden.
Tak,
Carsten
BT
Selvstændig
Søby Ærø
Indlæg: 388
Hvis du er ude efter dansk damp, vil jeg anbefale at kigge lidt på svenske Brimalm. De laver dem ganske vist ikke længere, men de findes stadig på brugtmarkedet fra tid til anden.
Mvh
Johnni Christensen
Skott
Ingeniør
Indlæg: 1.918
Hej Carsten
Glimrende ide
Der findes "Live Steam" i H0, hvis det er det, der trækker mest. Selvfølgelig desværre ikke i dansk.
Med venlig hilsen
Skott
TogSvendsen
Indlæg: 437
Historisk set hedder det H0 (H nul), fordi det er det halve af skala 0 (ca.). Blot til info.
Nu er definitionen af "high end" jo meget individuel. Der findes ingen producenter som er defacto "high end". Der findes alt fra køkkenbordsproducenter (som Brimalm), hvor tingene er mere eller mindre bygget i hånden. Det er high end for nogle, det er det ikke for mig fordi detaljerne ofte er meget ringere end på moderne lokomotiver fra en rigtig producent. Modellerne er også ofte ringe teknisk. Det er fine vitrinemodeller, til en ekstrem høj pris (10k+).
Du vil helst ikke have plastic, så her sætter du de fleste producenter af. Det er mere eller mindre kun Märklin der producerer i metal, samt enkelte produkter fra andre producenter. Märklin bygger gode all-round-modeller, men du kører formentlig ikke 3-skinne, når du har ønske om fine scale. Der er selvfølgelig et udvalg af modellerne tilgængelige fra Trix, men hvis du ikke kører tysk, så er der ikke meget at komme efter.
Roco bygger fine damplokomotiver, i plastic, som bare virker. Når det kommer til ellokomotiver får du meget for pengene hos PIKO. De færreste modeller er danske.
Går du efter dansk tog, så er der kun McK som får bygget diverse modeller. Her er det også i metal, hvilket jo er fint, men det er min oplevelse at kvaliteten svinger.
Jeg vil ikke sige at der er nogle som er mere "high end" end andre, det er virkelig et spørgsmål om hvad man sætter pris på.
Personligt vil jeg aldrig bruge tid på live steam i H0. Det er og bliver en kæmpe niche, og det er ikke uden problemer og bøvl for de som har det. Selvfølgelig, hvis det er dit game, så go for it, men hvis ønsket om "rigtig drivkraft" er mere fordi du synes det kunne være skægt, så hold dig fra det. Det er spild af tid, og det går kraftigt ud over køreegenskaberne.
gejo
Indlæg: 668
Når du går efter "high end", så vil jeg foreslå, at du kigger på Fulgurex, som er et schweizisk messing produkt. Fabrikken ligger i Lausanne og er absolut et besøg værd.
Gert
Snuden
Underbetalt kontorsmølf
Haderslev
Indlæg: 590
Der er en masse småproducenter der laver spændende ting, men forbered dig på at du skal have den store pung op af lommen. Ofte er det også udelukkende DC/2-skinne-modeller, så hvis du vil have et startsæt for at komme i gang, så kig efter Fleischmann, Roco eller Piko.
Brimalm
Micrometakit
NMJ Superline
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
birkla
Buschauffør på Fehmernbyggeriet (FLC)
Nakskov
Indlæg: 242
... Det er fine vitrinemodeller, til en ekstrem høj pris (10kg+).
Den korrkte betegnelse må være 10k (kilo), kg (kilogram)er en vægt angivelse Blot til info
Der er jo også denne danske http://www.felixteam.dk/felix_modeller.htm Jeg syntes personligt, at det er nogle flotte maskiner, kender dog ikke til køreegenskaber m.m. på dem
Mvh Klaus Krøyer Jakobsen
Nakskov
MIST Zealand
http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/
mylle
skipper/musiker
Indlæg: 423
Felix og Freja laver fantastiske modeller og byggesæt, men de koster. Har selv Lekbos O-Msk, det er klasse. Af industrimateriel er der McK og Hobbytrade (eller hvad de hedder for tiden)
Det er også fine sager.
TogSvendsen
Indlæg: 437
Den korrkte betegnelse må 10k (kilo), kg (kilogram)er en vægt angivelse Blot til info
Det har du ret i. Jeg har rettet det. Tak fordi du tog dig tid til at gøre mig opmærksom på det. Det er dejligt, når folk gør det. Det er efterhånden ulovligt at korrigere nogen. Uden at der kommer spydige bemærkninger eller lette stikpiller.
birkla
Buschauffør på Fehmernbyggeriet (FLC)
Nakskov
Indlæg: 242
Ja, man er blevet meget intollerant hvad sådan noget angår Og jeg er da heller ikke for god selv kan jeg se, så det er også rettet
Nå, tilbage til tråden og undskyld for spam
Mvh Klaus Krøyer Jakobsen
Nakskov
MIST Zealand
http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/
esben2009
Greve
Indlæg: 290
Dit kodeord er messingmodelle og dækker over præcis den type modeltog du søger. Her kommer du ofte til Schweiz som har forretningerne med pæne lagre af nye og brugte modeller. Forbilledet er ofte også fra Schweiz og i mange skala. Smalspor åbner også op for et fornuftigt udvalg af messingmodeller.
Fulgurex som er nævnt i denne tråd vil være et oplagt sted at se nærmere. Langt de fleste modeller som du finder er til DC, men en del kan også bestilles til AC. Bemærk gerne hvilken skinneradius modellerne kræver, her ligger der en begrænsning for mange.
Alternativt kan du også se nærmere på Hag som producerer solide metaludgaver i H0. Hag ligger nok inde med rekorden i vægt og det siger jo en del. For nogle år tilbage havde de problemer med lakeringerne, men det ser ud til at være løst, så gå efter de nyeste. Prisen for disse ligger på 750 chf inklusiv esu lyddekoder og kan stort set kun købes i Schweiz selvom deres hjemmeside ( www.hag.ch) giver udtryk for mange flere forhandlere.
De bedste toghilsner
Esben + John Larsen
Vi kører Märklin digital CS3+, epoke 4-5-6 materiel og tider vi selv har oplevet, favorittoget er DB ICE2 + SBB krokodillen Ce 6/8
sorensen_dk
Indlæg: 77
Det virker som om, du har overset en indlysende mulighed: bevæg dig hen til en velassorteret modeltogsforhandler og se hvad der tilbydes anno 2018.
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.100
Du skriver ikke noget om, hvorvidt dine modeller skal være færdigbyggede.
Hvis du er interesseret i at bygge selv, kunne du jo kigge på Frejas byggesæt - mange af dem fåes også færdigbyggede hos Real Modell. Sidstnævnte laver også enkelte messingmodeller, som de selv har udviklet.
Og er du til tyske modeller, vil Weinerts messingbyggesæt nok falde i din smag. Deres BR50 og P8 kan med hjælp fra Frejas tilbehørssæt bliver til danske litra N og T i luksusklasse.
MVH
Lars
El Capitan
Indlæg: 137
Så er der jo også Lematec, tidl. Lemaco.
Om så mine tænder ligefrem løber i vand over alle de dyre messing fabrikater er en anden historie. De gjorde engang, men efter at have prøvet Brimalm, så har det ikke længere den store interesse. Det er efter min mening vitrinemodeller.
Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men med en G3 Brittania i stalden, så var det måske en ide at kigge på Spor 1 Live Steam Team?
Mvh
Jens
"Kan De se noget forude? Nej vel? Udmærket, så får De grønt ..."
- Brodersen
YouTube: https://www.youtube.com/user/SteamPower4ever
OHJ20
Modeljernbane Ghostrider
Indlæg: 180
Hej cfodk
Hvis du søger High End lokomotiver, så se her - måske er NMJ.NO sagen :
www.nmj.no - se efter deres Superline serie
Og evt Lemaco :
http://www.lemacoprestigemodels.ch/IndexNoFlash.ASPX
og Philotrain :
https://www.philotrain.nl/spoorwegmodellen/
Og flere nævner Brimalm, deres lokomotiver er ekstrem flotte, men har bare den ulempe at de ikke er til at få at kører ordentligt - bl.a er de nærmest lavet eksakt 1:1 -> 1:87, de har bl.a RP25 hjul og etc. , - det kræver at man har mod på, at få rettet fejl på køreegenskaber m.v. - og hvem har det - på et lokomotiv til omkring de 10 (store) Dkr for en DSB E-maskine og omkring 8 (store) for en D-maskine, Jeg har "trimmet" et par af deres D-maskiner - og der er meget arbejde i at få dem til at køre ordentlig
Desuden er der "flere" såkaldte 'Køkkenbords-fabrikanter' i Skandinavien, så hvis man er, og har mod på, at bygge selv m.m. , f.eks Messingmodeller fra Norge ;
http://messingmodeller.no/ ,
Steinar og Steinar :
https://www.togbutikken.no/ - se efter Steinar og Steinar
Svenskt : Vesterås Vagen agentur :
http://www.wnj.se/underleverantor/vva/ .
Og Bygg Svenskt nu :
http://www.byggsvenskt.nu/
Og -'hvis' - Du bruger lidt tid på nettet, så vil du sikkert finde en HEL masse spændende lokomotiver - samt vogne. Og Jeg har med vilje ikke op-linket til det engelske 'selv-byg-markede', for det er stort - meget stort , og der kommer du selv til at gå 'opdagelse' .
På og med bedste MJ-Hilsner
OHJ20
Autonom Modeljernbane Ghostrider
Steffen Dresler
NIL
Indlæg: 241
Hej Carsten
Jeg kan ikke helt finde ud af om det er alvorligt ment det du skriver, om du er ligeglad med scala, du har dog nævnt Märklin og Roco etc. Er det en investering eller har du bare en masse penge du vil bruge på modeljernbane? Holder du a grønne modeller (gamle tyske E-lokomotiver)? Eller skal det være dansk?
Som flere har skrevet kan du sagtens komme af med mange penge for normalt messing modeller fremstillet af ”køkkenbordsfabrikanter” herhjemme. De fleste er rimelige, nogle behæftede med mindre fejl hvorfor prisen kan synes for høj o.s.v. (min mening).
Hvis det er en investering på den lange bane (undskyld udtrykket ) er det det forkerte land du vil købe modeljernbane i, de småseriefremstillede modeller holder ikke priserne med mindre man lige finder DEN samler man går og håber på ad åre. Og det er SAMLERE du skal have fat på, ikke almindelige dødelige købere. De vil ikke give penge (det det koster), men kræver alt skal være 110 procent iorden og mere til og helst gratis (det er jo gammelt tog!).
Jeg har set nogle af de henvisninger der er og jo, der er flotte modeller. Men man kan (bandeord) også smide gode penge for noget der er notorisk alt for dyrt, f.eks. en gl. DSB litra Mx til incl. lyd (hvor har man den fra, disse motorer har ikke kørt siden midten af 1950´erne?? For de penge vil jeg fan…. have den ægte lyd) og lys, pris omregnet direkte fra € til DKK ca. 36.266,- kr. Og i samme prisleje en hel del andre modeller fra samme firma. Dem får du aldrig solgt når du ønsker det til tilnærmelsesvis den pris du købte dem for.
Rigtige ”fine scale” modeller i H0 er jo som tidligere nævnt FULGUREX, LEMACO, LEMATEC etc. fra bl.a. Schweitz. I USA og UK (og andre lande selvfølgelig) kan man bestille lige den model man ønsker, fremstillet i Korea, koster kassen, men du får også samlerkvalitet.
Google ”fine scale railway models” og se hvad der findes.
Et andet forslag kunne være at (også som en investering) at starte i en større størrelse, f. eks. spor 0 eller helst spor 1. Hvorfor give over 30.000.- kr. for en litra gl. litra Mx når du kan få den ”ægte vare” m.h.t. fine scale til samme pris i spor 1? Og det er håndfast og flot at se på, både i vitrine og som kørende. Og for den pris du skal betale for mit eksempel med en H0 litra Mx, kan du få en hjemmelavet messingmodel i spor 1 af et danske damplokomotiv!!!!
Men ellers, prøv at gennemse forhandler udbuddet her:
https://www.eisenbahn-kurier.de/index.php/content/3-service/anschrift/18-modellbahnhersteller#L
Sidst, hvis det bare drejer sig om at betale dyrt for noget modeljernbane, der nok ikke kan betale sig, kan du da få et par kontonumre hvor du kan sætte pengene ind eller donere pengene til en af de talrige klubber og museer landet rundt. Det vil da blive glade!
God fornøjelse og pas på!
Steffen Dresler
Steff
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.594
cfodk har ikke definere, vad han han mener med high end. For nogen er det håndlavede messingmodller, andre vil have funktioner, avanceret lyd, lys og røg. Spørgsmålet er jo om der i begrebet high end også er krav om fungerende kortkoblingskulisse? I så tilfælde frasorterer det jo en del producenter. Kigger man hos Felix, har sådan noget som stik til dekoder, plads til højttaler/lyd, lys og kortkoblingskulisse ikke haft højeste prioritet.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Lars Skjærlund
Rødovre
Webmaster
Indlæg: 4.100
Faldt lige over denne skønhed, da jeg ledte efter noget helt andet: Orient Expressen - sovevogn No 3533 LX i skala 1/32 (spor 1).
Det kan man vist også godt kalde "eksklusivt".
MVH
Lars
Kim Stapelfeldt
Befalingsmand
Holbæk
Indlæg: 376
Faldt lige over denne skønhed, da jeg ledte efter noget helt andet: Orient Expressen - sovevogn No 3533 LX i skala 1/32 (spor 1).
Det kan man vist også godt kalde "eksklusivt".
Link til et nærmere eftersyn af sovevognen - Imponerende byggesæt :)
https://brexitmodeller.com/forums/topic/2255-132-1929-orient-express-sle...
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 993
Som andre har naevnt; HAG er nok et godt sted at starte.
Desvaerre ejer jeg ikke selv nogen modeller fra dem, men har set dem hos flere "model-bane-kollegaer" her i Spanien, og de er saerdeles flotte og solide, med selv de fineste smaa detaljer lavet i metal.
Absolut high-end maa vel siges at vaere haandlavede messing-modeller, men saa maa du jo selv ud og soege. -Paa internettet...
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
TogSvendsen
Indlæg: 437
Hvorfor er det high end fordi det er håndlavet? Det er meget individuelt hvad vi hver især lægger i high end. Ofte er håndlavede modeller uden lys, lyd, digitale funktioner og af og til med tvivlsomme køreegenskaber. Det synes jeg ikke der er meget high end ved. Personligt synes jeg high end er mere end "bare" håndlavet. Ofte synes jeg også håndlavede modeller er med grovere detaljer end seriefremstillede modeller, hvilket, i min verden, også trækker ned.
Som en anden skrev: Vi mangler spørgers definition af high end.
hxmiesa
Software Engineer
Bilbao Spain
Indlæg: 993
Som en anden skrev: Vi mangler spørgers definition af high end.
Ja, der mangler vist en naermere definition. Men det afholder mig nu ikke fra at forsoege at hjaelpe.
I denne sammenhaeng saetter jeg "high-end" = "enormt dyrt", samt at detaljer og koereegenskaber jo ogsaa skal vaere i top. Hvis det ikke fungerer ordentligt, eller ser herrens ud, kan det vel per definition ikke klassificeres som high-end, men derimod blot "koekkenbord juks".
Jeg vil tillade mig at paastaa at der findes haandlavede messing-modeller med bedre detaljer end mainstream Märklin og Roco modeller.
Venlig hilsen
Henrik Hoexbroe
TOG -i lange baner!
cbt
Indlæg: 1.152
I mine øjne findes der masser af "high end" modeltog hos de "store" fabrikanter.
Se f.eks. detaljeringsgraden på det nye cementvognssæt fra Roco kat. nr. 76146 - her kan "køkkenbordsfabrikanterne" i mine øjne slet ikke være med!
Se eventuelt nærbilleder af de flotte detaljer på vognene, på side 35 i Spor & Baner nummer 40, august 2018.
Omvendt findes der en del juks og skrammel hos "køkkenbordsfabrikanterne" til nogle mere eller mindre voldsomme priser - ofte en hjemmestøbt overdel i en meget "ulden" og grumset "kvalitet", og som er til at sætte ovengå et stykke industrimateriel - hvor man så i øvrigt selv må finde ud af resten, især f.eks. vinduer og bogiesider.
Uanset om det måtte blive præsenteret og markedsført som absolut "high end" modeltog, så er virkeligheden ofte en helt anden.
Desuden har priserne på den slags "halve" eller "kvarte" løsninger det sørme også med at falde drastisk, når man kan få en fiks og færdig model fra de "store" fabrikanter til samme pris som disse "halve" løsninger.
Prisen hænger naturligvis sammen med produktionsmetoden - men her har nogle "køkkenbordsfabrikanter" også været lidt "låst" af de metoder, de måtte have valgt. Jeg så f.eks. at en svensk byggesætsfabrikant ætser vægtpladerne til at lægge i bunden af vognene - det er en "high end" produktionsmetode, hvor en mere lavteknologisk løsning sagtens kunne have været brugt. Jeg kvier mig ved som forbruger at skulle betale for, at de har valgt den slags "dyre" produktionsmetoder - jeg ville selv have foretrukket et anderledes (og billigere) valg af produktionsmetode for sådan en "lavteknologisk" vægtplade.
At "køkkenbordsløsningerne" ofte heller ikke dækker markedets reelle behov, men er noget som primært selvbyggerne vælger at tage til sig i mangel af bedre, røbes af, hvor mange af den slags "halve" løsninger, der aldrig bliver bygget færdig.
De har det så med at blive sat til salg, når modellerne udkommer fiks og færdig fra de "store" fabrikanter - men hvem vil så købe de "halve" eller "kvarte" løsninger?.
Jeg er stor tilhænger af, at "små" fabrikanter prøver at dække markedet, hvor de "store" ikke vil - men "køkkenbordsmodeller", der ser hjemmelavede ud - uanset hvor meget de så bliver kaldt for "high end" eller ej - er og bliver jo altså noget, som nogen lader sig nøjes med, i mangel af bedre. Alternativt må man spendere en månedsløn på en færdigbygget "køkkenbordsmodel", hvis ens egne evner ikke rækker.
Jeg er dog fuld af optimisme på "køkkenbordsfabrikanternes" vegne, når man skuer bare en lille smule ud i fremtiden.
For jeg ser i den grad frem til, at 3D-printerteknologien vender helt op og ned på det billede og på "småseriefabrikanternes" aktuelle produktionsmetoder med de tids- og arbejdskrævende ætsninger i eksotiske metaller, "håndstøbning" af epoxy, etc.
Når 3D-teknologien bliver mere moden og kan spytte modeller ud i samme flotte kvalitet som var de plasticsprøjtestøbt - eller bedre - så kan vi for alvor begynde at tale om "high end" småserier - især når/hvis priserne også begynder at kunne konkurrere bare en lille smule med de "stores" prisniveau.
Se, så tror jeg at modeltogshobbyen går rigtig spændende tider i møde, for så vil modellerne fra "køkkenbordsfabrikanterne" i mine øjne begynde at ligne et reelt alternativ / supplement til industrimateriel.
Og når 3D-printere, der kan spytte "metalstøbte" emner ud i en "high end" kvalitet og som bliver til at betale, så tror jeg at mange "småseriefabrikanter" endelig får det værktøj, som de sukker efter - måske endda selv dem, der i øjeblikket sværger til ætsning i eksotiske metaller og støbning i ildelugtende epoxy.
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.
henho
It-konsulent
Ringkøbing
Indlæg: 1.342
Der er jo da også FELIX-Team ved Finn Lekbo.
Han er nok, hvad der kan betegnes som en af de større 'småseriefabrikanter'.
Her er flittigt brug af messing dagligdags, og Litra O,K, C og R er alle 'loddet op' (Man kunne også nævne Mariagerbanens Lokovogn, Frichs firkantede i flere udgave, rulleskøjter m.m.)
MVH
Henrik
2-skinne, dansk, epoke3b, medlem af SdMJK
Bruger Z21 på hjemmebanen.
cbt
Indlæg: 1.152
Der er jo da også FELIX-Team ved Finn Lekbo.
Han er nok, hvad der kan betegnes som en af de større 'småseriefabrikanter'.
Her er flittigt brug af messing dagligdags, og Litra O,K, C og R er alle 'loddet op' (Man kunne også nævne Mariagerbanens Lokovogn, Frichs firkantede i flere udgave, rulleskøjter m.m.)
Ja, det er absolut kræs, som Finn Lekbo laver, og det ser hammergodt ud.
Med Finns talenter udi modelbyggekunsten, så kunne han sikkert udrette mirakler med en 3D-printer, der kan printe emner af metal
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen
Fremo-medlem, H0 2-skinne, digital, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), alle epoker - dog primært IV og V.