Så er tiden kommet hvor jeg igen skal til at opbygge en plade med lidt modeltog.
Af ønsker og reelt bliver det digital 3 skinne drift.
Mit spørgsmål er følgende:
Hvordan får man ved. digital drift togene til at automatisk stoppe for rødt lys ? ved det er via. tilbagemelding, men er det railcom, andre moduler... ??? hvad skal der fysisk og teknisk rent faktisk til ?
Tak på forhånd, håber på et par hjælpende ord.
Dejligt lige at være tilbage og se det nye design herinde osv.
God søndag aften.
3 Skinne drift med MS2 - Epoke IV & Epoke V - Dansk & Tysk matriale
reh
System engeneer
Indlæg: 144
Hej
Ja det gøres via tilbagemelding.
1. Det kan gøres via almindelige tilbagemeldinger og bruge et styrings software som windigipet og almindelige togveje.
2. En anden metode er at bruge digital styring af signaler med bremse moduler, som primært indebærer 3 tilbagemeldings punkter 1: registrering (et stykke før signalet) 2: bremse (lige før signalet) 3: afbrudt stykke (ud for siganalet) check dokumentationen til f.eks Viessmann moduler + signaler.
Der findes også andre metoder der blandt andet afhænger af hvilke styrebokse (Ecos, CS2, Intellibox ........)
----------------------------------------------------------------
Rene' Hansen
Medlem af www.rmjf.dk
----------------------------------------------------------------
Lau82
Indlæg: 255
Løsning 2 lyder smart og måske ikke alt for dyr, vil jeg da læse nærmere på.
Jamen styre enhed er ms2, og cs2 fra mærklin ! ??? måtte gerne kunne styres direkte fra dem evt.
3 Skinne drift med MS2 - Epoke IV & Epoke V - Dansk & Tysk matriale
BlackThorne
Webudvikler, Datalogi Studerende, Tognørd
Skødstrup
Indlæg: 134
Et tillægs spørgsmål..
Er der nogen af jer der har set bremsemoduler med andre hastigheder end 0? De fleste jeg har set, arbejder på den måde at de læser strømmen af DCC koder fra hovedcontrolleren og erstatter den angivne hastighed med 0. Dermed stopper alle tog i de sektioner, der er koblet på bremsecontrolleren.
Det er selvfølgelig ikke noget problem, da der jo kun bør holde et tog foran signalet.
Jeg forestiller mig at man har to moduler. Et normalt modul med tilkoblede sektioner umiddelbart foran signaler på stop, og et specielt modul, med lav hastighed som dækker et længere stykke foran signalet.
Med bremsekurver slået til i de enkelte lokomotivers decodere, vil det dermed se ud som om at lokomotivføreren sætter farten ned i god tid foran signalet, og triller stille hen til en passende afstand, hvorefter han stopper toget helt. Problemet er at finde eller lave et passende bremsemodul, der fx sætter farten til '5'. Derudover er der også lidt bøvl med forskellige antal hastighedstrin på forskellige dekodere.
Når signalet skifter til kør, kobles begge sektioner over til den almindelige booster, og toget fortsætter med normal hastighed.
Fordelen ved at have de to sektioner, frem for bare en stop sektion, er at det del giver et mere realistisk nedbremsnings forløb, dels stopper alle tog samme sted. Det vil sige lige inden for stop sektionen, der ikke behøver at være speciel langt fra signalet.
Jacob V. Rasmussen / BT
Kører p.t. en 'täppichbahn' med Roco Geoline, men pusler også med Fremo moduler
Epoke V og måske lidt IV (museumskørsel).
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.671
Er løsningen ikke blot, at Du har en lang bremse "afstand", sådan arbejder jeg med et helt flexspor = 90 cm = bremseafstanden inden det døde spor.
Men det så det negative indflydelse, at på stationer er de ca 65 - 80 cm sikkert for unøjagtige, så her sker det så manuelt
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).