Hej
Jeg ved godt dette har været debateret i adskillige andre tråde, men jeg syntes endnu ikke jeg kan finde helt det svar jeg har brug for.
Jeg kunne godt tænke mig at lave en sportavle når jeg engang kom i gang med et større anlæg. Jeg er blevet stærkt inspireret af diverse hjemmesider, herunder bl.a. Jørnebanen, hvor jeg syntes meget af det elektriske omkring etableringen er godt beskrevet. Jeg er dog alligevel på bar bund, da jeg intet aner om elektronik. Det er dog ikke mit egentlige spørgsmål.
Mit spørgsmål går på hvorvidt det i det hele taget kan lade sig gøre for mig, at etablere en sådan sportavle. Jeg gider nemlig ikke lege videre med tanken, hvis der er nogen der fra start kan sige, at det ikke kan lade sig gøre.
Jeg vil gerne have at tavlen skal kunne følgende:
- Give tilbagemelding på skiftespor i form af lysdioder
- Vise om et spor er på rødt eller grønt (igen med lysdioder)
- Evt. vise om et skjult spor er besat (med en rød lysdiode.
jeg kører med analogt og med gamle M-skinner. Jeg havde tænkt mig at bruge (on) off (on) switch-kontakter eller hvad der nu passer bedst til de enkelte formål.
Jeg vil ved samme lejlighed spørge, om det kan lade sig gøre at lave egne signaler i stil med det jeg har set der er blevet lavet til Jørnebanen.
Hvis kun noget af det er muligt, må i også gerne skrive hvilke der kan lade sig gøre.
Jeg håber der er nogen der kan give et svar på dette.
Med venlig hilsen
Nikolaj
Lukas A
Folkeskoleelev
Indlæg: 328
Hej Nikolaj.
Da jeg selv er igang med både en sporpult og en signalpult(løsetil min gulvbane), Jørgens sporskiftetavle med tilbagemelding fungerer sådan at kun hvis drevet skifter, skifter dioden, desværre virker det kun på C-skinnernes drev, så det virker ikke med tilbagemeldingen. Og det var jo så svaret på dit første spørgsmål je bare ikke som på tegningen men som man normalt ville sætte det på.
Så også min version af Jørgens tegning:
Jo du kan sagtens lave tilbagemeldingen med en diode, det har Jørgen også lavet her: http://www.jornebanen.dk/.
Når du siger "vise om et spor er rødt eller grønt" mener du vel om signalet til sporet er rødt eller grønt? Det kan gøres meget nemt blot ved at de to dioder på din tavle er i forbindelse efter de andre dioder. Feks. vis signalet står på rødt føres de to lednigner minus op til den røde diode. I min tegning er der vist en fejl for med de gule aktiverer en rød vist også en grøn, og nogen må se om det kan løses(for jeg kan ikke selv løse det).
Se min tegning sidst i på siden.
Du kan sagtens selv lave signaler bare HUSK modstande, til signalstyring bruger jeg selv en arduino og små tryktaster fra NICE LED til 8.kr af stykket,.
Mvh Lukas
Mvh Lukas
Epoke IV/V - AC Märklin - Digital - C-skinner - Märklin MY 1119, - Hobbytrade DSB ME 1536, DSB DD 4-vognssæt ABS 7904, Hobbytrade Olsen Banden Franz Jäger vogn, Märklin BK, B og B - Heljan IC3 - HK-Modeller(Heljan) WSD, WSB, Bc, Bc-t
jernbane-prof
8. Klasse Sjørring skole
Indlæg: 77
Hilsen Andreas
Märklin 3-skinne digital m. Railuino/Desktop station
Epoke IV - V
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.445
For dioden er 5 mm ikke for stor en diameter og med vippekontakter, hvis det er noget med Märklin - så bør det da være (on) off (on) for at undgå at drevet står med spænding på ....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bqg
Indlæg: 1.102
Hej
Jeg ved godt dette har været debateret i adskillige andre tråde, men jeg syntes endnu ikke jeg kan finde helt det svar jeg har brug for.
Jeg kunne godt tænke mig at lave en sportavle når jeg engang kom i gang med et større anlæg. Jeg er blevet stærkt inspireret af diverse hjemmesider, herunder bl.a. Jørnebanen, hvor jeg syntes meget af det elektriske omkring etableringen er godt beskrevet. Jeg er dog alligevel på bar bund, da jeg intet aner om elektronik. Det er dog ikke mit egentlige spørgsmål.
Mit spørgsmål går på hvorvidt det i det hele taget kan lade sig gøre for mig, at etablere en sådan sportavle. Jeg gider nemlig ikke lege videre med tanken, hvis der er nogen der fra start kan sige, at det ikke kan lade sig gøre.
Jeg vil gerne have at tavlen skal kunne følgende:
jeg kører med analogt og med gamle M-skinner. Jeg havde tænkt mig at bruge (on) off (on) switch-kontakter eller hvad der nu passer bedst til de enkelte formål.
Jeg vil ved samme lejlighed spørge, om det kan lade sig gøre at lave egne signaler i stil med det jeg har set der er blevet lavet til Jørnebanen.
Hvis kun noget af det er muligt, må i også gerne skrive hvilke der kan lade sig gøre.
Jeg håber der er nogen der kan give et svar på dette.
Med venlig hilsen
Nikolaj
M-skinner er ikke det bedste valg, når det gælder sporbesatmelding. Den nemme løsning ved AC hvor man isolerer en skinnestreng, er besværligt med m-skinner fordi begge skinnestrenge er forbundet.
Her er man nød til at have en slæbesko på den sidste vogn med en belastning. Sporbesatmeldingen skal udformes som ved to-skinne.
En pult kan fremstilles på flere måder, alt efter evner og ønsker.
De fleste kan bore et par huller i en tynd plade og montere knapper og dioder.
Til markering af spor, kan man enten male eller brug af tape.
Hvordan det skal forbindes, kan du få hjælp til.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Nøm
Bjæverskov
Indlæg: 24
Hej alle sammen
Tak for jeres svar. Jeg skal lige have læst dem grundigt for at jeg er helt sikker på jeg forstår det. Som jeg forstår det, kan det med tilbagemelding på skiftespor ikke umiddelbart lade sig gøre, således at der forbliver lys i dioden på sportavlen. De andre er til gengæld mulige om end måske lidt besværlige, igen grundet at jeg intet ved om elektronik. Jeg vil nu spørge rundt i min omgangskreds, om der er nogen der kan hjælpe mig videre. Hvis ikke vil der helt sikkert komme flere spørgsmål i tråden her.
Foreløbig tak
Med venlig hilsen
Nikolaj
bqg
Indlæg: 1.102
Hej alle sammen
Tak for jeres svar. Jeg skal lige have læst dem grundigt for at jeg er helt sikker på jeg forstår det. Som jeg forstår det, kan det med tilbagemelding på skiftespor ikke umiddelbart lade sig gøre, således at der forbliver lys i dioden på sportavlen. De andre er til gengæld mulige om end måske lidt besværlige, igen grundet at jeg intet ved om elektronik. Jeg vil nu spørge rundt i min omgangskreds, om der er nogen der kan hjælpe mig videre. Hvis ikke vil der helt sikkert komme flere spørgsmål i tråden her.
Foreløbig tak
Med venlig hilsen
Nikolaj
Du kan godt få vist stilling på sporskifter, en ON - ON kan bruges, hvis den har 2 kontaktsæt, kan der også tilsluttes lys.
En ON - ON er en kontakt med to stillinger, der er en fælles indgang med en udgang til hver stilling. der er ingen fjedervirkning i denne kontakt.
Der skal bruges lidt elektronikkomponenter, en kondensator og en diode så vidt jeg husker. Men jeg kan prøve at finde et diagram.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Ty2 406
Frederikssund
Indlæg: 131
Hej.
Her er der et eks. på en hjemme bygget sportavle.
Den betjener ganskevist er 2 skinne anlæg. Men principerne er det samme uanse hvilke sporsystem.
Venlig Hilsen.
Peter Wiese.
HNE3003
sælger
Indlæg: 448
Og her er en, som viser noget af det du vil ha, nemlig tilbagemelding på mine sporskift, som skifter lysdiode, når skiftet er helt over. . Det virker fint. Der skal også, på et tidspunkt, kobles signaler på.
Og når jeg kan får det til og virke, så kan du også
WWW.ets.acnshop.eu
DCC på Tillig Elite, mest Danske toge, men alt der
har kørt i DK er velkommen, gerne MY´er og MZ´er
og ME`er....
Intellibox Games on Track
Nøm
Bjæverskov
Indlæg: 24
Hej
Hvilken type skinner kører du på, og er det digitalt eller analogt?
Niels
Ingeniør
Indlæg: 290
Hej
På min hjemmeside har jeg beskrevet hvordan sportavlen for min lille skjulte opstillingsbanegård er strikket sammen. Se under artiklen "Det ny Svenstrup H - del 2"
Måske du kan finde lidt inspiration her
mvh
Niels
http://www.niels-modeltog.dk
PB
Ingeniør
Hillerød
Indlæg: 3
Jeg har et lille spørgsmål til skinne-køretøj-strøm delen. Er det korrekt forstået, at den ikke-isolerede skinnestreng fungerer som 0 for lokomotivet i alle henseender samt som 0 for detekteringskredsløbet når en aksel skaber kontakt mellem de to skinner OG at lokomotivet IKKE tager skade / får strøm ad den isolerede skinne? Beklager hvis spørgsmålet er dumt, men håber I kan hjælpe. Jeg har fået blod på tanden for at prøve dette system, men vil nødig komme til at føde strøm til lokomtivet ad forkert vej. Synes at ensretterne ser ud til at tage hånd om problemet, men kan nogen lige verificere?
På forhånd mange tak, og tusind tak for at I deler jeres viden og billeder!
Pelle Brogård, på vegne af Slotsbio Modeljernbane.
bqg
Indlæg: 1.102
Er det korrekt forstået, at den ikke-isolerede skinnestreng fungerer som 0 for lokomotivet i alle henseender samt som 0 for detekteringskredsløbet når en aksel skaber kontakt mellem de to skinner.
Ja
at lokomotivet IKKE tager skade / får strøm ad den isolerede skinne?
Lokomotivet tager ikke skade.
Beklager hvis spørgsmålet er dumt, men håber I kan hjælpe.
Som udgangspunkt er der ingen dumme spørgsmål, derimod kan der forekomme dumme svar!
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
gejo
Indlæg: 641
Du stiller et meget vigtigt spørgsmål. For hvis spædingen fra lokomotivet ikke har forbindelse til den uisolerede skinnestreng (snavs på hjul eller skinne), vil der ske det, at strømmen vil søge gennem det kredsløb, der er forbundet til den isolerede skinnestreng. For at undgå en utilsigtet ødelæggende spænding på den isolerede skinnestreng, kan det være hensigtmæssigt at forbinde denne til den uisolerede skinnestreng gennem en diode, er vendes så den ikke forhindrer den ønskede funktion. Dette er nærmere beskrevet i Banen nr. 104 side 102.
Lokomotivet vil IKKE tage skade uanset om denne diode er monteret eller ej. Det er din tilbagemelding, der måske ikke vil fungere hensigtmæssigt og i værste fald tage skade.
Hilsen
Gert
PB
Ingeniør
Hillerød
Indlæg: 3
Tak for jeres svar, jeg er straks mere rolig.
Og gælder dette også vogne? Kort sagt, kan systemet fortælle om sporet er besat uanset om det er en vogn eller et lokomotiv?
Mvh Pelle
bqg
Indlæg: 1.102
Kort sagt, kan systemet fortælle om sporet er besat uanset om det er en vogn eller et lokomotiv?
Ja
Hvis dine vogne har to-skinne hjul, skal du enten skifte til tre-skinne hjul eller forsyne dem med en modstand.
To-Skinnehjul har ingen elektrisk forbindelse mellem de to hjul på samme aksel, derfor skal der laves en forbindelse for at systemet kan virke på vogne.
Der findes elektrisk ledende maling, eller modstand. Ved indkøb af nye vogne, skifter de fleste forhandlere hjul uden beregning.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
PB
Ingeniør
Hillerød
Indlæg: 3
Tak for svar. Hvilken modstand skal jeg maks. kunne måle over akslen før det fungerer? EDIT: Hvis vi antager at jeg anvender de modstande og strømforsyninger som beskrevet her i tråden.
Hvis man nu hellere vil have to trykknapper i stedet for én vippekontaktm, sådan som det er vist på billedet af sportavlen tidligere i tråden, kommer man så uden om at skulle bruge et relæ eller har I en simpel metode til at ændre systemet sådan?