Picture

brv64b

Pensionist

Indlæg: 1

PB

Sporskifte tilbagemelding (DCC & sporbesat melder)

Hej - alle I tog & 'elektronik freaks'.

Jeg er 'lige' gået i gang (igen) med mit 2-skinne HO/DC og er ved at konvertere det hele til DCC.

I den forbindelse har jeg fået en tanke (uha!).

Ideen er, hvis et sporskifte er isoleret, således at der kun er kørestrøm i den skinnestreng (grøn eller rød afgrening), som sporskiftet står til.Spørgsmålet er: kan man få en korrekt fungerende tilbagemelding af sporskiftets stilliing - via et tilsluttet sporbesat modul ..? Tanken er, at tilslutte 2 ind-/udgange fra sporbesat melderen - til hver sit sporafsnit (læs: sporskiftets afgreninger).I hver afgrening indsættes en (passende) modstand, der skal simulere normal (tog) belastning, som kan aflæses af sporbesat modulet. Mvhbs
AttachmentStørrelse
Sporskifte.gif16.31 kB
Like 1 kan lide
Top

Picture

Skott

Ingeniør

Indlæg: 1.713

PB

Hej bs

Rigtig mange sporskiftedrev har indbyggede kontakter, der skifter stilling, når drevet aktiveres. Det er absolut den simpleste løsning på din efterspørgsel Smile

__________________

Med venlig hilsen

Skott

Like 0 kan lide
Top

Picture

claus rasmussen

vejIngeniør

Kirke hyllinge

Indlæg: 180

PB  Blog

Go'aften

Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstå hvad du ønsker. Jeg har servodekodere med polariseringsrelæ (polarisering af hjertestykket) og tilbagemelding via strømmåler/besatmelder som Haakon fra Litra.dk har lavet. Se evt denne tråd:

http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/digital-drift/tilbagemeld...

Måske kan du bruge noget af det?

Mvh Claus

__________________

H0 2-skinne Tillig Elite code 83, Dansk epoke 3, 4 og 5, DCC med Digikeijs dr5000 & ITrain.

Like 0 kan lide
Top

Picture

ZaiperEls

Karrosseri-teknikker/Smed

Vamdrup

Indlæg: 43

PB

Hej jeg har lige et spørgsmål der relatere lidt til dette indlæg...

Jeg sidder lidt fast i mit sporarbejde. Jeg andvender peep servodekodere med polariseringsrelæ til mine skiftespor. Som så mange andre er jeg nybegynder i faget. Jeg vil gerne montere et 3 vejs sporskifte med disse peep motore. Jeg kan nok regne ud at der skal andvendes 2 servoer til et 3 vejs sporskifte for at kunne styre de 3 veje. men søger et ledningsdiagram over hvordan man polarisere de 3 hjertestykker med de 2 servodekodere med polariseringsrelæ.  

Mvh. Jesper

__________________

Jesper Elsberg

Interesser : Danske jernbanefærger og deres storhedstid!

Like 0 kan lide
Top

Picture

Fiona

Indlæg: 133

PB

 

ZaiperEls skrev:

Hej jeg har lige et spørgsmål der relatere lidt til dette indlæg...

Jeg sidder lidt fast i mit sporarbejde. Jeg andvender peep servodekodere med polariseringsrelæ til mine skiftespor. Som så mange andre er jeg nybegynder i faget. Jeg vil gerne montere et 3 vejs sporskifte med disse peep motore. Jeg kan nok regne ud at der skal andvendes 2 servoer til et 3 vejs sporskifte for at kunne styre de 3 veje. men søger et ledningsdiagram over hvordan man polarisere de 3 hjertestykker med de 2 servodekodere med polariseringsrelæ.  

Mvh. Jesper

Måske kan følgende være en hjælp:

http://www.peco-uk.com/imageselector/Files/Instruction%20sheets/HO-OO%20Code%2075%203-Way%20SL-E199.pdf

 

 

__________________

VH
Jørgen

Like 0 kan lide
Top

Picture

Niels A

DCCconcepts

Indlæg: 176

PB

Måske denne kan hjælpe lidt på vej http://www.dccconcepts.com/vamr/dcc-advice-11-wiring-pointwork-and-special-track-conditions-for-dc-or-dcc 

Den fylder 6,44mb se side 7

 

Mvh

 

Niels DCCconcepts

__________________

DCCconcepts

Starter forfra med modulanlæg, Dansk epoke 3 DCC.

Like 0 kan lide
Top

Picture

ZaiperEls

Karrosseri-teknikker/Smed

Vamdrup

Indlæg: 43

PB

Tusind tak Niels og Jørgen... Det var guld værd, og lige det jeg stod og manglede... hehe.. 

mvh. Jesper

__________________

Jesper Elsberg

Interesser : Danske jernbanefærger og deres storhedstid!

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.