Hej alle.
Følgende indlæg forputtede sig vist på en hjælpeside, som ikke kan besvares (?).
Jeg forsøger med lidt "genoplivning", da jeg tror det stadig har relevans for mange.
Hej derude
Da jeg for 7 år siden skiftede fra analog til digital korsel, skiftede jeg ret hurtigt alle de gamle m-skinner ud med c-skinner. I sporskifterne skulle der naturligvis være både en dekoder og et drev. Jeg startede med Märklins ældre type, den der ender på -490, men det viste sig efter et stykke tid at de ikke var stabile og gik "i stå" - også selv om jeg "masserede dem" adskillige gange. Da de nye drev af typen -491 kom på markedet, overgik jeg hurtigt til dem (en dyr overgang skal jeg hilse og sige!).
Nå, en tid gik det godt, så begyndte jeg at få problemer med dem også! Jeg snakkede med kompetente folk, som rådede mig til at få mere strøm på anlægget, hvilket jeg gjorde, idet jeg købte en booster og yderligere en 60 W trafo. Det var et godt råd; MEN det fjernede desværre ikke problemet med drevene. De satte stadig ud og måtte skiftes når, de nægtede at samarbejde.
Sidste forår kom jeg i snak med en af sælgerne på Valbymessen om problemet med drevene. Han gav mig det "fif", at skille drevet ad (ikke spor svært) og lodde en "bro"
i de to små kontakter. som befinder sig i hver sin ende af drevet. Det gjorde jeg straks jeg kom hjem på et af de "umulige" drev, og jeg skal love for der kom gang i sagerne: sporene skiftede med højlydte smæld! Og glad var jeg, selv om lyset næsten forsvandt hver gang jeg skiftede et sporskifte. Men det var til at leve med.
For et par måneder siden var der et af de nye. kraftigt virkende drev, der satte sig fast. Frem- og tilbagestangen var umulig at få til at bevæge sig, drevet var brændt sammen indeni! Men dengang udskiftede jeg det, tænkte at det blot var en enlig svale. Det var det ikke! Inden for den sidste uge er yderligere 3 drev stået af. Bevægestængerne er fuldstændig urokkeligt fastlåste og lige til at smide ud. Rådet med at lodde en bro på kontakterne er nu YT. Jeg har købt nogle nye -491 drev og sat i, men sporskifterne vil ikke skifte af den grund., så jeg tænker at dekoderne også har taget skade, og det kommer min pengepung nok også til, hvis det her fortsætter.
Jeg aner ikke mine levende råd. Er der nogle af jer dygtige modeltogsfolk, der kan hjælpe mig til at komme videre? Jeg tør næsten ikke sætte strøm på anlægget af frygt for at alle de andre sporskiftedrev og -dekodere skal stå af! Og så bliver det rigtig dyrt!
Venlig hilsen LauR90, c-spor, epoke 3.
Hej LauR90.
Jeg har jævnligt problemer med Märklins drev, men oplever ikke at de brænder af, efter den lille microswitch er fjernet og en lus isat. Jeg har undersøgt sagen lidt. Den ohmske modstand i et drev med og uden switch er den samme. Det betyder, at strømforbruget er det samme. Den nye model har lidt mindre modstand end den gamle, men det burde ikke betyde ret meget. Jeg har prøvet at skifte 100 gange uden at drevet blev specielt varmt. Derfor tror jeg, at dit problem er et andet end modifikationen. Drevet kan kun smelte, hvis det tilføres en stor strøm gennem længere tid. Er du sikker på, at din skiftetid er den anbefalede på 200ms? Måske er der sket et eller andet i opsætningen af din styring? Hvilken styring bruger du? I øvrigt er det min erfaring, at det er de små tappe, der påvirker switchen, som er problemet. De kan blokere for bevægelsen, så switchen ikke skifter. Dermed er drevet i en strømløs position. Lidt massage hjælper, men ikke længe.
Med venlig hilsen
Henrik W
Henrik W
modeljernbane
smed
Indlæg: 353
Oh Shit!! Jeg er indehaver af ca. 60 stk 21490, så hvad gør jeg nu? Er problemet der også hvis man kører analog med en gammel vekeslstrøm trafo?
Kurt
Jørnet
IT nørd
Indlæg: 400
Jeg kører analog sporskift med en af de grå Märklin traffoer.
Jeg har problemer med at de holder op med at virke. Det gælder både de gamle og de nye.
Årsagen er de små micro-switche som ikke virker ordentligt. Selv nogle få ohms modstand i switchen er nok til at skiftet ikke virker, p.g.a. den relative store strømstyrke.
Problemet kan ganske rigtigt løses ved at kortslutte switchen, men da der så ikke længere er nogen automatisk afbrydelse, skal man være meget påpasselig med at strømpulserne ikke bliver for lange, da man ellers brænder spolen af. Desuden virker tilbagemeldingen heller ikke længere og den bruger jeg til at styre togene.
Den eneste løsning jeg kender er at køre med mit tog jævnligt. Det er træls ja
, men jeg er nødt til det
Jørgen
H0 Slæbesko+MS+ECos2+lidtafhvert
modeljernbane
smed
Indlæg: 353
Hvilken anden type af drev, til en fornuftig pris, kan anvendes til c-skinner?
Kurt
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 970
Hej Kurt,
Hvilken anden type af drev, til en fornuftig pris, kan anvendes til c-skinner?
Der er f.eks. Viessmann's 4554 - endda med integreret multiprotokol dekoder.
Prisen er relativt god (f.eks. spor23 har 3-stk sampak til 885 kr) men jeg synes de larmer en del...
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
Frank-O
Industri-Tekniker
Indlæg: 263
Nu skriver du 21490.. Er det ikke forkert?
Mig bekendt hedder C-spor drevene 74490 og 74491.
Men vil da lige lytte med her da jeg er ved at skulle udstyre cirka 30 sporskifter med drev. Dog kun som analog styret med AC.
Mvh.
Frank Olesen
modeljernbane
smed
Indlæg: 353
Hej Frank!
jo det er forkert, det er mig der vrøvler. De heder 74490. Det bliver sgu dyrt at skifte til andre typer.
Peter. Hvad betyder integreret multiprotokol?
kurt
Frank-O
Industri-Tekniker
Indlæg: 263
Godt så fik vi da styr på det
Kører du AC eller DC på dine sporskifter? Det må vel næsten være AC når du kører det via dekoder.
Er som sagt selv i gang med at skulle opbygge med en masse drev.
Men hvis det er noget træls noget med begge modeller, så skulle man måske kigge på f.eks viessmann.
Og nettog.dk har endda dem endnu billigere.. 807kr for 3 stk. Men stadig 500kr dyrere for 3 stk. 74491 :(
Mvh.
Frank Olesen
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.572
Med Märklins dekodere er det DC der er til spolerne.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Frank-O
Industri-Tekniker
Indlæg: 263
Det er vel der fejlen er så? Rygtet siger jo at DC dræber skiftedrevene.
Nå men så kan jeg vel godt fortsætte med mit Analog AC system :)
Mvh.
Frank Olesen
Henrik W
Indlæg: 11
Det er min oplevelse, at det er mekanikken omkring microswitchen der er problemet. Ikke AC eller DC. Alle dekodere leverer DC-pulser. Efter jeg har loddet switchen ud og iloddet en lus virker mine drev fint.
Har LauR90 fundet årsagen til de smeltede drev?
Mvh Henrik
Henrik W
peterw
Ingeniør
Frederiksberg
Moderator
Indlæg: 970
Hej Kurt,
Peter. Hvad betyder integreret multiprotokol?
Det jeg mente var blot at drevet indeholder digital-dekoder og at denne både snakker Märklin-Motorola og DCC format.
Mvh,
Peter
Dansk epoke IV - af historiske årsager på 3-skinne. DSB suppleret af lidt privatbane. Uhlenbrock Intellibox, RocRail etc.
HP 16
IT
Sjælland
Moderator
Indlæg: 249
LauR90
Roskilde
Indlæg: 118
LauR90
Roskilde
Indlæg: 118
Henrik W
Indlæg: 11
Hej Lars.
Han udlodder de røde lus (en kortslutning) og lægger lidt loddetin på i stedet. Det har den samme virkning. Som sagt lodder jeg begge switches ud, og lægger to lus, da jeg tror, at det er de små sorte plasticdimser til tilbagemelding (og afbrydelse af spolen), der blokerer for ankerets bevægelse.
Det er en god idé, at lave ekstra skinnestrømsforsyning rundt omkring på din bane. Jeg har trukket to tykke ledninger rundt under bordet, som jeg kan trække strøm fra. Jeg har vist 10 stk. til mine 120m spor. Jo flere indbyggede dekodere du har, desto mere omhyggelig skal du være med strømforsyningen, da de trækker meget strøm fra skinnen i korte pulser. Og det KAN forvirre lokomotivdekoderne. Hvis du vil spare lidt penge kan du købe Viesmann's eksterne dekodere. De kan også forsynes fra en selvstændig strømforsyning. Så reducerer du belastningen på din CS2 og mindsker risikoen for støj-pulser.
Har du haft "nedsmeltninger" efter justeringen af skiftetiderne?
Mange hilsener
Henrik
Henrik W
LauR90
Roskilde
Indlæg: 118
Henrik W
Indlæg: 11
Hej igen Lars.
Nej det er fint nok det du gør. En "lus" er bare en kortslutning fx. en stump ledning. Han laver kortslutningen med en stor klat tin. Det giver det samme.
Så du beskrivelsen af indbygning af en varistor i den anden tråd? Det er en god idé, når du køber nye drev. Varistoren vil formentlig forlænge de små switches´ levetid. Og så er drevene intakte mht. tilbagemelding og en vis risko for nedsmeltning, da vi fjerner afbrydelsen af spolen ved for lange skiftetider. Men jeg har ikke haft problemer med min CS2 sammen med Märklins dekodere.
Mvh. Henrik
Henrik W
Hans Henrik
Maskinmester.
Indlæg: 92
Har netop udbedret 5 stk. Marklin drev på selvsamme måde, og det virker. Håber det kan hjælpe andre, der har problemer med pågældende drev.
http://youtu.be/Pkt5h4b0WGE
Lollandsbanen i model!
Egonhund
Veksø
Indlæg: 158
det er vel lettere at skrive til Märklin at man har x antal drev som er istykker, sende dem tilbage til marklin og få nogle helt nye retur.
Mvh. William
2-skinne, epoke IV og V. DSB, DR og DB