Hejsa.
Håber dette er det rigtige rum, ellers beklager jeg.
Jeg har fået min farfars modelbane som er en fin god Marklin bane med de gamle M skinner (har jeg da fundet ud af her inde)
Banen køre på AC og analog (tror jeg det hedder)
jeg kunne godt tænke mig at udskifte de små bokse der styrer skiftesporene med en kontrolpult, sådan en med tryk knapper med lysdioder, så jeg kan se hvor toget køre hen.
jeg kan bare ikke lige se hvordan jeg skal lave det, hvis man kan. Så håber der er en her der kan hjælpe med at beskrive/vise det på billeder.
Jeg vil også gerne have lavet nogle sporoptager så jeg kan se på en lysdiode at der holder tog på et lykket ende spor, men igen er jeg lidt på bar bund.
Håber der er en der kan hjælpe.
Mange hilsner den glade tog ejer.
kylle
altmuligt
Dianalund
Indlæg: 494
Hejsa og velkommen til
Prøv at læse http://www.sporskiftet.dk/forum/modeljernbaner/elektronik/sportavle-mv
billed her , http://www.sporskiftet.dk/sites/www.sporskiftet.dk/files/20130414_130356_7_bestshot.jpg
der er vist lige det du mangler , god læselyst
Christian
http://3modul.dk/
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.551
Sporskift / her kan du i stedet bruge kontakter i din sportavle og det skal være (on) off (on), der når strømstødet er "lavet", så automatisk falder tilbage i off.
På en tidligere bane brugte jeg 2 mm skruerhoveder i stedet som kontaktfladen i sportavlen ( hver skruehoved var forbundet 2 og 2 med sporskifterne ), og så lavede jeg skiftet med en strømførende ombygget skruetrækker.
Du vil bruge M skinner, og her er der vel forbindelse mellem de to skinner via metalunderlaget, så her kan Du ikke bruge den lette løsning med Märklin at isolere den ene skinne og så bruge de ledende hjul til at lave strømmen til dine dioder. Jeg ville nok bruge C skinner til den del, som sikkert er nogt skjult .....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Brande
Indlæg: 22
Takker for de gode ider.
Så vil jeg høre, hvis jeg på et tidspunkt laver banendigital, vil dette så stadig kunne bruges, uden at ådelægge noget ??
modeljernbane
smed
Indlæg: 353
Ja det kan du, da du kan nøjes med kun at køre dine tog digital og resten anelog.
Mvh Kurt
Marklin4me
Indlæg: 552
Takker for de gode ider.
Så vil jeg høre, hvis jeg på et tidspunkt laver banendigital, vil dette så stadig kunne bruges, uden at ådelægge noget ??
Hejsa,
Nu står der godt nok Brande.
Jeg vil dog tillade mig, at reklamere lidt for Hobbymessen i valbyhallen, sidst på måneden. Her står vi "MJK Nordbanen" på standen : Digitaltog.dk og viser hvor nemt man selv kan ombygge egne ældre Märklin tog til digital.
Du / alle er meget velkommen til at kigge forbi og få en snak.
Stor modelbane hilsen
Ulrik R. Thomsen
Märklin Digital
medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen
www.marklinfan.dk
Brande
Indlæg: 22
Takker igen for de goed råd, dejligt med gode vejledninger, så man er sikker på man ikke ødelægger noget.
Ulrik: du kan tro jeg kommer til Valby, har jo rigtig fået blod p åtanden, efter jeg har fået, hans gode anlæg.
Var bare ment som en tanke, vil ikke lave en del om, hvis det så ødelægger noget , når/hvis jeg vil have den lavet om.
bqg
Indlæg: 1.102
Jeg vil også gerne have lavet nogle sporoptager så jeg kan se på en lysdiode at der holder tog på et lykket ende spor, men igen er jeg lidt på bar bund.
Når du har M-skinner, er der ikke nogen sikker vej til sporbesat-melding, men en mulighed kunne være besatmelting efter samme princip, som der benyttes ved 2-skinne.
Der findes faktisk M-Skinner med isoleret skinnestreng, men de er ikke lette at finde, de blev benyttet i forbindelse med den elektriske baneoverskæring, der var både kurvestykker og ligestykker til forlængelse af kontaktstrækningen.
2-Skinne systemet, at der er strømoptag på alle togstammers sidste vogn, så vil du kunne få en indikering af om der er tog på sporet, og om du har tabt en eller flere vogne.
Det vil nok være lettest at skifte til K-skinner eller C-skinner på de strækninger hvor der ønskes overvågning, på K-skinner er begge skinner isoleret fra, C-skinnerne kræver lidt forberedelse.
Ved at opdele den ene skinnestreng i sektioner og tilslutte en ledning med en lysdiode til hver sektion kan man få en visning af sporbesat med alle vogne med 3-skinne hjul.
Hjulakslerne vil fungere som en kontakt, når der er en vogn på strækningen vil der være elektrisk forbindelse mellem begge skinner, hvorved dioden får stel og lyser.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Marklin4me
Indlæg: 552
Det vil nok være lettest at skifte til K-skinner eller C-skinner på de strækninger hvor der ønskes overvågning, på K-skinner er begge skinner isoleret fra, C-skinnerne kræver lidt forberedelse.
Ved at opdele den ene skinnestreng i sektioner og tilslutte en ledning med en lysdiode til hver sektion kan man få en visning af sporbesat med alle vogne med 3-skinne hjul.
I forhold til ovenstående vil jeg lige vedlægge dette link : M til C-skinne
Stor modelbane hilsen
Ulrik R. Thomsen
Märklin Digital
medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen
www.marklinfan.dk
Brande
Indlæg: 22
Kan godt se det er nemmer med de andre skinner, men det er knapt så pænt midt på en bane at ligge forskellige skinner ind.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.572
Med dine nostalgiske M-skinner kører du "på sigt", glem alt om computerstyring og sporbesatmelding, kør efter dine øjne. En del af mit nuværende anlæg er med M-skinner, de bliver lige så stille udfaset, de hører ikke til i dette årtusinde.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Marklin4me
Indlæg: 552
Med dine nostalgiske M-skinner kører du "på sigt", glem alt om computerstyring og sporbesatmelding, kør efter dine øjne. En del af mit nuværende anlæg er med M-skinner, de bliver lige så stille udfaset, de hører ikke til i dette årtusinde.
Godmorgen, jeg er nok ikke helt enig. Det bliver noget mere besværligt og sporbesatmeldingen er afhængig af M-skinnernes isolerede skinne, den eksisterer,men man skal nok have 2 af dem i blokken.
Jeg vil dog gerne slå fast at CS 2 kører fint med m-skinne, jeg har ikke haft problemer, men jeg faser dem dog stille og rolig ud i nogle områder.
Stor modelbane hilsen
Ulrik R. Thomsen
Märklin Digital
medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen
www.marklinfan.dk
Brande
Indlæg: 22
Hej igen.
Så nu begynder det at blive svært for en nybegynder, har jo lige fået anlægget
.
Hvad betyder CS 2 ???
Ja har nu også tænkt jeg vil over på andre skinner, men det bliver ikke på den bane, det er jo en jeg har arvet, så den skal blive sådan, med de små ændringer som kontrolpult og sporoptager.
Hvis jeg skal over på andre skinner bliver det på en tillægsbane, vil bevare den gamle som et minde.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.551
CS2 er Märklins Centralstation 60215 .....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
bqg
Indlæg: 1.102
Hvis jeg skal over på andre skinner bliver det på en tillægsbane, vil bevare den gamle som et minde.
Hvis du gerne vil bevare banen som den er, er det mest skånsomme nok sporbesatmeldinger efter to-skinneprincippet hvor der måles på strømoptag og montere en slutlygte på den sidste vogn i alle togstammer. Hvis det skal virke på signalstrækninger, hvor signalet står på rødt skal der monteres en modstand over kontakten på signalet.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Brande
Indlæg: 22
godt være det er et dumt spørgsmål, men prøver
Hvordan laver jeg det så der ikke er forbindelse mellem den ene side af sporet ??
Der skulle vel ikke være en der har et par gode billeder af hvordan jeg kan lave det.
Brande
Indlæg: 22
der er spec. ved skiftesporet jeg tænker på.
Kan ikke lige gennemskue hvordan jeg laver de signaler til kontrolpulten.
bqg
Indlæg: 1.102
godt være det er et dumt spørgsmål, men prøver
Hvordan laver jeg det så der ikke er forbindelse mellem den ene side af sporet ??
Der skulle vel ikke være en der har et par gode billeder af hvordan jeg kan lave det.
Hvis M-Skinner skal isoleres, kræver det at den ene skinnestreng demonteres og der lægges et isoleringsmateriale mellem skinnen og metal bunden. Det er et meget stort arbejde, så det er i praksis ikke aktuelt.
C-skinnerne skal have klippet en forbindelse over i begge ender af skinnen.
K-skinnerne er isoleret fra start.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV
Brande
Indlæg: 22
Hej igen.
Nu har jeg prøvet i flere timer at lave det med dioder ved skiftesporet, så jeg kunne se hvilken vej toget køre. (en kontrolpult)
men lige meget hvad jeg gør, (har prøvet flere forsøg) men lige meget hvad jeg gør er der lys i dioderne, de slukker når jeg vipper afpryderen til den ene side men så snart jeg slipper, kommer der lys i dem begge igen.
jeg har prøvet efter vedhæftet tegning. uden hjælp.
Så håber der er en der kan hjælpe. (jeg har M-Skinner) men håber stadig man kan lave dette.
Brande
Indlæg: 22
Hmm da jeg ikke kan finde ud af at få mine billeder med, så bliver de vedhæftet her. (Håber jeg)
Sådan har jeg prøvet, uden held, hele tiden lys i dioderne
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.572
Du kan ikke lave det med M-skinner!
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
job
Indlæg: 48
Hej
det burde kunne laves, hvis du sætter et relæ imellem
su
Med venlig hilsen
Jann
Maerklin c skinne
styresystem ECoS 50210
Brande
Indlæg: 22
tænkte jeg også på. Men er der en der ligger inden med en tegning af den måde ??
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.551
Hej
det burde kunne laves, hvis du sætter et relæ imellem
su
Mon ikke der skulle stå bistabilt relæ ( med 2 spoler ),
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
job
Indlæg: 48
hej
ved ikke om dette kan bruges
Viessmann Article number 5549
Universal Tasten-Stellpult, rückmeldefähig (Relais & Switches)
der må være nogen der har erfaring med metalskinner og elektronik
su
Med venlig hilsen
Jann
Maerklin c skinne
styresystem ECoS 50210
Brande
Indlæg: 22
Håber der er nogen der har kenskab til med et relæ og en tegning over hvordan det kan laves.
Også meget gerne navn og beskrivelse af relæ.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.551
Det "letteste" er at købe det.
Det kunne være hos:
http://www.cypax.dk/
http://elektronik-lavpris.dk/
Men det afhænger vel af, hvor man bor .....
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Brande
Indlæg: 22
en der kan vise hvordan man laver det ?? (sætter det sammen)
Der må da være andre der har de gamle skinner, med sådan en kontrolpult m.m.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.572
Et relæ vil ikke give dig aktuel sporskiftestilling, men den stilling der sidst er givet kommando til. Jeg prøver igen: M-skinnen er ikke værd at satse på. Kør med anlægget som det er nu, eller skift skinnerne ud til noget fra dette årtusinde som du kan bruge til det du ønsker. Ekstra relæer er penge ud af vinduet og du kan ikke få den sporbesatmelding du ønsker dig.
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Marklin4me
Indlæg: 552
Et relæ vil ikke give dig aktuel sporskiftestilling, men den stilling der sidst er givet kommando til. Jeg prøver igen: M-skinnen er ikke værd at satse på. Kør med anlægget som det er nu, eller skift skinnerne ud til noget fra dette årtusinde som du kan bruge til det du ønsker. Ekstra relæer er penge ud af vinduet og du kan ikke få den sporbesatmelding du ønsker dig.
Hej Bent,
Jeg har en god ven som kun kører analogt. Jeg mener bestemt at han på sin sportavle viser hvordan sporskifterne står. ligeledes mener jeg at han flere steder på sin bane har spor besat meldere i form af lys der gå på. Tror han laver det med et af märklins isolerede kontaktskinne.
Tror på at der findes løsninger til alt, bare spørgsmål om man ser "på glasset som halvt tomt eller halvt fyldt"
Og så er det vel lige meget om ens egen løsning koster lidt. jeg tror mere det er tilfredsheden over at lykkedes
Stor modelbane hilsen
Ulrik R. Thomsen
Märklin Digital
medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen
www.marklinfan.dk
modeljernbane
smed
Indlæg: 353
Hej.
Vi har i vores klub fået lavet nogle printplader med plads til 12 sporskifter, der viser hvordan sporet står. Hvis der er en sådan du ønsker, vil jeg undersøge om vi vil sælge en enkelt af disse.
Mvh Kurt
Brande
Indlæg: 22
Vil jeg da meget gerne høre om
evt. et diagram, print tegning og materialeliste. hvis de ikke vil sælge, kunne jo også hjælpe.
Ulrik:
Tror du at du kan få en beskrivelse, af hvordan han har lavet det ved skiftesporet.
Jeg kan godt se, at ved en sporoptager, skal man isolere det ene spor, men hvad skal man ligge under og hvordan får man dette fastgjordt sammen med skinnen.
Håber der kommer nogle ider på løsningen, gerne med beskrivelse eller billeder
Brande
Indlæg: 22
Der må da være nogle, der har lavet sådan noget, uden at have skiftet alle skinner ud.
HP 16
IT
Sjælland
Moderator
Indlæg: 249
Hej Brande
Hvis du kigger på: http://www.jornebanen.dk/
Så kan du her under punktet Teknik i venstre side finde diverse gode tricks...
Blandt andet en meget detaljeret opskrift på sporskifte med tilbagemelding. Og det krydret med billeder og diagrammer.
Du finder også en beskrivelse af Tilbagemelding for optaget spor. Den er godt nok lavet til Märklin C-skinner, men hvis du kan skaffe de omtalte kontaktskinne-stykker der er brugt ved overkørsler, bør samme opskrift kunne bruges til dine M-skinner.
Mvh
Kristian
modeljernbane
smed
Indlæg: 353
Hej.
Vi har i vores klub fået lavet nogle printplader med plads til 12 sporskifter, der viser hvordan sporet står. Hvis der er en sådan du ønsker, vil jeg undersøge om vi vil sælge en enkelt af disse.
Mvh Kurt
Hej. Har sendt dig et mail.
Mvh Kurt
vectra
Bygningsingeniør
Tisvildeleje
Indlæg: 101
Hej.
Jeg er en stor fan af de løsninger jørnebanen foreslår. Man skal dog være opmærksom på, som i øvrigt beskrevet andet steds, at det ikke er muligt med de viste løsninger at lave sporskifte tilbagemeldinger på M-sporskifter. Grunden er, at disse M-skifter IKKE indeholder en endeafbryder, der sørger for at slukke for strømmen fra skifteimpulsen, når spolen i sporskiftet har nået sin endeposition. Du risikerer derfor at brænde spolen af. Endeafbryder er derimod indbygget i C- og K-sporskifterne, så her fungerer jørnbanens forslag efter hensigten.
Vh Vectra
Marklin4me
Indlæg: 552
Hej.
Jeg er en stor fan af de løsninger jørnebanen foreslår. Man skal dog være opmærksom på, som i øvrigt beskrevet andet steds, at det ikke er muligt med de viste løsninger at lave sporskifte tilbagemeldinger på M-sporskifter. Grunden er, at disse M-skifter IKKE indeholder en endeafbryder, der sørger for at slukke for strømmen fra skifteimpulsen, når spolen i sporskiftet har nået sin endeposition. Du risikerer derfor at brænde spolen af. Endeafbryder er derimod indbygget i C- og K-sporskifterne, så her fungerer jørnbanens forslag efter hensigten.
Vh Vectra
Hej, tænker lidt at Märklin's universal relæ 7244 vil løse disse udfordringer.
Stor modelbane hilsen
Ulrik R. Thomsen
Märklin Digital
medlem af MIST-ZEALAND og MJK Nordbanen
www.marklinfan.dk
bqg
Indlæg: 1.102
Ellers skal man tilbage til en af de gamle løsninger, hvor man benytter en ON-ON afbryder, en kondensator og en diode.
Jeg har ikke noget diagram liggende, men ideen er at man oplader kondensatoren gennem den ene skiftespole, når kondensatoren er opladet, løber der ingen strøm i spolen.
Når sporet skal skiftes vippes afbryderen og den oplagrede strøm i kondensatoren løber gennen dioden, skifter den anden spole.
Hvis man skiftede afbryderen ud med en 2-polet, kunne den ene pol benyttes til visning i sportavlen.
Det skal tilsluttes DC, og virker naturligvis kun ved manuel omstilling.
Der er måske en der har et diagram med komponentværdier på.
En anden løsning kunne være at indbygge en enkelt endeafbryder i sporskiftet.
Hans Kurt Hansen
Märklin K-Skinner
Epoke II, III & IV