Hej
Jeg har tænkt på at lave infrarød tilbagemelding på opstillingsspor i skyggebanengården. Fotosensoren vil jeg placere mellem skinnerne , og lige over placere IR dioder. Hovedformåleret er at kunne se på sportavlen at toget holder på opstillingssporet, derfor skal der være 2 fotosensor en i hver ende sporet da trafikken kører begge retninger.
Men hvordan skal jeg lave elektronikken? Jeg har en 19v jævnstrømsforsyning. Jeg forstiller mig at IR dioderne skal bruge en konstantstrøm kredsløbsprincip. Men hvordan for jeg en diode i min spor tavle til at lyse når toget bryder lyset?
Håber at i kan hjælpe. Jeg er vel ikke den eneste der vil gøre det på denne måde.
mvh Peter
DennisTR
Lokomotivfører
Tølløse
Indlæg: 1.132
Hej Peter
Jeg vil ikke komme med forslag til elektronikken til dit projekt, men et lille tip. Hvis du placerer IR-dioden og sensoren lige over hinanden risikerer du at toget standser så lyset ikke bliver brudt, hvis feks. de uheldigvis kommer til at lyse ned imellem vognene. Med andre ord, hvis du vil lave din detektering på denne måde, skal IR-dioden og sensoren placeres skråt ift. hinanden på langs ad sporet. Bare et lille tip som jeg håber du kan bruge![Smile Smile](https://www.sporskiftet.dk/sites/www.sporskiftet.dk/modules/smileys/packs/Roving/smile.png)
Hilsen Dennis
Mit anlæg under opbygning, besøg min blog http://www.sporskiftet.dk/blogs/dennistr
DSB strækning og privatbane, H0 epoke III, Tillig Elite code 83 og Roco LINE.
Triangel
Odense
Indlæg: 269
Hej
Må jeg spørge om hvorfor laver du den ikke på noget der måler via sporet?
Med venlig hilsen
Peter
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
http://www.jernhesten.dk/elektronik/index.htm#irsensor
Der findes dog en anden metode, hvor både sender og modtager sidder ved siden af hinanden, og dette virker via det reflekterede lys fra undersiden af vognen. Jeg har set det på en testopstilling, hvor det fungerede, men jeg har endnu ikke fundet ud af, hvad IR-sensoren hedder.
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
Triangel
Odense
Indlæg: 269
Hej
Hvis du vælger at lave den meget simpel, og den må føle på sporet, så kan du lave den på følgende måde.
Med venlig hilsen
Peter
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Hej Peter
Jeg kører med digital kørestrøm, og analog sporskifter strøm. Jeg ved ikke hvad jeg ellers har af muligheder for tilbagemelding derfor tænkte jeg på infrarød, jeg var ikke klar over at man kunne gøre det i sporet når det er digitalt. Jeg troede at man skulle måle strømforbruget for at dedekterer på en digitalstrækning.
Bo: Er din erfaring at det ikke virker, når modtageren sidder mellem skinnerne?
mvh Peter
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
Triangel
Odense
Indlæg: 269
Hej Peter
Jeg kører med digital kørestrøm, og analog sporskifter strøm. Jeg ved ikke hvad jeg ellers har af muligheder for tilbagemelding derfor tænkte jeg på infrarød, jeg var ikke klar over at man kunne gøre det i sporet når det er digitalt. Jeg troede at man skulle måle strømforbruget for at dedekterer på en digitalstrækning.
mvh Peter
Hej Peter.
På det lille diagram som jeg har vedlagt, går digitalstrømmen igennem ensretterbroen, der har et lille tab på ca. 1.4volt. dette er nok til at få lysdioden til lyse, når der er en maskine på sporet. Det er samme måde som en sporbesættelsemelder virker, dog er der en optokobler istedet for lysdioden, som giver besked til S88 modulet.
Med venlig hilsen
Peter
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Min erfaring er, at det virker perfekt.
Hvad har givet dig det indtryk, at det ikke virker?
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Hej
Peter: Jeg vil lave en prøveopstilling i aften, med tilbagemeldingen baseret på en brokobling. Jeg tror nok jeg kan finde 120 ohm, ellers må jeg tage et par stykker i serie, så det passer.
Bo: Det må du undskylde at jeg havde fået opfattelsen af at det ikke virker. Når jeg læser indlæggende igennem kan jeg heller ikke forstå at jeg fik den opfattelse.
mvh Peter
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Hej Peter
Nu har jeg prøvet at lave en forsøgsopstilling, og jeg synes ikke at det virker. Jeg har ikke lige en brokobling på lager så jeg har brugt 4 ensretter i stedet for. Jeg har heller ikke lige en 120 ohm modstand, men jeg har prøvet med 68 ohm og 136 ohm.
Toget kører over fint over på strækningen som der skal være tilbagemelding fra. dog uden at dioden lyser. hvis jeg fjerner ledningen fra + til -, så virker diode når toget kommer over på strækningen, men så er der ikke strøm nok til at toget kan kører på strækningen med tilbagemeldingen. Er det fordi det netop skal være 120 ohm før at det kommer til at virker? og hviket formål har den forbindelse fra + til -?(så kan strømmen jo komme forbi lysdioden)
Håber at i kan hjælpe mig.
mvh Peter
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/
Triangel
Odense
Indlæg: 269
Hej Peter
Det burde at virke, men det kan godt være at det er mig der har kikket forkert, jeg tjekker det lige
og vender tilbage.....
Med venlig hilsen
Peter
Triangel
Odense
Indlæg: 269
Hej Peter
Nu har jeg kikket og prøvet mig frem til følgende der virker. Det er afprøvet på en Roco Central (10764) Med Roco´egen strømforsyning (10725) god fornøjelse.
Med venlig hilsen
Peter
Baungaard
VVS Ingeniør ved COWI
Gadbjerg
Indlæg: 222
Hej Peter
Mange tak for hjælpen. Jeg vil straks gå i gang med at teste.
Mvh Peter
Med Venlig hilsen
Peter Baungaard
N-Modulvest
http://www.nmodulvest.dk/