Hej,
Som bekendt triller DC hjul ganske gnidningsløst rundt på både DC / to-skinne baner, og på AC / 3-skinne baner - dog med den lille hage at DC hjul, i kraft af at der ikke er elektrisk forbindelse mellem de to hjul, ikke trigger tog-detektering som f.eks. den hvor man isolerer et lille stykke af den ene skinne, og lader hjul + aksel lede AC til det isolerede stykke ved passage. Lige netop det sloges jeg lidt med, da det med usynlige togstammer ikke lige er mig - og det er forholdsvis bekosteligt at udskifte samtlige DC hjul - hvad gør vi nu, lille du?
Man går såmænd i T Hansen og køber "Locktite MR3863 Curcuit+" under vare nummer 49238 ("El bagrude / printkort rep sæt") Her- trin for trin:
1) Afrens indersiden af hjulet, plast-isoleringen, og lidt af akslen med acetone. Lad tørre 1 minut.
2) Mal 3 lag med 5 minutters mellemrum jfr vejledningen til limen, bare en ganske smal 'bane' fra hjulfladen, hen over plastdelen, og lidt ud på akslen. 3 lag..
3) Lad tørre i et døgns tid (Der er ikke gennemgang før limen er tør.)
Næste dag har man elektrisk forbindelse mellem de to hjul (meget tæt på nul ohm), og jeg har ved test trukket 25 mA ind over, og kan dermed med lethed trigge en LED, eller en transistor osv - altså opfører akslen sig nu som et AC hjul (og dur ikke længere på en DC / to-skinne bane!)
Den lille flaske koster ca 179,- men der er til MANGE hjulsæt, som ellers koster ca 16,- pr stk at skifte. (Ja, der tjenes på løsningen efter hjulsæt nr. 12)
Enjoy!
Med venlig hilsen, Robert
** H0 ** 95m K-track ** Digital ** CS3 **
Rep Neslein
Kreativ designer for modelproduktion
Ringsted
Indlæg: 1.005
Fin beskivelse.
Men hvordan får du så geometrien til at passe?
Ud over isolations problemetikken, der der en helt geometri på hjulprofilet på DC og AC hjul og især den indvendige afstand mellem flangerne. Hvis man ser på morop Normblad 311 serman mål på jævnstrøms hjul til forskellige sporvidder.
Men der findes også en spec norm for 3-leder, da normen for sporskifter er forskellig!
DC hjul skal være 14,3 indvendigt mellem flangerne, AC hjul 14,1mm. Men sporvidden er ens på udvendigsider af flangerne = 16,5.
Hvis man gør som du gør, uden at tage hensyn til den forskel, er der stor risiko for afsporing i sporskifter.
Men det afhænger også af hjulets øvrige geometri. Ved ældre produkter med høje flanger, er der større sandsynlighed for at det virker alligevel.
Vh rep
Rep Neslein
Togtosse af sind og proffesion (PHD)
Robse
Indlæg: 43
Hej
Det er korrekt, der er forskel.
Men: Det ene DC hjul sidder heldigvis kun fast via plast-bøsningen, og kan med lidt overtalelse skyde frem og tilbage på akslen, INDEN man maler med den ledende lim.
Det kommer godt nok ikke til at passe 100%, i det den udvendige sprovidde ikke opfyldes samtidigt. Måske er en mellemting tilstrækkeligt - det må komme an på en række test.
Med venlig hilsen, Robert
** H0 ** 95m K-track ** Digital ** CS3 **
gejo
Indlæg: 681
Fin beskivelse.
Men hvordan får du så geometrien til at passe?
Ud over isolations problemetikken, der der en helt geometri på hjulprofilet på DC og AC hjul og især den indvendige afstand mellem flangerne. Hvis man ser på morop Normblad 311 serman mål på jævnstrøms hjul til forskellige sporvidder.
Men der findes også en spec norm for 3-leder, da normen for sporskifter er forskellig!
DC hjul skal være 14,3 indvendigt mellem flangerne, AC hjul 14,1mm. Men sporvidden er ens på udvendigsider af flangerne = 16,5.
Hvis man gør som du gør, uden at tage hensyn til den forskel, er der stor risiko for afsporing i sporskifter.
Men det afhænger også af hjulets øvrige geometri. Ved ældre produkter med høje flanger, er der større sandsynlighed for at det virker alligevel.
Vh rep
Skal det nu være helt rigtigt, så er det vigtige mål, det der er mellem den ene flanges inderside til den anden flanges yderside. Den afstand skal ifølge NEM340 (AC) være 15,0 mm. Hertil kommmer, at AC hjul - altså selve hjulet med flange skal være 3 mm, hvor et DC hjul ifølge NEM301 skal være mellem 2,7 og 2,9 mm. Altså ved at presse DC-hjul lidt sammen mangler der ca. 1 mm. i afstanden fra yderside af det ene hjul til ydersiden af det andet hjul på et hjulpar - og så risikerer du at hjulet falder ned mellem skinnestrengene i sporskift og krydsninger.
Virkeligheden er imidlertid ikke som NEM foreskriver, hverken for DC eller AC og derfor vil det i mange tilfælde være muligt at opfylde NEM340 blot ved at presse DC-hjul en smule sammen, men mål efter hvis du vil have problemløs kørsel.
:)Gert