Hej folkens...
Jeg har kigget lidt rundt hos forskellige forhandlere og set en booster til Märklin.
Så mit spørgsmål er som følger: Når jeg har en MSII, hvor lang en bane kan jeg så bygge, inden strømmen ikke kan nå rundt og kan jeg bruge en booster, eller er det kun med de store centraler?
__________________
Med venlig hilsen Christian.
Elsker de danske tog, især diesel. 3-Skinne system. Mobil station 2. C-skinner.
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.701
Mon ikke at strømmen nok skal "nå" rundt med anvendelse af fødestrøm fra 1,5 kvadrat under hele bane for hver 1 - 2 mtr.
Det er vel mere, hvor stort et forbrug der er, og det kan Du, som næsten elektrikker let regne det ud ............
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Så længe der ingen belastning er på skinnerne (togene er belastninger), så kan strømmen nå hele vejen rundt - uanset hvor stor banen er - for der løber ingen strøm i skinnerne, hvis der ingen belastning er. Således lidt elmentær elektrikerlærdom.
For det kommer an på, hvor mange tog du vil have stående / kørende på banen samtidigt. Og det kommer an på deres individuelle strømforbrug (motor, decoders eget forbrug, lys i loks - og i vogne osv.). Har du kun 3 -5 (og nok også flere) tog på banen, kan du sagtens nøjes med en enkelt booster. Problemet med spændingstab kan opstå , hvis boosterens tilslutning er i den ene ende af banen, og alle togene er i den anden ende. Så vil der være tab i skinnerne, der vil kunne måles. Men digitale tog er stort set immun overfor mindre spændingsforskelle (svingninger), da reguleringen sker inde i decoderen og direkte til motoren (spændingen fra skinnerne kan betragtes som en forsyningskilde).
Noget helt andet er tilslutningen af boosteren til skinnerne - og skinnernes indbyrdes forbindelser. I disse punkter kan - og vil - der altid være et tab på grund af dårlig forbindelse - enten fra starten eller med tiden, da tidens tand gnaver sig ind alle vegne. Jeg kan kun anbefale at lave et kabel, der løber med rundt under skinnerne, og som har en lille ledning op til hver skinne. Nu kører du så M-skinner, så det er måske lidt meget at gøre ud af det. Men så hver meter eller deromkring. Simpelthen fordi ledningen er en bedre leder af strøm end skinnerne. Man kan sige, at banen får flere tilslutninger af strøm end kun den ene direkte fra boosteren.
Jeg håber, jeg ikke har forvirret dig for meget ?
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
Christian2602
Vagt Elev
Odense V
Indlæg: 110
Nu har jeg kun tilførsel af strøm et sted på banen, skal jeg have det mere end et sted?
Spørg fordi jeg er meget grøn i denne del af processen og hvordan ville i gøre?
Med venlig hilsen Christian.
Elsker de danske tog, især diesel. 3-Skinne system. Mobil station 2. C-skinner.
Christian2602
Vagt Elev
Odense V
Indlæg: 110
Jeg vil kalde det en blanding af oplysning og lettere forvirring.
Retter lige det med M-skinnerne, da jeg har besluttet at de ryger til de evige jagtmarker eller en evt aftager og jeg i stedet bruger C-skinner.
Men som jeg læser det, så er humlen at det ville være smart med en booster i modsatte ende af banen, fra hvor jeg har tilsluttet den primære strøm?
Boosteren fungerer vel nøjagtig som boksen til min mobilstation, bare uden tilslutning af MS?
Er jeg helt galt på den?
Med venlig hilsen Christian.
Elsker de danske tog, især diesel. 3-Skinne system. Mobil station 2. C-skinner.
boholm
Service Engineer
Kastrup
Indlæg: 668
Hvor stor bliver banen?
Hvor mange tog skal du have på banen?
MVH
Bo Holmqvist
Et N-site: http://www.jernhesten.dk
Mine tog-feriebilleder : http://www.holmqvist.dk/Billedgalleriet/index.htm<
birkla
Buschauffør på Fehmernbyggeriet (FLC)
Nakskov
Indlæg: 243
Der findes en del klip på bl. a. Youtube som viser hvordan man kan bruge feederwire http://youtu.be/DY5TCJRMr9E
Det regner jeg med at jeg vil gøre på min bane i løbet af efterår/vinter, på Märklins skinner kan man jo lodde på undersiden så det ikke kan ses
Mvh Klaus Krøyer Jakobsen
Nakskov
MIST Zealand
http://ullerslevlokalbane.blogspot.dk/
bygger01
Så er der blevet mere tid til at "lege" med tog
Herning
Indlæg: 2.701
Når Du anvender en MS2 eller CS2 afgiver de en vis effekt, og det er kun hvis Du vurderer, at der brug for mere, at der skal anvendes en booster, som så har sin egen strømforsyning.
Boosteren skal så være forbundet til sin egen kreds med isolering mellem de to kredse, og samtidig skal boosteren være forbundet med styringenheden
En MS2 kan ikke arbejde med en booster og Du skal, hvis Du også vil bruge MS2 som en ekstra kontrol, købe en Centralstation
En MS2 giver så vidt jeg husker omkring 18VA, medens en CS2 giver så 4 - 5 gange mere effekt, så kan det trække endnu flere tog
Jørgen Steff. fra Herning
H0 / AC / Digital / K skinner / ca. Epoke III / og ikke kun DK ( p. gr. af dampen, og hva' man kan købe fra visse danske producenter ).
Christian2602
Vagt Elev
Odense V
Indlæg: 110
Banen bliver indenfor en firkant på 2,75x2,41m, med i hvert fald de 10 tog som en MS II kan tage og måske flere med tiden, dog skal de jo ikke køre alle sammen på samme tid
Er der en gennemsnitsregel for hvor mange meter skinner den cirka kan trække, med x antal tog?
Med venlig hilsen Christian.
Elsker de danske tog, især diesel. 3-Skinne system. Mobil station 2. C-skinner.
Bent_P
Jyllands hovedstad
Indlæg: 1.648
Hilsen Bent P.
Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner
Traxx
Indlæg: 116
glem booster og stærkere trafo'er til ms2. den kan max trække en 36va trafo. du kan sagtens sætte en marklin 100va trafo på, men ms2 kan ikke udnytte den.
vent med boostere indtil du går i gang med en central station 2 - og se som om marklins 100va trafo ikke skulle gøre 'jobbet'
Frank F
Vamdrup
Indlæg: 569
Prøv at kigge lidt på denne Wiki-side : Marklin Digital Styring - MS2 (Hoved-Oversigt) hvor du kan finde lidt Information og Illustrationer om
hvorledes en bane strømforsynes ved hjælp af Marklin 72090 Fordeler-Plader til Banestrøm ( B ) og Stel ( 0 ) samt styring af Sporskifter ved hjælp
af enten k83 Sporskifte-decodere eller ved hjælp af Sporskifte-Decoderne 74461 og 74465 til Montering under C-Skinner.
Håber at dette indlæg kan hjælp dig lidt videre.
Mere Information om Centralstation 2 og andre Digitale Centraler vil du med tiden kunne finde under menupunktet "Wiki" i menuen i toppen af Sporskiftet.dk.
Foreløbigt er Marklin Mobilstation 2 og Centralstation 2 sektionen under Wiki-delen af Sporskiftet fyldt godt op med nyttig Information til brugeren.
• CS3+ ( SW 2.5.2 ) • CS2 60215 ( SW 4.3.0 ) • MS2 60653/60657 ( SW 4.28 ) • MDT V3.6.0 • ( HW : 60971/60970/60801 )
• ESU LOKPROGRAMMER ( SW: 5.2.12 ) • ESU-HW: 53451 / 53900 / 53901