Picture

Perss

Programmør

Indlæg: 7

PB

Digikeijs 4018 problemer

Hej Alle og godt nytår. 

Jeg kæmper lidt med et Digikeijs 4018 modul, som jeg skal styre standard 2 coil -sporskiftedrev med fra en Mærklin CS2. Dette burde modulet kunne direkte ud af æsken, og det virker umiddelbart også fint. Når jeg fra CS2'eren beder drevet om at skifte, så blinker den røde led på 4018 modulet hvorefter (i samme split sekund) drevet skifter. Dette er fuldstændigt efter hensigten og det jeg ønsker. Problemet er at hver 10-15 gang jeg beder drevet skifte, så blinker den røde led på 4018 modulet, men drevet skifter IKKE!!!

Jeg har forsøgt at udkifte drevet med 2 glødetrådspærere og her kan jeg genskabe problemet (pærere blinker), så det er ikke drevet den er gal med. Der er ingen forskel på om man skifter sporskiftedrevet hurtigt eller langsomt, fra CS2. Fra tid til anden så misser 4018 modulet et skift, til trods for at den røde led på modulet flasher, hvilket indikere at det håndtere et skift indenfor sit adresseområde (8 skiftespor eller 16 udgange). Da jeg skal bruge modulet til at håndtere sporskiftedrev på min opstillingsbanegår under min bane, samt til automatiske sporveje, kan jeg ikke leve med at et eller flere drev fra tid til andet ikke skifter.

For god ordens skyld skal jeg lige nævne at mine mærklin spoledrev, er modificeret, således at de 2 microswitche som skal forhindre spænding til de to spoler, er luset over, så drevet reagerer unaset om det allerede står i den ønskede stilling eller ej. Ligeledes er spænding til modulet indenfor det tilladelige (12-16 V, og jeg har knapt 15V). Modulet er det eneste tilsluttet min CS2, så ingen forstyrrende elementer fra min øvrige bane (lokomotiver, andre originale Mærklin drevdekodere, m.m.). Modulet har været resat (CV8=8) indtil flere gange, så det er prøvet. Jeg kan godt skrive til CV'ere, og har forsøgt flere forskellige indstillinger.

Er der nogen der har erfaring med Digikeijs 4018 og Mærklin CS2, og som kender til mit problem?

Er der generelt problemer med 4018 modulerne?

Alle input velkomne.

Med venlig hilsen

Anders Persson

Like 0 kan lide
Top

Picture

trainmad

Indlæg: 160

PB

Halløjsa og godt nytår..

Hvordan står din impulstid i CS'en?? Den bør være på 1000 millisekunder.

Hvilket format (MM eller DCC) står din CS til?? Den bør stå til DCC.

Jeg har oplevet noget lignende på mit anlæg, og der hjalp det at sætte impulstiden op..

__________________

Mvh..

TrainMad..

Ps: Har DU kørt med DIT tog idag??

3-skinne epoke lll, dansk/tysk i det 'fiktive' Lauenburg. Cs1 RELOADED + 2 x Uhl. IB. WDP 2015.2
'Ein leben ohne MODELLBAU, ist defintiv möglich, aber ganz SINNLOS!!!'
Like 1 kan lide
Top

Picture

DanskBjergbane

Minimalt

Kastrup

Indlæg: 503

PB  Blog

Hej

Har haft samme udfordring med 4018 på min ECOs. Jeg tilsluttede den til sidst min Lok Programmer og programmerede CV samt adresse der.

Den metode manual beskriver til CV programmering fungerer ikke som beskrevet på ECOs eller CS2 da jeg har begge dele.

__________________

Hilsen Jan

Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.

ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse

Like 1 kan lide
Top

Picture

Bent_P

Jyllands hovedstad

Indlæg: 1.595

PB

Vad siger sælger til din problematik? 

__________________

Hilsen Bent P.

Märklin gennem 40 år, M, K og C-skinner

Like 0 kan lide
Top

Picture

Perss

Programmør

Indlæg: 7

PB

Hej Trainmad.

Verdensklasse!!!!! At sætte de 4 skift til DCC (i CS2) gjorde tricket. En helt anden skiftekarakteristik (nu 2 lynhurtige 15 ms pulser efter hinanden). Jeg har testet grundigt, og har ikke kunnet fremprovokere fejlen igen. At sætte impulstiden til 1000 gjorde at jeg fik 2 serier af 2 hurtige pulser, hvilket umiddelbart ikke virkede nødvendigt. Jeg vil dog have det i baghånden, såfremt fejlen skulle opstå igen.

Det burde stå med fede typer i manualen?!?!?!?

Tusind tak for hjælpen. Disse forums er bare geniale!!!!

Vh. Anders 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Perss

Programmør

Indlæg: 7

PB

Hej Jan.

Ja jeg vil medgive at programmering foregår totalt i blinde, med CS2!

Når Du skriver Lok Programmer, mener Du så ESU LokProgrammer?

 

Vh. Anders

Like 0 kan lide
Top

Picture

Perss

Programmør

Indlæg: 7

PB

Hej Bent.

Sælger (Nettog) var meget forstående og sagde at jeg skulle samle mine spørgsmål og maile ham, så vil han videresende til en "ekspert" han samarbejder med her i landet.

Det bliver nok ikke nødvendigt nu. 

Vh. Anders

Like 0 kan lide
Top

Picture

DanskBjergbane

Minimalt

Kastrup

Indlæg: 503

PB  Blog

Perss skrev:

Når Du skriver Lok Programmer, mener Du så ESU LokProgrammer?

Ja med ESU lok programmer. Jeg bruger 4018 til at styre "Warte" signaler ved udkørsel fra værksteder, rangering og opsamlingsspor og kunne ikke programmere CV til extended adress og funktion med ECOs.

Havde nemlig den udfordring at jeg er over 300 styrede artikler totalt.... lidt bavlet at blande MM og DCC, men sån er det når der har været bygget i mere end 20 år Sad

 

__________________

Hilsen Jan

Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.

ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse

Like 0 kan lide
Top

Picture

Perss

Programmør

Indlæg: 7

PB

Hej Jan.

Tak for input. Jeg vil teste Lokprogrammer op mod 4018 modulet.

Vh. Anders

 

Like 0 kan lide
Top

Picture

Perss

Programmør

Indlæg: 7

PB

Hej Alle, Jeg har nu fået svar fra Digikeijs supportdesk.

Det korte svar er benyt DCC, i CS2, ved programmering af sporskifter og signaler, når man benytter 4018 modulet.

Vh. Anders

Like 0 kan lide
Top

Picture

DanskBjergbane

Minimalt

Kastrup

Indlæg: 503

PB  Blog

Perss skrev:

Hej Alle, Jeg har nu fået svar fra Digikeijs supportdesk.

Det korte svar er benyt DCC, i CS2, ved programmering af sporskifter og signaler, når man benytter 4018 modulet.

Du spurgte tilfældigvis ikke hvornår de får skrevet en ordentlig og forståelig manual vel ? Crazy

__________________

Hilsen Jan

Märklin K-skinne, Epoke I/II Syd Bavarisk landskab. Tysk (Bayern, Württemberg, Baden) Epoke I, II & III rullende.

ESU Ecos 2, SwitchPilot II, Viessman, LDT. Philips Hue, TrainController Gold V9.0 med SmartHand+, og lidt hjemmekodet diverse

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.