Hej alle.
Er der nogen, der kan hjælpe mig newbie analfabet???
Jer er ved at anlægge mig en mindre bane i skala N, digital naturligvis, og med hvad dertil hører af "sjove" oplevelser.
Styrebox'en jeg anvender er en ECoS 50000, som endnu kører software version 1.15, så den trænger til en opdatering. Dertil kører jeg p.t. en blanding af dekodere, som fungerer, men nok ikke optimalt (bl.a. oplever jeg noget træghed, når mine sporskifter skal lægges om). Dekoder-"blandingen" er: 1 stk. Märklin k83 og 1 Viessmann 5211til sporskifterne og dertil et powermodul (som kun fungerer, når det forbindes "baglæns"

;hvorfor dog det???). Disse informationer blot for at give et lille billede af hvad jeg leger med.
Mit problem er nu ikke forbundet med det ovennævnte materiel, men snarere med lidt nyindkøbt: Jeg har købt mig 3 stk. Viessmann 5224 lyssignaldekodere, 4 signaler (1indkørselssignal med forsignal, 1 bloksignal med forsignal (begge med forsignalet monteret på masten til hovedsignalet), 1 udkørselssignal og et selvstændigt forsignal). Jeg har monteret de to af signalerne (indkørselssignalet og bloksignalet) efter foreskrifterne, og har forsøgt mig udi programmeringens lettere høvlede verden, men uden den store succes. Jeg kan sagtens få signalere til at arbejde, men de på masterne monterer forsignaler vil ikke snakke sammen, og dermed ikke ændre visning udfra det næste hovedsignals visning. Der er, på begge dekodere, monteret Zugbeiinflussungsrelais, således at jeg også kan styre hvorvidt toget skal køre eller ej. Sidst har jeg også monteret 1 (EEN) reedkontakt til aktivering af indkørselssignalet, men den kan jeg heller ikke få til at virke (-og, jo; der ER monteret magnet i bunden af lok'et...

)
Jeg er sikker på at mit problem er i programmeringens af dekodernes, for jeg kan ikke helt forstå de forklaringer, som er beskrevet i Viessmanns vejledning.
Er der mon nogen derude, der kan hjælpe mig lidt...???
Haderslev
Hej!
Start med at få opdateret den ECoS, version 1.15 er ældgammel og det kan sagtens være det der er skyld i at programmeringen af dekoderne går galt.
Dernæst hvor stor en strømforsyning har du?
Hvilke sporskiftedrev bruger du?
MVH
Morten Strårup
K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.
Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.
leifo
Skovlunde
/Leif
Märklin H0, epoke III, IB, LocoNet, Uhlenbrock Marco
GomanDK
Buschauffør
Skala N, ECoS 50000, Mini-Trix skinner. Kører tysk epoke IV-VI (med en veteranklub hjemmehørende på banen, så ALLE tog kan dukke op...)
leifo
Skovlunde
/Leif
Märklin H0, epoke III, IB, LocoNet, Uhlenbrock Marco
GomanDK
Buschauffør
Skala N, ECoS 50000, Mini-Trix skinner. Kører tysk epoke IV-VI (med en veteranklub hjemmehørende på banen, så ALLE tog kan dukke op...)