Picture

GomanDK

Buschauffør

Indlæg: 20

PB

Viessmann 5224 signaldekoder

Hej alle. Er der nogen, der kan hjælpe mig newbie analfabet??? Jer er ved at anlægge mig en mindre bane i skala N, digital naturligvis, og med hvad dertil hører af "sjove" oplevelser. Styrebox'en jeg anvender er en ECoS 50000, som endnu kører software version 1.15, så den trænger til en opdatering. Dertil kører jeg p.t. en blanding af dekodere, som fungerer, men nok ikke optimalt (bl.a. oplever jeg noget træghed, når mine sporskifter skal lægges om). Dekoder-"blandingen" er: 1 stk. Märklin k83 og 1 Viessmann 5211til sporskifterne og dertil et powermodul (som kun fungerer, når det forbindes "baglæns" Shock ;hvorfor dog det???). Disse informationer blot for at give et lille billede af hvad jeg leger med. Mit problem er nu ikke forbundet med det ovennævnte materiel, men snarere med lidt nyindkøbt: Jeg har købt mig 3 stk. Viessmann 5224 lyssignaldekodere, 4 signaler (1indkørselssignal med forsignal, 1 bloksignal med forsignal (begge med forsignalet monteret på masten til hovedsignalet), 1 udkørselssignal og et selvstændigt forsignal). Jeg har monteret de to af signalerne (indkørselssignalet og bloksignalet) efter foreskrifterne, og har forsøgt mig udi programmeringens lettere høvlede verden, men uden den store succes. Jeg kan sagtens få signalere til at arbejde, men de på masterne monterer forsignaler vil ikke snakke sammen, og dermed ikke ændre visning udfra det næste hovedsignals visning. Der er, på begge dekodere, monteret Zugbeiinflussungsrelais, således at jeg også kan styre hvorvidt toget skal køre eller ej. Sidst har jeg også monteret 1 (EEN) reedkontakt til aktivering af indkørselssignalet, men den kan jeg heller ikke få til at virke (-og, jo; der ER monteret magnet i bunden af lok'et... Wink ) Jeg er sikker på at mit problem er i programmeringens af dekodernes, for jeg kan ikke helt forstå de forklaringer, som er beskrevet i Viessmanns vejledning. Er der mon nogen derude, der kan hjælpe mig lidt...???
__________________

Skala N, ECoS 50000, Mini-Trix skinner. Kører tysk epoke IV-VI (med en veteranklub hjemmehørende på banen, så ALLE tog kan dukke op...)

Like 0 kan lide
Top

Picture

Snuden

Underbetalt kontorsmølf

Haderslev

Indlæg: 590

PB  Blog

Hej!

Start med at få opdateret den ECoS, version 1.15 er ældgammel og det kan sagtens være det der er skyld i at programmeringen af dekoderne går galt.

Dernæst hvor stor en strømforsyning har du?

Hvilke sporskiftedrev bruger du?

__________________

MVH

Morten Strårup

K.P.E.V i Sønderjylland og Nordslesvig 1908 - 1914. DSB epoke 3. Min egen fantasibane: Det Kongelige Sønderjydske Jernbane Selskab KSJS fra 1920 til 1985. Råstoftransporter via jernbanen.

Yngste deltager i Peters garage. - Medlem af MERG.

Like 0 kan lide
Top

Picture

leifo

Skovlunde

Indlæg: 42

PB  Hjemmeside

Hvis du kan styre signalet digitalt er programmeringen ok. Har du forbundet de enkelte signaler med hinanden via Signalbus'en? Et signal der viser stop informerer signalet før via de to signalbus ledninger osv.
__________________

/Leif

Märklin H0, epoke III, IB, LocoNet, Uhlenbrock Marco

Like 0 kan lide
Top

Picture

GomanDK

Buschauffør

Indlæg: 20

PB

Tak for de hurtige svar. Jeg anvender Trix skinner, skifter og drev. Og hvad angår ECoS'en, så står den i kø for at få den opdatering, men da der er noget med at den skal opdateres på en bestemt måde, bliver det ikke sat i værk, før jeg er fuldstændig sikker på at jeg kan gøre det korrekt. Jeg kan godt skifte signalere via ECoS'enu, men problemet er at forsignalerne ikke følger med. Hvis jeg sætter indkørselssignalet på rødt, burde forsignalet under hovedsignalet jo slukke, men det gør det ikke. Det går på dobbelt gul. Jeg er, som tidligere sagt, temmelig sikker på at der er tale om et programmeringsproblem, og at ECoS'en ikke har noget "ansvar", for den programmering, jeg taler om, er dén der foretages ved at kortsluttet 0 og visse af portene på signalet, for først derefter at tildele signalet en "godkendt" kommando, som manualen udtrykker det, for at komme ud af programmeringsmode. Forresten er det min hensigt at køre hele signalsystemet i DCC-mode.
__________________

Skala N, ECoS 50000, Mini-Trix skinner. Kører tysk epoke IV-VI (med en veteranklub hjemmehørende på banen, så ALLE tog kan dukke op...)

Like 0 kan lide
Top

Picture

leifo

Skovlunde

Indlæg: 42

PB  Hjemmeside

Jeg vil mene at du skal lægge Hp1 indgangen til 0 inden du programmerer via Ecos'en. Det betyder at forsignalet sidder på samme mast som hovedsignalet og derfor er forsignal for næste hovedsignal/modul. Er Hp1 ikke forbundet er det et separat forsignal der følger hovedsignalet (2 master) på samme modul. Håber det dækker.
__________________

/Leif

Märklin H0, epoke III, IB, LocoNet, Uhlenbrock Marco

Like 0 kan lide
Top

Picture

GomanDK

Buschauffør

Indlæg: 20

PB

Hej igen. Tusind tak for responsen, især til dig, Leif. Jeg har "leget" lidt med signalerne i dag, og jeg har opdaget at det ikke altid er nok at læse manualen. Der er jo mulighed for at få signalerne til at "tale" sammen. Det gøres jo via den "signalbus" der er nybygget i dekoderne, men det er åbenbart nødvendigt at have kommunikationen til at gå i den rette retning, for at signalerne kan "forstå" hvad man ønsker de skal vise... Shock Spøg til side... Det viste sig blot at jeg havde fået sat signalerne sammen indgang til indganng og udgang til udgang. Altså blot en "Fejl 40"!
__________________

Skala N, ECoS 50000, Mini-Trix skinner. Kører tysk epoke IV-VI (med en veteranklub hjemmehørende på banen, så ALLE tog kan dukke op...)

Like 0 kan lide
Top

Kommentarvisning

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.